Schichau - Zagadki

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Schichau - Zagadki

Post autor: AvM »

Proponuje nowy temat dotyczacy szeregu statkow podobno zbudowanych w zakladach Schichaua albo tez tam zdudowanych, ale o niejasnych losach.

Na poczatek moja odpowiedz z innej listy:

Im Jahre 1921 kam nach Tallinn ein Schlepper namens Zeus, den man aus Deutschland gekauft hatte und der dann Passagierdampfer Luik ("der Schwan")in Dorpat wurde. Nach Daten war Zeus in Tilsit gebaut, entweder 1921 oder (was mehr glaubenswert ist!) 1895. Kennt irgendeiner diesen Dampfer? Welche waren seine Geschichten vor der Estland-Zeit?
Gruss von Finnland
Martti

have checked your LUKI ex ZEUS in Estonian registers.
1923 not mentioned. 1926 already listed as LUIK ex ZEUS
built 1920 in Tilsit but with a compound engine 70ihp
built 1892 by F.Schichau, Elbing.

The only 70ihp steamer built in 1892 was INGENIEUR
(INZHENER) built for Neufeld, Warschau/Warszawa on Vistula/Weichsel/Wisla. (#490) with similar dimmesions.
Not in my 1892/3 Russian register :-(
By 1897 renamed NOVO-ALEKSANDRIYA and owned by
Ministerstvo Putey Soobshcheniya , service Warsaw-
Prussian bounduary. still there 1910. Fates during
WW I ?, but some ships were taken by the Germans to
Niemen/Memel river.

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W Modlinie istniało w okresie czerwiec 1922 - 22 stycznia 1926 roku Pogotowie Techniczne Marynarki Wojennej. Od czerwca 1923 roku użytkowało statek Inżynier, podniesiony z dna rzeki. Pewnie poza nazwą te staki nie mają nic wspólnego, ale może ktoś wie coś więcej o polskim "Inżynierze"?
JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

"INŻYNIER"

TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1892;F.Schichau, Elbing.{Niemcy} nr bud.490
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość- 20,00 m, szerokość- 3,65/5,20 m, zanurzenie- 0,48 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;podwójnego rozprężania;2 cylindrowa;prod.:F.Schichau, Elbing 1892r.; ;moc: 70 KM
PĘDNIK: bocznokołowiec ,PRĘDKOŚĆ: ?. ZAŁOGA: ?.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1892: INŻYNIER - I.Neufeld, Warszawa.[RS]
1919: INŻYNIER - I.Neufeld, Warszawa. [PL]
1920.VIII: - zatopiony w Zegrzu.
1923.VI: - wydobyty przez Pogotowie Techniczne Komendy Portu Wojennego w Modlinie i oddany do remontu.
1924: INŻYNIER - Pogotowie Techniczne KPW Modlin.[PL]

“NOWO-ALEKSANDRYJA

TYP STATKU: pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1890; F.Schichau, Elbing.{Niemcy} nr bud.453
NOŚNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-30,00 m, szerokość- 3,80/6,93 m, zanurzenie-0,69 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu-cylindrowa; prod.F. Schichau, Elbing 1891; moc: 120 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec, PRĘDKOŚĆ:?., ZAŁOGA:5 ludzi; PASAŻEROWIE:158 osób

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1891: NOWO-ALEKSANDRYJA - Marian Lewtow, M. Tabacznik i Leopold Sztern, Włocławek.[RS]
- pływał z Warszawy do Miszewa.
1902: KOMETA - zmiana nazwy.
pływał z Warszawy do Sandomierza.
1914: - zarekwirowany przez wojska rosyjskie, używany jako transportowiec.
1915: - porzucony w Nowo-Iwanogorodzie. (Dęblin)
dalszy los nieznany.

“NOWO-ALEKSANDRYJA

TYP STATKU: inspekcyjny
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1892; *
NOŚNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-21,36 m, szerokość- 3,65/5,79 m, zanurzenie-0,40 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa; moc: 70 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec, PRĘDKOŚĆ:?., ZAŁOGA:5 ludzi;

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1892: NOWO-ALEKSANDRYJA - Ministerstvo Putiej Soobshtshenija, St.Petersburg.[RS]
pływał na odcinku od Warszawy do granicy z Niemcami w miejscowości Shilno pod Toruniem.
1906: - wykazywany w rejestrze, dalszy los nieznany.

* wykaz statków Ministerstva Putiej Soobshtshenija podaje jako miejsce budowy stocznię F.Schichau’a w Elblągu, jednak wykaz tej stoczni nie wymienia zbudowania takiego statku w tym okresie.

