Strona 1 z 6

Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-27, 18:34
autor: Orlik
Myślę, że nowy okręt ratowniczy dla MW zasługuje na własny wątek. Na razie wiemy mniej więcej tyle:
Okręt ratowniczy RATOWNIK
Zadania główne:
Zabezpieczenie ratownicze działalności szkoleniowej i operacyjnej sił własnych oraz sprzymierzonych (nawodnych, podwodnych i lotniczych), w tym udzielanie pomocy załodze uszkodzonego okrętu podwodnego (SUBSAR) oraz prowadzenie podwodnych prac awaryjno - ratowniczych.
Zadania dodatkowe:
- poszukiwanie, lokalizacja, identyfikacja i wydobywanie zatopionej techniki wojskowej;
- udział w operacjach poszukiwania i ratowania życia w ramach narodowych systemów morskiej i lotniczej służby SAR;
- zgodnie z „Katalogiem Zdolności SZ RP” okręt ratowniczy RATOWNIK wpisuje się w zdolność: Poszukiwanie i Ratownictwo (SAR, SUBSAR, DSAR).
Okręt będzie zdolny do minimalizowania lub ograniczenia strat personalnych w działaniach morskich poprzez odpowiednią organizację działań poszukiwawczo – ratowniczych odpowiedniego wykorzystania SpW oraz innych jednostek, a także ratowniczego zabezpieczenia działań okrętów podwodnych MW i NATO w tym okrętów podwodnych (SUBSAR) podczas ich działań na morzu Bałtyckim, oraz wsparcia działań międzynarodowych. Zdolny do prowadzenia prac podwodnych w celu zminimalizowania lub ograniczenia strat personalnych i w technice morskiej wykorzystywanej w działaniach morskich (SAR), a także prowadzenia prac podwodnych mających na celu odzyskanie elementów techniki morskiej, lotniczej lub innej o krytycznym znaczeniu dla prowadzonych działań na obszarze morskim, we współpracy z siłami własnymi, NATO, UE na obszarze morskim.
Będzie posiadał zdolność do:
- przyjęcia systemu ratowania załóg okrętów podwodnych NSRS;
- udzielania pomocy załodze OP w tym: podania wysokiego ciśnienia, wentylacji, zasobników ELSS (POD), nawiązania i utrzymywania łączności podwodnej (Underwater Telephone (UWT)), ROV (inspekcyjny i Light Working Class (LWC)), rekompresji leczniczej;
- prowadzenia prac podwodnych na różnych głębokościach, w tym możliwość prowadzenia nurkowań saturowanych
http://www.mon.gov.pl/aktualnosci/artyk ... 017-12-27/
Zamówienie na budowę okrętów RATOWNIK zrealizuje konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej w składzie PGZ S.A., Stocznia Remontowa NAUTA S.A., Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. oraz OBR CTM S.A. Szacowana wartość tego zamówienia może sięgnąć 1,5 mld zł. Umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia podpisali reprezentujący konsorcjum spółek PGZ prezes zarządu PGZ S.A. Błażej Wojnicz oraz członek zarządu spółki Adam Lesiński.
http://www.defence24.pl/719534,okretowe ... i-stocznie

Obrazek

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-27, 21:43
autor: Maciej
Przyznam, że bardzo podoba mnie się ten projekt i cieszę się, że podpisano (dziś) umowę na jego budowę.

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-27, 23:06
autor: oskarm
Warto jeszcze dodac, ze na swiecie plywa kilkadziesiat statkow off-shore, zaprojektowanych przez biuro MMC, zbudowanych w stoczniach od Azji po Ameryke Pln.
https://www.baesystems.com/en-us/articl ... k-americas
http://www.portalmorski.pl/stocznie-sta ... consulting

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-29, 21:44
autor: Orlik
Okres budowy okrętu od momentu podpisania umowy przewiduje się na blisko pięć lat. Koncepcję okrętu oraz jego projekt wykonawczy przygotowuje polskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o.
http://pgzsa.pl/a/690,umowy-na-nowe-okr ... ojennej-rp

