Schichau - Zagadki

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Theodor Dorgeist
Posty: 183
Rejestracja: 2004-09-24, 20:38
Lokalizacja: Deutschland

Wrackort Dampfer FRANZ RUDOLF

Post autor: Theodor Dorgeist »

Hallo,

am 29.9.1942 versenkte das sowj. U-Boot SC 310 den deutschen Dampfer FRANZ RUDOLF vor Stolpmünde.

Kann mir Jemand die Position des Verlustes oder die heutige Wrackposition angeben ?


Dank und Gruß

Theo
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

W opracowaniu Rhodego - Der Elbinger Kreis in topografische , historischer und statistitscher Hinscht, Danzig 1871 (PAN) podane jest że Georg Grunau w spółce z innymi zbudował dwa tylnokołowce "Deutsch Eylau" 7 łasztów i 14 PSi (1862) Schichau i "Osterode" 7 łasztów i 14 PSi 1862(Gebr. Mitzlaff) wspomniane barki Aal, Lasch idt zbudował Gebr. Mitzlaff dla Ignatz Grunau + w 1863 r dwie kolejne "Marane" i Quappe" również Mitzlaff dla Georg Grunau
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Zapomniałem dodać że ci inni to Richard Bluhm i niejaki Pervo ten ostatni w 1863 roku kupił z Renu 5 łasztowy parowiec i po przebudowie w Elblągu w stoczni Hambruch und Vollbaum nazwał "Habitch". Mitzlaff zbudował jeszcze w 1864 roku parowiec "Colibri" z maszyną Schichaua o mocy 12 KM dla D. Wielera nośność 5 łasztów.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

W.Danielewicz pisze:W opracowaniu Rhodego - Der Elbinger Kreis in topografische , historischer und statistitscher Hinscht, Danzig 1871 (PAN) podane jest że Georg Grunau w spółce z innymi zbudował dwa tylnokołowce "Deutsch Eylau" 7 łasztów i 14 PSi (1862) Schichau i "Osterode" 7 łasztów i 14 PSi 1862(Gebr. Mitzlaff) wspomniane barki Aal, Lasch idt zbudował Gebr. Mitzlaff dla Ignatz Grunau + w 1863 r dwie kolejne "Marane" i Quappe" również Mitzlaff dla Georg Grunau
:roll: nie wiem czy dobrze rozumiem... Wg tej książki to "Osterode" zbudowali bracia Mitzlaff? .... Mitzlaff & Netke? czy nie wiadomo kto?

A propos to chyba "Habicht" (Jastrząb)....?
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Tak na to wygląda że "Osterode" zbudowano u Mittzlaffa z maszyną Schichaua. Chyba dlatego nie ma go na liście.??
Habicht = Jastrząb
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

W.Danielewicz pisze:Tak na to wygląda że "Osterode" zbudowano u Mittzlaffa z maszyną Schichaua. Chyba dlatego nie ma go na liście.??
Habicht = Jastrząb
To w jaki sposób Axel Grunau wziąłby cenę "Osterode" = 5989 Talarów 7 srebrnych groszy i 6 fenigów z Hauptbuch Schichaus? Gdyby obie ceny tzn "Deutsch Eylau" i "Osterode" dotyczyły wyłącznie maszyn (bo są bardzo zbliżone) to "Deutsch Eylau też musiałby być zbudowany u Mitzlaffa... a jest na listach Boie, Schmelzkopfa, PAN i "bremerhaveńskiej"
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Nie wiem po prostu nie wiem. A moze u Schichaua zamiast statku "Selica" powinno być "Osterode". Każde żródło inaczej prawi.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W.Danielewicz pisze:Jeżeli chodzi o statki budowane u Schichau'a dla armatorów z Novogiergiewska jak Pszczełka, Bistryj Samolet, Gołubczyk itp. to nie byli armatorzy wislani jak podał to Arkuszewski chodzi tu o Novogiergiewsk nad Dnieprem koło Chersonia. Andrzej znajdziesz tych armatorów w rejestrach rosyjskich Dniepr
Niestety sie nie zgadzam .-(

Kolo Chersona to jest ponizej progow , kolo Morza Czarnego.
Powinny byc tam dostarczone.

Pszczelka powinno byc PCZELKA zbud 1879 #130
zbud dla Ivan Fedorov
1880
1906 DONEC na Dnieprze gornym , wlasciciel w Gomel

Golubczyk zbud 1880 #153
zbud dla Ivan FCholodin
1880 wl. Cholodnyj i Cybulskij rz. Dniepr powyzej progow
1892 UDACZNYJ W Kijowie
1906 UDACZNYJ W Kijowie

Samolet zbud 1879 #154
zbud dla Ivan Fiedorov
1880 chyba IOANN PREDTECZA wl l: Fiedorov, gorny Dniepr

Goniec zbud 1883 #219
zbud dla Ivan Neiedov
1892 GONIEC w kijowie
1906 CZIKAGO wl Poprojsk, gorny Dnieps serwis Gomel

ZARJA zbud 1886 #304
zbud dla Igor Niejdienov
1892 na Desnie
1906 wl. Kijow, Dniepr

WOIN zbud 1890 #430
zbud dla Igor Niejdienov
1892 I.Najdedov, Kijow
1906 wl. Kowno, r. Niemen
po WW I KYRYS

Uwazam ze okrety byly te zamawiane przez wlascicieli w Modlinie,
lub do Modlina byly dostawy
Mozliwe ze byl tam jakis przedstawiciel Schichaua.

