Jednostki LPŻ i LOK
Witam i dziękuję za kolejną informację.
Wątek z Soroki jakiś czas temu zbił mnie absolutnie z pantałyku. Wszystko zaczęło się układać, a tu Marek Soroka ...
Myślę bardzo podobnie. Moim zdaniem Soroka popełnił błąd z "nowo zbudowaną" jednostką. Bo niby dlaczego w 1950 roku buduje się motorówkę (w sytuacji gdy brakuje stali, oprzyrządowania itp.) za prawdopodobnie niemałe pieniądze, po czym dziewięc lat później oddaje jako zużytą i przestarzałą do LPŻ. Ponado w latach 50-tych technologia produkcji małych jednostek była już chyba nieco inna, niż widać to na poszyciu mojej motorówki. Tak więc w tym obszarze "nowej jednostki" autor chyba nieco mija się z prawdą.
Dalej - pytanie - dlaczego w Koźlu??? a nie na przykład w Gdyni, czy w Gdańsku??? Chyba, że po wojnie znaleziono ją na Odrze (???). Jeśli statek wymaga gruntownego remontu, jest zniszczony, zatopiony, to raczej nie transportuje się go setki kilometrów do mechanika, stara się go naprawić jak najbliżej - minimalizując koszty. Ponadto gdzie w Koźlu - Koźle otrzymało prawa miejskie w roku 1951, a dzisiejszą stocznię rzeczną zaczęto stawiać w 1965 roku. Od 1946 roku funkcjonowało przedsiębiorstwo dzielące się na : Stocznia Januszkowice, warsztat mechaniczny "Rybarze", Stocznia Rogi. Jeśli "Skarbówkę" remontowano w którymś powyższych zakładów naprawczych taboru pływającego około 1950 roku, to być może jakiś ślad zachował się w Opolskim Archiwum. Będę szukać.
Wątek z Soroki jakiś czas temu zbił mnie absolutnie z pantałyku. Wszystko zaczęło się układać, a tu Marek Soroka ...
Myślę bardzo podobnie. Moim zdaniem Soroka popełnił błąd z "nowo zbudowaną" jednostką. Bo niby dlaczego w 1950 roku buduje się motorówkę (w sytuacji gdy brakuje stali, oprzyrządowania itp.) za prawdopodobnie niemałe pieniądze, po czym dziewięc lat później oddaje jako zużytą i przestarzałą do LPŻ. Ponado w latach 50-tych technologia produkcji małych jednostek była już chyba nieco inna, niż widać to na poszyciu mojej motorówki. Tak więc w tym obszarze "nowej jednostki" autor chyba nieco mija się z prawdą.
Dalej - pytanie - dlaczego w Koźlu??? a nie na przykład w Gdyni, czy w Gdańsku??? Chyba, że po wojnie znaleziono ją na Odrze (???). Jeśli statek wymaga gruntownego remontu, jest zniszczony, zatopiony, to raczej nie transportuje się go setki kilometrów do mechanika, stara się go naprawić jak najbliżej - minimalizując koszty. Ponadto gdzie w Koźlu - Koźle otrzymało prawa miejskie w roku 1951, a dzisiejszą stocznię rzeczną zaczęto stawiać w 1965 roku. Od 1946 roku funkcjonowało przedsiębiorstwo dzielące się na : Stocznia Januszkowice, warsztat mechaniczny "Rybarze", Stocznia Rogi. Jeśli "Skarbówkę" remontowano w którymś powyższych zakładów naprawczych taboru pływającego około 1950 roku, to być może jakiś ślad zachował się w Opolskim Archiwum. Będę szukać.
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Koźle otrzymało prawa miejskie długo wcześniej, bo jeszcze w XIII w. A od drugiej połowy XIX w. funkcjonował tam ważny port rzeczny, i kilka stoczni (np. Wollheima). Budowano tam nie tylko motorówki, ale nawet niewielkie parowce.amip pisze:Ponadto gdzie w Koźlu - Koźle otrzymało prawa miejskie w roku 1951, a dzisiejszą stocznię rzeczną zaczęto stawiać w 1965 roku.
