Zieleniewski, Kraków
Zieleniewski, Kraków
Czy znana jest jakakolwiek lista statków zbudowanych przez zakłady Zieleniewskiego w Krakowie?
Prócz zakładów w Krakowie mieli jeszcze filię w Sanoku.
Prócz zakładów w Krakowie mieli jeszcze filię w Sanoku.
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
W Sanoku nie produkowano rzecznych statków. Wynika to z faktu, iż przypływająca przez to urocze miasto rzeka, nie nadaje się dla żeglugi, ma na tym odcinku charakter górskiej rzeki, kamienistej, z dużymi wahaniami stanu wody. Oczywiście, można było - jak to miało miejsce w przypadku wielu rzecznych kanoniereczek trzymających w posłuchu Murzynów w Afryce, czy w innych podobnych miejscach - gotowe jednostki demontować i potem składać, ale kto by za to płacił?
Jak wrzuciłem w "G." hasło "Zieleniewski, Kraków" to mi wyskoczyła, m. in., strona:
http://www.autosan.com.pl/historic.html - no zakładu produkujacego generalnie autobusiki, ale z pewnym morskim akcentem. Z tejże strony wynika, iż zakład, zajmujący się niegdyś zwłaszcza chyba produkcją wagonów kolejowych, chociaż produkował co się tylko dało, działał pod firmą "Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonów i Maszyn. Przy latach 1897 - 1913 odnotowano, iż do największego asortymentu produkcji [pisownia oryginalna] należały m. in. "stalowe łodzie ratunkowe".
W 1913 nastąpiło połączenie z podobnym zakładem Zieleniewskiego w Krakowie i zmiana nazwy na:
"L. Zieleniewski Sp. z o. o. - Fabryka Wagonów Kolejowych".
Dalej w sieci dogrzebałem się, że istnieje książka:
Wojciech Saryusz-Zaleski, Dzieje przemysłu w b. Galicji 1804 - 1929, Kraków 1939
I to by na razie było na tyle.
Jak wrzuciłem w "G." hasło "Zieleniewski, Kraków" to mi wyskoczyła, m. in., strona:
http://www.autosan.com.pl/historic.html - no zakładu produkujacego generalnie autobusiki, ale z pewnym morskim akcentem. Z tejże strony wynika, iż zakład, zajmujący się niegdyś zwłaszcza chyba produkcją wagonów kolejowych, chociaż produkował co się tylko dało, działał pod firmą "Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonów i Maszyn. Przy latach 1897 - 1913 odnotowano, iż do największego asortymentu produkcji [pisownia oryginalna] należały m. in. "stalowe łodzie ratunkowe".
W 1913 nastąpiło połączenie z podobnym zakładem Zieleniewskiego w Krakowie i zmiana nazwy na:
"L. Zieleniewski Sp. z o. o. - Fabryka Wagonów Kolejowych".
Dalej w sieci dogrzebałem się, że istnieje książka:
Wojciech Saryusz-Zaleski, Dzieje przemysłu w b. Galicji 1804 - 1929, Kraków 1939
I to by na razie było na tyle.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Ukazała się praca "Zieleniewscy i ich zakłady" wydana przez Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie wydana w 2001 r to taka broszura cena chyba 7 PLN o stoczni nie wiele bo ona nie zbudowała duzo statków moze 10 góra. Podaje stronę gdzie mozna zobaczyc czy to jeszcze mozna zamówić: http://www.mim.com.pl gdyby nie było służe xero
W.DANIELEWICZ
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Wracajac do ksiazeczki wydane przez Muzeum Inzynierii Miejskiej w Krakowie- na s.23 jest reprodukcja parowca "Kopernik". Na s.25 mowa jest, ze zaklady produkowały "pogłębiarki rzeczne,statki,,łodzie,pontony..."
Publikacja była dodatkiem do wystawy.
Wygląda na to,że nie zachowały sięoryginalne rysunki konstrukcyjne budowanych statków,jedynie plan samej stoczni(cyt.): Plan zakładu budowy statków firmy "E.Zieleniewski T.a. w Krakowie",około1912
Publikacja była dodatkiem do wystawy.
Wygląda na to,że nie zachowały sięoryginalne rysunki konstrukcyjne budowanych statków,jedynie plan samej stoczni(cyt.): Plan zakładu budowy statków firmy "E.Zieleniewski T.a. w Krakowie",około1912
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
SWIATOWID
prośba do admina o usunięcie tego postu byl podwójny
Ostatnio zmieniony 2004-12-21, 00:27 przez admiralcochrane, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
SWIATOWID
Dzieki wspanialemu wynalazkowi jakim jest sprawny skaner mam przyjemnosc zalaczyc dwie fotki statku zbudowanego przez stocznie Zieleniewskiego.
Trzecia, holownika Olza zostala zamiesczona przy watku armatorow z Myslowic.
"Światowid" zbudowany został w 1935 r. wymiary 37x8,7x0,6m 180KM, 106 pasażerów. W czasie wojny pływał jako "Hans Frank" Złomowany w 1968 (dane wg artykyłu W. Danielewicza w Morzu)
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1035
(Światowid na pierwszym planie na terenie dawnej przystani portowej na wysokości nieistniejącego mostu (ul. Starmostowa). W tle prawdopodobnie warszawska jednostka "Stanisław" (taką nazwę ledwie widoczną można odczytać z tamboru, ale nie na skanie)
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1036
podchodzący pod most dębnicki, w tle wzgóze wawelskie. Pytanie co to za uroczystość? Zielone Świątki?
Trzecia, holownika Olza zostala zamiesczona przy watku armatorow z Myslowic.
"Światowid" zbudowany został w 1935 r. wymiary 37x8,7x0,6m 180KM, 106 pasażerów. W czasie wojny pływał jako "Hans Frank" Złomowany w 1968 (dane wg artykyłu W. Danielewicza w Morzu)
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1035
(Światowid na pierwszym planie na terenie dawnej przystani portowej na wysokości nieistniejącego mostu (ul. Starmostowa). W tle prawdopodobnie warszawska jednostka "Stanisław" (taką nazwę ledwie widoczną można odczytać z tamboru, ale nie na skanie)
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1036
podchodzący pod most dębnicki, w tle wzgóze wawelskie. Pytanie co to za uroczystość? Zielone Świątki?