Kutry od "cioci UNRRY"
: 2020-10-08, 22:13
Project manager: JB
Typist: Chemik
Wykaz polskich kutrów rybackich Nr 10 (wersja 1.0)
......Kutry zakupione w ramach pomocy UNRRA
UWAGA: kwoty płacone za kutry wymienione w wykazie, UNRRA wracała Polsce i były wykorzystane do polepszenia bytu ludności.
1.) Elżbieta Gdy-72, Raun Byberg Skibsbyggeri, Esbjerg (Dania), wodowany 1939
Duński Numer Kontrolny: J 1645; PRS 41209, od 1975 --> PRS 410209;
sygnał wywoławczy OZET, od II.kw.1946 --> SOAV (odebrany w I. połowie lat 70-tych)
charakterystyka w 1945: 38.6 BRT, 13 NRT; długość 18.34 m, głębokość 2.19 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, moc 71 KM, 2 maszty
charakterystyka w VIII.1946: 39.43 BRT, 15.23 NRT; 18.46(rej.)×5.21×? m, głębokość 2.2 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, moc 71 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 39.43 BRT, 15.23 NRT; 18.46(rej.)×5.21×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1949, nr silnika 439, moc 180 KM, 2 maszty; 8 węzłów
charakterystyka w I.1972: 39.43 BRT, 15.23 NRT; 18.46(rej.)×5.21×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM (110 kW), 2 maszty
1939: wodowany
1939: ukończony jako L.Wulff E.40 (J.L. Jensen; Esbjerg), bandera Danii
8.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 200 tyś. koron duńskich (= 4 mln zł), koszt remontu 202 560 zł, UNRRA otrzymała 3 797 440 zł
.................planowano przekazać kuter Leonowi Długiemu z Jastarni i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Jedność Rybacka”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: L.Wulff (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
29.IV.1946: Elżbieta Gdy-72 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich “Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
20.VIII.1946: pomierzony przez Główny Urząd Morski, nr świadectwa pomiarowego 20/46
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 10
27.XI.1947: Gdy-72 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
1949(1950?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1949, nr silnika 4391, moc 180 KM
VIII.1950: Gdy-72 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Gdy-72 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
5.XI.1953 godz. 18.50: na płn. od Góry Szwedów, stojąc na kotwicy (szyper Jan Chojecki), został najechany przez kuter „Arki” Gdy-190
I.poł.1956: Gdy-72 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1959: prawdopodobnie odbudowany
IV.1966: Gda-17 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
V.1970: przeznaczony do kasacji, silnik i windę trałową po demontażu zezłomowano, a wyposażenie zdano do magazynu
10.X.1971: częściowo zdemontowany kadłub zakupił Wacław Konhke z Jastarni
1971/1972: montaż 2-cyl. silnika Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM (110 kW)
............UWAGA: był to silnik zdemontowany w czasie kasacji z kutra Izabella (Gdy-71), patrz pozycja 4.)
16.II.1972: Hel-1 (Wacław Konhke; Hel)
IX.1984: wycofany z eksploatacji, sprzedany kpt. Tomaszowi Sobieszczańskiemu z przeznaczeniem na jacht
II.poł.80-tych: jacht żaglowy Elatom PZ-1677 (Tomasz Sobieszczański; ????)
