Przyszłość MW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Dropa można teraz odłożyć na wiele lat. O udziale w programie MRTT, ktoś zadecydował, jak zadecydował, zapewne także opierając na danych lub analizach, których my nie mamy.
Ogólnie to widać, że się zafiksowałeś i nawet cyferki Cię nie ruszają. Nie poradzę...
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

No to licz sobie to na kolanie. Zapewne zawsze wyjdzie tak jak ci pasuje.

EOT
Grulgor
Posty: 225
Rejestracja: 2020-03-03, 18:04

Re: Przyszłość MW

Post autor: Grulgor »

AdrianM pisze: 2021-04-15, 16:52 Kiedyś Anglicy prezentowali jak wygląda użytkowanie starzejącej się floty na bazie Sea Kimgów. Generalnie liczy się, że 3 nowe obskoczą tyle co 6 starych.
Możesz podać źródło tej informacji? To na pewno nie jest uniwersalny szablon :-)
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

A gdzie ja ci to teraz znajdę. Ale faktycznie mogłem coś pomieszać, bo chyba chodziło o kilkukrotnie większy czas spędzany na serwisach. Pamiętam, że chodziło o Sea Kingi. No tak tylko to nie będzie wielokrotność maszyn w tym układzie :oops:

Chodziło mi o to, że to się tak prosto nie da przeliczyć. Nasze Mi-14 chyba teraz też mają co roku zatwierdzane resursy gdzie wcześniej były podbijane na kilka lat. No nie da się tego tak prosto przeliczyć gdy samolot zamiast latać stoi co chwile na serwisie. Dla nowego śmigłowca te przeglady główne to chyba co 500h, a z wiekiem to schodzi gdzieś do 200h i niżej, a duży przegląd to nawet z 10 tygodni. Takie mniej więcej liczby pamiętam. Są jeszcze mniejsze przeglądy międzyczasie. No to jednak ma to duże znaczenie. Jednak w USA nie decydują się na taki manewr, a też ostatnio szukają ciągle gdzie tu koszta przyciąć. Najwięcej oszczędności mielibyśmy na używanych WSB, ale na tym się nie opłaca ponoć ;) Aha!
Grulgor
Posty: 225
Rejestracja: 2020-03-03, 18:04

Re: Przyszłość MW

Post autor: Grulgor »

AdrianM pisze: 2021-04-15, 20:55 Chodziło mi o to, że to się tak prosto nie da przeliczyć.
no i teraz prawidłowo :-) tym samym cała ta spontaniczna wyżywka nad Herculesami tylko na bazie ich wieku nie była potrzebna. Nawet tutaj można przyjąć odrobinę optymizmu, że kondycja tych samolotów i cena dają dobry wskaźnik oraz rokowania na dalszą eksploatację. https://duotechservices.com/c-130-hercu ... ll-serving :-)
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Ehhh.

Jak w życiu nawaliłem to zawsze zapłaciłem. W polityce jak widać można odtrąbić sukces :(
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Adrian, poczujesz się lepiej, jeśli przyjmiesz, że nie wszystko jest wielką polityką. Co najwyżej polityką sprzętową, materiałową, czy zakupową, taką co to ją tylko zatwierdza polityk, a decyzje zapadają wśród wojskowych.
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Ale to nie o moje samopoczucie chodzi. Padła teza i podałem swoje argumenty do dyskusji. Niezbyt rozumiem jaki to ma związek z moim samopoczuciem?
Waldek K pisze: 2021-04-16, 00:39 nie wszystko jest wielką polityką
MMB twierdzi, że to wszystko jego zasługa i w TVP też tak powiedzieli. On dopioł najważniejsze dla wojska zakupy i to on zwiększa liczebność armii, i onto w sumie wszystko zrobił. W mojej ocenie spieprzył to wszystko i tyle. Nie potrafił zorganizować pracy własnego resortu i na dodatek więcej napsuł niż dobrego zrobił, a wliczając w to część numerów poprzednika to już obraz nyndzy i rozpaczy. W ramach i tak dość chwiejnego planu modernizacji dołożono jeszcze więcej zmiennych kładąc wszystko, ale to dosłownie wszystko co można było osiągnąć. Liczyło się głównie propagandowe odhaczenie sukcesu przed kolejnymi wyborami. Teraz kiedy sesja wyborcza się skończyła to od roku nic się nie dzieje, bo i dziać się nia ma prawa. Nikogo nawet to specjalnie nie zajmuje, bo wiadomo szum należy robić zaraz przed wyborami. No niestety tak to działa. Można zakładać, że nic więcej niż trzeba nie zostanie ruszone, może jakie nadpłaty dla najważniejszego z dostawców. Smutne to wszystko, ale stan armii nikogo zbytnio nie zajmuje na szczeblu decyzyjnym. Conajwyżej ktoś w drugim rzędzie próbuje coś tam przewidzieć i zorganizować choć namiastkę w ramach niezbędnego minimum do funkcjonowania.
Waldek K pisze: 2021-04-16, 00:39 decyzje zapadają wśród wojskowych
Hehe dobre
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Mnie też nie chodzi o Twoje samopoczucie :P a raczej o właściwy ogląd sytuacji
MMB twierdzi, że to wszystko jego zasługa
A widziałeś kiedyś polityka, który powiedziałby inaczej? Nawet poza polityką trudno spotkać kogoś, kto by powiedział "eee tam, nic takiego wielkiego nie zrobiłem", albo "gdyby nie zespół fachowców, którymi mam zaszczyt zarządzać, nigdy by nam się nie udało" :lol:

