Orzeł zatopiony przez Anglików?

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Baltic
Posty: 561
Rejestracja: 2006-01-04, 10:26
Lokalizacja: Toruń

Orzeł zatopiony przez Anglików?

Post autor: Baltic »

Pozwoliłem sobie przenieśc temat na dział o Orle z http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=744&start=176, chyba admini mi wybaczą. :lol:
crolick pisze:W artykule zatytuowanym 'Zmowa Milczenia. Jak zatonął ORP Orzeł' Leszek Adamczewski twierdzi iż:
(1) 15.IV.1940 około godz. 11 kontrtorpedowiec HMS Fearless zatopił U 49 na wodach Vaags Fjord
(2) 15.IV.1940 o godz. 13:45 kontrtorpedowiec HMS Fearless zaatakował drugi okręt podwodny, który prawdopodobnie zatonął. Zdaniem Adamczewskiego był nim U 13
(3) 31.V.1940 eskortowiec HMS Weston zaatakował okręt podwodny. Zdaniem Adamczewskiego skoro U 13 już od 1,5 miesiąca leżał na dnie, tym okrętem mógł być tylko Orzeł!
(4) Dodatkowo podaje, iż Anglicy błyskawicznie zdali sobię sprawę z pomyłki i by uniknąć buntu marynarzy PMW zatuszowali sprawę i skłamali zmuszając dodatkowo po wojnie Niemców do 'naciągnięcia' sprawy i podania dla zmyły, że to U 13 zatonął 31.V.1940 a nie Orzeł.

Teraz fakty:
(1) 15.IV.1940 o godz. 10:45 kontrtorpedowce HMS Brazen oraz Fearless zatopiły U 49 w pozycji 68° 53' N / 16° 59' E
(2) 15.IV.1940 o godz. 13:45 kontrtorpedowiec HMS Fearless wykonał atak bombami hydrostatycznymi na niezidentyfikowany obiekt podwodny [przypuszczalnie skały]. Żaden niemiecki U-boot w tym czasie nie zanotował w swoim KTB ataku. W tym czasie U 13 znajdował się daleko - w innym rejonie - kwadrat AF 7894
(3) 31.V.1940 o godz. eskortowiec HMS Weston zatopił U 13 w pozycji 52° 26' N / 02° 02' E. Na pokład brytyjskiego okrętu wzięto do niewoli wszystkich 26 członków załogi niemieckiego okrętu.

Dalszy komentarz jest chyba zbyteczny
crolick pisze:(3) 31.V.1940 o godz. eskortowiec HMS Weston zatopił U 13 w pozycji 52° 26' N / 02° 02' E. Na pokład brytyjskiego okrętu wzięto do niewoli wszystkich 26 członków załogi niemieckiego okrętu.
Clay Blair w "Hitlera wojnie ubootów" pisze, że Weston przygotowywał zasadzkę na U-13( na s.183 tomu 1). Jaką zasadzkę? Czy to nie jest dziwne?

Czy pomogła im Enigma? Ale nic o tym nie wspomina D.Kahn w swojej książce " Enigma. Złamanie kodu Ubootów".
muzzy
Posty: 69
Rejestracja: 2004-03-12, 13:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: muzzy »

Kiedyś rozmawiałem z ojcem (były oficer w sztabie MarWoj w Gdyni) na temat okrętów itp. i poruszyliśmy temat Orła. ojciec mi powiedział: "Co ty mówisz(cenzurka nie pozwala na napisanie wszystkiego słowo w słowo) o zaginięciu Orła przecież Brytyjczycy go zatopili...". Więcej z rozmowy nie pamiętam zbyt dobrze ale czy MarWoj wie coś więcej na ten temat??
ciągle praca i praca...
na tapecie Flower i Malaya...
Awatar użytkownika
Darth Stalin
Posty: 1200
Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
Lokalizacja: Płock

Post autor: Darth Stalin »

Nawet gdyby, to nie byłoby to nic dziwnego - patrz chociażby los "Jastrzębia"...

