Albania

Spisy flot, statystyki, dane taktyczno-techniczne itd. itp.

Moderator: jareksk

Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Albania

Post autor: jareksk »

Dozorowce
Tirane (1926)
46 t; 24.38m; 450KM/17w; 1x76, 2MG

TIRANE
SARANDA
DURRES
VLORE

Jacht królewski

Lampdroie (Fr. 1918; 1938)
654 t; 49,5/45x7,6x3,3 m; 600KM=11 w; 2 MG;

ILLIRIA ex Lampdroie, ex White Diamond

(Uwaga: wszystkie przejęte przez Wł. po inwazji w .4.1939 r., )
Fax et tuba
gjs
Posty: 34
Rejestracja: 2006-06-15, 15:50
Lokalizacja: Kraków

Okręty albańskie - dalsze losy

Post autor: gjs »

OK - czy ktoś wie jakie były dalsze losy tych jednostek w ramach Regia Marina? Szczególnie interesuje mnie Illiria, która z tego co sprawdziłem dotrwała do 8.IX i przeszła do Aliantów. I właśnie to mnie najbardziej interesuje. gdzie wtedy stacjonowała i jak dotarła do Aliantów?
Z góry bardzo dziękuję za wszelkie informacje.

Grzegorz (gjs)
admiralcochrane
Posty: 805
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

"Illiria" pozostała we flocie włoskiej jako strony "cobelligerante", czy jako aliant. W lutym 1944 przeszła do Tarentu i tam bazowała przez większośc swej służby aż do skreślenia z listy floty 1 czerwca 1958 r.
gjs
Posty: 34
Rejestracja: 2006-06-15, 15:50
Lokalizacja: Kraków

Post autor: gjs »

Dzięki - doszukałem się tego już w poprzednich tematach na forum. Informacja, że w lutym przeszła do Tarentu wydaje mi się niepełną. Tzn. oczywiście mogła wtedy przejść do Tarentu, lecz już wcześniej musiała znaleźć się pod kontrolą Aliantów (8-12.IX.43). Może po prostu cały czas stacjonowała w Tarencie, lecz bardziej stawiałbym na Adriatyk lub Albanię. Niestety niczego nie mogę na ten temat znaleźć od dawna, a bardzo chciałbym wiedzieć, gdzie była właśnie 8.IX.43 i co się dalej z nią działo (powiedzmy do lutego 44, ponieważ potem już wiemy).

Dzięki

gjs
admiralcochrane
Posty: 805
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Zgadza się, okręt przeszedł do Tarentu w lutym 1944 r. i stacjonował już po zawarciu rozejmu. Nie wiem gdzie bazował 8 września 1943, ale musiał to być port po włoskiej stronie Adriatyku (Brindisi?)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4425
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

1) W Albanii raczej nie stacjonowała, bo by wpadła w ręce niemieckie, a potem pewnie znów albańskie.

2) Dlaczego nie zwrócono Ilirii po wojnie Albanii?

3) Istnieją dwie wersje jej poprzednich losów: jedna podana wyżej, druga że to ex-włoski handlowy Citta d'Arheno, ex francuski Gardon (bliźniak Lampdroie). Która jest prawidłowa?

4) Czy ktoś może ma zdjęcie/plan tego lub podobnego okrętu? (typ "Gardon", było ich kilka, we francuskiej flocie służyły od ok. 1918-1919 do lat 1920-tych)

5) Co z dozorowcami klasy "Tirana"?
Primo: jakie nazwy nosiły w Regia Marina (ponoć po prostu włoskie nazwy miast, czyli byłoby: Durazzo, Tirana, Valona i... no właśnie, miejscowość Saranda miała włoską starą nazwę Santa Quaranta, ale w czasie wojny nosiła na cześć córki duce nazwę Porto Edda... A zatem jak?)
Segundo: co do dalszych losów, spotkałem się tylko z informacją iż dwie jednostki tego typu zostały zwrócone (kiedy?) i wycofane w latach 1960/70-tych (pozostałe dwie miały jakoby pójść na żyletki) Da się uzyskać więcej szczegółów?
(Aha - i uzupełnienie: ich wymiary to 24.4×3.8×2 m)

6) Wiadomo coś na temat służby ww. okrętów (dozorowców i Ilirii) w latach 1939-1943? A przynajmniej, gdzie stacjonowały?

