Port w Dorohusku (I WŚ)

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Otrzymałem nowe materiały od swoich korespondentów. Okazuje się, że od drugiej połowy 16 r. w Dorohusku działała stocznia o oficjalnej nazwie K.u.k. Flotillenwerft der 4 Armee i przy Bug Flotille istniał Werft Abteilung (wydział stoczniowy). Stocznia działała jeszcze 1918 r.
Poniżej inne zdjęcie SŁUCZA (ujecie od prawej burty) po podniesieniu statku z dna Bugu. Widoczne są duże zniszczenia, między innymi brak drewnianego pokładu.
Obrazek

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Dziasiaj oglądałem rosyjskie dokumenty dotyczące budowy mostu drogowego w Dorohusku przez rzekę Bug Zachodni. Prace miały kosztować 37 980 rubli 37 kopiejek. Budowano zarówno most czasowy (długość 24 sążnie, czyli ok. 51 m, szerokość - 2,5) jak i most stały. Roboty nadzorował inż. B.Baranowski z Warszawskiego Okręgu Linii Komunikacyjnych, a rozpoczęto je 9 czerwca 1915 roku. Przejazd mostem czasowym otwarto 17 czerwca, a przez główny - 16 sierpnia. Z powodu ewakuacji Dorohuska prace wykończeniowe przerwano 19 VIII i przekazano mosty władzom wojskowym. Do budowy zużyto 40,2 tys. stóp sześciennych (ok. 1,14 tys. m3) drewna, na wyrębie (15 wiorst od Dorohuska) pozostawiono 15,2 tys. stóp sześć. desek (Austriacy mieli więc zapasy budulca). Do sprawy wrócono w sierpniu 1916 roku, pewnie miano nadzieję, że ofensywa Brusiłowa odmieni losy wojny.
Ale najciekawsze są ząłączniki, oprócz planów mostów i zabudowań przy nich jest dokładny plan Dorohuska, a właściwie terenów przyszłej siedziby k.u.k. Bugflottille. Widać kolejkę na grobli (żeleznodorożnaja damba) wzdłuz Bugu, która dochodzi do miejsca, gdzie zbudowano most. Grobla kończy się (południowy skraj) na dużym kawałku ziemii ornej. Lepszego planu nie sposób sobie wyobrazić! :lol:
JB
Ostatnio zmieniony 2009-02-14, 21:25 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Zaiste dziwna zbieżność poszukiwań; od blisko 2 tygodni usiłuję odnaleźć więcej informacji na temat mostu w Dorohusku.
Dziasiaj oglądałem rosyjskie dokumenty dotyczące budowy mostu drogowego w Dorohusku przez rzekę Bug Zachodni.. Przejazd mostem czasowym otwarto 17 czerwca, a przez główny - 16 sierpnia. Z powodu ewakuacji Dorohuska prace wykończeniowe przerwano 19 VIII i przekazano mosty władzom wojskowym.....
Ale najciekawsze są ząłączniki, oprócz planów mostów i zabudowań przy nich jest dokładny plan Dorohuska, a właściwie terenów przyszłej siedziby k.u.k. Bugflottille. Widać kolejkę na grobli (żeleznodorożnaja damba) wzdłuz Budu, która dochodzi do miejsca, gdzie zbudowano most. Grobla kończy się (południowy skraj) na dużym kawałku ziemii ornej. Lepszego planu nie sposób sobie wyobrazić!
JB
B. ciekawa informacja. Wyjaśniła się sprawa z kolejką . Rozumiem, że most drogowy był na południe od mostu kolejowego.
Co do mostów to nie mam wątpliwośći, że oba mosty zostały zniszczone w czasie ewakuacji oddziałów rosyjskich. Pragnę przypomnieć, że o Dorohusk toczyły się walki i mosty były łakomym celem dla wojsk austriackich. Potwierdzają to przekazy, że w tym czasie w wyniku ostrzału artyleryjskiego zniszczono wieżę koscioła.
Poniżej przedstawiam zdjęcie gdzie w tle widać kratownice mostu, w której brakuje środkowej części. Wynika z niego, że Austriacy go nie przywrócili go do pierwotnego stanu.
Obrazek