Stocznia Wollheima nie mieściła się w dzisiejszym Koźlu, ale w Cosel b. Breslau (teraz chyba jest to dzielnica Wrocławia - Kozanów).pothkan pisze:Koźle otrzymało prawa miejskie długo wcześniej, bo jeszcze w XIII w. A od drugiej połowy XIX w. funkcjonował tam ważny port rzeczny, i kilka stoczni (np. Wollheima). Budowano tam nie tylko motorówki, ale nawet niewielkie parowce.
JB
Na tej stronie można obejrzeć zdjęcia tej stoczni: http://wroclaw.hydral.com.pl/9662,obiekt.html
JB
JB
A skąd wiadomo, że zużytą i przestarzałą?amip pisze:... Bo niby dlaczego w 1950 roku buduje się motorówkę (w sytuacji gdy brakuje stali, oprzyrządowania itp.) za prawdopodobnie niemałe pieniądze, po czym dziewięc lat później oddaje jako zużytą i przestarzałą do LPŻ. ...
Raczej jako nie przystającą parametrami technicznymi - podobnie, jak uczyniono z kutrami rybackimi.
Nawiasem mówiąc, przychylam się do hipotezy JB, że w 1950 roku jednostka została całkowicie odbudowana.
Mam niejaki kłopot z motorówką ALCOR należącą obecnie do Jacht Klubu Morskiego "Gryf" (a wcześniej do LPŻ/LOK).
Oto, co napisałem o nim w monografii JKM "Gryf":
ALCOR / jacht motorowy / PZ-713
Data i miejsce budowy nieznane. Motorówka typu „J”, z demobilu amerykańskiego, przekazana przez GUM do Marynarki Wojennej, wpisana do MW pismem z lutego 1952 r.
1.09.1952 - Wcielona jako AR-7 w skład Oddziału Awaryjno-Ratowniczego, stacjonowała w Gdyni. Określana jako typ "Jota". Dane techniczne motorówki typu „J”: wymiary: 15 x 4,2 x 0,9 m; kadłub drewniany; napęd: silnik BUDA o mocy 75 KM; prędkość: 7,4 w.
31.12.1955 - Wycofana ze służby w MW.
1957 - Wykazana w spisie na terenie „Gryfa” jako AR-7, w remoncie.
1962 - Na stanie JKM „Gryf” jako AR-7, bez silnika. Rozważano sprzedaż motorówki albo uruchomienie, silnik planowano uzyskać ze złomowanego trałowca.
1964 - Remontem zajmował się Adam Krzenczesa. Nadbudówkę wykonali szkutnicy z „Gryfa”. Zaplanowano uruchomienie motorówki w sezonie 1965 roku.
06.1966 - Po zakończeniu remontu weszła do eksploatacji jako ALCOR. Podczas sezonu w trakcie 32 rejsów przebył 1431 mil. Silnik nie nadawał się do dłuższej eksploatacji i należało go wycofać w 1968 r.
1967 - W sezonie podczas 46 rejsów przepłynął 1369 mil.
1968 - W sezonie podczas 8 rejsów przepłynął 616 mil. Po sezonie wstawiono nowy silnik (Albin 35 kW), finansowany z dotacji WKKFiT (praca prowadzona przez Z. Szumińskiego, wieloletniego opiekuna jachtu). Wymiary 12,48 x 3.27 x 1,44 m. Kadłub drewniany. Silnik Albin 35 kW, 1000 obr/min. Załoga 8. (dane wg „PRS – Rejestr Jachtów 1982”) ... - dalej podaję kolejne detale eksploatacji tej jednostki, nie mające znaczenia dla naszych rozważań. W każdym razie motorówka istnieje do dziś i można ją sobie obejrzeć.
Informacje "od strony" MW dostałem od Roberta Rochowicza, pozostałe informacje pochodzą z papierów znajdujących się w "Gryfie".
Problem polega na tym, że według mnie AR-7 i ALCOR to dwie zupełnie różne jednostki (zwróćcie Panowie uwagę na wymiary) i pod koniec lat 1950tych zamieniono kadłuby. W takim razie czym był obecny kadłub ?
Jednostki typu "J" były używane na przykład przez Urzędy Morskie. W książce "Pod polską banderą" wymienione są TERESA (str. 187) albo POLA (str. 107). Wymiary odpowiadają AR-7.
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie ...
