Mazurka vel Jarząbek

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Landrater
Posty: 3
Rejestracja: 2016-02-23, 13:04

Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Landrater »

Szukam informacji nt. Mazurka, pełnomorskiego jachtu motorowego z żaglem zbudowanego na bazie lugrotrawlera Jarząbek. Jakieś okrawki odnajduję w Monografii na 55-lecie istnienia szczecińskiej stoczni remontowej (1952-2007, red. Paweł Prus) i w tutejszych wątkach: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków" oraz Statek na lody i nie tylko.

Jak na opisywane "wyjątkowe przedsięwzięcie" lat 70-tych nie mogę znaleźć nic konkretnego w sieci! Interesują mnie kulisy zlecenia tego zadania stoczni przez S. Johnsona z USA. ciekawostki konstrukcyjne (np. rzeźby na "żelaznym" drewnie), problemy techniczne, dziewiczy rejs, służba u właściciela, późniejsze losy jednostki oraz ... czy jeszcze pływa?

Na statkach się nie znam. Nie jestem też marynistą. Z angielskim radzę sobie kiepsko, z japońskim w ogóle :(

Mam niewiele czyli tyle co nic. Jest gdzieś coś więcej?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Morska_St ... owa_Gryfia

1952 2007 Monografia na 55-lecie istnienia GRYFIA Stocznia na wyspie

str. 23 przebudowa kadłuba na ekskluzywny jacht / zdjęcie / Trzecie Dziesięciolecie 1973-1982

str. 24 tzw. dekada propagandy sukcesu ... obfitowała w wiele autentycznych osiągnięć. Nowe budowy, przebudowy, a przede wszystkim przedłużenia statków w rekordowych terminach, stały się naszą przepustką do elitarnego grona liczacych się w świecie stoczni. Przebudowa kadłuba statku JARZĄBEK na ekskluzywny jacht MAZURKA była tego przypieczętowaniem ...

str. 25 Nie łatwym kontraktem, bo stawiającym duże wymagania, była przebudowa wycofanego z eksploatacji lugrotrawlera JARZĄBEK na ekskluzywny jacht MAZURKA dla armatora amerykańskiego Sewarda Johnsonna, którego żona Barbara w czerwcu 1975 roku została matką chrzestną jednostki. Uroczystość ta była wielkim świętem wszystkich stoczniowców, z których każdy miał swój skromny udział w realizacji tego zadania.

str. 25 MAZURKA po przebudowie (1975) / zdjęcie /

str. 67 - 1975 - luksusowy jacht pasażerski MAZURKA zbudowany na bazie kadłuba trawlera na zamówienie S. Johnsona z USA; L=35,80 m; B=6,70 m; D=3,61 m

Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia, Szczecin 2007
Gryfia - Stocznia na wyspie
1952-2007 Monografia na 55-lecie istnienia, red. Paweł Prus
http://www.msrgryfia.pl/ImagesFCK/File/ ... pl%201.pdf

Wątek: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"
Wątek: Statek na lody i nie tylko

111) JARZĄBEK, Świ 130, (Odra) [SPJP; nr budowy S-364? (lub S-026?), wod. 7.I.56, podn. band. 20.IV.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 47 (Gryf) --> przed 1970 Wła 200 (Szkuner) --> 1973 przebudowa w Szczecińskiej Stoczni Remontowej i zmiana klasyfikacji: jacht żaglowo-motorowy [232 BRT, dł. całk. 37,0 m, zan. 2,65 m; 400 KM; 10,2 w; załoga 10 + 6 pasażerów] --> 1973 kajmański MAZURKA (J.S. Johnson) --> 1990 japoński OCEAN PRINCESS (Shizuoka Kanko --> 2003 S-Pulse Dream Ferry) --> nadal w służbie

Re: Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"

Post przez Chemik » 2012-01-04, 10:54
Wykaz poprawiony... Część statków poszła pod palniki, wiadomo może gdzie i kiedy je cięto na żyletki?
Co się stało z czterema statkami GUM-u?
A eks-"Mazurka" jest oferowana jako "sala weselna"?... słabo u mnie z japońskim, trzeba by Jabu poprosić o tłumaczenie :)
http://aprodite9353.sakura.ne.jp/collabo.html

odsyłacze do http://fow.az.pl/forum/ nie działają juz, do http://aprodite9353.sakura.ne.jp/collabo.html także

» Lugrotrawler - statek rybacki przystosowany do połowu ryb pławnicami i włokiem
» Statek rybacki przystosowany do połowu ryb pławnicami i włokiem.
» Motorowy statek rybacki.
» Statek rybacki powstały z połączenia trawlera z lugrem.
» Motorowy statek rybacki łowiący sieciami dryfującymi, mniejszy od trawlera.
» Motorowy statek rybacki przystosowany do połowu ryb z użyciem pławic lub włoków
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Chemik »

