Czym się toto różni?
Molo jest spacerowe ?
Pirs bardziej przeładunkowy ?
Falochron do osłony portu ?
Czy usytuowanie względem brzegu ma znaczenie (prostopadłe, równoległe) ?
Czy jak do molo cumują statki (jachty) to już nie jest molo?
Czy jak do falochronu cumują statki to już nie jest falochron? albo chodzą po nim spacerowicze?
Czy ta terminologia się jakoś zmienia w porcie wojennym ?
pirs, molo, falochron
To jest uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw z 1998 roku. nr 101 pozycja 645 (z dnia 6 sierpnia 1998 r.):
falochron - rozumie się przez to budowlę morską osłaniającą całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich.
molo - rozumie się przez to wysunięty w morze, prostopadle albo ukośnie do brzegu, pomost albo nasyp ziemny obramowany nabrzeżami, przystosowany do obsługi statków oraz ruchu pojazdów albo ruchu pieszego lub do obsługi jednostek sportowych i statków pasażerskich,
pirs - rozumie się przez to połączony z brzegiem pomost, usytuowany prostopadle albo ukośnie do tego brzegu,
nabrzeże - rozumie się przez to budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków,
obrzeże - rozumie się przez to nabrzeże nie wyposażone w urządzenia cumownicze, tj. nie przystosowane do obsługi jednostek pływających,
pomost - rozumie się przez to budowlę morską, wybudowaną nad akwenem albo skarpą brzegową nie będącą obudową brzegu i nie przenoszącą naporu gruntu terenu przylegającego do tej budowli,
Pewnie są też słownikowe wytłumaczenia nieco się różniące od definicji przyjętych w prawie budowlanym...
Nie ma znaczenia czy port jest wojenny czy cywilny.
falochron - rozumie się przez to budowlę morską osłaniającą całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich.
molo - rozumie się przez to wysunięty w morze, prostopadle albo ukośnie do brzegu, pomost albo nasyp ziemny obramowany nabrzeżami, przystosowany do obsługi statków oraz ruchu pojazdów albo ruchu pieszego lub do obsługi jednostek sportowych i statków pasażerskich,
pirs - rozumie się przez to połączony z brzegiem pomost, usytuowany prostopadle albo ukośnie do tego brzegu,
nabrzeże - rozumie się przez to budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków,
obrzeże - rozumie się przez to nabrzeże nie wyposażone w urządzenia cumownicze, tj. nie przystosowane do obsługi jednostek pływających,
pomost - rozumie się przez to budowlę morską, wybudowaną nad akwenem albo skarpą brzegową nie będącą obudową brzegu i nie przenoszącą naporu gruntu terenu przylegającego do tej budowli,
Pewnie są też słownikowe wytłumaczenia nieco się różniące od definicji przyjętych w prawie budowlanym...
Nie ma znaczenia czy port jest wojenny czy cywilny.
Witam !
Mimo wszystko od definicji urzędasów wolę fachową lekturę autorstwa np. prof., prof. B. Mazurkiewicza, St. Hueckela czy W. Tubielewicza.To jest uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw z 1998 roku. nr 101 pozycja 645 (z dnia 6 sierpnia 1998 r.