Takie rzeczy się zdarzały, niestety... i nawet nie wiadomo, ile własnych OP poszło na dno pod "przyjaznymi" bombami...
DARTH STALIN - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Post autor: Maciej »

Ale "Orzeł" był naszym bohaterem - więc to nie to samo...

Pozdrawiam,
Maciej
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4095
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Wbrew pozorom tytułowa hipoteza wcale nie jest pozbawiona pewnej dozy p-stwa. Powiem wręcz więcej - istnieją pewne przesłanki świadczące o takiej możliwości. Lecz jak zwykle brakuje na poparcie tej tezy dowodu. Choćby pośredniego, a przede wszystkim brakuje 'winnego' oraz zapisków z jego dziennika bojowego.

Nie sądzę, żeby MW posiadała informacje mogące potwierdzić przyczynę zatopienia Orła. Jeśli tak by było - nie byłoby potrzeby szukania wraku bo pozycja ataku a zarazem zatopienia naszego okretu byłaby podana w dzienniku bojowym brytyjskiego okretu. Zatem wszelkie stwierdzenia typu 'wpadł na minę', 'na pewno zatopili go Brytyjczycy', 'przecież to oczywiste że zatopił go Holender' to tylko dywagacje, nie poprate żadnymi dowodami...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Grom

Post autor: Grom »

crolick pisze:Zatem wszelkie stwierdzenia typu 'wpadł na minę', 'na pewno zatopili go Brytyjczycy', 'przecież to oczywiste że zatopił go Holender' to tylko dywagacje, nie poprate żadnymi dowodami...
:yes:
Awatar użytkownika
Baltic
Posty: 561
Rejestracja: 2006-01-04, 10:26
Lokalizacja: Toruń

Re: Orzeł zatopiony przez Anglików?

Post autor: Baltic »

W czerwcu 1940 roku brytyjczycy wydobyli z U-13 regulamin posługiwania się enigmą morską. Czy Ktoś wie może jaką głębokość ma Vaags Fjord, gdzie zatoną U-49 i jaką głębokość ma Morze Północne na szerokości 52° 26' N / 02° 02' E, w miejscu ataku Westona. Chcialbym dowiedzieć się z jakiej głębokości dokumenty te wydobyli brytyjczycy.

Atak Westona miał miejsce na otwartym morzu, więc przypuszczam,że jest tam głęboko i brytyjczycy mogli by mieć kłopoty z wydobyciem dokumentów.

Natomiast jeśli U-13 mial zatonąć w Vaags Fjord ( jednak żaden autor nie napisał o tym, że U-13 brał udział w kampanii norweskiej), a dokumenty wydobyto w czerwcu (Kahn nie podaje dokładnej daty), to musiano to zrobić przed 6 czerwca (ostatni dzień alianckiej ewakuacji).

Może to nam coś nieco wyjaśni o tytułowej sprawie.
Grom

Post autor: Grom »

Baltic pisze:jednak żaden autor nie napisał o tym, że U-13 brał udział w kampanii norweskiej
Cytuję autora:
9 patrol bojowy
31.03.1940 Left Wilhelmshaven under sealed orders to take part in "Operation Hartmut". When these orders were opened on 06.04.1940 all participating boats were given their dispositions off the Norwegian coast, where from 9th they were to support German transports and naval forces landing troops and prevent any interference by British warships. U-13 was ordered to join 6th U-boat Group, which was to operate in the Pentland Firth and E of the Orkneyes. However in the afternoon of 16.04.1940 U-13 claimed a destroyer damaged in a torpedo attack N of Shethlands, and in the early evning of the 17th she sank SS Swainby in the same area. After refueling during the night of 17/18th, possibly in Bergen U-13 went to the area W of the Orkneyes. In the early hours of 26th she claimed a ship sunk off the mouth of Loch Eriboll. and early on the 28th in a torpedo attack NE of Kinnairds Head she damaged the tanker SS Scotish American.

