Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Dokumenty, książki, artykuły prasowe, internetowe, ikonografia, filmy...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Statki ROPiTu byly buidowane jak okrety wojenne
Do 1870 roku ne mogły tak być budowane, bo zabraniał tego traktat paryski. Mogły być budowane nieoficjalnie z myślą o militarnym wykorzystaniu, ale to okręty wojenne nie były.
.....
(choć mogły być przystosowane do zadań militarnych).
No wlasnie byly. Musze znalesc odpowiednie opisy.
Chodzi o jednostki zamowione, a nie odkupione.
Najprawdopodobniej w Newcastle.
Ostatnio zmieniony 2019-02-23, 18:37 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Na srodkowym obrazku na str.90 okret wydobywany
wyglada na monitor . ewidentnie widac wieze?

Raczej moze byc to SEYFI?

Na obrazku blizniaczy HIZBER
(podona kopia jest w ksizce na str. 78
Załączniki
TUR_Hizber_001.jpg
TUR_Hizber_001.jpg (124.11 KiB) Przejrzano 5881 razy
Napoleon
Posty: 3981
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: Napoleon »

No wlasnie byly.
Mogły być budowane pod kątem ewentualnego przystosowania do działań wojennych (tak jak później np. budowano niektóre statki, które jednak nikt nigdy by nie nazwał okrętami) - i niektóre rzeczywiście tak były budowane. Ale to na pewno nie były okręty wojenne i jako takie budowane być nie mogły. Rosjanie przestrzegali postanowień konferencji paryskiej do 1870 roku. Przecież nawet popowki zostały zbudowane jako "pływające fortece" (i w sumie to na taka nazwę zasługiwały, bo nazwać je okrętami jest pewnym ryzykiem; ich budowę rozpoczęto przed wypowiedzeniem postanowień o demilitaryzacji M. Czarnego) by uniknąć oskarżenia o łamanie traktatu. A okrętów których budowę rozpoczęto by po roku 1870 Rosjanie prawie nie mieli. Tu nie ma co gdybać. Znajdziesz opis jednostek, które można było dostosować w razie potrzeby do pełnienia roli pomocniczej w tracie wojny. I właśnie takie jednostki Rosjanie mobilizowali i wykorzystywali.
Na M. Czarnym mogli mieć 6 korwet maksymalnie 800-tonowych plus kilkanaście jednostek pomocniczych (oficjalnych, uzbrojonych). I to wszystko.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Napoleon pisze:
No wlasnie byly.
Mogły być budowane pod kątem ewentualnego przystosowania do działań wojennych (tak jak później np. budowano niektóre statki, które jednak nikt nigdy by nie nazwał okrętami) - i niektóre rzeczywiście tak były budowane.
Tak to bylo. Statki te mogly byc natychmiast przeksztalcone w OW. Mialy wiec odpowiednie wzmocnienia i byly przygotowana do uzbrojenia.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Napoleon pisze:Co do Arkadiona... Ilustracja którą zamieściłeś potwierdza, że chodzi o jednostkę zdobytą w 1867 roku na Grekach. Arkadion był budowany w Anglii jako łamacz blokady dla konfederatów, ale nie zdążył zostać ukończony przed zakończeniem wojny secesyjnej. Zwodowany w 1866 roku został na początku roku 1867 zakupiony przez grecki Centralny Komitet Kreteński z myślą o wykorzystaniu go do przerzutu na wyspę ochotników i zaopatrzenia dla powstańców antytureckich. W sierpniu 1867 roku, podczas kolejnego rajdu, został zdobyty po starciu z tureckim awizo Izzedin (napisałem jakiś czas temu nawet artykuł na ten temat dla MSiO nr 169). Więc nie był to okręt wojenny jako taki, choć już w momencie zdobycia był uzbrojony. Ilustracja którą zamieściłeś przedstawia wprowadzenie zdobytego Arkadiona do Dardaneli na holu fregaty Ertugrul. Później został wcielony do floty tureckiej jako awizo pod "przerobioną" tylko nazwą Arkadi.
Natomiast ten Arkadi który jest wymieniany na s. 49 to parowiec rzeczy pływający po Dunaju, zmobilizowany przez Turków na początku wojny. Zupełnie inna jednostka (zbieżność nazw przypadkowa). Wydaje mi się, że z tekstu wynika to dość jasno.
Mozesz podac zrodlo, ze byl statek ARKADI, ktory nalezal do "Idare-i Nahriye"
W zadmnym z tureckich opracowan ,ktore mam nie jest ten statek w "Idare-i Nahriye"
Ponadto na moje zapytanie dotyczace ARKADI, Jochen Krünsmann, chyba aktualnie nalepszy specjalista od handlowej floty handlowej.
wlasnie mi odpisal ze to ten byly lamacz blokady ARKADI , byl uzywany na Dunaju w 1877 roku.