Przypuszczam, że biuro projektowe nie miało wcześniej możliwości zapoznać się z dokładnymi wymaganiami dla okrętu, więc projekt wykonawczy może się znacznie różnić od aktualnego "obrazka".
ratownik-1.jpg
ratownik-1.jpg (91.11 KiB) Przejrzano 15088 razy

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-29, 22:46
autor: Peperon
Orlik pisze:Przypuszczam, że biuro projektowe nie miało wcześniej możliwości zapoznać się z dokładnymi wymaganiami dla okrętu, więc projekt wykonawczy może się znacznie różnić od aktualnego "obrazka"...
Wizerunkowo jakiś taki bardzo szwedzki...

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-30, 13:08
autor: polsteam
Orlik pisze: Przypuszczam, że biuro projektowe nie miało wcześniej możliwości zapoznać się z dokładnymi wymaganiami dla okrętu, więc projekt wykonawczy może się znacznie różnić od aktualnego "obrazka".
na pewno projekt wykonawczy będzie się różnił od "aktualnego obrazka", bo aktualny obrazek to jakaś wizualizacja wstępnej koncepcji lub projektu ofertowego / wstępnego (w porywach do kontraktowego) i można ją - jako niedojrzałe jabłko - porównywać tylko do innego jabłka (już dojrzałego), czyli np. projektu technicznego czy klasyfikacyjnego, natomiast nie można go porównywać do kartofli, guzików czy słoni, czyli do projektu wykonawczego, który jest zupełnie czym innym, bo (w wielkim uproszczeniu) jest "przetłumaczeniem" projektu w zaawansowanym stadium (np. projektu technicznego) na język "instrukcji budowy" czyli projektu technologicznego, inaczej mówiąc dokumentacji warsztatowej / rysunków wykonawczych.

projekt wykonawczy to NIE jest "zaawansowane" stadium projektu (czyli projekt statku/okrętu w takiej postaci ("ostatecznej"), w jakiej będzie on "wykonywany" / "budowany") [w odróżnieniu od wstępnej koncepcji projektowej / projektu wstępnego / ofertowego], tylko jest to dokumentacja warsztatowa.

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-30, 13:31
autor: polsteam
okręt "Ratownik" ...

... "Będzie posiadał zdolność do:
- przyjęcia systemu ratowania załóg okrętów podwodnych NSRS;"


system NSRS zasadniczo składa się z następujących elementów:

- Intervention System and the Intervention Remotely Operated Vehicle (IROV) - czyli zdalnie kierowany pojazd podwodny
- Submarine Rescue Vehicle (SRV) - podwodna łódź ratownicza
- Portable Launch and Recovery System (PLARS) - system wodowania i podejmowania z wody łodzi ratowniczej
- Transfer Under Pressure (TUP) System - system transferu uratowanych z okrętu podwodnego lub z łodzi ratowniczej przy zachowanym stałym ciśnieniu, do systemu dekompresyjnego na okręcie ratowniczym


jeżeli "Ratownik" będzie posiadał zdolność do "PRZYJĘCIA" (w domyśle - instalacji przenośnego) systemu NSRS, to chyba oznacza, że nie będzie miał takiego systemu zainstalowanego na stałe, a to oznacza, że:

- okręt będzie się charakteryzował nieco ograniczonymi (w porównaniu do okrętów ratowniczych "pełną gębą" / dedykowanych) możliwościami (sprawnością) przeprowadzania akcji ratowniczych PRZYNAJMNIEJ o czas mobilizacji (dostawy systemu NSRS, instalacji i uruchomienia)
(oznacza to, czy nie?...)