Koniec cytatu:

autor Kenneth Wynn, książka "U-boat operations of the second world war"
Tom 1 "Career Histories U1 - U510"
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4095
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Wrak U 13 leży w pozycji 52°27'.311 N / 02°01'.506 E na głębokości 28 metrów
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
Baltic
Posty: 561
Rejestracja: 2006-01-04, 10:26
Lokalizacja: Toruń

Post autor: Baltic »

crolick pisze:Wrak U 13 leży w pozycji 52°27'.311 N / 02°01'.506 E na głębokości 28 metrów
Dzięki Crolicku. Jednakże oczy ludzkie nie widziały tego wraku, ale i tak daję 99%, że jest to U-13.

Gromie, dzięki za sprostowanie odnośnie udziału U-13 w kampanii norweskiej, cytowana przez Ciebie książka nie jest mi znana.
Grom

Post autor: Grom »

Baltic pisze:dzięki za sprostowanie odnośnie udziału U-13 w kampanii norweskiej
Do usług. Jeśli będziesz potrzebował jeszcze jakiejś pomocy w ramach działania okrętów podwodnych III Rzeszy zawsze jestem chętny. No i skonfrontowanie knig zazwyczaj wychodzi wszystkim na dobre.
Baltic pisze:cytowana przez Ciebie książka nie jest mi znana.
Ehh no nie znam człwoieka, który przeczytałby i znał wszystkie wydane ksiązki. Reszta j.w. ;)

BTW. Informując szanowne Koleżeństwo , jutro będę w Londynie na spotakniu z wrr (czyli Radkiem). Po czym komitywnie udajemy się do IPMS. Celem jest oczywiście notatka Szczekowskiego do Wydz. II z pobytu ORP Orzeł w Tallinie. (Mam nadzieję, że to tam możemy znaleźć), plus inne dobra dotyczące PMW. Kolejną rzeczą godna wyjaśnienia jest stan okrętu po przybyciu do UK. To trzeba koniecznie ustalić by było wiadomo:
Czy w ogóle, a jeśli tak to ile ? Wysiłku wojennego w naprawę i wyprawienie ORP Orzeł włożyli Estończycy. Czyli port i stocznia w UK. Okaże się ile mówią prawdy ;)
Awatar użytkownika
Baltic
Posty: 561
Rejestracja: 2006-01-04, 10:26
Lokalizacja: Toruń

Post autor: Baltic »

Grom pisze: BTW. Informując szanowne Koleżeństwo , jutro będę w Londynie na spotakniu z wrr (czyli Radkiem). Po czym komitywnie udajemy się do IPMS. Celem jest oczywiście notatka Szczekowskiego do Wydz. II z pobytu ORP Orzeł w Tallinie. (Mam nadzieję, że to tam możemy znaleźć), plus inne dobra dotyczące PMW. Kolejną rzeczą godna wyjaśnienia jest stan okrętu po przybyciu do UK. To trzeba koniecznie ustalić by było wiadomo:
Czy w ogóle, a jeśli tak to ile ? Wysiłku wojennego w naprawę i wyprawienie ORP Orzeł włożyli Estończycy. Czyli port i stocznia w UK. Okaże się ile mówią prawdy ;)
Z niecierpliwością oczekuję wieści. ;)
maw
Posty: 101
Rejestracja: 2005-01-19, 11:03
Kontakt:

Post autor: maw »

dar7914
Posty: 15
Rejestracja: 2006-06-17, 06:34
Lokalizacja: Polska - Irlandia

Post autor: dar7914 »

po przeczytaniu artykulu szczegolne pozdrowienia dla Crolicka i jego "urban legend" :P - zwlaszcza z uwagi na autora - uklony Tomku ! :lol:
ODPOWIEDZ