Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Moderatorzy: crolick, Marmik

ledak
Posty: 5
Rejestracja: 2005-04-30, 21:02

Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: ledak »

Witam Panów. Analizuję dostępne plany, zdjęcia i teksty do celów modelarskich i mam kilka tematów, które budzą wątpliwości(moje)-może są dawno wyjaśnione, tylko tego nie znalazłem. Proszę o pomoc.
1. Czy oprócz planów ofertowych i stoczniowych istnieją jakiekolwiek źródła potwierdzające istnienie dolnej ,podwodnej części piły na dziobie? Na zdjęciach z budowy ,wodowania nigdzie jej nie widać. Tak naprawdę w odróżnieniu od części górnej nie widać także detali lub elementów konstrukcji do jej montażu. Jeżeli była montowana podczas dalszych prac stoczniowych ,dokowania to w żadnej pracy opisującej chronologię budowy (Okręty-W poszukiwaniu Orła i MSiO 2011) nigdzie się o tym nie wspomina.
2.Czy istnieją jakiekolwiek dokumenty(zdjęcia) jednoznacznie potwierdzające istnienie na rufie , na kilu bocznych paneli otworów (kolektor odwadniający)? Ja nie trafiłem na takie. Wszystkie zdjęcia pokazują tylko te na przodzie kilu.
3. Czy oprócz stwierdzeń zawartych w MSiO 2-3/2011 o montażu na Orle po próbach odbiorczych stępek przeciwpochyłowych istnieją jakiekolwiek źródła to potwierdzające? Co oczywiste na zdjęciach z budowy ich nie ma. Ale w chronologii prac stoczniowych nigdzie się nie wspomina o ich montażu a nawet wnioskach o konieczności ich montażu i projekcie. A takie prace nie trwałyby trzech godzin i możliwe byłyby tylko po dokowaniu.
4. Czy anteny oscylatora Atlas Werke i głębokościomierza (poz. 98 i 99 na planach) były na jednej czy obu burtach.
Jeżeli odpowiedzi na te pytania już istnieją to proszę o namiary na takie źródła. Naprawdę "trochę " szukałem zanim zdecydowałem się zawracać Wam głowę.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 715
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: Miner »

Ad. 4
Instalacja aparatów podsłuchowych Multispot składała się między innymi z 12 mikrofonów, rozmieszczonych po obu burtach w podwodnej części kadłuba, po 6 na burcie.
ledak
Posty: 5
Rejestracja: 2005-04-30, 21:02

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: ledak »

Dzięki za zainteresowanie tematem. Może nieprecyzyjnie napisałem. Pytanie 4 dotyczy trzech pionowo umieszczonych anten na wysokości 87 wr. i dwóch na wysokości 81 i 84 wr.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 715
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: Miner »

Ad. 3
Wydaje się, że jak kmdr Salamon pisał, że na Orle zamontowano stępki przechyłowe, to tak było.

Ad. 4
A faktycznie, nie popatrzyłem na plan i myślałem, że chodzi o mikrofony Multispota. :oops:
Niestety nie znam budowy oscylatora Atlas-Werke. Oscylatory Fessendena na Wilkach składały się z dwóch membran zamontowanych po obu stronach burty. Natomiast przetwornik sondy głębokościowej (czyli echosondy) powinien być jeden, w dnie okrętu, ale pewności nie mam.
Maniek555
Posty: 68
Rejestracja: 2012-03-15, 13:44

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: Maniek555 »

Miner pisze:Ad. 3
Wydaje się, że jak kmdr Salamon pisał, że na Orle zamontowano stępki przechyłowe, to tak było.
Stępki obłowe- przechyłowe zamontowano w Holandii na Sępie i w WB na Orle.
pozdrawiam
ledak
Posty: 5
Rejestracja: 2005-04-30, 21:02

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: ledak »