yolcu adedi - number of passengers
kuvveti beygir - force horsepower
genisligi - width
uzunlugu - length
Załączniki
TUR_Idare-i Nehriye.jpg
TUR_Idare-i Nehriye.jpg (369.06 KiB) Przejrzano 5831 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Poniewaz spis floty tureckiej w Ksiazce Piotra Olendra rozni sie od spisu Patyanina.
Chociaz tez opiera sie na niestety pelnej bledow ksiazce Langensipen'a i Gueryuz'a "The Ottoman Steam Navy 1828-1923"

str. 199. Mui-i Zafer nie byl zbudowany przetz Thames Iron Works tylko przez Samuda brothers (wodowany 12.06.1869)

str. 199. Feth-ul Islam. § okrety byly ukonczony 1865/66 a 2 dodakowo w 1868 roku

str 200. Lüft-ü Celil i Hifz-ür-Rahman byla oczywiscie zbudowane w Bordeaux,
ale nie w stoczni "Ch. & A. de la Gironde" ,. bo takiej wtedy po prostu nie bylo :)
Polecam : https://www.bordeauxaquitainemarine.org/n-ch%20f.htm
Okrety byly zamowiene u slynnego Lucien Armana w stoczni Chantiers et Ateliers de l'Ocean
to konsorcjum powstalo z polaczenia stoczni Armana i producenta maszyn Mazeline

str. 202. Varna i Sünne oczywiscie nie byly zbudowane przez Wigrama tylko przez stocznie Pitchera (wodowane 5.03.1859) i tez ukonczone 1859

str. 203. Ismail zbudowany oczywiscie przez Thames Iron Works, (wodowany 11.05.1865)

str. 203. Kandiye . Jest to ex Mary Helen zbudowany przez Wingate
http://www.clydeships.co.uk/view.php?ye ... MARY+HELEN

str. 203 Resmo to ex Bella zbudowana w Szkocji rowniez przez Wingate
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... ssel=BELLA

str. 204 Mecidiye - byly klasyfikowana jeko fregaty, nie korwety

str. 204. Pursud zburowany J.&R.White, Southampton

str. 204. Tak to jest jak sie przepisuje . Tu sa pomylone 2 statki
HÜMA PERVAZ byl malym jachtem zbudowanym w Alexandrii w 1843 dla sultana

str. 205 Malakof nie byl zbudowany przez stocznie William Denny, tylko Denny & Rankine (byly 4 stocznie Denny: William, Alexander, Archibald i Denny &Rankine)

str.205. MUSUL zbudowany przez Georg Lunell & Co., Bristol

str. 205 MSEC i MIW to ta sama stocznia

PS. Oczywiscie chodzi tu o stocznie tylko, Jesli chodzi o pozostale dane to wymagalo by to wiekszej pracy,
wiec byloby lepiej pisac samemu od poczatku.

Uwazam ze podanie w ksaizce Langensiepena miejsc budowya 3 pancernikow blednie, jest kompletna kompromitacja!!!
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Ciekawa jest hisoria parowca VZRYV (str,193)

http://www.tynetugs.co.uk/alfred1856.html

Obrazek

VZRYV szkuner z napedem pomocniczym
9.8.1856 stocznia Palmers;Hebburn zwodowala parowiec ALFRED (Nr. stoczniowy 51), ale czy to byl ten.
zbud 1856 ?, South Shields,Anglia
250t; 33.0x6.0x2.6;zelazny
60nKM/?iKM = balansowa masz.parowa firmy Reynolds,South Shields,( Rennoldson & Co ?) ,2 kotly
zapas 5t wegla;
do 1885 zalogo 6 rosyjskich oficerow, 20 bulgarskich zeglazy, potem 22 ludzi;
1858 ALFRED Levidi; Grecja
18.. JULIA ?,.Vasiota
18 EKATERINA Negroponte,Galac (manager "Foksal et Cie",Galac)
4.1877 VZRYV Marynarka Rosyjska
1879 podarovany Bulgarii
1881 naprawa w Schonichen, Budapest , min wymiana kotlow
17.5.87 nazwany ASEN
1891 przebudowany na zaglowy okret szkolny bez maszyn (brygantyna 310m2 zagla)
1903 wyofany ze skladu floty
1904 rozebrany

http://www.pan.bg/view_article-47-24458 ... eny-2.html
http://www.pan.bg/view_article-47-24686 ... eny-4.html
http://www.pan.bg/view_article-47-24770 ... eny-5.html
http://www.pan.bg/view_article-47-24878 ... eny-6.html
http://airgroup2000.com/forum/viewtopic.php?t=226196
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Ciekawe zdjecie parowego szkunera z tych bulgarskich stron

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

te bulgarskie strony maja min
ze stawiacz min ZAGRAZHDENE ("Заграждене") to byl zakupiony FOSKOLINO (Фосколино) za 70,000 Frankow.