- ujawniona cena okrętu (755 mln PLN czyli prawie 217 mln USD) nie zawiera ceny kluczowego systemu funkcjonalnego służącego ratowaniu załóg okrętów podwodnych.
(jeżeli faktycznie oznacza to, co sugeruje punkt 1szy, to aktualny jest punkt 2gi).


jeśli tak (jeśli to, że "Ratownik" będzie posiadał zdolność "przyjęcia" systemu NSRS, a nie będzie on systemem permanentnie zainstalowanym na okręcie), to - jak się wydaje - te 755 mln zł czyni cenę za okręt już bardzo dużą, cholernie dużą, zbyt dużą... "wydaje się", czy faktycznie jest za drogo?...

tak, czy nie? jak to jest?...


w kontekście "niższości" okrętu ratowniczego z systemem ratowniczym instalowanym "ad hoc" w porównaniu do okrętu ratowniczego "pełną gębą" (dedykowanego, z systemem ratowniczym zainstalowanym na stałe), zwracam uwagę na następujące tezy / informacje:
Submarine rescue must be executed in limited time, usually within a one-week window. Before officially assessing a submarine incident and starting an effective submarine rescue operation, it is reasonable to consider that there is often a 24-hour period of alarm detection, verification and authorization.
The installation of a modular rescue system on a vessel of opportunity will require transit time for dispatch to the vessel, positioning time on board, assembly time and a pre-operation test. Despite commercial proclamations, it is logical to assume that, non considering the potential for delays, this mobilization time cannot be compressed to under three days. This performance depends on the availability of a massive logistic coordination not only at the storage location, but also at destination, which is optimistic to assume. This leaves a window of less than three days to reach the emergency location and complete the rescue operation. Considering the eventual distance to the scene, the possibility of completing the rescue operation in a timely and effective manner, even in a “problem-free” scenario, is quite limited
.


czy wybrano "tańszą wersję" (okręt z możliwością przyjęcia systemu ratowniczego, czyli z systemem ratowniczym montowanym ad hoc, w razie potrzeby, a nie okręt "dedykowany" z kluczowym wyposażeniem funkcjonalnym zainstalowanym na stałe) bo nas po prostu nie stać na "full wypas" okręt ratowniczy ?...

jeżeli jest to tańsza wersja, jeżeli to NIE jest "full wypas", to dlaczego aż tak drogo (755 mln zł)?...


i jeszcze trochę ciekawych tez z tego samego źródła, co powyżej:
We must first concede that a modular and deployable rescue is often not a credible solution due to all the above-mentioned limitations. The submarine rescue system is the only solution to save the lives of submariners in case of emergency. A submarine rescue system should be selected on the merits of its effectiveness to perform a rescue operation in real conditions. Third parties stepping in and signing lucrative contracts to provide deployable rescue solutions, simply provide navies a method to deflect their responsibility in case of failure.
A dedicated rescue system, permanently installed on a multi-purpose vessel, provides an optimized deployment of resources during a time-critical emergency.

[ https://www.linkedin.com/pulse/realisti ... ppelletti/ ]


- - - - - - - - - - - -


gzieś się pojawiły jakiekolwiek, choćby zgrubne, charakterystyki (choćby długość i szerokość i/lub wyporność i/lub gross tonnage) "Ratownika"?...

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2017-12-31, 10:46
autor: Adam
Tylko, że NSRS z definicji chyba nie jest dedykowany do instalowania na stałe na okręcie. To jest system mobilny (podobnie jak np. amerykański DSRV), przerzucany w miejsce katastrofy, z możliwością instalacji zarówno na okręcie ratowniczym jak i nawet na "zwykłej" jednostce AHTS. O ile się nie mylę, w ogóle jest to jeden system i jeden pojazd, więc zrozumiałe, że nie może być na stałe zainstalowany na żadnym okręcie.
Natomiast oparcie funkcji ratowania załóg zanurzonych op przez okręt Ratownik wyłącznie w oparciu o możliwość wykorzystania systemu NSRS wydaje się być co najmniej dyskusyjne. Chyba, że Ratownik będzie wyposażony w zaawansowane systemy nurkowe, komory dekompresyjne itd. umożliwiające zaawansowane prace podwodne, wspomagające i uzupełniające działanie NSRS w sytuacjach awaryjnych. I tu tkwi tajemnica jego ceny i coś co będzie go odróżniało od dowolnej innej, nawet cywilnej platformy, na której można zainstalować NSRS. Istotna też będzie klasa zainstalowanego systemu DP.
Swoją drogą - jak rozwiązały to inne floty wykorzystujące op?