Zaden z tych statkow nie byl na dolnym Dnieprze kolo Chersona !
Ani tam nie bylo zadnych ich wlascicieli.

AvM
Ostatnio zmieniony 2005-11-01, 21:48 przez AvM, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

AvM pisze:
W.Danielewicz pisze:Jeżeli chodzi o statki budowane u Schichau'a dla armatorów z Novogiergiewska jak Pszczełka, Bistryj Samolet, Gołubczyk itp. to nie byli armatorzy wislani jak podał to Arkuszewski chodzi tu o Novogiergiewsk nad Dnieprem koło Chersonia. Andrzej znajdziesz tych armatorów w rejestrach rosyjskich Dniepr
Niestety sie nie zgadzam .-(

Kolo Chersona to jest ponizej progow , kolo Morza Czarnego.
Powinny byc tam dostarczone.

Uwazam ze okrety byly te zamawiane przez wlascicieli w Modlinie,
lub do Modlina byly dostawy
Mozliwe ze byl tam jakis przedstawiciel Schichaua.

Zaden z tych statkow nie byl na dolnym Dnieprze kolo Chersona !
Ani tam nie bylo zadnych ich wlascicieli.

AvM
Dlaczego, jeżeli tamten Nowogeorigijewsk leży nad Dnieprem, poniżej porohów to statki musiałyby byc transportowane? Patrząc na ich parametry spokojnie dałyby radę przejść tam same.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

fdt & Co.

Sprawa jest prosta , zaden z tych statkow tam nigdy nie byl.
Zaden zbrejestrow rosyjskich 1880-1910 nie wymienia
aby ktorys z nich plywal ponizej progow. Wrecz odwrotnie
wszystkie sa powyzej progow.

Zaden nie byl ponizej progow !!! Zaden!!!!!

Ponadto czemu nawet tego wielkiego portu nie ma na zadnej
mapie jeslui tam byly poad 10 parowcow !!!!!

Obrazek

AvM

PS . byloy statki transportowane ale bardzo rzadko.
Ostatnio zmieniony 2005-11-01, 21:20 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

fdt pisze:
W.Danielewicz pisze:Tak na to wygląda że "Osterode" zbudowano u Mittzlaffa z maszyną Schichaua. Chyba dlatego nie ma go na liście.??
Habicht = Jastrząb
To w jaki sposób Axel Grunau wziąłby cenę "Osterode" = 5989 Talarów 7 srebrnych groszy i 6 fenigów z Hauptbuch Schichaus? Gdyby obie ceny tzn "Deutsch Eylau" i "Osterode" dotyczyły wyłącznie maszyn (bo są bardzo zbliżone) to "Deutsch Eylau też musiałby być zbudowany u Mitzlaffa... a jest na listach Boie, Schmelzkopfa, PAN i "bremerhaveńskiej"
Stastki mogly byc zamawiane poprzez Schichaua i on dostal pieniadze.
Mamy tu wiele podobnych przypadkow, por:
- Zobel, Bromberg
- Union, Königsberg
itd.

AvM
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

AvM pisze:fdt & Co.

Sprawa jest prosta , zaden z tych statkow tam nigdy nie byl.
Zaden zbrejestrow rosyjskich 1880-1910 nie wymienia
aby ktorys z nich plywal ponizej progow. Wrecz odwrotnie
wszystkie sa powyzej progow.

Zaden nie byl ponizej progow !!! Zaden!!!!!

Ponadto czemu nawet tego wielkiego portu nie ma na zadnej
mapie jeslui tam byly poad 10 parowcow !!!!!

AvM

PS . byloy statki transportowane ale bardzo rzadko.
1. Technicznie było możliwe, żeby przepłynęły z Elbląga do Nowogeorijewska k. Chersonia.