.................dalsze losy nieznane
2.) Ewa Gdy-85, Jensen og Lauridsen A/S, Ålborg (Dania), wodowany 1941
Duński Numer Kontrolny: J 1662; PRS 45006;
sygnał wywoławczy OZHM, od II.kw.1946 --> SPCI
charakterystyka w 1945: 38.6 BRT, 12 NRT; długość 15.56 m, głębokość 2.19 m;; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Hundested, moc 107 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 41 BRT, 11 NRT; 17.90(rej.)×5.10×? m, głębokość 2.19 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224747/8, moc 150KM, 2 maszty; 7 węzłów
1941: wodowany
1941: ukończony jako Lingvig E.459 (J.H. Torbensen; Esbjerg), bandera Danii
............UWAGA: w duńskich rejestrach można też spotkać nazwę zapisaną jako Lyngvik
II./III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 200 tyś. koron duńskich (= 4 mln zł), koszt remontu 10 450 zł, UNRRA otrzymała 3 989 550 zł
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Lingvig (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
V.1946: Ewa Gdy-85 (Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; Gdynia)
poł.VI.1946: Ewa II Gdy-85 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Morskie Laboratorium Rybackie; Gdynia)
............UWAGA: z powodu braku jednostek połowowych, Morskie Laboratorium Rybackie mogło wykorzystywać kuter przez 7 dni w miesiącu, w pozostałe dni kuter poławiał
.................na potrzeby przemysłu rybnego
18.VI.1946: wypłynął w pierwszy rejs badawczy
28.VI.1946: uszkodzony przez sowiecki holownik z Gdyni o numerze burtowym „104”
5.II.1948: Ewa II Gdy-85 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Morskie Laboratorium Rybackie; Gdynia)
1.I.1949(?): Ewa II Koł-1 (Morski Instytut Rybacki; Kołobrzeg)
VIII.1949: wraz z kutrem badawczym „Michał Siedlecki” bierze udział w próbnych połowach na południowym Bałtyku
1952(?): wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM
II.poł.XII.1952: brał udział w penetracji łowisk południowego Bałtyku
1961: MIR-3 (Morski Instytut Rybacki; Kołobrzeg)
II.kw(?).1967: wycofany z eksploatacji
1968(?): Świ-85 (Helmut Bauer; Świnoujście)
1970/1971: wykreślony z Rejestru Statków Morskich Polskiego Rejestru Statków
.................dalsze losy nie znane
3.) Apolonia Chł-18, N.P. Jensen, Esbjerg (Dania), wodowany 1927
Duński Numer Kontrolny: L 394, od 1940 --> J 1394; PRS 41242;
sygnał wywoławczy NGQV, od 1933 --> OXHF, od II.kw.1946 --> SOAW
charakterystyka w 1945: 38.8 BRT, 14 NRT; długość 16.66 m, głębokość 2.29 m,; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Vølund, moc 69 KM, 2 maszty
charakterystyka w II.poł.1946: 37.59 BRT, 11.20 NRT; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m, wysokość boczna 2.70 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Vølund, moc 69 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 37.59 BRT, 11.20 NRT, 6 ton; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Kromhout 2H4, rok produkcji 1950, nr silnika 11972, moc 100 KM; 6 węzłów
charakterystyka w I.1965: 37.59 BRT, 11.20 NRT, 6 ton; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Vølund M-240, rok produkcji 1951, nr silnika 2612, moc 100 KM, 2 maszty; 6 węzłów
charakterystyka w I.1967: 37.59 BRT, 11.20 NRT, 6 ton; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 4-cyl. silnik Puck B-120W, rok produkcji 1965, nr silnika 114/579, moc 120 KM, 2 maszty; 8.5 węzła
1927: wodowany
1927: ukończony jako Chicago E.252 (S.P. Sørensen; Esbjerg), bandera Danii
2.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 120 tyś. koron duńskich (= 2.5 mln zł), które w całości otrzymała UNRRA
.................planowano przekazać kuter Edwardowi Grzelakowi i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Łosoś”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Chicago (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
2.V.1946: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego zawarł umowę dzierżawną z Feliksem Ciskowskim, poręczoną wekslem na kwotę 300 tyś. zł
11.V.1946: Apolonia Chł-18 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Feliks Ciskowski; Chłapowo)
............UWAGA: kuter był zarządzany przez Połowową Spółdzielnię Pracy „Jedność Rybacka”
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 11
26.IX.1947 ok. godz. 23.00: trałowiec marynarki wojennej otarł się o dziobnicę, co spowodowało przeciek, kuter awaryjnie zawinął do Helu
5.II.1948: Apolonia Chł-18 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Feliks Ciskowski; Chłapowo)
II.kw.1948: zakupiony od Morskiej Centrali Handlowej na wieloletnie spłaty przez Feliksa Ciskowskiego