7) Jakie miano nosiła Iliria pod banderą z czarnym orłem? Zgaduję, że Lirija (dosłowne tłumaczenie, a to jak wiadomo, Włosi często stosowali), ale to tylko moja dedukcja...

8) I już odrobinę zbaczając z okresu: czy poza wymienioną piątką, i dwoma "FM", wiadomo czy Albania posiadała przed 1939 jakiekolwiek inne okręty (dowolnego rozmiaru)?

Dużo tego, ale może coś się da jeszcze powiedzieć.

PS. Zdjęcie Sarandy i Vlore zamieściłem na stronie.
Obrazek
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4425
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Kilka wniosków po poczynionym "wgłębieniu się w temat":

1) Illiria najpewniej nosiła takie samo miano pod flagą Albanii. I wersja z White Diamond / Lampdroie jest chyba bardziej prawdopodobna.

2) "Almanacco..." Giorgieriniego - cholernie dokładny - nie wykazuje nigdzie kutrów typu "Tirana". Stawiam tezę, że nie wcielono ich do Regia Marina, tylko innej formacji morskiej (może Guardiafinanza?).
Obrazek
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4425
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Małe odkrycie: otóż przyjrzałem się wyraźniej owym dozorowcom... i jak byk są to ścigacze artyleryjskie amerykańskiego typu ELCO 80' z I WŚ (nie mylić z drugowojennym). Pasują nawet dane techniczne, wraz z mocą silnika.

Obrazek
(dodatkowo: dopiero teraz zauważyłem, że na drugim widać znak burtowy "VL")

Obrazek

Niestety, nie wyjaśnia to sprawy ich dokładnej genezy. Wg JFS 37/38, są to jednostki zbudowane w latach 1926/27 w SVAN. Wg postu na pewnym forum (dawno temu, nie mogę teraz znaleźć), zostały "podarowane" przez Włochów w latach 1934/35 - Regia Marina odpada, ale mogły być to np. kutry Guardia de Finanza. Ale możliwe, że zbudowano je bezpośrednio dla Albanii.

Tylko że nie mam potwierdzenia budowy kopii ELCO w SVAN... Natomiast całkiem możliwy jest imho inny wariant: pochodzą one albo spośród kutrów zbudowanych bezpośrednio dla RM w ElCO podczas I WŚ (seria MAS-63), albo ich kopii budowanych w kilku włoskich stoczniach u schyłku wojny (choć "po wyglądzie" bardziej przypominają oryginały). Trafiło tego do RM kilkadziesiąt sztuk, i większość wycofano w latach 20. XX w. - najczęściej bez podania dalszych losów (kilka trafiło do GdF oraz sprzedano Rumunii). Więc nie można wykluczyć, że z pośród pozostałych pochodzi owa albańska czwórka.

Niestety, potrzebne byłyby dokładniejsze dane nt. losów MAS-ów (w sumie może coś być w monografii I MAS e le motosiluranti italiane 1906-1966, więc w wolnej chwili się po to spróbuję pofatygować), lub / i jednostek GdF...


Inna sprawa - nie ma 100% pewności, że Włosi wcielili ww. okręty zaraz po kwietniu 1939 r. Formalnie Albania nie została anektowana, tylko weszła w unię personalną z Królestwem Włoch - zachowała jednak własne władze, oraz okrojone siły zbrojne (można to porównać np. ze statusem Mandżukuo wobec Japonii lub Filipin wobec USA). Więc niewykluczone, że albańska flota zachowała odrębność dłużej, choćby do 1940 r. (gdy w związku z wejściem do wojny Włosi zaczęli zbierać co popadnie).

Co ciekawe, radziecki rocznik flot z 1940 r. wykazuje Albanię, a Polski już nie. Poza tym, nieliczne wzmianki we włoskich opracowaniach nt. Illirii określają jej wcielenie na rok 1940 (choć rzecz jasna mogła stać przez ten rok wcześniej nie wykorzystywana).
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Ciekawe przypuszczenie. Będę szukał tym tropem. a nuż ... Oby !
Fax et tuba
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 3979
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Brawo Oskarze! :brawo:

Teraz kiedy to zauważyłeś sam się dziwie jak tego nie mogliśmy zauważyć, przy okazji tworzenia spisu na DWS :glupek2:

