Jednostki LPŻ i LOK

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Jednostki LPŻ i LOK

Post autor: JB »

Mało znanymi jednostkami pływającymi instytucji paramilitarnych są statki i motorówki Ligi Przyjaciół Żołnierza (LPŻ, od 13 listopada 1962 roku LOK – Liga Obrony Kraju). LPŻ miała w Jastarni swój Centralny Ośrodek Szkolenia Morskiego, gdzie na jednostkach Ligi szkolono kandydatów do służby w Marynarce Wojennej. Na początku lat sześćdziesiątych 20. wieku flota LPŻ składała się z około dwudziestu jednostek (nie licząc jachtów i łodzi):
1. Podhalanin (ex Jarl), jacht szkolny zbudowany dla Ligi na kadłubie kutra rybackiego typu B-12;
2. Mars (ex Krogulec), były trałowiec redowy MW projektu 253L, przekazany w 1958 roku;
3. Jowisz (ex Kormoran), były trałowiec redowy MW projektu 253L, przekazany w 1959 roku;
4. Jupiter (ex Kania), były trałowiec redowy MW projektu 253L, przekazany w 1959 roku;
5. Orion (ex Orlik), były trałowiec redowy MW projektu 253L, przekazany w 1959 roku;
6. Westerplatte (ex DP-55, ex Baca, ex Górnik), były dozorowiec WOP – kuter rybacki typu KG-177, przekazany w 1960 roku;
7. ? (ex KP-33, ex Kniewski, ex Ust-22/Koł-1?), były patrolowiec WOP – kuter rybacki typu KU-128 „Pomorze”, przekazany w 1959 roku;
8. ? (ex KP-34, ex Rutkowski, ex Gdy-156, ex WSG-47), były patrolowiec WOP – kuter rybacki typu KU-128 „Pomorze”, przekazany w 1959 roku;
9. ? (ex KP-61, ex Gda-40), były patrolowiec WOP – kuter rybacki typu KD-153, przekazany w 1959 roku;
10. ? (ex KP-62, ex Gda-30), były patrolowiec WOP – kuter rybacki typu KD-153, przekazany w 1959 roku;
11. ? (ex KP-1, ex 7 Listopada, ex Hel, ex Batory), były ścigacz Straży Granicznej i WOP, przekazany w 1957 roku;
12. ? (ex KP-2, ex Celnik 2, ex Skarbówka), była polska motorówka celna i WOP, przekazana w 1959 roku;
13. ? (ex KP-4, ex Marymont, ex M-5), była poniemiecka motorówka WOP, przekazana w 1959 roku;
14. ? (ex KP-9, ex Bożysława, ex M-29), była poniemiecka motorówka WOP, przekazana w 1957 roku;
15. ? (ex KP-10, ex M-22), była poniemiecka motorówka WOP, przekazana w 1956 roku;
16. ? (ex KP-19), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1956 roku;
17. ? (ex KP-20), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1960 roku;
18. ? (ex KP-21), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1959 roku;
19. ? (ex KP-23), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1959 roku;
20. ? (ex KP-66), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1957 roku;
21. ? (ex KP-67), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1959 roku;
22. ? (ex KP-68), była motorówka WOP typu L.C.P.L., przekazana w 1958 roku.

W 1964 roku WOP przekazał do LOK jeszcze jedną jednostkę, były dozorowiec WOP DP-86 (ex Leon, ex Tkacz), holownik zbudowany w Norwegii. Został nazwany Niedźwiedź, potem znalazł się w stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Czy coś wiadomo na temat dalszych losów tych statków i motorówek (oprócz Batorego)?
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Janku!

Te okrety byly statkami handlowymi, totez znajdowaly sie w rocznikach PRS,
gdyz wymagaly certyfikacji jako jednostki cywilne.

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

PRS 1960 i 1965
PODHALANIN (ex Jarl -57)
wlasciciel Yacht Klub Morski "Gryf", Gdynia
Nr.rejestru 43065
Sygnal SNLA

Niestety w rocznikach PRS 1960 i 1965 ich nie ma poza ww.

