Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

profil
Posty: 23
Rejestracja: 2011-03-16, 19:26

Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: profil »

Witam.
Panowie, jaka jest długość Batorego? Dlaczego pytam.
Jestem po lekturze fragmentów ze "Wspomnień..." prof. A. Potyrały dotyczących budowy pościgowca morskiego "Batory" zamieszczonych w artykule Pana Ireneusz Bienieckiego - Biuletyn Straży Granicznej 4/2004 link oraz artykułu autorstwa Pana Grzegorza Goryńskiego "Flotylla Straży Granicznej II RP" zamieszczonego w MSIO 4/2010 (tożsamej treści artykuł pt. "Batory, Kaszub, Mazur i Ślązak na Bałtyku. Z historii flotylli Straży Granicznej" link gdzie czytamy że długość konstrukcyjna Batorego wynosiła 23,0 m; dodatkowo w MSIO czytamy: „…Warto w tym miejscu zaznaczyć, że podstawowe dane kadłuba podawane przez J. Pertka, J. Micińskiego i M. Kuligiewicza różnią się nieco od wyżej zaprezentowanych … Wg nich …kadłub mierzył 21,2 m…”. Niestety autor nie wyjaśnia nic więcej.
Te nieco to 180 cm. Skąd taka różnica?
Pozdrawiam
Tomasz D.
Taka ciekawostka:
Grzebiąc w "Modelarzach" w nr 5/1975 natknąłem się na krótką notkę z okazji przekazania w dniu 27 marca 1975 "Batorego" przez LOK przedstawicielom PMW . Ciekawe jest jedno zdanie: "...Również i nasza redakcja zamierza na łamach "Modelarza" zamieścić dokładne rysunki tej jednostki w wykonaniu Mieczysława Kuligiewicza z Warszawy." Jedyne rysunki "Batorego" jakie znam są Pana Kobierskiego (Modelarz 2/1996) - chyba, że się mylę?
Ostatnio zmieniony 2012-04-18, 14:38 przez profil, łącznie zmieniany 1 raz.
mjg
Posty: 17
Rejestracja: 2012-04-12, 13:09

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: mjg »

Witam!
W numerze 28 TBiU z 1974 r. ukazała się monografia Batorego M.Kuligiewicza i tam autor podaje długość całkowitą - 21.20 m, szerokość - 3,60, zanurzenie 1,1 - 1,35.
Mirosław J. Golik
Mirosław J. Golik
Marek T
Posty: 3267
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: Marek T »

profil pisze:... rysunki tej jednostki w wykonaniu Mieczysława Kuligiewicza z Warszawy."[/i] Jedyne rysunki "Batorego" jakie znam są Pana Kobierskiego (Modelarz 2/1996) - chyba, że się mylę?
R Kobierski korzystał z materiałów Kuligiewicza.
profil
Posty: 23
Rejestracja: 2011-03-16, 19:26

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: profil »

Panie Marku, dziękuję za wyjaśnienie.
Pozostaje jeszcze sprawa różnicy długości. Nasuwa mi się taka myśl:.
Czy mogło być tak, że na etapie projektu (1930 r.) "Batory" miał mieć 23 m, a w procesie budowy, w skutek poprawek(?) kadłub został skrócony?
Cóż, nie pozostaje nic innego jak wizyta w Gdyni celem pomiaru. Choć nie ukrywam, że chciałbym tę wiedzę mieć znacznie wcześniej.
Marek T
Posty: 3267
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: Marek T »

Wyszedł zeszyt 219 WLU: Kuter pościgowy BATORY, autorstwa Macieja Tomaszewskiego.
Rzecz godna polecenia, jak zwykle tego autora.

Mam tylko jedną uwagę: w mojej opinii BATORY nie był internowany. Był jednostką cywilną, podobnie jak DAR POMORZA. I podobnie jak on podlegał Ministerstwu Skarbu. Straż Graniczna nie była właścicielem, ale użytkownikiem.
Co prawda był zmobilizowany, ale jeszcze we wrześniu został rozbrojony. No i mimo zmobilizowania nadal pozostawał własnością cywilną.
Internowana została tylko część załogi - wojskowi. O ile pamiętam (nie mam książki pod ręką) kilku nie było internowanych, w tym ktoś ze Straży Granicznej.

