Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
szaser630
Posty: 432
Rejestracja: 2011-02-23, 10:45
Lokalizacja: Hell

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: szaser630 »

27661356_10156101760054320_277714498_n.jpg
27661356_10156101760054320_277714498_n.jpg (40.46 KiB) Przejrzano 8033 razy
Awatar użytkownika
szaser630
Posty: 432
Rejestracja: 2011-02-23, 10:45
Lokalizacja: Hell

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: szaser630 »

W różowych kolorach
slazak.jpg
slazak.jpg (453.7 KiB) Przejrzano 8033 razy
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Waldek K »

Szaser, "pacyfa" zupełnie nie na miejscu. Róż jest jak najbardziej bojowym kolorem, choć obecnie nieco zapomnianym! Nazywało się to Mountbaten pink i występowało w 3 odcieniach (fakt, że może nie tak intensywnych jak na Twoim obrazku).
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: szafran »

Jutro coś się rusza ze Ślązakiem.

http://unipil.pl/?a=ruch
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Waldek K »

Co oznaczają te skróty? Np. SPLD?
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Adam
Posty: 1739
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Adam »

Skróty nazw nabrzeży, te zaczynające się od S to nabrzeża stoczniowe. Niestety większości stoczniowych nie mam rozszyfrowanych.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: polsteam »

Adam pisze:Skróty nazw nabrzeży, te zaczynające się od S to nabrzeża stoczniowe. Niestety większości stoczniowych nie mam rozszyfrowanych.
SPLD - stocznia / Południowe
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: polsteam »

zdjęcia z przeholunku dzisiejszego

oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: oskarm »

Swego czasu pamietam jak Boczek nasmiewal sie z tego jak to Kormoran pogiety, a Slazak prosciutki...
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: szafran »

https://odwaszegofotokorespondenta.blog ... jenna.html

Jak ktoś ma okazję to niech korzysta.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: polsteam »

oskarm pisze:Swego czasu pamietam jak Boczek nasmiewal sie z tego jak to Kormoran pogiety, a Slazak prosciutki...
wszystko zależy od kąta padania światła i kąta patrzenia :-)
oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: oskarm »

Dodalbym, ze jeszcze od farby.

Odrobina drwin z Boczka, ktory tak sie zachwycal gladkoscia blach ma Slazaku, wysmiewajac Kormorana (ktory ma sporo ciensze blachy) jak to nie potrqfia spawac w RSB...
Awatar użytkownika
Orlik
Posty: 874
Rejestracja: 2008-12-15, 18:14

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Orlik »

No to jaką datę robić na dzwonie okrętowym... :hmmm:
Stocznia Wojenna PGZ zakłada, że próby morskie na budowanym przeszło 17 lat okręcie "Ślązak" potrwają ok. pół roku. Tymczasem podobne próby zupełnie nowy i dużo mniejszy okręt "Kormoran" przechodził aż 15 miesięcy. Czy termin zdania patrolowca do marca 2019 roku jest realny?

Zarząd Stoczni Wojennej PGZ wydał oświadczenie, w którym poinformował o obecnej sytuacji budowanego przeszło 17 lat okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. Zdaniem szefów dawnej stoczni Marynarki Wojennej budowa „przebiega zgodnie z harmonogramem” i okręt przekazany ma zostać marynarzom do marca 2019 r. Plan zdania okrętu odnosi się do zapisów umowy na dokończenie jednostki zawartej pod koniec czerwca tego roku między Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Wojenną. Umowa podpisana została po kilkumiesięcznej przerwie w pracach nad okrętem, która spowodowana była brakiem porozumienia pomiędzy PGZ a syndykiem, który zarządzał „Ślązakiem” (jednostka została wyłączona z masy upadłościowej stoczni, która z początkiem roku została przejęta właśnie przez PGZ). W komunikacie zaznaczono, że termin przekazania okrętu wojsku nie oznacza jego wprowadzenia do służby.

– Umowa pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON i PGZ Stocznią Wojenną przewiduje, że prace stoczniowe oraz próby związane z platformą okrętu zostaną zakończone do końca marca 2019 r. Kontrakt zakłada też, że do tego terminu jednostka zostanie odebrana najpierw przez odpowiednie instytucje wojskowe. Należy przy tym wskazać, że po tym terminie mogą jeszcze trwać stosowne testy, które będą realizowane przez firmy wybrane przez Inspektorat Uzbrojenia na podstawie indywidualnych umów. Ostateczne wejście jednostki do służby w Marynarce Wojennej RP uzależnione jest od wyniku prób i w chwili obecnej nie można w sposób odpowiedzialny wskazać konkretnej daty, w której to nastąpi – czytamy w oświadczeniu.

Ile potrwają próby morskie?
SW zapewnia, że próby portowe okrętu już się rozpoczęły, ale jednostka czeka jeszcze na próby morskie. Te mają rozpocząć się jesienią i od ich wyniku będzie zależeć termin zdania okrętu. Zgodnie z tymi informacjami okręt, który stoi w stoczni od 17 lat, w pół roku ma zostać dostosowany do warunków morskich, przetestowana ma zostać cała konstrukcja okrętu i urządzenia. To założenie bardzo optymistyczne, bo – jak wskazują nasi rozmówcy ze stoczni, którzy chcą zachować anonimowość – nikt dziś nie wie, jak urządzenia montowane wiele lat temu zachowają się w warunkach morskich. W trakcie prac stoczniowych z racji długiego czasu budowy konieczna była wymiana wielu fabrycznie nowych elementów, których zdatność po prostu się przeterminowała.