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W roczniku Recznym PRS 1966

Liga Obrony Kraju
Klub Morski
Poznan
Motorowka KOSCIUSZKO (?) 22x4,2x1,5 50KM motor Bolinder z 1950

Liga Obrony Kraju
Klub Wodny
Gorzow Wlkp.
Holownik SLAWOMIR (?) 14,50x3,30x1,50m 135KM motor Skody z 1957r

Liga Obrony Kraju
Odzzial Miejski Szczecin
Holownik BOLEK
(1912) 18,15x4,51m 120KM

AvM
Ostatnio zmieniony 2006-12-19, 20:43 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Dziekuję Andrzeju, prawdopodobnie w każdym "śródlądowym" oddziale LOK była jakaś jednostka pływająca. W Warszawie taką funkcję pełnił KP-1 Batory (pod taką nazwą pływał w LPŻ i LOK od 1959 do 1969 r.) początkowo na Wiśle w warszawskim Klubie Morskim LPŻ, a potem na Zalewie Zegrzyńskim w Stołecznym Ośrodku Szkolenia Wodnego LOK. Wydaje się, że byłe jednostki MW i WOP (a także MO i WP) nie wchodziły do oficjalnych rejestrów PRS. Kiedyś w dokumentach Ministerstwa Żeglugi i Gospodarki Wodnej znalazłem spis jednostek portowych i część jednostek miała adnotację: nie podlega nadzorowi PRS (np. Tworzysława - drewniana motorówka portowa lub motorówka wojskowa Bronka).
JB
amip
Posty: 10
Rejestracja: 2006-11-23, 00:07
Lokalizacja: Opole

Skarbówka

Post autor: amip »

Poszukuję wszelkich informacji dotyczących historii jednostki o pierwotnej nazwie "Skarbówka".
To co posiadam wygląda następująco (proszę o ew. weryfikację):
11.06.1930 (Państwowa Stocznia Modlińska podlegająca P.Z.Inż.) kreślił R. Meyer – zamówienie nr 6484. Konstruktorem (projektantem) motorówki był inż. Jerzy Cwingman.
1931 – wodowanie w stoczni Modlin „Skarbówka” - Urząd Celny w Gdyni ???
[„Ludzie, stocznie i okręty” Mieczysław Filipowicz, Gdańsk 1985, s. 42-43.] „W 1931 r. wybudowano w Modlinie stalową motorówkę „Skarbówka” o wyporności 15 RT brutto i wymiarach 13,0x3,0x0,7 m, mocy 60KM, prędkości około 12 węzłów i załodze 2 ludzi. Była to motorówka o wyglądzie i rozplanowaniu pomieszczeń zupełnie podobna do „Pilota II”. Należała do Urzędu Celnego w Gdyni i służyła do patrolowania portu oraz redy gdyńskiej w walce ze szmuglerami. Po wojnie „Skarbówka” ocalała, została wyremontowana i przydzielona ponownie do służby Urzędowi Celnemu pod nazwą „Celnik II”. W 1950 r. została przekazana Wojsku Ochrony Pogranicza.”
Po 1945 ??? „Celnik II” - Urząd Celny w Gdyni
(„Kuter pościgowy BATORY” M. Kuligiewicz s. 14 MON) „Wiosną 1947 roku trzon morskiej flotylli WOP stanowił przekazany przez Marynarkę Wojenną kuter pościgowy „Hel” – dawny „Batory” – i kilka motorówek, wśród których był także „Celnik” ??? – jedna z dawnych motorówek patrolowych Straży Granicznej”. Jeśli od 1947 miałaby być w WOP to prawdopodobnie Gdański Oddział WOP nr 12 (20 komenda odcinka - Gdańsk (KP – 2 ??? ex. Celnik II))
21.10.50 przekazana Wojsku Ochrony Pogranicza – gdzie dokładnie ???. Prawdopodobnie do 4 Brygady Ochrony Pogranicza - flotylla ścigaczy WOP – Gdańsk Westerplatte (KP- 2 ???).

16 Brygada WOP sformowana w 1950 na bazie 8??? (raczej 4???) Brygady Ochrony Pogranicza - flotylla okrętów pogranicza – Gdańsk Westerplatte (KP – 2 ???)

W lipcu 1951 roku w 16 Brygadzie WOP powstaje Dywizjon Okrętów Pogranicza. W składzie dywizjonu pojawia się (obok KP -1 ex. KP Batory) min. KP – 2 (wg stanu na 01.08.1951 r.).

Kaszubska Brygada Wojsk Ochrony Pogranicza - sformowana w 1958 na bazie 16 Brygady WOP - Dywizjon Ochrony Pogranicza Gdańsk Westerplatte

Prawdopodobnie 27.02.59 przekazana do LPŻ – gdzie stacjonowała ???
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Skąd pewność, że SKARBÓWKA jest tożsama z CELNIKIEM II ?
amip
Posty: 10
Rejestracja: 2006-11-23, 00:07
Lokalizacja: Opole

Post autor: amip »