2. Nowogeorgijewsk był znaczącą miejscowością, ale nie żeby tak dużą żeby "załapać się" na twoją mapę. Ponad 12 tys ludzi, przemysł skórzany, drewno i granit.
Новогеоргиевск

(Крылов) — заштатный город Адександрийского уезда Херсонской губернии, на реке Тясмине. В XIII—ХIV вв. здесь был один из "татарских перелазов" в Россию. В 1615 г. здесь основано укрепленное местечко Крылов, при гетмане Дорошенко вынесшее ряд нападений, при гетмане Самойловиче разрушенное (1674). В конце XVII столетия по другую сторону р. Тясмина образовалась Крылова слобода из польских выходцев и раскольников. В 1741 г. слобода назначена сотенным мст. Миргородского полка, получив название Крылова шанца. С появлением сербов здесь был штаб Пандурского полка. В 1784 г. сделан посадом Екатеринославского наместничества, с 1795 г. уездным городом Вознесенского наместничества и назван Александрией; в 1806 г. получил вновь название Крылов; в 1821 г. заштатный город Крылов отчислен к составу орденского кирасирского полка, с именем Н.; в 1860 г. передан в ведение общей администрации с настоящим своим названием. Дворов 1634 (1894 г.), жители 12653. Земли 350 дес. 3 православных церкви, синагога, приходское училище, 2 школы, больница, богадельня, 8 ярмарок, лесные склады, базары. Промышленных заведений 11, в том числе: 3 кожевенных зав. с оборотом в 60 тыс. руб. (центр кожевенного производства этого края); 3 салотопенных зав. с оборотом в 24 тыс. руб.; 3 лесопильных завода с оборотом в 100 тыс. руб., вырабатывающих главным образом сосновый лес, для сплава по Днепру; винокуренный и 2 пивоваренным, зав., 2 водяных мельницы (оборот 80 т. р.), 45 бондарных мастерских, 4 кирпичных и 6 гончарных зав., 66 мебельных, столярных и плотничьих мастерских, 4 экипажных, 11 слесарных, 18 кузниц. Оборот всех заведений до 250 т. р. в год. Вблизи города разработка известняков и гранита. Пристань на р. Днепре. Упрощенное городское управление: доходов 26112 руб. (1894 г.), расходов 25754 руб., из них на содержание городского управления 4114 р., на учебные заведения 2694 руб. Городской капитал 4169 руб., долга 9500 руб. (1893 г.). Городской общественный сад.
Dziś ten Nowogeorgijewsk też nie istnieje. W latach 50-tych został zatopiony przy budowie tamy w Kremieńczugu.

3. Argumentu, że nigdy nie były poniżej porohów nie potrafię podjąć... nie mam źródeł, stąd pytanie; skąd aż tak kategoryczne stwierdzenie"że NIE" z twojej strony?
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Narobiłem sobie bałaganu szukam mapy dróg europy wschodniej sprzed 1914 roku to jedno. Drugie np Basen rzeki Dniepra nr 3398 Komarow Szczekocin gorod Nowogeorg. (skrót), Cher.g statek Bystryi sprawdz, drugie statek Mołnia nr 3367 Gnutow g. Nowogeorg., Cher.
Sprawdz to
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

#642 BYSTRYJ (1899) playwal Gradizsk-Kremenczug
Rzeczywiscie wlasciciel z Nowogreoriewska.
Ale statek plywal na gornym Dnieprze.

#228 MOLONIA zbud (1900) Klawitter plywal powyzej progopw na Dnieprze.
Wg. listy Klawittera zbud dla Popov & Gen , NovoGeorgewsk , Russland

Wyjatki potwierdzajace regule :-)

AvM

A tak wygladaly progi na Dnieprze

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Waldek!

Krotko , te statki nie byly zamowione na Wisle.

Trzeby by znalesc skad jest Nowogreorgiewsk
- miejsce zamowienia
- miejsce dostawy
- czy tez miejsce pobytu wlasciciela ?

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ten statek podobno byl zatopiony kolo portu Hel ?

Problem VAIDILA jest ex HEROLD `????

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I dane wg Bernda Schwarza.

HEROLD (1895, Schichau, Elbing, 561) 68 t Tgf.; 120 PSi; 36,5 m L., 7,93 m Büa., 4,0 m BaS., 0,68 m Tfg.; ZDR; erb. f. G. Reck, Tilsit; 7.1914 Robert Meyhoefer/Tilsiter Dampfer-Verein, Königsberg; 1915 FBA Königsberg; 1919 Ostdeutsche Dampfschiffahrts GmbH, Tilsit; 1931 Paul Schlenther, Trappönen; 6.1942 Ostdeutsche Grenzschiffahrt Paul Preugschat, Tilsit; ab 10.1944 von KMD Danzig für Hafftransporte erfaßt; + 9.3.1945 Pillau/Luftangriff

VAIDILA (1893) 142 PSi; 42,7 m L., 8,7 m Büa., 0,45 m Tfg.; ZDR; .../RUS, VITIAZ; 19.. Jaseniskas, .../LIT, VAIDILA; 8.1940 .../SU; 6.1941 dt. Beute; 5.1942 MBG, Kauen; 5.1944 vorh.

Wg rosyjskiego rejestruu 1906

HEROLD (1893) F.Schichau #514
35n/120iKM 112'1''x27'/14'
Ja.V.Kamber, Rossieny

HEROLD (1895) F.Schichau #561
47n/120iKM 116'8''x26/18'8''
G.Rek, Tilsit

AvM
ODPOWIEDZ