Gdzie konkretnie się nie schodzi - tak z ciekawości (może jakaś inna skala?)
Np. na grodziach zamykających cytadelę.
W maszynowni też.
Może to kwestia dokładności, w końcu nie są to rysunki „wykonawcze”
To rozumiem komplement?
Nigdy w życiu.
Projektanci ( wielu rzeczy ) zapominają, że coś nie wystarczy wyprodukować/zbudować.
Jeszcze trzeba to eksploatować i wykonywać serwis. Przeglądy, naprawy.
Jeśli założymy, że japoński ma raz wyjść w morze, postrzelać się, a potem niezależnie od wyniku idzie do kasacji, to OK.
Ale jeśli ma być trochę użytkowany, to sprawa serwisowa jest cholernie istotna.
Do znudzenia – wymień se żarówkę w samochodzie z lat 80-tych XX wieku i jakimś współczesnym.
Na okręcie trzeba robić trochę więcej.
To już demagogia, większa moc siłowni, lepszy pancerz, TDS....
Moc siłowni większa o 10%, dla zachowania tej samej prędkości.
Lepszy pancerz?
A125 – burta 12” @25stopni, skosy 3”
Kaga – burta 11” @ 12,5 stopnia, skosy 1,25”
przewaga w opancerzeniu A125
A125 – barbety 12”,
Kaga – barbety 12”,
To samo
A125 – pokład górny 2,75”, pokład dolny 1.5” (siłownia), 2” (magazyny am) – tu nie jestem do końca pewny, bo jakość obrazka taka sabie
Kaga - pokład górny 4”, pokład dolny 1,5” ( siłownia ), 2,5” (magazyny am)
przewaga w opancerzenie Kaga.
Tak wiem, ze względu na powierzchnię pokład więcej waży, ale A125 miał mieć grubszy pokład przed i za cytadelą (znów komentarz o jakości obrazka jaki mam, mogę się mylić odcyfrowywaniu tych zamazanych znaczków)
Jakoś tak nie do końca z tą przewagą opancerzenia.
Co do TDS to sprawa co najmniej dyskusyjna. Nie mam jeszcze rysunku Kagi, więc nie nałożę na siebie jednego z drugim, ale głębokość ta sama (mniej więcej), grubość grodzi dokładnie ta sama.
Siłownia o większej mocy, bo cała reszta większa, wiec trzeba było zwiększyć moc dla zachowania tej samej prędkości. Zresztą mówimy tu o 10% wzroście mocy, zakładając liniowy wzrost objętości/masy do mocy, to o takim wzroście można mówić.
Zwykle nie było to aż tak, masa i objętość rosła wolniej niż moc ( zwykle, można znaleźć fluktuacje )
Jakoś tak mi się ten A125 nie styka.
Tak, wszystko ma swoje granice
No właśnie ma, bo co jest nieprawdziwego w tym stwierdzeniu
Ten odlot - to kotłownia o powierzchni ponad 2x mniejszej niż na Nagato a moc generowana taka sama.
No aż takiego skoku w dziedzinie budowy kotłów to nie było w tym czasie.
Powierzchnia kotłowni na A125 ~2x mniejsza niż na Nagato – patrz rysunek.
Sam mnie poprawiłeś, że A125 to 1917 a nie 1918 rok. Położenie stępki pod Nagato to sierpień 1917. Hiraga chciał żeby Mutsu zbudować według A125.
Projekt Nagato nieco starszy – w końcu coś trzeba było stoczni przesłać. Ile starszy? Rok? Tak mniej więcej?
Co w ten rok się zmieniło, że nagle na 2x mniejszej powierzchni, przy takiej samej wysokości pomieszczeń, z więc ~2x mniejszej objętości zmieścisz kotłownie dające tą samą moc (znaczy ilość pary do napędzania innych urządzeń)?
Jakiś postęp oczywiście był, ale aż taki?
więc nawet sugerowanie, że coś tu jest nie tak, to już naprawdę szczyt szczytów
Na Kagę trochę zdryfowaliśmy, ale nawet Kaga to jednak nieco późniejszy projekt i nadal ma znacząco większą siłownię, nawet uwzględniając 10% większą moc.