II.1949: Wła-24 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Feliks Ciskowski; Władysławowo)
1950: wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Kromhout 2H4, rok produkcji 1950, nr silnika 11972, moc 100 KM
24.I.1951: Wła-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Feliks Ciskowski; Władysławowo)
9.III.1953: 10 Mm od Władysławowa, trakcie sztormu wypadł za burtę i utonął jeden z rybaków
II.poł.1955: z powodu zalegania ze spłatami, odebrany Feliksowi Ciskowskiemu i sprzedany Spółdzielni „Gryf”
29.XII.1955: Wła-24 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Gryf”; Władysławowo)
I.poł.1956: Wła-24 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Gryf”; Władysławowo)
VIII.1963: wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Vølund M-240, rok produkcji 1951, nr silnika 2612, moc 100 KM
IX.1965: wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Puck B-120W, rok produkcji 1965, nr silnika 114/579, moc 120 KM
† 10.IV.1967: w silnej mgle na Zatoce Gdańskiej, w wyniku kolizji z greckim statkiem „Eleni Kyriakou”, załogę podjął grecki statek
4.) Izabella Gdy-71, Frederikssund Skibsværft, Frederikssund (Dania), wodowany 1941
Duński Numer Kontrolny: J 581; PRS 41213;
sygnał wywoławczy OZHI, od II.kw.1946 --> SOAZ
charakterystyka w 1945: 42 BRT, 14 NRT; długość 16.56 m, głębokość 2.32 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bukh, moc 165 KM, 2 maszty
charakterystyka w VIII.1946: 35.19 BRT, 12.19 NRT; 18.06(rej.)×5.01×? m, głębokość 1.92 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bukh, moc 165 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 35.19 BRT, 12.19 NRT; 18.06(rej.)×5.01×? m, głębokość 1.92 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM, 2 maszty
1941: wodowany
1941: ukończony jako Ras S.126 (właściciel: I. Strand i E.D.A. Richter; użytkownik: K.K.K.K. Kul A/S; Skagen), bandera Danii
8.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 165 tyś. koron duńskich (= 3.85 mln zł), koszt remontu 1262 095 zł, UNRRA otrzymała 3 723 905 zł
.................planowano przekazać kuter rybakom Zamorskiemu oraz Piotrowskiemu i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Łosoś”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Ras (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
29.IV.1946: Izabella Gdy-71 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich “Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
26.VIII.1946: pomierzony przez Główny Urząd Morski, nr świadectwa pomiarowego 25/46
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 6
27.XI.1947: Gdy-71 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
VIII.1950: Gdy-71 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Gdy-71 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1952(?): wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM
I.poł.1956: Gdy-71 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
IV.1966: Gda-16 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
4.V.1970: przeznaczony do kasacji
............UWAGA: silnik po zdemontowaniu został sprzedany Wacławowi Konhke z Jastarni i został zainstalowany na kutrze Hel-1, patrz pozycja 1.)
15.XI.1971: zakończono rozbiórkę na opał i złom
.................wykreślony z rejestru na podstawie protokołu likwidacyjnego z dn. 15.XI.1971
5.) Marta Gdy-73, Karstensen og Henriksen, Skagen (Dania), wodowany 1927
Duński Numer Kontrolny: L 390, od 1940 --> J 1390; PRS 41218, od 1975 --> PRS 410218;
sygnał wywoławczy NGPS, od 1933 --> OWIV, od II.kw.1946 --> SOAT (odebrany w II. połowie lat 60-tych)
charakterystyka w 1927: 34 BRT, 13 NRT; długość 16.38 m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik o mocy 61 KM, 2 maszty
charakterystyka w 1945: 34 BRT, 13 NRT; długość 16.38 m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, rok produkcji 1940, moc 118 KM, 2 maszty
charakterystyka w VIII.1946: 34.10 BRT, 9.76 NRT; 16.34(rej.)×4.82×? m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, rok produkcji 1940, moc 118 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 34.10 BRT, 9.76 NRT; 16.34(rej.)×4.82×? m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1950, moc 180 KM, 2 maszty
1927: wodowany
1927: ukończony jako Fortuna (właściciel: M. Karstensen; użytkownik: E. Jensen; Skagen), bandera Danii
1928: Fortuna (C.N. Jensen; Skagen), bandera Danii
1940: Solveig Thomsen, bandera Danii
.................wymiana dotychczasowego silnika na silnik marki Grenaa, rok produkcji 1940 o mocy 118 KM