Jest jeszcze jedna poszlaka: ambasada polska chciała sprzedać BATOREGO podczas wojny. Znalazł się nawet chętny, ale polski MSZ w Londynie nie wyraził na to zgody. Zresztą ten potencjalny nabywca był podstawiony (nie wiem, czy Polacy o tym wiedzieli), a kuter chcieli kupić Niemcy. Po co - nie wiem.
Gdyby BATORY był internowany, to - znów w mojej opinii - musieliby na to wyrazić zgodę Szwedzi. A nie ma śladu korespondencji ze Szwedami na ten temat. Podobnie Szwedzi nie interweniowali w przypadku sprzedaży podczas wojny dwóch innych polskich jednostek - kutra rybackiego (chyba GDY-33) i jachtu STRZELEC.
Awatar użytkownika
m_k
Posty: 346
Rejestracja: 2018-08-01, 10:21
Kontakt:

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: m_k »

Bardzo dziękuję panie Marku. Okładkę wrzuciłem tu:

viewtopic.php?f=23&t=6786&p=185186#p185186

Jeszcze sam nie mam tej książki, ale na okładce woda taka zieeelooonaaa
„Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

https://patronite.pl/Flota
ptasznik
Posty: 357
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: ptasznik »

Gratulacje dla autora.
Mam jednak dwa pytania korekcyjne.

1)
Na stronie 62 , o służbie powolennej ''...25 października 1945 dotarł do kraju. 15 maja 1945 został wcielony do sił morskich Szczecińskiego ...''
W tomie 92 WLU jest za to ''...We flocie SON był od 15 grudnia 1945 r.''
Czy zatem błędny jest rok i zamiast 1945 powinno być 1946, czy też błędny jest miesiąc i zamiast maja powinien być grudzień ?

2)
Na stronie 12 jest mowa o motorówkach I Batalionu Morskiego M-51 i M-52, dwóch z zakupionych czterech M-51 - M-55.
51- 55 to pięć, której zatem nie było, lub czy czasem nie zakupiono pięciu ?

Z innej beczki, o kutrze nurków ''Nurek'' (I) piszą, że wcześniej nosił oznaczenie M-52. Czy to te same ?
Awatar użytkownika
m_k
Posty: 346
Rejestracja: 2018-08-01, 10:21
Kontakt:

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: m_k »

ptasznik pisze: 2021-06-10, 13:07 15 maja 1945
Tak to oczywisty błąd powinno być 15 grudnia 1945

Co do motorówek to muszę jeszcze sprawdzić.
„Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

https://patronite.pl/Flota
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3063
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: JB »

ptasznik pisze: 2021-06-10, 13:07 Na stronie 12 jest mowa o motorówkach I Batalionu Morskiego M-51 i M-52, dwóch z zakupionych czterech M-51 - M-55.
51- 55 to pięć, której zatem nie było, lub czy czasem nie zakupiono pięciu ?
Zakupiono sześć, otrzymały oznaczenia od M. 51 do M. 56. W dokumentach nazywano je motorówkami policyjnymi lub strażniczymi.

JB
Marek T
Posty: 3267
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: Marek T »

ptasznik pisze: 2021-06-10, 13:07W tomie 92 WLU jest ''...We flocie SON był od 15 grudnia 1945 r.''
Czy zatem błędny jest rok i zamiast 1945 powinno być 1946, czy też błędny jest miesiąc i zamiast maja powinien być grudzień ?
Po przybyciu do Polski skierowany do remontu generalnego.
15.12.1945 został wcielony do służby w Oddziale Okrętów Pomocniczych i Przystani PMW.
3.05.1946 przybył do Świnoujścia na holu trałowca ŻURAW; przekazany do dyspozycji Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu.
29.11.1946 wcielony w skład jednostek SON, przemianowany na HEL.
ptasznik
Posty: 357
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Kuter pościgowy BATORY - dane t-t [wydzielony]

Post autor: ptasznik »

Dziękuję za odpowiedzi i przepraszam za zamieszanie, zapomniałem o zawartości końcówki tomu czwartego ''Księgi ...''. Tam co nieco jednak jest, oprócz M. 53, 55 i 56, a zajrzałem tam szukając pogłębiarki widocznej w tomie WLU na stronie 47. Taka trochę podobna do przedwojennej ''Krab'', ta jednak nie wróciła i nie mam pojęcia co to jest.
ODPOWIEDZ