Oto, co napisałem o nim w monografii JKM "Gryf":
ALCOR / jacht motorowy / PZ-713
Data i miejsce budowy nieznane. Motorówka typu „J”, z demobilu amerykańskiego, przekazana przez GUM do Marynarki Wojennej, wpisana do MW pismem z lutego 1952 r.
1.09.1952 - Wcielona jako AR-7 w skład Oddziału Awaryjno-Ratowniczego, stacjonowała w Gdyni. Określana jako typ "Jota". Dane techniczne motorówki typu „J”: wymiary: 15 x 4,2 x 0,9 m; kadłub drewniany; napęd: silnik BUDA o mocy 75 KM; prędkość: 7,4 w.
31.12.1955 - Wycofana ze służby w MW.
1957 - Wykazana w spisie na terenie „Gryfa” jako AR-7, w remoncie.
1962 - Na stanie JKM „Gryf” jako AR-7, bez silnika. Rozważano sprzedaż motorówki albo uruchomienie, silnik planowano uzyskać ze złomowanego trałowca.
1964 - Remontem zajmował się Adam Krzenczesa. Nadbudówkę wykonali szkutnicy z „Gryfa”. Zaplanowano uruchomienie motorówki w sezonie 1965 roku.
06.1966 - Po zakończeniu remontu weszła do eksploatacji jako ALCOR. Podczas sezonu w trakcie 32 rejsów przebył 1431 mil. Silnik nie nadawał się do dłuższej eksploatacji i należało go wycofać w 1968 r.
1967 - W sezonie podczas 46 rejsów przepłynął 1369 mil.
1968 - W sezonie podczas 8 rejsów przepłynął 616 mil. Po sezonie wstawiono nowy silnik (Albin 35 kW), finansowany z dotacji WKKFiT (praca prowadzona przez Z. Szumińskiego, wieloletniego opiekuna jachtu). Wymiary 12,48 x 3.27 x 1,44 m. Kadłub drewniany. Silnik Albin 35 kW, 1000 obr/min. Załoga 8. (dane wg „PRS – Rejestr Jachtów 1982”) ... - dalej podaję kolejne detale eksploatacji tej jednostki, nie mające znaczenia dla naszych rozważań. W każdym razie motorówka istnieje do dziś i można ją sobie obejrzeć.
Informacje "od strony" MW dostałem od Roberta Rochowicza, pozostałe informacje pochodzą z papierów znajdujących się w "Gryfie".
Problem polega na tym, że według mnie AR-7 i ALCOR to dwie zupełnie różne jednostki (zwróćcie Panowie uwagę na wymiary) i pod koniec lat 1950tych zamieniono kadłuby. W takim razie czym był obecny kadłub ?
Jednostki typu "J" były używane na przykład przez Urzędy Morskie. W książce "Pod polską banderą" wymienione są TERESA (str. 187) albo POLA (str. 107). Wymiary odpowiadają AR-7.
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie ...
Skarbówka
Witam
I cisza. Jak makiem zasiał. A wiosna nadchodzi.
Czy natknął sie ktoś z kolegów na jakikolwiek ślad "Skarbówki" w archiwach SG w Szczecinie?
Nie bardzo wiem, czy podróż ze śląska przyniesie jakiekolwiek rezultaty, a kwarenda pewnikiem chwilę potrwa.
I cisza. Jak makiem zasiał. A wiosna nadchodzi.
Czy natknął sie ktoś z kolegów na jakikolwiek ślad "Skarbówki" w archiwach SG w Szczecinie?
Nie bardzo wiem, czy podróż ze śląska przyniesie jakiekolwiek rezultaty, a kwarenda pewnikiem chwilę potrwa.
Widziałem w archiwum wykaz jednostek GUM otrzymanych z demobilu, wśród nich 11 motorówek typu J. Należały do różnych projektów:Marek T pisze:...Jednostki typu "J" były używane na przykład przez Urzędy Morskie. W książce "Pod polską banderą" wymienione są TERESA (str. 187) albo POLA (str. 107). Wymiary odpowiadają AR-7.
...Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie ...
# 186 (J-354) o długości kadłuba 40';
# 212 (J-822, J-842, J-1071, J-1075, J-1076, J-1083) o długości kadłuba 50';
# 311 (J-1025) o długości kadłuba 27';
# 382 (J-1171, J-1172, J-1173) o długości kadłuba 36'.
Ostatnia prawdopodobnie trafiła od razu do MON.