Co do dat - IMO 1926/27 to tylko data kiedy kutry wyszły ze stoczni po przebudowie. Przypuszczalnie faktycznie były to włoskie ELCO, które po wojnie wycofywano, a kilka z nich po niezbędnej modernizacji i przebudowie opchnięto Albanii. Możliwe, że w 1934/35 ponownie poddane zostały remontowi we włoskich stoczniach.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4425
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

crolick pisze:Co do dat - IMO 1926/27 to tylko data kiedy kutry wyszły ze stoczni po przebudowie. Przypuszczalnie faktycznie były to włoskie ELCO, które po wojnie wycofywano, a kilka z nich po niezbędnej modernizacji i przebudowie opchnięto Albanii. Możliwe, że w 1934/35 ponownie poddane zostały remontowi we włoskich stoczniach.
No właśnie chyba nie... Na zdjęciu wyglądają IMHO identycznie jak amerykańskie, budowane we Włoszech były troszkę inne:

Obrazek
Zwróćcie uwagę na nadbudówkę, burtę i szalupę.

Zresztą: a po co modernizować? Wystarczyłby przecież remont, a nawet mogli puścić "jak leci". Włoskim zwyczajem i tak pewnie wojnę przestały w porcie i prochu nie zaznały...

Przy okazji, podaję liczby:
- zbudowane dla RM w ELCO: 110 sztuk, z tego wykluczyć można tylko kilka utraconych podczas wojny (m.in. jednego "zmyło" z pokładu transportowca, jeszcze na Atlantyku, dwa sprzedane Rumunii oraz kilka pozostawionych dla funkcji pomocniczych - poławiacze torped, kutry łącznikowe itd.), dwa poszły do GdF, ale tych bym nie wykluczał - dlaczego, niżej.
- zbudowane w latach 1918-1921 w kilku włoskich stoczniach (ale nie SVAN!): 65 sztuk, z tego wykluczyć można 18 nie ukończonych, 7 ukończonych jako statki rybackie, oraz 5 dla Rumunii. Do Gdf przekazano jeden.

Generalnie przychylam się do wersji, że albańskie wywodzą się z oryginalnie zbudowanych w ELCO, i przekazanych w 1926 lub 1927 - z rezerwy RM, lub "drugiej ręki". Data 1934/35 (słabo potwierdzona, jak już wspomniałem - tylko post na zaginionym forum) mogłaby wskazywać na jednostki ex-GdF... ale tych znamy tylko trzy, a nie cztery.

A poza tym: nie można wykluczać jakiejś budowy na licencji w SVAN, czy to dla GdF, czy dla Albanii bezpośrednio... Tzn. - nie musiały być to ex-MASy Regia Marina.

Może coś więcej znajdę w ww. książce.

PS. Dla zainteresowanych polecam swieży temacik:
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... ?p=3349812

Są m.in. zdjęcia: przedwojennych albańskich czołgów i wozów pancernych, paradujących marynarzy, oras rysunki mundurów (m.in. marynarki). Co ciekawe, wynika z tego również... że Albańczycy mieli jednak jakieś... lotnictwo :shock:
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5733
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

GdF z II WS jest w TBS, ale nic albanskiego , na pierwszy rzut oka.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5733
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Liste GdF z II WS zrobie niedluga

Mam ksiazke o MAS-ach , jest duzo kandydatow

SVAN , Venedig nie budowal zadnych ELCO dla Wlochow

Almanacco Navale 1942 nie ma anai Albanii ani jej okretow (we Wloszech).

avm
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4425
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

AvM pisze:Mam ksiazke o MAS-ach , jest duzo kandydatow
Chodzi o "I MAS e le motosiluranti italiane 1906-1966" z Uffizio Storico, czy coś innego?
AvM pisze:SVAN , Venedig nie budowal zadnych ELCO dla Wlochow
Czyli punkt dla hipotezy, że to wybudowane w Bayonne.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5733
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

pothkan pisze:
AvM pisze:Mam ksiazke o MAS-ach , jest duzo kandydatow
Chodzi o "I MAS e le motosiluranti italiane 1906-1966" z Uffizio Storico, czy coś innego?
.
Tak, ta !
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5733
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Liasta statkow zbudowanych przez Augustin Normand
1918 LAMPROIE 665t 45,00m 500ihp=10,0kts Diesel A.Normand
Patrouilleurs pour la Marine Nationale
ODPOWIEDZ