1940/1941: Niels Nordmann S.185 (właściciel: P.A. Jensen; użytkownik: Albert Jensen A/S; Skagen), bandera Danii
1941: Niels Nordmann S.185 (właściciel: S.J. Siemssen; użytkownik: Albert Jensen A/S; Skagen), bandera Danii
7.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 104.5 tyś. koron duńskich (= 3 mln zł), które w całości otrzymała UNRRA
.................planowano przekazać kuter Leonowi Michalakowi i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Wspólnota Morska”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Niels Nordmann (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
29.IV.1946: Marta Gdy-73 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich “Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
6.V.1946: po raz pierwszy wyszedł na połowy, jako pierwszy statek „Dalmoru”
27.VIII.1946: pomierzony przez Główny Urząd Morski, nr świadectwa pomiarowego 28/46
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 5
27.XI.1947: Gdy-73 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
1950(?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1950, moc 180 KM
VIII.1950: Gdy-73 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Gdy-73 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
I.poł.1956: Gdy-73 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1959: prawdopodobnie odbudowany
IV.1966: Gda-15 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
IX.1968: Ust-22 (Zdzisław Jędrzejewski; Ustka)
IV.1974: Dar-25 (Zdzisław Jędrzejewski; Ustka)
X.1978: poza eksploatacją, klasa nieodnowiona
1980: wykreślony z Rejestru Statków Morskich Polskiego Rejestru Statków
.................dalsze losy nieznane
Typist: Chemik
Wykaz polskich kutrów rybackich Nr 10 (wersja 1.0)
......Kutry zakupione w ramach pomocy UNRRA
UWAGA: kwoty płacone za kutry wymienione w wykazie, UNRRA wracała Polsce i były wykorzystane do polepszenia bytu ludności.
1.) Elżbieta Gdy-72, Raun Byberg Skibsbyggeri, Esbjerg (Dania), wodowany 1939
Duński Numer Kontrolny: J 1645; PRS 41209, od 1975 --> PRS 410209;
sygnał wywoławczy OZET, od II.kw.1946 --> SOAV (odebrany w I. połowie lat 70-tych)
charakterystyka w 1945: 38.6 BRT, 13 NRT; długość 18.34 m, głębokość 2.19 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, moc 71 KM, 2 maszty
charakterystyka w VIII.1946: 39.43 BRT, 15.23 NRT; 18.46(rej.)×5.21×? m, głębokość 2.2 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, moc 71 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 39.43 BRT, 15.23 NRT; 18.46(rej.)×5.21×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1949, nr silnika 439, moc 180 KM, 2 maszty; 8 węzłów
charakterystyka w I.1972: 39.43 BRT, 15.23 NRT; 18.46(rej.)×5.21×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM (110 kW), 2 maszty
1939: wodowany
1939: ukończony jako L.Wulff E.40 (J.L. Jensen; Esbjerg), bandera Danii
8.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 200 tyś. koron duńskich (= 4 mln zł), koszt remontu 202 560 zł, UNRRA otrzymała 3 797 440 zł
.................planowano przekazać kuter Leonowi Długiemu z Jastarni i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Jedność Rybacka”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: L.Wulff (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
29.IV.1946: Elżbieta Gdy-72 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich “Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
20.VIII.1946: pomierzony przez Główny Urząd Morski, nr świadectwa pomiarowego 20/46
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 10
27.XI.1947: Gdy-72 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
1949(1950?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1949, nr silnika 4391, moc 180 KM
VIII.1950: Gdy-72 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Gdy-72 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
5.XI.1953 godz. 18.50: na płn. od Góry Szwedów, stojąc na kotwicy (szyper Jan Chojecki), został najechany przez kuter „Arki” Gdy-190
I.poł.1956: Gdy-72 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1959: prawdopodobnie odbudowany
IV.1966: Gda-17 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
V.1970: przeznaczony do kasacji, silnik i windę trałową po demontażu zezłomowano, a wyposażenie zdano do magazynu
10.X.1971: częściowo zdemontowany kadłub zakupił Wacław Konhke z Jastarni
1971/1972: montaż 2-cyl. silnika Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM (110 kW)
............UWAGA: był to silnik zdemontowany w czasie kasacji z kutra Izabella (Gdy-71), patrz pozycja 4.)