Znalazlem jeden podobny

Shields Daily News - Wednesday 21 June 1882
The Foscolino p. Captain Cave, left Galatz yeaterday for Gibraltar, for orders.
niestety zbudowany w 1882 roku w Sunderlandzie (zostawilem by wiecej nie szukac)

Wg autora okret ten byl zbudowany w Linzu w stocznie Mayer'a w 1856 roku

Spis stoczniowy pokazuje parowiec o podobnej nazwie , ale zbudowany w 1877 roku
FOSCOLO . numer stoczniowy #264 200KMi 36,58 x 5,639 x 2,743/1.527
holownik kolowy (Radzugdampfer)
najprawdopodnie zbudowany dla firmy Focea und Foscolo & Co, operujacej z Galac (znanaj takze jako Wats Foscolo & Co)

To byl chyba parowiec zastepujacy wczesniej zbudowany z calej serii z 1872 roku
100KM 27,432m xx 4,572 x 2,210/0,914m
#230 NORD przemianowany na FOSCOLO
#231 OST przemianowany na FOSCOLINO
#232 SÜD przemianowany na FOSCOLETTO
#233 WEST przemianowany na NYUGOT

Shipping and Mercantile Gazette - Friday 25 May 1877
SULINA - may 24 (-40 AM (Copy of Telegram) Tugboats Foscolo, Smyrna, seven lighters , proceeded for Constantinople Monday, returned Wensday"w Smyrna lost lighter, remaining six safe • tugboats again proceeded Wednesday in secret (? search) Foscolo returned tonight without result; Smyrna still outside
London Daily News - Tuesday 10 July 1877
RUSSIANS AND THE DANUBEBE TUG AND LIGHTER COMPANY .Messrs Foscolo and Co. write to us, under date Galatz, July 4: -" In your paper of the 30th ult , we notice a letter, dated Turnu Magnerelle, 26th June, from your Special Correspondent. We notice he states the Russians have bought our steam tug Dumette, and also alarge lighter. This is not correct, for although, A we believe they have made use of our lighter, and know positively they' used the tug Dumette to carry troops across from Simnitza to Sistova, they have made no payment nor yet given any acknowledgment of having by force takeni posseossion of property belongig to the Danube Tug and Lighter Company (Limited), for which we are agents out here. As the statement is likely to mislead the English public generally and shareholders in the company particularly, we will thank you to publish It this." .
The Scotsman - Monday 02 July 1877
The last of the fleet steam tugs—the Annette—has been bought by the . Russians from Foscolo & Co . ; one great lighter has tiso been bought capable of conveying 1500 men } In addition there are five little steam lannches beloneing to the Enssiansand about thirty fishing boata of the usual Danube type ; probably enough- in all to ' convey at one voyage 3000 soldiers .
Annette iron paddle tug
1863 James Ash, London
118grt 44nrt 164bm tona=s 108.0x18.0x10.3
60nhp by Steward 29in cyl; boilers being fitted with super heaters and surface cyndersers
1863 "William Watkins,London ON 47404
1860s chartered by Messrs. Brett to run competitive service between Ryde and Stokes Bay
In 1869 the Annette was sold and went to the Danube.
1870 Peter Acatos, London
Romanian Danube register 1894/95 Annette owned by P.K.Platns 45nhp (.ie. Greek)

parowoiec NYUGOT identyczny jak FOSCOLINO

http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/nyugot/2346
Ostatnio zmieniony 2019-02-24, 20:40 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Graphic - Saturday 30 June 1877
Załączniki
TUR_Danuibe_1877_1.jpg
TUR_Danuibe_1877_1.jpg (393.29 KiB) Przejrzano 5775 razy
TUR_Danuibe_1877_2.jpg
TUR_Danuibe_1877_2.jpg (408.04 KiB) Przejrzano 5775 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Graphic - Saturday 07 July 1877
Załączniki
TUR_Egypt_1877_11b.jpg
TUR_Egypt_1877_11b.jpg (395.31 KiB) Przejrzano 5775 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Graphic - Saturday 14 July 1877
Załączniki
TUR_Egypt_1877_12b.jpg
TUR_Egypt_1877_12b.jpg (381.47 KiB) Przejrzano 5774 razy
TUR_Egypt_1877_13.jpg
TUR_Egypt_1877_13.jpg (195.25 KiB) Przejrzano 5774 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

The Graphic - Saturday 09 June 1877
Załączniki
TUR_Egypt_1877_21.jpg
TUR_Egypt_1877_21.jpg (339 KiB) Przejrzano 5774 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

The Graphic - Saturday 28 April 1877
Załączniki
TUR_Egypt_1877_31.jpg
TUR_Egypt_1877_31.jpg (350.29 KiB) Przejrzano 5774 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Russo-Turkish Naval War 1877-1878 (Maritime Series)

Post autor: AvM »

Illustrated London News - Saturday 27 January 1877
Załączniki
TUR_Egypt_1877_41.jpg
TUR_Egypt_1877_41.jpg (444.33 KiB) Przejrzano 5773 razy
ODPOWIEDZ