Narzuca się pytania, na które na razie nie znajduję odpowiedzi, np.
-w jaki sposób ten most został odbudowany i czy był odbudowany ? Czy był tylko prowizoryczny most bez torów, zaś tory dochodziły tylko do obu stron.
-Jeżeli był prowizoryczny most, to jest prawdopodobne, że nie był przystosowany do ruchu statków. Wynika więc, że żegluga w dolnym Bugu była zamknięta. Czyli ten drugi statek, też musiał być zatopiony na górnym Bugu.

Inna informacja: w Dorohusku po wojnie z Sowiecką Rosją był obóz jeńców rosyjskich, a podczas II wojny przymusowy obóż pracy dla robotników żydowskich. Możliwe, że wykorzystano baraki austriackie.

Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

JB pisze:... jest dokładny plan Dorohuska, a właściwie terenów przyszłej siedziby k.u.k. Bugflottille. Widać kolejkę na grobli (żeleznodorożnaja damba) wzdłuż Bugu, która dochodzi do miejsca, gdzie zbudowano most. Grobla kończy się (południowy skraj) na dużym kawałku ziemii ornej. Lepszego planu nie sposób sobie wyobrazić!
Moja wyobraźnia jest ograniczona, bo jednak można. W dokumentach znajduje się bardzo dokładny plan (1:1000) Schiffstation Dorohusk z zanaczonym miejscem czasowego przymucowania parowca KAISER. Są tam wszystkie budynki z zamieszczanych zdjęć i prowizoryczna pochylnia.
JB
Ostatnio zmieniony 2009-03-04, 18:50 przez JB, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:...Poniżej przedstawiam zdjęcie gdzie w tle widać kratownice mostu, w której brakuje środkowej części. Wynika z niego, że Austriacy go nie przywrócili go do pierwotnego stanu.
Obrazek...
Prowizoryczna stocznia była na zachodnim brzegu Bugu, z tego wynika, że na zdjęciu widać rosyjski most drogowy, a nie kolejowy.
Wydaje się, że Austriacy zbudowali most drogowy w innym miejscu, przypuszczalnie tam gdzie obecnie sie on znajduje.
JB
Ostatnio zmieniony 2009-03-04, 20:47 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Prowizoryczna stocznia była na zachodnim brzegu Bugu, z tego wynika, że na zdjęciu widać rosyjski most drogowy, a nie kolejowy.
JB
Hm. Kratownice na zdjeciu sugeruja, ze most byl stalowy. Zas wczesniej kiedy pisales o rosyjskim moscie drogowym
Do budowy zużyto 40,2 tys. stóp sześciennych (ok. 1,14 tys. m3) drewna, na wyrębie (15 wiorst od Dorohuska) pozostawiono 15,2 tys. stóp sześć. desek (Austriacy mieli więc zapasy budulca).
Brak informacji o zuzyciu stali utwierdza mnie, ze most byl raczej drewniany.

Prawde mowiac mam duze watpliwosci czy Austriacy odbudowali w czasie I wojny most kolejowy. Most byl stalowy i wydaje mi sie, ze saperzy/pionierzy nie byli zdolni do odbudowy stalowych konstrukcji. Na zdjeciach z tego okresu widzialem, ze praktyka byla budowa tymczasowego mostu drewnianego obok zniszczonego.
Jedna z firm, ktora specjalizowala sie w budowie mostow stalowych byly Zaklady Zieleniewskiego z Krakowa. Wiem, ze flotylla na Bugu byla zaangazowana w odbudowe mostu kolo Hrubieszowa, a jest tam tylko jeden most przez Bug : w Zosinie.
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:...Obrazek