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-01, 15:11
autor: Orlik
polsteam pisze:gzieś się pojawiły jakiekolwiek, choćby zgrubne, charakterystyki (choćby długość i szerokość i/lub wyporność i/lub gross tonnage) "Ratownika"?...
– Program Ratownik – w związku z planowanym wycofaniem 2 jednostek ratowniczych proj. 570 w l. 2019 i 2020, IU przewiduje nabycie 2 okrętów ratowniczych o długości do 120 m, wyporności do 8000 t i prędkości maks. do 25 w. oraz autonomiczności 5 dób, z lądowiskiem dla śmigłowców. Dostawy okrętów mają być zharmonizowane z budową nowych okrętów podwodnych. Jednostki Ratownik mają ubezpieczać ich działania. Pierwszy planowany jest na 2023;
Przeczytaj więcej na: http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=21404

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-01, 16:34
autor: Piotr S.
8000 ton to zdecydowanie mielibyśmy największy okręt w historii ,ten na zdjęciu projekt wygląda mi na jakieś 3000 ton ? ,jeżeli ma być tak duży jak na nasze warunki to być może posłuży też za okręt badawczy? zasobów morskich lub też będzie służył ekspedycjom na Arktykę lub Antarktydę . W sumie nie było by to takie złe.

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-01, 17:18
autor: Orlik
Według mnie to jest błąd Altaira. Przy długości 120 m wyszedłby z tego jakiś potwór... Prawdopodobnie chodzi o zasięg pływania - 8000 mil morskich. Autonomiczność też jest bezsensowna, chyba uciekła jakaś cyferka. A docelowa wyporność wyjdzie pewnie dopiero po wykonaniu koncepcji okrętu.

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-01, 18:29
autor: Adam
Turcy właśnie coś takiego sobie zbudowali: http://www.naval-technology.com/project ... ip-moship/
90 metrów długości, czyli dość spory.

Urodą nie grzeszy, sylwetka jakaś taka "japońska", ale chyba sensownie skonfigurowany, a helideck wręcz w miejscu idealnym.
Obrazek

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-02, 02:41
autor: polsteam
do porównań platformy Ratownika z jednostkami cywilnymi - przegląd bazowców prac podwodnych o długości 110 do 125 m

przy długości 120 m wyporność 8000 t - jak najbardziej realistyczna

w zestawieniu przy NIEKTÓRYCH statkach - także cena

jak brak danych, to "0" albo puste miejsce...


