Strona 1 z 4

Nowe patrolowce dla MOSG z Estonii

: 2009-01-07, 09:40
autor: Piotr S.
Dwa nowe patrolowce warte w sumie niemal 25 mln zł zyska Morski Oddział Straży Granicznej.

Umowę na budowę dwóch nowych jednostek typu Patrol 240 Baltic przeznaczonych do patrolowania polskich wód terytorialnych oraz m.in. wspierania płetwonurków podpisano we wtorek z przedstawicielami estońskiej stoczni Baltic Workboats

- Zamówienie zostanie zrealizowane z budżetu państwa, dzięki ustawie o modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007 - 2009 - informuje kmdr por. Grzegorz Goryński, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej im. płk. Karola Bacza w Gdańsku

Patrol 240 Baltic to niewielka jednostka, której załoga wynosi od 4 do 6 osób, ale może przyjąć na pokład jeszcze 5 pasażerów. Mierzy niemal 24 m i jest szeroka na ponad 5,5 metra. Dwa silniki o mocy 550 kW pozwalają jej pływać z szybkością 15 węzłów, jednak jednostki zamówione przez Straż Graniczną będą wyposażona w ponton, który może rozwinąć prędkość do 30 węzłów. Łódź, która ma zasięg ok. 550 mil morskich, będzie wykorzystywana w 20-milowej strefie przybrzeżnej.

Jednostki tego typu są wykorzystywane przez służby graniczne na Łotwie i w Estonii.

Zamówione jednostki trafią do MOSG w listopadzie br.
http://www.portalmorski.pl/caly_artykul ... Granicznej
Pytanie dlaczegoz estoni?? :o czyżby nie potrafilibyśmy wybudować dwóch prostych jednostek

: 2009-01-07, 10:02
autor: Adam
Dlaczego z Estonii?? Bo przetarg był unijny i wygrała akurat ta stocznia. Sądząc po projektach to za stocznią stoi kapitał fiński.
I przede wszystkim ta stocznia takie i podobne jednostki buduje seryjnie już od lat i nie ma problemu by dwie kolejne dostarczyć do końca tego roku. O ile się nie mylę, w Polsce nie ma zakładu który by takie jednostki obecnie produkował. Tym samym trzeba opracować projekt i wdrożyć produkcję, zapewne tylko dwóch jednostek. Jak uczy doświadczenie takie prototypy są drogie, awaryjne i kosztowne w utrzymaniu. Pragmatyzm i rachunek ekonomiczny mówi zatem, że lepiej zamawiać u sprawdzonych producentów. Tak samo jak samochody dla rządu zamawia się za granicą, a nie próbuje produkować w Polsce.
A jednostki które zamówiono wyglądają nieźle i chyba sporo ich, lub im podobnych już pływa:
http://info.bm.ee/BWB/Patrol%2024/index.html
http://www.balticworkboats.ee/Patrol_Boats.html

Szkoda tylko, że to znów tylko jednostki "przybrzeżno - zatokowe" i ciągle nie mamy prawdziwych patrolowców zdolnych do kontrolowania naszej strefy ekonomicznej.

: 2009-01-07, 10:18
autor: Piotr S.
Dzięki za fotki , jedyne jakie mam zastrzerzenie do tych jednostek to mała predkość.

: 2009-01-07, 10:21
autor: Adam
Mała prędkość, ale większa dzielność i autonomiczność. To już jednostki patrolowe, a nie pościgowe, jak Strażniki.

: 2009-01-07, 10:44
autor: Piotr S.
Zaraz zaraz Portal Morski podał 15 węzłow strona producenta 35 wężłow ,ktos kłamie? . A tak swoja drogą przyzwoite jednostki , przydała by sie jeszcze jakas armatka kalibru 20 mm i było by cacy .

: 2009-01-07, 11:53
autor: Adam
Piotr S. pisze:Zaraz zaraz Portal Morski podał 15 węzłow strona producenta 35 wężłow ,ktos kłamie? .
Stocznia prezentuje prawdopodobnie dane dla jednostki w specyfikacji dla łotewskiej Straży Wybrzeża. Ten sam typ może mieć wg. danych stoczniowych zainstalowane silniki o mocy: 1800 – 2440 kW, te dla nas będą natomiast miały silniki tylko 2 x 550 kW.
W sumie szkoda, że nie silniejsze,ale też w oficjalnym komunikacie mowa jest o tym, że będą to jednostki "pomocnicze".
Nie zdziwiłbym się gdyby jedna poszła do Gdańska i etatowo ochraniała "Kacze Gniazdo" w Juracie, a druga do Świnoujścia, gdzie pełniła by dozór przy polsko - niemieckiej granicy na Zalewie Szczecińskim. W sumie specyfikacja odpowiada tego typu działaniom.

Poza tym dla ścisłości, Portal Morski bardzo rzadko coś sam podaje, poprzestając z reguły na przeglądzie prasy, a cytowany artykuł pochodzi z portalu Trójmiasto, zapewne ze Dziennikiem Bałtyckim. Oficjalny komunikat jest natomiast na stronie MOSG.