Drugą sprawą jest kwestia procedur w zdaniu okrętu między MON a stocznią. Przykładem, ile mogą trwać próby morskie, służy oddany marynarce pod koniec ub.r. niszczyciel min „Kormoran”. Próby morskie nad zupełnie nowym, budowanym w ekspresowym jak na polskie standardy tempie okręcie rozpoczęły się w lipcu 2016 r. Również zapowiadano, że potrwają kilka miesięcy, a ostatecznie wydłużyły się aż do ponad 15 – przez ten czas do projektu wprowadzono kilkaset poprawek, wciąż odkładano kolejne terminy zakończenia prac. Specjaliści z branży wojskowej oceniali, że winę za opóźnienia ponosiło ministerstwo, które nie potrafiło dostosować procedur do sprawnego odbioru technicznego okrętu.

W kwietniu tego roku MON poinformował „Wyborczą Trójmiasto”, że na okręt wydany został już 1 mld 171 mln zł. Do tej kwoty należy doliczyć wartość nowej umowy zawartej w czerwcu. Według informacji Dziennika Zbrojnego jest to 58,5 mln zł.

„Ślązak” jak niekończąca się opowieść
Obietnice o nowoczesnym okręcie budowanym w polskiej stoczni sięgają 17 lat wstecz. W 2001 r. rozpoczęto budowę wtedy jeszcze „Gawrona”, czyli korwety wielozadaniowej. Okręt powstawał w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Z powodu błędnych decyzji politycznych dotyczących finansowania budowy prace były co chwila przerywane. W 2012 r. projekt zawieszono, co nastąpiło po dużych perturbacjach finansowych i dziesiątkach obietnic polityków wygłaszanych na konferencjach prasowych. Zdecydowano, że okręt zostanie dokończony jako tańszy w budowie patrolowiec. Umowę podpisano we wrześniu 2013 r. w obecności Donalda Tuska i ówczesnego ministra obrony Tomasza Siemoniaka. Niedługo później poinformowano media, że okręt zostanie zdany do listopada 2016 r. Była to pusta obietnica, bo specjaliści z branży od początku wskazywali, że termin jest nierealny. Po zmianie rządów w marcu 2016 r. wiceminister Bartosz Kownacki powiedział dla PAP, że opóźnienia „szacowane są na kilkanaście miesięcy”. Wobec tamtych planów dziś „Ślązak” opóźniony jest już 18 miesięcy. Jeszcze w grudniu ubiegłego roku Kownacki zapewniał, że „Ślązak” wejdzie do służby w 2018 r.
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiast ... zlego.html
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Waldek K »

Zastanawiałem się nad możliwością zabudowy składanego hangaru na Ślązaku. Wyszło mi takie coś. Prostokąt wewnątrz hangaru to poskładany Seahawk. U góry fragment sylwetki ze złożonym hangarem. W tej pozycji zabiera około 5 m długości lądowiska. Trochę słabe rozwiązanie, zwłaszcza, że hangar zasłoniłby zabudowane na tylnej ścianie nadbudowy stanowisko kierowania lotów, czy jak się to tam nazywa. Stanowisko należałoby przenieść wyżej, a lądowisko wydłużyć, zwiększając długość okrętu.
Obrazek

Edit: Przy okazji: czy wiadomo którą wyrzutnię VLS miał otrzymać Ślązak-korweta: samoobrony, czy taktyczną? Bo w uderzeniową to raczej nie wierzę...
Ostatnio zmieniony 2018-09-17, 14:28 przez Waldek K, łącznie zmieniany 1 raz.
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Waldek K »

Kontynuując jeszcze temat hangaru, co byście powiedzieli na takie rozwiązanie?
Nowy pokład lotniczy wyżej o ~5,5 m z windą o wymiarach 15 x 3 m. W przestrzeni pomiędzy starym a nowym pokładem byłby hangar i dodatkowa przestrzeń np. na kontenery 20', dalsze modernizacje, czy pod tzw. moduły misyjne. Rzecz jasna w ten sposób dochodziłoby kilkadziesiąt (lub więcej) ton i dodatkowa powierzchnia burt na rufie, ale nie zwiększamy długości okrętu. Oczywiście stanowisko kierowania lotami także poszłoby wyżej.
Obrazek
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6401
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?

Post autor: Peperon »

Prawdę mówiąc wolałbym wydłużyć Ślązaka o długość hangaru i lądowisko dla wybranego typu śmigłowca, niekoniecznie Seahawka.
Mielibyśmy okręt dłuższy, ale o niższej sylwetce. Przestrzeń pod lądowiskiem można by wykorzystać dla sonaru holowanego (na przykład). Natomiast hangar o szerokości kadłuba pomieściłby 2 śmigłowce lub śmigłowiec i drony.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
ODPOWIEDZ