imię - armator - rok budowy - stocznia - LOA - DWT - GT - D - cena [USD]
AFRICAN INSPIRATION - Marine Platforms Ltd - 2014-11 - HAVYARD SHIP TECHNOLOG - 113 - 4500 - 9177 - 0 - 0
ATLANTIC CHALLENGER - Unknown - 1990-03 - Volkswerft Stralsund VEB - 120,47 - 3372 - 7320 - 9261 -
BIBBY POLARIS - Bibby Line Ltd - 1999-05 - van der Giessen-Noord BV - Kri - 113,57 - 5768 - 8234 - 0 - 36042000
ISLAND ENFORCER - Edison Chouest Offshore LLC - 2010-09 - BERGEN GROUP BMV AS - 122,4 - 4900 - 10277 - 0 - 0
LICHTENSTEIN - Ultra Deep Solutions Pte Ltd - 2017-07 - China Merchants HI Shenzhen - 120,8 - 7000 - 11100 - 0 - 0
NOR ATLANTIS - Boskalis Westminster NV - 2011-03 - Hanjin HI & Const - Busan - 115,4 - 5662 - 8691 - 12565 - 110000000
NOR DA VINCI - Nor Offshore SPV Ltd - 2011-09 - Hanjin HI & Const - Busan - 115,4 - 5640 - 8691 - 0 - 110000000
NORMAND PACIFIC - Solstad Farstad ASA - 2010-11 - BERGEN GROUP BMV AS - 122,4 - 6700 - 9778 - 0 - 129000000
ORIENTAL DRAGON - Unknown - 2018-01 - Guangzhou Huangpu Shipbuilding - 124 - 6000 - 13067 - 0 - 0
PICASSO - Ultra Deep Solutions Pte Ltd - 2018-04 - China Merchants HI Shenzhen - 120,8 - 7000 - 11117 - 0 - 0
POLAR KING - Rieber AS - 2011-03 - Freire Vigo - 110,6 - 6283 - 7238 - 10922 - 80500000
POLAR QUEEN - Rieber AS - 2011-10 - Freire Vigo - 110,6 - 6300 - 7238 - 0 - 80500000
ROCKWATER 2 - Subsea 7 Vessel Management - 1984-04 - De Hoop Lobith Bv - 118,645 - 2232 - 5991 - 0 -
SBM INSTALLER - Ocean Yield ASA - 2013-09 - Keppel Singmarine Pte Ltd - 111,2 - 5200 - 11197 - 0 - 0
SEAMEC PRINCESS - SEAMEC Ltd - 1984-09 - Rauma-Repola Oy - Rauma - 120,2 - 6700 - 8709 - 10952 -
SEAWELL - Helix Well Ops Ltd - 1987-03 - North E. Ship (Bs) - 111,41 - 4615 - 9158 - 12781 - 49000000
SEVEN FALCON - Subsea 7 MS Ltd - 2011-02 - HAVYARD LEIRVIK AS - 120 - 7250 - 11071 - 0 - 181187000
SOUTHERN STAR - Unknown - 2017-06 - Fujian Mawei Shipbuilding Ltd - 111,9 - 4466 - 10273 - 0 - 0
VAN GOGH - Ultra Deep Solutions Pte Ltd - 2018-05 - China Merchants HI Shenzhen - 111,58 - 5500 - 9200 - 0 - 0
WELLSERVICER - TechnipFMC PLC - 1989-01 - North E. Ship (Bs) - 111,4 - 4615 - 9158 - 11933 - 50000000

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-02, 09:58
autor: Waldek K
Koledzy, to co pisał Altair rok temu:
IU przewiduje nabycie 2 okrętów ratowniczych o długości do 120 m, wyporności do 8000 t i prędkości maks. do 25 w. oraz autonomiczności 5 dób, z lądowiskiem dla śmigłowców.
to były ogólne wymagania. Jeśli firma projektująca była w stanie zmieścić wszystkie "graty" i pogodzić je z innymi nieoupublikowanymi przez IU wymaganiami w mniejszym kadłubie, to śmiało mogła to zrobić. Musimy poczekać na oficjalne dane, które zapewne są już dokładnie znane, bo koncepcja, którą zrobiła MMC, zapewne będzie odpowiadała rzeczywistości. Taki wariant zamówiło IU i za to zapłaci. To na pewno nie jest tylko "wizja artystyczna", bo to musi się zgadzać na fakturach. Dzisiaj "projektują" księgowi, jeśli w trakcie projektowania (piszę o projekcie wykonawczym) wyjdzie konieczność dołożenia czegokolwiek, co będzie miało w pływ na cenę (a wszystko ma wpływ na cenę :wink: ) to jednostka projektująca będzie się musiała mocno "gimnastykować", aby przekonać zamawiającego do wyłożenia dodatkowej kasy, jeśli jej sie to nie uda, to bierze te koszty "na siebie".

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-02, 10:52
autor: Orlik
polsteam pisze:przy długości 120 m wyporność 8000 t - jak najbardziej realistyczna
Owszem da się, ale w naszych warunkach taki "potwór" nie miałby większego sensu. Taki "Igor Biełousow" (5000 t wyporności) to już byłaby przesada.

Obrazek

поживем, увидим. ;)

Re: Okręt ratowniczy - Ratownik

: 2018-01-02, 12:32
autor: Waldek K
Z opublikowanych grafik, odnosząc do znanych wymiarów śmigłowca, wychodzi mi długość okrętu ~90 m, szerokość lądowiska i chyba także kadłuba ~19,3 m, zanurzenie ~5,6 m. Zgrubnie oszacowałem objętość części zanurzonej kadłuba na 6900 m3 co mniej więcej powinno odpowiadać wyporności w tonach.