Pewności nie mam, ale takie zestawienie pojawia się chyba najczęściej. Może jest jakaś alternatywa o której nie wiem.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Marek T pisze:Skąd pewność, że SKARBÓWKA jest tożsama z CELNIKIEM II ?
Marku, popatrz na dyskusję w temacie http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... ec44e0c1f9.
Stwierdzenie, że motorówka z Józefowa to Skarbówka, jest moja hipotezą.
Ryszard narysował tę jednostkę na podstawie planów znalezionych przeze mnie w CAW.
RyszardL pisze:Obrazek
JB
amip
Posty: 10
Rejestracja: 2006-11-23, 00:07
Lokalizacja: Opole

Post autor: amip »

Jednostka którą posiadam zdecydowanie "mieści się" w planach "Skarbówki". Dotychczas nie natrafiłem na inny ślad (szkic, rysunek, plan) motorówki/kutra, któryby lepiej odpowiadał parametrom fizycznym tego co posiadam. Wymiary się zgadzają, jak również ślady po pierwotnej zabudowie pokładu i wnętrza. Zakłamaniem są przednie bulaje na burcie jednostki - prawdopodobnie nigdy ich nie było - nie ma po nich śladu, a i profil burty uniemożliwiałby ich montaż. Reszta zgodnie z rysunkiem i oczywiście pirwotnymi planami.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Byłoby fajnie, gdyby ta jednostka okazała się dawną SKARBÓWKA i gdyby potwierdziła się jej powojenna historia.
Chcę jednak zwrócić uwagę, że oglądając jedną z niemieckich książek poświęconych budowie motorówek (albo małych statków albo jachtów motorowych; być może była to książka Tillera) trafiłem na jednostkę dość podobną do jednostek SG.
To, oraz sprowadzenie najprawdopodobniej zupełnie obcej motorówki zamiast przedwojennego KASZUBA (choć do niego bardzo podobnej), można interpretować tak, że na terenach gdzie krążyły książki Tillera (Niemcy, Polska, kraje bałtyckie, może nawet Skandynawia albo Holandia) prócz jednostek SG i SKARBÓWKI mogło istnieć jeszcze inne, BARDZO podobne motorówki. Dlatego trzeba być ostrożnym.
A co do "opowieści morskich" o prowieniencji statków ... Lepiej nie mówić. Ale też trzeba pamiętać, że w każdej może być ziarno prawdy.
amip
Posty: 10
Rejestracja: 2006-11-23, 00:07
Lokalizacja: Opole

Skarbówka

Post autor: amip »

Dziękuję za odpowiedź. Żyję tą łódką jakiś czas, liczę, mierzę i porównuję. Otrzymane jakiś czas temu kopie planów zeskanowałem i oczyściłem. Zostały one wyskalowane z możliwie dużą dokładnością. Jednostka którą posiadam pokrywa się z planami z dokładnością kilku centymetrów (co wynika raczej z słabej jakości planów). Wydaje mi się, że prawdopodobieństwo iż powstałaby inna jednostka tak bardzo zbliżona konstrukcyjnie, wymiarowo do "Skarbówki" z planów Cwingmana jest niewielkie. Chyba, że na podstawie tych planów zbudowano drugą (bądź kolejną) motorówkę, ale nic mi na ten temat nie wiadomo.
Będę bardzo wdzięczny za dalszą dyskusję w tym miejscu i wszelkie informacje pozwalające zweryfikować historię jednostki.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Mała uwaga o nieobecności bulaja na dziobie w stosunku do planu. Na sesji w MWP pokazywałem rysunek motorówki Broni Podwodnej, można było też obejrzeć oryginalne plany tej jednostki. Proszę porównać plan:
Obrazek
i realizację (chodzi o bulaj na dziobie):
Obrazek
JB
amip
Posty: 10
Rejestracja: 2006-11-23, 00:07
Lokalizacja: Opole

Post autor: amip »

No właśnie. U mnie odwrotna sytuacja, ale reguła podobna - jest a nie ma.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

amip pisze:No właśnie. U mnie odwrotna sytuacja, ale reguła podobna - jest a nie ma.
Nie, sytuacja jest podobna. W motorówce Broni Podwodnej był planowany piąty bulaj na dziobie jednostki, ale w trakcie budowy nie został wykonany (potwierdza to dokumentacja fotograficzna).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Cytat z książki Marka Soroki: Polskie Okręty Wojenne 1945-1980.
21 stycznia 1950 roku wcielona została do służby motorówka oznaczona później symbolem "KP-2". Była to nowo zbudowana w Koźlu jednostka rzeczna o wyporności 11 ton, długości 12,8 m i prędkości 18,5 km/h (10 węzłów). Eksploatowano ją do 27 lutego 1959 roku, po czym trafiła do LPK-u.
Motorówka zapewne przeszła generalny remont na przełomie 1949/50 r. w stoczni w Koźlu.
JB
ODPOWIEDZ