Przeglądając artykuł Schrotta trafiłem na ciekawe zdjęcie, które wcześniej przeoczyłem. Przedstawia ono port w Dorohusku w wersji skonczonej...
I plan tego miejsca.
Obrazek
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Oczywiście Jefe ma racje z mostem, na zdjęciu widać pozostałości stalowego mostu kolejowego. Ale z tego wynika, że woda za dziobem KAISERA to nie BUg.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

I plan tego miejsca (port flotylli w Dorohusku)
JB
Bardzo interesujące. Zwraca uwagę położenie zimowego postoju dla “Kaisera”. Rzędy pali oraz falochron ma zabezpieczać przed wiosennym lodami, a ja sądziłem, że Austriacy każdej zimy zmuszeni byli wyciągania statku na brzeg. Wygłąda na to, że na austriackim odcinku Bugu nie było żadnego zimowego portu z prawdziwego zdarzenia dla statku wielkości Słucza/Kaisera.
Ponieważ planik portu jest obcięty nasuwa się pytanie, czy na brakującej części planu jest podobne zimowe stanowisko dla drugiej jednostki ? Jeżeli tak, to jaka była jego nazwa ?
Oczywiście Jefe ma racje z mostem, na zdjęciu widać pozostałości stalowego mostu kolejowego. Ale z tego wynika, że woda za dziobem KAISERA to nie BUg.
JB
Hmm. Biorąc pod uwagę podaną wcześniej informację, że slip stoczni był po prawej stronie rzeki (wchodnia) oraz sprawdzając ze zdjęciem Kaisera na slipie, wychodzi mi, że jedyne miejsce mogło być przy zakręcie rzeki tuż przed mostem kolejowym. Zakładam, że zdjęcie było robione standartowym objektywem (60 stopni). Po drugiej stronie widać barak (komendantury ?), zaś przed dziobem coś co wygląda na wagony kolejowe. Stąd sądzę, że pas wody to Bug, zaś barak po prawej leży po drugiej stronie rzeki i być może to dawna przystań pasażerska ( to zakole to idealne miejsce na przystań pasażerską, która istniała przed wojną).
Obrazek Obrazek


Jak Austriacy rozwiązali sprawę naprawy mostu kolejowego ma duże znaczenie dla ustalenia jak rozwiązali sprawę drugiego statku, który musieli mieć z zastępstwie dla “Kaisera”, czy go sprowadzili z Wisły, albo dolnego Bugu, czy też podnieśli zatopioną jednostkę na górnym Bugu.. Zbudowanie zastępczego przęsła mogło być możliwe, ale czy pozwalało na żeglugę statków ? Niemniej po wojnie “Kaiser” w jakiś cudowny sposób już jako “Drohiczyn/Bug” znalazł się na dolnym Bugu.
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Na planie nie ma zaznaczonego zimowiska dla drugiego statku. Nie ma też żadnych slipów po wschodniej stronie rzeki.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Druga część planu (z pieczątką!) z zaznaczonym przeze mnie hipotetycznym miejscem położenia KAISERA.
Obrazek
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

JB, Dziękuję za udostępnienie drugiej planu. Sprawdziłem jeszcze raz i oczywiście popełniłem błąd, kiedy wydawało mi się, że podałeś wcześniej, iż stocznia była na wschodniej stronie, choć w istocie było przeciwnie.

