Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Piotr S. »

Na portalu morskim pojawiła się informacja że PGNiG przygotowuje się do podjęcia działań mających na celu wyczarterowanie pięciu do sześciu statków do przewozu LNG. https://www.portalmorski.pl/porty-logis ... zowcow-lng
W związku z tym zachodzi pytanie dlaczego czarter a nie zakup ? tym bardziej ,że gaz i ropa są dla polski surowcami strategicznymi a to oznacza nadanie temu wysokiego priorytetu wszystko to wygląda fajnie tylko gdy przyjrzymy się tej strategii to jest ona kulawa gdyż jako państwo nie posiadamy jednego z filarów tej strategii a mianowicie statków do przewozów tych surowców .
Aktualnie już wiemy ,że gazu będzie jeszcze więcej powstanie też drugi terminal LNG na zatoce gdańskiej lub w planowanym Porcie Centralnym oprócz tego powstaną stacje bunkrowania LNG w Świnoujściu , Porcie Zewnętrznym w Gdyni , i Porcie Centralnym w Gdańsku .
Z tego co wiadomo kontrakty na dostawy gazu są wieloletnie a to powoduje opłacalność wzięcia kredytu pod budowę gazowców i tym samym mając gwarancje na przewóz jest możliwość ,że Polska posiadała by własne gazowce a nie czarterowane co nas uzależnia od obcych armatorów .
Jest też możliwość kupienia jednostek używanych ale za wiele ich chyba nie ma bo popyt na gaz i gazowce jest spory tym bardziej ,że jest też koniunktura na jednostki LNG do bunkrowania .
Jest w tym wszystkim jeszcze jeden temat mianowicie zbiornikowce , których też nie posiadamy ,wszystko na to wskazuje ,że Rosjanie wycofują się z przesyłu ropy rurociągiem przyjaźń i w całości niemal będziemy zdani na dostawy drogą morską .gdzie już teraz wzrasta i wzrośnie ilość dostarczanej ropy do Gdańska .
Jako państwo dochodzimy do takiej sytuacji gdzie mówi się o strategii podczas gdy jeden z jej filarów niemal w 100 % a mianowicie przewóz gazu i ropy jest po za naszą kontrolą i realizują go i zarabiają obcy armatorzy podczas gdy mogły by to realizować polskie firmy min PŻM , która nic na tym nie korzysta , ciekaw jestem co o tym wszystkim myślicie ?
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Marek T »

Piotr S. pisze:... zachodzi pytanie dlaczego czarter a nie zakup?
Może dlatego, że czarter można mieć już, a nowy za rok?
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Marek T pisze:
Piotr S. pisze:... zachodzi pytanie dlaczego czarter a nie zakup?
Może dlatego, że czarter można mieć już, a nowy za rok?
Może lepszym rozwiązaniem jest zakup dwóch lub trzech tych czarterowanych jednostek .
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Potwierdzają się moje wcześniejsze przypuszczenia co do wzrostu ilości ropy dostarczanej droga morską .W I półroczu Naftoport z Grupy PERN przyjął 8,3 mln ton ropy naftowej, czyli ok. 30 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej – podał PERN. https://www.gospodarkamorska.pl/Porty,T ... enie-.html
To co napisałem odnośnie potrzeby posiadania Zbiornikowców oraz gazowców jak najbardziej odzwierciedla powyższa wiadomość .
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Na Defence 24 ukazały się ciekawe analizy dotyczące konieczności posiadania floty handlowej przez Polskę w tym gazowców i zbiornikowców .
https://www.defence24.pl/wspolpraca-z-p ... wej-polski
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Gregski »