A teraz to co wyczytałem u innych:
AR-7 (ex AR-3) tak pisał Rochowicz, ale określał ją jako typ LCPL.
AR-3 (15,0x4,2x0,9 m silnik o mocy 75 KM, prędkość 6,7/7,4 w) - takie dane podał Pater.
Do motorówki ALCOR pasuje najbardziej J-354.
POLA to nie jednostka typu J, a MT (ex MT-89).
JB
Re: Skarbówka
Trzeba jechać do Szczecina, w ostatnim numerze "MSiO" G.Goryński przypisuje oznaczenie KP-2 motorówce ALDONA (było o niej na FOW), a nie SKARBÓWCE.amip pisze:Witam
I cisza. Jak makiem zasiał. A wiosna nadchodzi.
Czy natknął sie ktoś z kolegów na jakikolwiek ślad "Skarbówki" w archiwach SG w Szczecinie?
Nie bardzo wiem, czy podróż ze śląska przyniesie jakiekolwiek rezultaty, a kwarenda pewnikiem chwilę potrwa.
JB
Sprawdziłem
(Grzegorz Goryński, Szkolenie załóg okrętów WOP, w Morza Statki i Okręty 3/2009)
Archiwum SG
Pan Goryński utożsamia KP-2 z Aldoną. Kp-2 miałaby być jednostką bez napędu, służącą do ćwiczeń min. z uszczelniania kadłuba, p-poż. Itp., czyli kadłubem, który nie mógł brać przecież udziału w pływaniach patrolowych. A jednak:
Grafik (16 Brygada WOP) na ochronę granicy państwa przez jednostki pływające Dywizjonu Okrętów Pogranicza na luty 1957. – archiwum SG w Szczecinie
W Batalionach Portowych Gdańsk i Gdynia pływają: w lutym KP – 2, KP – 3, 4 i 21; w marcu nie ma na grafiku KP – 2 (jest w naprawie); w kwietniu KP – 2 pływa w BP w Gdańsku.
(Rozkaz dowódcy 16 Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza nr 061 ??? (nieczytelne)/org z dnia 17 lipca 1958 w sprawie zatwierdzenia obsady personalnej podoficerów i szeregowców służby zasadniczej) – archiwum SG w Szczecinie
W rozkazie pojawia się aktywny w pływaniach patrolowych KP – 2 wraz z personalną 5 – osobową załogą
Archiwum SG
Pan Goryński utożsamia KP-2 z Aldoną. Kp-2 miałaby być jednostką bez napędu, służącą do ćwiczeń min. z uszczelniania kadłuba, p-poż. Itp., czyli kadłubem, który nie mógł brać przecież udziału w pływaniach patrolowych. A jednak:
Grafik (16 Brygada WOP) na ochronę granicy państwa przez jednostki pływające Dywizjonu Okrętów Pogranicza na luty 1957. – archiwum SG w Szczecinie
W Batalionach Portowych Gdańsk i Gdynia pływają: w lutym KP – 2, KP – 3, 4 i 21; w marcu nie ma na grafiku KP – 2 (jest w naprawie); w kwietniu KP – 2 pływa w BP w Gdańsku.
(Rozkaz dowódcy 16 Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza nr 061 ??? (nieczytelne)/org z dnia 17 lipca 1958 w sprawie zatwierdzenia obsady personalnej podoficerów i szeregowców służby zasadniczej) – archiwum SG w Szczecinie
W rozkazie pojawia się aktywny w pływaniach patrolowych KP – 2 wraz z personalną 5 – osobową załogą
A może to ta jednostka??
JB pisze:Marku, popatrz na dyskusję w temacie http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... ec44e0c1f9.Marek T pisze:Skąd pewność, że SKARBÓWKA jest tożsama z CELNIKIEM II ?
Stwierdzenie, że motorówka z Józefowa to Skarbówka, jest moja hipotezą.
Ryszard narysował tę jednostkę na podstawie planów znalezionych przeze mnie w CAW.JBRyszardL pisze:
Wracam do tego tematu
Oglądając film z roku 1970 Hydrozagadka zwróciłem uwagę na podobieństwo "grającej" jednostki z tą z tego tematu.
Pozwalam sobie wkleić kadry z filmu
Pozdrawiam