To jest co ja mam
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Czyli możliwy był taki hipotetyczny scenariusz:
"INŻENIER" - bud. 1892, st. F.Schichau (Elbing, D), # st. 490; wym. - 20 (21,36)x3,65/5,20(5,79)x0,48(0,40) m, maszyna parowa podwójnego rozprężania, dwucylindrowa, moc 70 KM, 5 ludzi załogi. Holownik bocznokołowy (inspekcyjny).
Zbudowany dla I.Neufelda z Warszawy, w 1897 roku przejęty przez Ministerstwo Putiej Soobszczenija i nazwany "NOWO-ALEKSANDRIJA". Pływał jako statek inspekcyjny na odcinku od Warszawy do Silna. W 1919? wrócił do starego właściciela i nazwy "INŻYNIER". Zatopiony w sierpniu 1920 roku w Zegrzu, podniesiony przez Pogotowie Techniczne w czerwcu 1923 roku i użytkowany przez nie do 1926? roku. Sprzedany w latach 20., przebudowany (a może wykorzystano tylko jego maszynę parową?) w Tylży i nazwany "ZEUS". W 1926 roku w rejestrach estońskich jako parowiec pasażerski "LUIK".
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Rocznik 1897 wyraznie wymienia
NOVO-ALEKSANDRIYA ex INZYNIER wlasciciel MPS.
dalej tylko (1900, 1906)
jako NOVO-ALEKSANDRIYA wlasciciel MPS.

W zadnym z rosyjskich rocznikow nie znalazlem wlasciciela
I.Neufeld, Warszawa. Nie ma tez statku INZYNIER.

NOVO-ALEKSANDRIYA z 1890 byl innym statkiem.

To samo jak w innych przypadkach nalezy sprawdzic maszyny w Bibliotece PAN.

AvM
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Jeszcze jeden "Inżynier" ale nie mający nic wspólnego z tamtymi

"INŻYNIER"

TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1886;Stocznia Maurycego Fajansa,Warszawa.
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość- 28,34 m, szerokość- 3,60/6,40 m, zanurzenie- 0,48 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;podwójnego rozprężania;2 cylindrowa;prod.:Stocznia M.Fajansa, Warszawa 1886 r. ;moc: 70 KM
PĘDNIK: bocznokołowiec ,PRĘDKOŚĆ: ?. ZAŁOGA: ?.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1886: INŻYNIER - Żegluga Parowa Maurycego Fajansa, Warszawa. [RS]
1892: POMOSHTSHNIK - armator nieznany.[RS]
1903: KISHYNIEV - Izaak Arinsztein, Reżyca.[RS]
dalszy los nieznany.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ja mam 2 statki zbud 1886 zaklady Fajansa:
1888: brakuje tego rejestru.

1892: POMOSHTSHNIK - L.A.Plaszczenko(Dniestr) [RS] 16/40
1897: KISHYNIEV - I.Z. Arinsztein, (Dniestr).[RS]
1900: KISHYNIEV - I.Z. Arinsztein, (Dniestr).[RS]
1901: nowe maszyny kociol zbud Bellino-Fenderich, Odessa
93'4''x21'/19'10'' pasazerski 25n/100iKM
1906: KISHYNIEV - I.Z. Arinsztein, Reżyca.(Dniestr)[RS]

1892: INZYNIER Br. P. i W. Lewitiny (Dniepr) 2494 14nhp
1897: INZYNIER Br. P. i W. Lewitiny (Dniepr) 2494 14nhp
1900: INZYNIER Br. P. i W. Lewitiny (Dniepr) 2494 14nhp
63x20'10''/10'9'' pasazerski
1906: nie znalazlem
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Wracając do INŻYNIER - NOVO-ALEKSANDRIYA - INŻYNIER
to jak pisałem Schichau nie zbudował takiej jednostki w 1892r tak przynajmiej informuje wykaz stoczniowy. Zbudowano za to statek "Inżynier" dla Izaaka Neufelda z Warszawy, który w jakiś sposób stał się szybko własnością MPS. W tym okresie w carskiej Rosji żydzi zaczeli być szykanowani może podpadł i statek mu zarekwirowano.
Jego dane są zbieżne z tym "Inżynierem" z KPW. W CAW jest informacja że w 1919 r jego właścicielem był niejaki Izaak Neufeld a poprzednio rząd rosyjski a sam statek upaństwowiono. Zatopiony podczas wojny z sovietami w Zegrzu, po wydobyciu upominała się o niego administracja wodna. Być moze po nacjonalizacji został przydzielony w 1919 MRP.
Aby zagmatwać dodam że w 1943 roku Strombauinspektion Pulawy odebrała ze stoczni czerniakowskiej holownik "Sympher" tyle że moc maszyny oceniano na 90 KM (moze wymieniono). W 1944 roku został samozatopiony w ujściu rz. Krępianki koło Solca. W 1945 wrak podniesiono, wrak odbudowano i nazwano "Inżynier" (zbieżność albo przypadek). Na wiosnę 1947 PZW Puławy otrzymało polecenie natychmiast odprowadzić statek do Gdańska i przekazać sovietom.(gest Bieruta czy o statek upomnieli się nasi wyzwoliciele (Luik ?.) wbądz razie załoga pod d-dctwem kpt. Jan Barbasia mimo jego oporu - trudne warunki nawigacyjne jak wysoka woda, kra dostało pisemny rozkaz. W Modlinie :o kra przebiła poszycie i statek zatonął. Załogę aresztowano za sabotaż. Uratowało ich pisemny rozkaz. Wrak podniesiono i odholowano do stoczni czerniakowskiej. Tu jest jednak mały problem. Puławscy wodniacy twierdzą że tym statkiem był dawny "Belweder" a to zupełnie inny statek. Tylko że według informacji posiadanych przeze mnie to "Belweder" zatonął we IX 39 pod Dobrzykowem, a w 1947 kadłub przesunieto i użyto do zagrodzenia starorzecza zasypując go piaskiem i sadząc faszynę. Ale według innych żródeł statek wydobyto i wyremontowano co opisałem powyżej. Samego "Inżyniera" przemianowano podobno na "Matejko" wstawiając w kadłub kocioł i maszynę ze statku "Herold".
W.DANIELEWICZ
dakoblue
Posty: 1560
Rejestracja: 2004-01-05, 08:42
Lokalizacja: Elblag