Planik ujawnia interesujące szczegóły, które wskazują na działalność przed austriacką. Kanał z wodą do młyna sugeruje mi, że tutaj wczesniej zlokalizowano tartak i wskazuje również na to położenie torów kolejki wąskotorowej z rozdzielnicą, na temat której wcześniej spekulowałem. Jest tez i kuźnia. Jedynie na planie brak jest baraczka z prawej , ktory występuje na zdjęciu. (??)
Co do położenia slipu wzdłuż doku nie mam zastrzeżeń i sadzę, że masz rację. Zastanawiam się czy tu właśnie nie mieścił się przedwojenny port. Oto co znalazłem na necie na ten temat: W Dorohusku, w pobliżu stacji kolejowej, w latach 1877-1880 została wybudowana przystań towarowo-osobowa i funkcjonowała do pierwszych lat okresu międzywojennego. Przeładowywano tam cukier, cement, drewno. Dla potrzeb pasażerów wzniesiono budynek funkcjonariusza wodnego z poczekalnią oraz pomost. Parowce woziły ludzi głównie w celach handlowych do Włodawy, Brześcia i innych miejscowości.


Chciałbym teraz zwrócić Twoją uwagę na drugą linię kolejowa, która znajdowała się w rejonie działania A-W Flotylli na Bugu.
Obrazek
I wygląda na to, że flotylla była zaangażowana w odbudowę mostu kolejowego, a nie jak wcześniej myślałem drogowego w rejonie Hrubieszowa..

Poniżej załączam mape i kartkę wysłaną przez Hauptmanna Goyo(sha - ostatnich 3 liter nie potrafie odcyfrować). Wygłada na to, że dowodził Brückenbaugruppe (oddział budowy mostów) i kartkę wysłał z Wygodanki, przez węgierską pocztę etapową (na terenach okupowanych) Hrubieszów (nr. 524).
oto co znalazłem na necie na temat Wygodanki: Wygadanka - stacja znana później najprawdopodobniej jako Hrubieszów i pod taka nazwą występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku, choć na mapie sieci kolejowej z 1931 roku występuje jako Wygodanka.
Warto zwróicć uwagę na datę sierpnień 1918 r. .Można przypuszczać, że aż do tego czasu był nieczynny.

Obrazek
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Jeśli chodzi o oficera, który wysłał kartkę, to wydaje mi się że był to Peter Gayssler z 5. batalionu wojsk inżynieryjnych. W 1916 roku był (od czerwca), jako Oblt. (por.), komendantem Oddziału Transportowego flotylli na Bugu.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Tak, to ten. Dziekuje.
Zachowalo sie troche korespondencji od niego, ktora pozwala ustalic, ze od (conajmniej) od kwietnia do sierpnia 1918 siedzial w Wygodance i zwiazany byl Brückenbaugruppe.
Jefe
Halny
Posty: 1
Rejestracja: 2016-01-10, 13:26

Re: Port w Dorohusku (I WŚ)

Post autor: Halny »

Prośba do JB o ewentualny kontakt. Piszę tekst na temat Bugu - ujęcie historyczno-geograficzne. Sprawa Dorohuska wydaje się na tyle ciekawa, że podane skrótowo informacje są zbyt skąpe do ewentualnego wykorzystania.

Halny
SHEEPER
Posty: 1
Rejestracja: 2019-01-06, 13:03

Re: Port w Dorohusku (I WŚ)

Post autor: SHEEPER »

Witajcie,
szukając czegoś ciekawego na temat Dorohuska (mojej rodzinne miejscowości) natknąłem się na ten wątek.

Jeśli temat starego portu oraz stoczni jest nadaj aktualny bardzo proszę o kontakt. Trochę znam ta okolice i z miał chęcią pomogę, oczywiście na tyle ile będę mógł.
Obecnie na brzegu rzeki nadal widać wbite pale pozostałości portu oraz pale po starym roboczym moście technicznym. Oprócz mostu była jeszcze przeprawa promowa, po której zostało jeszcze kilka wbitych pali po ukraińskiej stronie rzeki.

Dodatkowo mam pytanie czy jest szansa aby ktoś przesłał mi te stare zdjęcia Dorohuska jednak bez znaku wodnego, ponieważ zbieram informacje na temat miejscowości z przed lat i bardzo by mi się przydały.
ODPOWIEDZ