16.II.1972: Hel-1 (Wacław Konhke; Hel)
IX.1984: wycofany z eksploatacji, sprzedany kpt. Tomaszowi Sobieszczańskiemu z przeznaczeniem na jacht
II.poł.80-tych: jacht żaglowy Elatom PZ-1677 (Tomasz Sobieszczański; ????)
.................dalsze losy nieznane
2.) Ewa Gdy-85, Jensen og Lauridsen A/S, Ålborg (Dania), wodowany 1941
Duński Numer Kontrolny: J 1662; PRS 45006;
sygnał wywoławczy OZHM, od II.kw.1946 --> SPCI
charakterystyka w 1945: 38.6 BRT, 12 NRT; długość 15.56 m, głębokość 2.19 m;; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Hundested, moc 107 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 41 BRT, 11 NRT; 17.90(rej.)×5.10×? m, głębokość 2.19 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224747/8, moc 150KM, 2 maszty; 7 węzłów
1941: wodowany
1941: ukończony jako Lingvig E.459 (J.H. Torbensen; Esbjerg), bandera Danii
............UWAGA: w duńskich rejestrach można też spotkać nazwę zapisaną jako Lyngvik
II./III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 200 tyś. koron duńskich (= 4 mln zł), koszt remontu 10 450 zł, UNRRA otrzymała 3 989 550 zł
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Lingvig (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
V.1946: Ewa Gdy-85 (Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; Gdynia)
poł.VI.1946: Ewa II Gdy-85 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Morskie Laboratorium Rybackie; Gdynia)
............UWAGA: z powodu braku jednostek połowowych, Morskie Laboratorium Rybackie mogło wykorzystywać kuter przez 7 dni w miesiącu, w pozostałe dni kuter poławiał
.................na potrzeby przemysłu rybnego
18.VI.1946: wypłynął w pierwszy rejs badawczy
28.VI.1946: uszkodzony przez sowiecki holownik z Gdyni o numerze burtowym „104”
5.II.1948: Ewa II Gdy-85 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Morskie Laboratorium Rybackie; Gdynia)
1.I.1949(?): Ewa II Koł-1 (Morski Instytut Rybacki; Kołobrzeg)
VIII.1949: wraz z kutrem badawczym „Michał Siedlecki” bierze udział w próbnych połowach na południowym Bałtyku
1952(?): wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM
II.poł.XII.1952: brał udział w penetracji łowisk południowego Bałtyku
1961: MIR-3 (Morski Instytut Rybacki; Kołobrzeg)
II.kw(?).1967: wycofany z eksploatacji
1968(?): Świ-85 (Helmut Bauer; Świnoujście)
1970/1971: wykreślony z Rejestru Statków Morskich Polskiego Rejestru Statków
.................dalsze losy nie znane
3.) Apolonia Chł-18, N.P. Jensen, Esbjerg (Dania), wodowany 1927
Duński Numer Kontrolny: L 394, od 1940 --> J 1394; PRS 41242;
sygnał wywoławczy NGQV, od 1933 --> OXHF, od II.kw.1946 --> SOAW
charakterystyka w 1945: 38.8 BRT, 14 NRT; długość 16.66 m, głębokość 2.29 m,; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Vølund, moc 69 KM, 2 maszty
charakterystyka w II.poł.1946: 37.59 BRT, 11.20 NRT; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m, wysokość boczna 2.70 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Vølund, moc 69 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 37.59 BRT, 11.20 NRT, 6 ton; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Kromhout 2H4, rok produkcji 1950, nr silnika 11972, moc 100 KM; 6 węzłów
charakterystyka w I.1965: 37.59 BRT, 11.20 NRT, 6 ton; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Vølund M-240, rok produkcji 1951, nr silnika 2612, moc 100 KM, 2 maszty; 6 węzłów
charakterystyka w I.1967: 37.59 BRT, 11.20 NRT, 6 ton; 16.81(rej.)×4.70×? m, głębokość 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 4-cyl. silnik Puck B-120W, rok produkcji 1965, nr silnika 114/579, moc 120 KM, 2 maszty; 8.5 węzła
1927: wodowany
1927: ukończony jako Chicago E.252 (S.P. Sørensen; Esbjerg), bandera Danii
2.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 120 tyś. koron duńskich (= 2.5 mln zł), które w całości otrzymała UNRRA
.................planowano przekazać kuter Edwardowi Grzelakowi i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Łosoś”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Chicago (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