Post autor: dakoblue »

jak fdt sie obudzi to pewno przeszuka swoje archiwum :D
dam mu znac
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Pewne jest to, że maszyna Compound 70i w układzie dla bocznokołowca została wypodukowana u Schichaua w 1892 roku i że została zamontowana na jakiejś jednostce o długości ok 20-38 m (takie maszyny były produkowane dla jednostek tych mniej więcej rozmiarów - vide. nr 352, 542 [75 psi ale z kotłem WR], 687, 816). Statek został prawdopodobnie przebudowany (bo raczej nie zbudowany od nowa... stalowe kadłuby są trwalsze od maszyn :lol: )w roku 1920 w Tylży. Mógł to być "Inżynier" (ten od Schichaua - nr 490), albo inna jednostka wyprodukowana w innej z licznych stoczni rzecznych, do której zakupiono jdnostkę napędową u Schichaua.

Jeszcze jedna wskazówka wydaje się istotna. Ten ex Zeus był kupiony w Niemczech tzn może tu chodzić o jakąś jednostkę zbudowaną w którejś ze stoczni rzecznych na terenie Niemiec i będącą własnością armatora niemieckiego od samego początku, albo o jednostkę zbudowaną dla armatora z zaboru rosyjskiego (w stoczni niemieckiej lub miejscowej), gdzie w wyniku zawieruchy wojennej Niemcy zarekwirowali statek.

Aby rozgryźć tę zagadkę należałoby więc sprawdzić: 1. numer silnika lub kotła (o ile takowe znajdują się w estońskim rejestrze), 2. porównać to ze spisem kotłów i spisem maszyn parowych wyprodukowanych u Schichaua (o ile takie istnieją). :? W braku tych danych można by jeszcze pogrzebać w spisach małych stoczni wiślanych czy tam gdzieś nie ma jakiegoś Zeusa...
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

A czy znane są fotografie tych Inżynierów i Zeusów?
A plany u Wełniaka?
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Andrzej J. pisze:A czy znane są fotografie tych Inżynierów i Zeusów?
A plany u Wełniaka?
W planach u Wełniaka może coś być, z tym, że wymagałoby to przerzucenia tych 17000 sztuk raz jeszcze. Po prostu w pierwszym podejściu nie zwracaliśmy baczniejszej uwagi na bocznokołowych "cywilów" :-( . Podejrzewam zresztą, że ta 70 konna maszynka to jakaś przeróbka/wersja maszyn pierwotnie produkowanych do innych celów (np. pompy do instalacji odwadniających na Żuławach, lub do maszyn pogłębiarek). Do takich (na statkach) w komplecie montowano chyba małe kotły typu lokomotywowego (płomienówkowe). bez obejrzenia Maschinenbucha (jeżeli istnieje) nie ruszymy...
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Dla bogatych Andraes/Hamburg:

Schichau - Werke in Elbing, Danzig und Pillau 1837-1912. Berlin. o.Vlg. ca. 1912. 25,5 x 32,5 cm 125 Seiten, 1 Bll., 11 Seiten. Mit 36 teils farb. Tafeln, etwa 300 Abbildungen im Text und auf Tafeln, 3 gefalteten farbigen Plänen. OLwd. mit goldgeprägtem Titel. Vollgoldschnitt. (etwas fingerfleckig u. lichtspurig). <Bestellnr. 6907A>
[SW: Kriegsschiffbau / Warship Building.; Schiffbau/Shipbuilding.; Werften / Shipyards.]

Preis: EUR 620,00
Versand (Landweg): EUR 0,00
Gesamt: EUR 620,00
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

ANITA (1886) F.Schichau, Elbing
iron 400t 53,45x6.17x3,60x2,59m
2 compound engines, 2 horizontal boilers 600ihp=10kts
40t coal, 35 men
5.1908 purchased by the Uruguayan Navy renamed MALDONADO
16.10.12 Ministerio de Obras Publicas and
renamed BARON DE RIO BRANCO
27.04.1915 returned to the Navy
15.9.1931 deleted from the Navy lists
transferred to Club Nautico de Pocitos
1930s beached ???
Obrazek
Obrazek
Obrazek

AvM
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

AvM pisze: 2 horizontal boilers
AvM
A co to takiego te horizontal boilers??? Lokomotywowe? Nie chodzi tu aby o "horizontal"... ale silniki parowe-tłokowe?
ODPOWIEDZ