Ad 4. Dziękuję za odpowiedź. Chodzi o to że jedynym źródłem (które znalazłem ) które to stwierdza są słowa kmdr ppor. Salomona. Cytuję za MSiO 2-3/2011 ORP Sęp -T. Grzesikowski.
"...na ORP Orzeł były takowe zamontowane po próbach odbiorczych. Długość stępek Orła wynosiła 35 m, okazała się jednak niedostateczna i po jego przejściu do Wielkiej Brytanii zostały one przedłużone". Problem w tym że w sprawozdaniu kmdr. ppor. Kłoczkowskiego (Okręty 7-8/2013 M. Skwiot) nigdzie się o tym nie wspomina pomimo dużej szczegółowości tekstu (strony od 22 do 25).
"Przedstawiam Panu Admirałowi......
1. Stan ogólny okrętu.
2. Uwagi w związku z odbytymi próbami i podróżą do Horten. .....W drodze do Horten była wykonana próba 24-o godzinna marszu.....,Stan morza był5-6,okręt tak przy fali z rufy, jaki z dziobu trzyma się bardzo dobrze, jedynie fala boczna dość znacznie szarpie , nie uważam jednak żeby to było szkodliwe. ... Zachowanie się okrętu bardzo dobre pomimo dość znacznej szybkości."
Pomimo wspominania w tekście o pojedynczych usterkach, zamknięciach pokryw, iluminatorze w kiosku, położeniu linoleum itp. nigdzie nie wspomina się o wnioskowaniu o stępki ppochyłowe. A wg kmdr .Salomona były instalowane po próbach. 22 grudnia Orzeł wszedł na dok. Prace trwały do 20 stycznia . Nigdzie nie wspomina się o stępkach-projekcie, wykonaniu , uzgodnieniach ze stocznią na temat ich wykonania, finansowania itp.
Czy Twoje stwierdzenie o wykonaniu stępek w WB na Orle znajduje się gdziekolwiek w dokumencie, lub zdjęciu czy jest to tylko funkcjonująca powszechnie opinia( z całym szacunkiem , bez żadnej uszczypliwości). Tak naprawdę powyższe dotyczy również pkt.1. Nigdzie nie występują w dokumentacji uwagi na ten temat. W momencie wodowania jej nie było(podwodnej). Później mogła być montowana tylko podczas dokowania, które było przewidziane na prace związane z usuwaniem usterek a nie z zasadniczą pracą konstrukcyjną. Dziękuję za poświęcony czas.
Maniek555
Posty: 68
Rejestracja: 2012-03-15, 13:44

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: Maniek555 »

Gdzieś czytałem o stępkach Orła w WB ale gdzie????? pooglądaj zdjęcia z wodowania i z budowy w Holandii ja tam w/w elementów nie widziałem, Czy ORP Orzeł po wodowaniu był dokowany w Holandii??? tego nie wiem i nie słyszałem. Pozdrawiam
ledak
Posty: 5
Rejestracja: 2005-04-30, 21:02

Re: Analizy i pytania dotyczące konstrukcji ORP Orzeł

Post autor: ledak »

Zdjęcia z budowy ,wodowania które zbieram od lat kilku ,również otrzymane od Ciebie analizowałem już "pionowo, poziomo i po skosie". Również dokumenty.
Czy mogę przyjąć że żadne nowe fakty, rysunki ,zdjęcia lub dokumenty dotyczące w/w wątpliwości nie są znane Szacownemu Gronu. A w takim razie opierając się na konkretach a nie obiegowych opiniach stan faktyczny to:
1. podwodnej części piły na dziobie nie było na ORLE( o Sępie się nie wypowiadam)
2. otworów w rufowej części nie było-były 50/50%
3. stępek przeciwpochyłowych na ORLE do wejścia do Wlk. Brytanii nie było. (o Sępie nie piszę). Na montaż w/w tamże konkretnych dokumentów nie ma.
4. sprawa otwarta.
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