Pierwszy tom Tragedii rybackiego morza autorstwa Ryszarda Leszczyńskiego, polecam
Landrater
Posty: 3
Rejestracja: 2016-02-23, 13:04

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Landrater »

Chemik pisze:Pierwszy tom Tragedii rybackiego morza autorstwa Ryszarda Leszczyńskiego, polecam
Jak zaznaczyłem na wstępie szukam informacji nt. Mazurka, pełnomorskiego jachtu motorowego z żaglem zbudowanego na bazie lugrotrawlera Jarząbek. O pozycji Ryszarda Leszczyńskiego "Tragedie rybackiego morza" nie słyszałem wcześniej, ale zainteresowałem się teraz opiniami, recenzjami. Wygląda na to, że 3-tomowe dzieło "Tragedie rybackiego morza" traktuje o katastrofach w polskim rybołówstwie, poświęcone jest tragediom morskim. Znalazłem gdzieś wzmiankę, że jest tam m.in. opis związany ze statkiem Mazurek (ten) i jego zatonięciem. Tymczasem mnie interesuje statek Mazurka (ta) czyli kuter Jarząbek przerobiony na jacht.

Czyżby Jarząbek był "kutrem-topielcem" zanim stał się pełnomorskim jachtem?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Chemik »

Landrater pisze:Czyżby Jarząbek był "kutrem-topielcem" zanim stał się pełnomorskim jachtem?
Oczywiście, że nie był. Ale jacht Mazurka powstał na kadłubie bardzo nieudanej lugrotrawlera z bardzo nie udanej serii. A tom pierwszy wzmiankowanej trylogii zawiera rozdał pt. "Geneza dramatów czyli kalekie od urodzenia..." . Czyli można się dowiedzieć co legło u przyczyn, że Jarząbek został Mazurką.
Landrater
Posty: 3
Rejestracja: 2016-02-23, 13:04

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Landrater »

Chemik pisze: można się dowiedzieć co legło u przyczyn, że Jarząbek został Mazurką.
dzięki za odzew

tak, to ważne zwłaszcza, że ta "nieudana konstrukcja" pływa już 60 lat po morzach i oceanach świata, jeśli jeszcze żyje (rok budowy 1956; Stocznia Północna, Gdańsk)

znalazłem kilka nowych informacji
żagle (ile ich było?) miały powierzchnię 360 m2, silnik (jeden?) - moc 400 KM, a w 2009 roku jacht zarejestrowany był w greckim Pireusie
mam nadzieję, że nic nie pokręciłem

http://www.liveyachting.com/mazurka
http://www.charterworld.com/index.html? ... zurka-3843
http://oceania.pbworks.com/w/page/8467851/pl9
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Chemik »

Landrater pisze:... to ważne zwłaszcza, że ta "nieudana konstrukcja" pływa już 60 lat po morzach i oceanach świata, jeśli jeszcze żyje (rok budowy 1956; Stocznia Północna, Gdańsk)
Po zatonięciu Cyranki i Czubatki trudno mówić o tym, że lugrotrawlery były udane. A przebudowane jednostki spełniały zupełnie inne zadania i zostały pozbawione "felerów".
Ex Jarząbek zapewne jeszcze pływa, tak jak nasz Zawisza Czarny (ex Cietrzew)...
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Adam »

Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 169
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: stara zientara »

Podobno (tak mówią na Zawiszy):

Na jakimś zlocie żaglowców Johnson z żoną odwiedzili Zawiszę. Jacht tak się milionerowi (a może jego żonie) spodobał, że zamówił sobie podobny.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Awatar użytkownika
bosmanx
Posty: 1
Rejestracja: 2021-05-24, 14:15

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: bosmanx »

Zainspirowany tym wątkiem i wykorzystując podane tu informacje utworzyłem stronę Mazurka na Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mazurka_(jacht)
Dajcie znać gdyby ktoś posiadał dodatkowe informacje (i przede wszystkim źródła, na przykład uwiarygadniające informację o historii pomysłu na jacht).
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Mazurka vel Jarząbek

Post autor: Marek T »

Projekt przebudowy JARZĄBKA wykonało w 1973 r. BKTM "Prorem" pod symbolem B-17/Y-1 (nr projektu wg "Prorem": 2309). Na projekcie znajdują się nazwiska inż. inż. Zbigniew Milewskiego i Tadeusza Buczkowskiego. Ten pierwszy był najprawdopodobniej głównym projektantem, choć na niektórych rysunkach jest też podpis W. Wachułki. Jednostka jest określana zamiennie jako jacht żaglowo-motorowy albo statek badawczy.
ODPOWIEDZ