Piotr S. pisze: Jako państwo dochodzimy do takiej sytuacji gdzie mówi się o strategii podczas gdy jeden z jej filarów niemal w 100 % a mianowicie przewóz gazu i ropy jest po za naszą kontrolą i realizują go i zarabiają obcy armatorzy podczas gdy mogły by to realizować polskie firmy min PŻM , która nic na tym nie korzysta , ciekaw jestem co o tym wszystkim myślicie ?
Wiesz, to jest działalność komercyjna.
Jeśli PŻM nie czuje się na siłach by eksploatować z zyskiem takie statki to jest to suwerenna decyzja zarządu firmy.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Gregski pisze:
Piotr S. pisze: Jako państwo dochodzimy do takiej sytuacji gdzie mówi się o strategii podczas gdy jeden z jej filarów niemal w 100 % a mianowicie przewóz gazu i ropy jest po za naszą kontrolą i realizują go i zarabiają obcy armatorzy podczas gdy mogły by to realizować polskie firmy min PŻM , która nic na tym nie korzysta , ciekaw jestem co o tym wszystkim myślicie ?
Wiesz, to jest działalność komercyjna.
Jeśli PŻM nie czuje się na siłach by eksploatować z zyskiem takie statki to jest to suwerenna decyzja zarządu firmy.
Jeżeli chodzi o strategie jak to mówi rząd w stosunku do LNG i ropy to akurat nie może być ona zagwarantowana jak nie posiada się instrumentów do jej realizacji w tym wypadku chodzi o transport gdzie niemal w 100% realizują go obce podmioty .Taka sytuacja przeczy strategii o której mówi rząd .
Kto miał by przewozić gaz i ropę nie jest bez znaczenia bo tutaj potrzebna jest autonomiczność przewozowa .Polska posiada odpowiednie terminale do przeładunku gazu i ropy ale nie posiada transportu a to dopiero będzie gwarantować niezależność.
Kto miał by eksploatować te statki w PŻM już o tym myślą mowa tu o KILKU gazowcach
po niżej cytat z https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... inoujscia/

Polska Żegluga Morska chce uczestniczyć w dostawach LNG do Świnoujścia – powiedział Radiu Szczecin Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodał, że PŻM jest gotowa, aby pozyskać gazowce w ramach czarterowania.

„Analizowany jest rynek i umowy zawierane na transport skroplonego gazu ziemnego. Niebawem wystąpimy do PGNiG ze swoją ofertą na dostawy” – powiedział na antenie Radia Szczecin minister Marek Gróbarczyk.
„Jesteśmy przekonani, że będziemy partycypować w tych dostawach. PŻM jest gotowy. Oczywiście, wiąże się to z formalnościami wynikającymi z tytułu umów na dostawę, ale mamy nadzieję, że przy takim silnym ośrodku, przy takich dużych transportach jest to duża szansa” – dodał.
W lipcu pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski oceniał, że również PGNiG, który w ostatnim czasie podpisał szereg umów na zakup amerykańskiego gazu skroplonego LNG, może być zainteresowany zakontraktowaniem, wydzierżawieniem, wyleasingowaniem czy ewentualnie zakupem gazowców do jego transportu.
Naimski, pytany podczas debaty na temat bezpieczeństwa surowcowego Polski, czy polska spółka nie powinna rozważyć zakupu floty gazowców do transportu zakontraktowanego LNG, odpowiedział:
„To jest pytanie do PGNiG. PGNIG mógłby być zainteresowany zakontraktowaniem, wydzierżawieniem, wyleasingowaniem czy ewentualnie zakupem tego rodzaju gazowców. W tej sprawie trzeba zaglądać do strategii PGNiG”.
PŻM ma tez inne propozycje przebudowy masowców na gazowce mniejsze 16.9 tyś dwt służyły by jako bunkierki LNG a większe 80 tyś dwt jako FSRU, która miałaby powstać z masowca o nośności 80 tys. t .Pozostałe jako jednostki transportowe .http://www.namiary.pl/2018/10/31/pzm-pr ... e-masowce/
Zostały jeszcze zbiornikowce a w tym temacie zupełna cisza , tutaj to wygląda gorzej Orlen posiada rafinerie na Litwie gdzie też realizowane są dostawy drogą morską , przez Gdańsk i do Kłajpedy dostarczanej jest co raz więcej ropy i w tym przypadku też nie mamy suwerenności przewozowej
to dziwne bo jak się spojrzy na inne kraje np: taką mała Chorwację ma armatora , który posiada kilka jednostek po wyżej 100 tyś dwt https://www.tankerska.hr/en/ czyli w tym przypadku Chorwacja ma możliwości realizowania swojej strategii a dużo większa Polska nie .
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Gregski »

Żegluga to sprawa komercyjna. Firmy działają na otwartym światowym rynku. Jeśli PŻM uważa, że się z gazowcami i tankowcami na tym rynku utrzyma to czemu nie?
Konkurencja jest dosyć spora. Transport morski to nie rurociąg. Raczej nie ma powodów by twierdzić, że brak własnych statków stanowi jakieś niebezpieczeństwo.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Gregski pisze:Żegluga to sprawa komercyjna. Firmy działają na otwartym światowym rynku. Jeśli PŻM uważa, że się z gazowcami i tankowcami na tym rynku utrzyma to czemu nie?
Konkurencja jest dosyć spora. Transport morski to nie rurociąg. Raczej nie ma powodów by twierdzić, że brak własnych statków stanowi jakieś niebezpieczeństwo.
Jak najbardziej PŻM się utrzyma kontrakty na dostawy gazu są podpisane przez państwo polskie na wiele lat można śmiało brać kredyt na budowę statków lub kupić używane Mając wieloletnie gwarancje na przewóz jest opłacalność ekonomiczna dla tego typu działalności ,problem będzie polegał na tym komu państwo polskie powierzy inicjatywę transportową obcym armatorom czy Polskim .
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Peperon »