2.V.1946: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego zawarł umowę dzierżawną z Feliksem Ciskowskim, poręczoną wekslem na kwotę 300 tyś. zł
11.V.1946: Apolonia Chł-18 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Feliks Ciskowski; Chłapowo)
............UWAGA: kuter był zarządzany przez Połowową Spółdzielnię Pracy „Jedność Rybacka”
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 11
26.IX.1947 ok. godz. 23.00: trałowiec marynarki wojennej otarł się o dziobnicę, co spowodowało przeciek, kuter awaryjnie zawinął do Helu
5.II.1948: Apolonia Chł-18 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Feliks Ciskowski; Chłapowo)
II.kw.1948: zakupiony od Morskiej Centrali Handlowej na wieloletnie spłaty przez Feliksa Ciskowskiego
II.1949: Wła-24 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Feliks Ciskowski; Władysławowo)
1950: wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Kromhout 2H4, rok produkcji 1950, nr silnika 11972, moc 100 KM
24.I.1951: Wła-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Feliks Ciskowski; Władysławowo)
9.III.1953: 10 Mm od Władysławowa, trakcie sztormu wypadł za burtę i utonął jeden z rybaków
II.poł.1955: z powodu zalegania ze spłatami, odebrany Feliksowi Ciskowskiemu i sprzedany Spółdzielni „Gryf”
29.XII.1955: Wła-24 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Gryf”; Władysławowo)
I.poł.1956: Wła-24 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Gryf”; Władysławowo)
VIII.1963: wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Vølund M-240, rok produkcji 1951, nr silnika 2612, moc 100 KM
IX.1965: wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Puck B-120W, rok produkcji 1965, nr silnika 114/579, moc 120 KM
† 10.IV.1967: w silnej mgle na Zatoce Gdańskiej, w wyniku kolizji z greckim statkiem „Eleni Kyriakou”, załogę podjął grecki statek
4.) Izabella Gdy-71, Frederikssund Skibsværft, Frederikssund (Dania), wodowany 1941
Duński Numer Kontrolny: J 581; PRS 41213;
sygnał wywoławczy OZHI, od II.kw.1946 --> SOAZ
charakterystyka w 1945: 42 BRT, 14 NRT; długość 16.56 m, głębokość 2.32 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bukh, moc 165 KM, 2 maszty
charakterystyka w VIII.1946: 35.19 BRT, 12.19 NRT; 18.06(rej.)×5.01×? m, głębokość 1.92 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bukh, moc 165 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 35.19 BRT, 12.19 NRT; 18.06(rej.)×5.01×? m, głębokość 1.92 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM, 2 maszty
1941: wodowany
1941: ukończony jako Ras S.126 (właściciel: I. Strand i E.D.A. Richter; użytkownik: K.K.K.K. Kul A/S; Skagen), bandera Danii
8.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 165 tyś. koron duńskich (= 3.85 mln zł), koszt remontu 1262 095 zł, UNRRA otrzymała 3 723 905 zł
.................planowano przekazać kuter rybakom Zamorskiemu oraz Piotrowskiemu i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Łosoś”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Ras (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
29.IV.1946: Izabella Gdy-71 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich “Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
26.VIII.1946: pomierzony przez Główny Urząd Morski, nr świadectwa pomiarowego 25/46
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 6
27.XI.1947: Gdy-71 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
VIII.1950: Gdy-71 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Gdy-71 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1952(?): wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. silnik Skandia 285A, rok produkcji 1952, nr silnika 224745/6, moc 150 KM
I.poł.1956: Gdy-71 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
IV.1966: Gda-16 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
4.V.1970: przeznaczony do kasacji
............UWAGA: silnik po zdemontowaniu został sprzedany Wacławowi Konhke z Jastarni i został zainstalowany na kutrze Hel-1, patrz pozycja 1.)