Co do uzbrojenia to obecnie odchodzi się o montowania takowego na jednostkach wszelkich "Straży Wybrzeża" poprzestając na przenośnych karabinach maszynowych. Stąd też już jakiś czas temu wszelkie stacjonarne wkm i działka zniknęły z pokładów chyba wszystkich jednostek MOSG. Podobnie rzecz się ma z jednostkami większości innych państw europejskich.

: 2010-05-14, 17:16
autor: Piotr S.
Patrol 1 i Patrol 2 , 11 maja przybyły do Gdańska

http://www.spedycje.pl/aktualnosci/2296 ... nu_sg.html

: 2010-05-14, 22:41
autor: domek
No super :D Teraz możemy powiedzięć z dumą że oprucz korwett

to motprówki niedorównującej jednostkom cywilnym osiągami też nie potrafimy zbudować a powiem więcej nawet nas nie stać :x

pozdrawiam :P

: 2010-05-14, 22:53
autor: domek
Adam pisze: O ile się nie mylę, w Polsce nie ma zakładu który by takie jednostki obecnie produkował.
Nie no to taki bardziej mniejszy jacht motorowy więc praca dla stoczni jachtowej :D Taki bardziej bieda jacht :x

pozdrawiam :)

Nawet nie pełno morski bo te w porównaniu do tego to jak :x jednostka wsam raz dla pepiczków :lol:

: 2010-05-15, 00:38
autor: Marmik
Adam pisze:Co do uzbrojenia to obecnie odchodzi się o montowania takowego na jednostkach wszelkich "Straży Wybrzeża" poprzestając na przenośnych karabinach maszynowych. Stąd też już jakiś czas temu wszelkie stacjonarne wkm i działka zniknęły z pokładów chyba wszystkich jednostek MOSG. Podobnie rzecz się ma z jednostkami większości innych państw europejskich.
I to IMO nie jest dobra tendencja. Armata to trochę jak pistolet u policjanta. Niemal nigdy poza strzelnicą nie wyciąga, ale jakby co to sam fakt, że ją nosi robi "wrażenie".
Tendencja ta stoi jednak w zgodności z przejęciem części funkcji policyjnych przez floty wojenne. Jezeli zagrożenie będzie poważne to trzeba zatrzymać statek kilkoma salwami (w rejon maszynowni). Do tego lepiej mieć 57 lub 76 mm niż montowany ad hoc wkm. Wystraczy popatrzeć co maja patrolowce typu Anaga, okręty wybudowane w latach 80., a wyglądające jakby żywcem wyjeto je z czasów DWS.

: 2010-05-15, 13:59
autor: ALF
W takich sytuacjach zawsze przypomina mi się sprawa Thomsonów i amerykańskiej policji/armii ;)

: 2010-06-11, 12:38
autor: Piotr S.
Adam pisze: O ile się nie mylę, w Polsce nie ma zakładu który by takie jednostki obecnie produkował. .
Jak najbardziej taki zakład w Polsce istnieje i nazywa sie Stocznia Wisła ,która jak najbardziej mogła by te jednostki zbudować najlepiej to widać po projektach jakie przedstawiła Stocznia Wisła .
http://www.stoczniawisla.pl/oferta_jednspec.html

: 2010-06-11, 13:10
autor: witte
Tomasz Grotnik podaje w ostatniej NTW 06/10 prędkość max. obliczeniową - 21w. Podane 15 w to predkośc ekonomiczna zapewne.

: 2010-06-11, 14:55
autor: Adam
Piotr S. pisze:
Adam pisze: O ile się nie mylę, w Polsce nie ma zakładu który by takie jednostki obecnie produkował. .
Jak najbardziej taki zakład w Polsce istnieje i nazywa sie Stocznia Wisła ,która jak najbardziej mogła by te jednostki zbudować najlepiej to widać po projektach jakie przedstawiła Stocznia Wisła .
http://www.stoczniawisla.pl/oferta_jednspec.html
Oczywiście jesteś świadomy tego, że na rysunkach przedstawiono projekty sprzed co najmniej 20 lat, a nowe jednostki "w całości" Stocznia Wisła po kilkunastu latach przerwy zbudowała dopiero w ub roku i były to małe rybaki dla Angoli? Gdyby stocznia mogła i chciała budować takie jednostki to zaczęłaby choćby od startu w przetargu, a tego nie zrobiła. W sumie podobne jednostki budowała ostatnio SMW (dla Indonezji), ale nikt rozsądny w tym kraju nie zdecyduje się na budowę czegokolwiek w SMW. Przykładem niech będą najnowsze SARy - jak dobrze pójdzie to trzecią jednostkę, zakontraktowaną już w tym roku, szybciej zbuduje Remontowa ;)

: 2010-06-11, 22:08
autor: polsteam

: 2010-06-11, 23:53
autor: otto
Adam ma rację: gdyby stocznia mogła i chciała budować takie jednostki to zaczęłaby choćby od startu w przetargu.
Zgodnie z unijnymi zasadami na budowę tych jednostek musiał być ogłoszony przetarg i każda stocznia, tak krajowa jak i zagraniczna mogła w nim wziąć udział.
Dobrze, że wygrała zagraniczna stocznia mająca doświadczenie w budowie takich jednostek; i wypadło to taniej i terminy nie zostały przekroczone.
Ale daje to też "świadectwo" naszym stoczniom