Piotr S. pisze:...Kto miał by przewozić gaz i ropę nie jest bez znaczenia bo tutaj potrzebna jest autonomiczność przewozowa .Polska posiada odpowiednie terminale do przeładunku gazu i ropy ale nie posiada transportu a to dopiero będzie gwarantować niezależność.
Kto miał by eksploatować te statki w PŻM już o tym myślą mowa tu o KILKU gazowcach...
Nie obraź się, ale odnoszę wrażenie, że w tym miejscu popełniasz błąd logiczny.
Moim zdaniem nie ma znaczenie kto będzie woził gaz i ropę do Polski, ponieważ kluczem do niezależności jest posiadanie źródeł tych surowców. Nie środków transportu. Co z tego, że będziemy mieli flotę gazowców jeśli w porcie załadunku odmówią dostarczenia ładunku ? A co będzie kiedy Wujowi Samowi się odwidzi i nałoży sankcje na Katar ? Co wtedy zrobisz. Machniesz kontraktem i powiesz, że musisz mieć ten gaz ? Przecież Cię śmiechem zabije. A na dodatek będziesz miał kredyt na gazowce do spłacenia...

W zalinkowanym przez Ciebie tekście rzuca się w oczy to, że o statkach dla PŻM-u mówi... minister i jego kumpel. Nie dziwi Cię to ? Jak dla mnie to tylko przedwyborcze mydlenie oczu.
Co innego by było, gdyby to szef grupy PŻM mówił o potrzebie nabycia gazowców...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Gregski »

Piotr S. pisze:problem będzie polegał na tym komu państwo polskie powierzy inicjatywę transportową obcym armatorom czy Polskim .
Moim zdaniem "inicjatywę transportową" należy powierzyć armatorom tańszym i solidniejszym.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Szacuje się, w oparciu o zakontraktowane już w umowach długoterminowych ilości LNG, że PGNiG będzie potrzebowało docelowo do ośmiu statków.
Wiążąca dostawa statków pod czarter wymagana będzie od drugiej połowy 2022 roku, co pozwala sądzić, że w grę wchodzą także statki z obecnych lub składanych w najbliższym czasie zamówień spekulacyjnych (statki, które zamówiono lub są już nawet w budowie, bez znanego dotąd zatrudnienia, operatora lub czarterującego).
https://www.portalmorski.pl/zegluga/436 ... ej-prostej
Wychodzi na to ,że potrzeba będzie 8 gazowców pierwsze będą czarterowane ale inne mogły by być przejęte jako nowe bo aż na 108 jednostek złożono zamówienia i co ciekawe aż 50 z nich to zamówienia spekulacyjne greckich armatorów aż dziw bierze skąd Grecy są w stanie wysupłać tak gigantyczne sumy? na tak drogie statki . Ja osobiście mam nadzieje ,że z tych 8 jednostek jakaś cześć będzie polską własnością .
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Adam »

Piotr S. pisze: dziw bierze skąd Grecy są w stanie wysupłać tak gigantyczne sumy? na tak drogie statki . .
To chyba żart? Przecież nikt nie buduje statków za gotówkę, tylko na kredyt. Skoro znaleźli kredytujących to złożyli zamówienia. Tak działa dzisiejszy rynek.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Piotr S. »

Otrzymaliśmy atrakcyjną ofertę na 6 jednostek do transportu LNG od koreańskiej stoczni i jesteśmy gotowi do współpracy w zakresie dostaw gazu z USA do Świnoujścia. Dalsze działania zależą od stanowiska PGNiG, jesteśmy przekonani że nasza oferta okaże się atrakcyjna - informuje Paweł Brzezicki obecny szef PŻM.
https://www.gospodarkamorska.pl/Porty,T ... olski.html
Wreszcie są jakieś decyzje :brawo:
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowc

Post autor: Gregski »

A mamy personel na te statki?
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Gregski »

Tak apropos zbiornikowców LNG to w poniedziałek lecę na statek https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... IR_VORONIN
Wygląda bardzo ciekawie ale ja do tropików jestem przywykły!!!
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
ODPOWIEDZ