15.XI.1971: zakończono rozbiórkę na opał i złom
.................wykreślony z rejestru na podstawie protokołu likwidacyjnego z dn. 15.XI.1971
5.) Marta Gdy-73, Karstensen og Henriksen, Skagen (Dania), wodowany 1927
Duński Numer Kontrolny: L 390, od 1940 --> J 1390; PRS 41218, od 1975 --> PRS 410218;
sygnał wywoławczy NGPS, od 1933 --> OWIV, od II.kw.1946 --> SOAT (odebrany w II. połowie lat 60-tych)
charakterystyka w 1927: 34 BRT, 13 NRT; długość 16.38 m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik o mocy 61 KM, 2 maszty
charakterystyka w 1945: 34 BRT, 13 NRT; długość 16.38 m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, rok produkcji 1940, moc 118 KM, 2 maszty
charakterystyka w VIII.1946: 34.10 BRT, 9.76 NRT; 16.34(rej.)×4.82×? m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Grenaa, rok produkcji 1940, moc 118 KM, 2 maszty
charakterystyka w I.1959: 34.10 BRT, 9.76 NRT; 16.34(rej.)×4.82×? m, głębokość 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1950, moc 180 KM, 2 maszty
1927: wodowany
1927: ukończony jako Fortuna (właściciel: M. Karstensen; użytkownik: E. Jensen; Skagen), bandera Danii
1928: Fortuna (C.N. Jensen; Skagen), bandera Danii
1940: Solveig Thomsen, bandera Danii
.................wymiana dotychczasowego silnika na silnik marki Grenaa, rok produkcji 1940 o mocy 118 KM
1940/1941: Niels Nordmann S.185 (właściciel: P.A. Jensen; użytkownik: Albert Jensen A/S; Skagen), bandera Danii
1941: Niels Nordmann S.185 (właściciel: S.J. Siemssen; użytkownik: Albert Jensen A/S; Skagen), bandera Danii
7.III.1946: zakupiony przez Polskę, w ramach pomocy UNRRA
.................koszt zakupu 104.5 tyś. koron duńskich (= 3 mln zł), które w całości otrzymała UNRRA
.................planowano przekazać kuter Leonowi Michalakowi i miał być zarządzany przez Spółdzielnię „Wspólnota Morska”
III.dek.III.1946: przejęty w Hundested
28.III.1946: Niels Nordmann (Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego; ????)
............UWAGA: tymczasowo zarejestrowany w Poselstwie Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze
3.IV.1946: przybył do Gdyni
29.IV.1946: Marta Gdy-73 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego; użytkownik: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich “Dalmor”, spółka z o. o.; Gdynia)
6.V.1946: po raz pierwszy wyszedł na połowy, jako pierwszy statek „Dalmoru”
27.VIII.1946: pomierzony przez Główny Urząd Morski, nr świadectwa pomiarowego 28/46
20.I.1947: zarejestrowany w Sądzie Powiatowym w Gdyni, nr rejestru RMor 5
27.XI.1947: Gdy-73 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
1950(?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Alpha 344F, rok produkcji 1950, moc 180 KM
VIII.1950: Gdy-73 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Gdy-73 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
I.poł.1956: Gdy-73 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1959: prawdopodobnie odbudowany
IV.1966: Gda-15 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
IX.1968: Ust-22 (Zdzisław Jędrzejewski; Ustka)
IV.1974: Dar-25 (Zdzisław Jędrzejewski; Ustka)
X.1978: poza eksploatacją, klasa nieodnowiona
1980: wykreślony z Rejestru Statków Morskich Polskiego Rejestru Statków
.................dalsze losy nieznane