Co do środkaTwojego postu, to może być właśnie tak jak piszesz, ale "wróżem" nie jestem, więc pożyjemy, zobaczymy...
Waldek K pisze: ↑czw kwie 15, 2021 23:39
decyzje zapadają wśród wojskowych

Hehe dobre
Taaa MMB, albo jeszcze lepiej PJK zdecydował np. że kupujemy u Niemców amunicję do Leopardów, we Francji i w Szwecji wyposażenie do Kormoranów, a u nas pojazdy dla wojsk aeromobilnych.
Poza kontraktami z pierwszych stron gazet, są jeszcze setki umów za mniejsze kwoty (choć jak je zsumować to już niekoniecznie), o których się permanentnie zapomina... :roll:
----------------
Wcześniej pisałem o pomyśle zakupienia kolejnych AW-101 + system Crowsnest. Odniósł się do tego D. Kamizela na twitterze:
https://twitter.com/DawidKamizela/statu ... 2319461376
Polecam całość wątku. Najważniejsze to chyba to:
Jeszcze o samym Searchwater 2000AEW. To jest radar wywodzący się ze stacji montowanych na pokładach brytyjskich samolotów patrolowych Nimrod w latach 70 ubiegłego wieku!
To że zostanie ponownie "opakowany" nie zmienia faktu że jest zupełnie przestarzały.
Pierwotne plany zakładały kupno systemu opartego na nowych stacjach radiolokacyjnych z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (wśród propozycji wymieniano modele oparte na radarach AN/APG-80, AN/APG-81 i Elta EL/M 2052.
Jednak ambitne plany zostały skonfrontowane z ograniczeniami budżetowymi - czego rezultatem było sięgnięcie po taką protezę, wszak alternatywą był zupełny brak zdolności AEW&C.
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Waldek K pisze: 2021-04-16, 09:41 Taaa MMB, albo jeszcze lepiej PJK zdecydował np. że kupujemy u Niemców amunicję do Leopardów, we Francji i w Szwecji wyposażenie do Kormoranów, a u nas pojazdy dla wojsk aeromobilnych.
Nie nie nie. Było sporo decyzji, które miały wpływ na pozostałe. Od tworzenia WOT musowo w każdym powiecie, samoloty transportowe, takie czy nie inne priorytety zakupowe, nowa dywizja i cała masa innych grzeszków robionych pod propagandę. Ogólnie rozpieprz jest coraz większy, pieniądze się rozchodzą na masę celów bez większego celu. Jest to dramat i można śledzić wypowiedzi osób znających się na wojskowości i nawet przychylnych obecnej władzy, ale smak jest cały czas gorzko-kwaśny, bo tak ten cały stan obecny wygląda. Jedynie utajnienie kompletnie wszystkiego poprawiło trochę wizerunek, którego po kadencji MAM praktycznie już nie było.
Waldek K pisze: 2021-04-16, 09:41 Wcześniej pisałem o pomyśle zakupienia kolejnych AW-101 + system Crowsnest.
Ale to tylko zwykły autorski pomysł Tomasza jak można by zwiększyć flotę dla uzyskania pewnej efektywności. Każdy ma świadomość, że utrzymanie floty 4 śmigłowców to proszenie się o kłopoty w dłuższej perspektywie. Nie pamiętam kto ale LM, czy ktoś tam proponował faktycznie inny radar w tym programie. Pytanie, czy takie zdolności, w naszych lokalnych warunkach byłyby atutem, czy raczej ułomnością? AEW na śmigłowcu ma wiele wad, bo podstawą powinna być zdolność do długotrwałych patroli i co może mieć sens w specyfice brytyjski CSG to nie koniecznie sprawdzi się dla naszych potrzeb. Ja się pytam czy jest jakichś program dotyczący takiego zakupu, czy po prostu ktoś rzucił pomysłem i teraz żyje to swoim własnym życiem? Dyżurni militaryści z lokalnego podwórka będą biadolić jaki i siaki ten pomysł. Kompletnie bez znaczenia i nikt się nad nim nawet nie zatrzyma. MW z pewnością jest świadoma takiej alternatywy, ale nie jest to dla nich priorytet, a na inne rzeczy nie mają jak zebrać funduszy.

W całym tym pomyśle potrzeba faktycznie się zastanowić, czy w przypadku gdy decydujemy się na fregaty ABM (czyli okolice 6kt) to czy jest sens kupna nowego typu i czy nie lepiej zamówić kolejne AW101 i może jeszcze z conajmniej 2 lub optymalnie 4 w wersji czysto SAR. Pula skoczy do 10-12 sztuk i ten dziwny zakup nabierze trochę więcej sensu. Bez względu na to czy Mieczniki powstaną, czy zgniją w trakcie budowy, to ogólnie te śmigłowce będą cały czas mieć sporo sensu i z pewnością będzie to wartościowa inwestycja bardziej niż zakup śmigłowców bazowania pokładowego w momencie kiedy pokładów dla nich już praktycznie nie ma.

Także nie trzeba tu nic specjalnego wymyślać tylko doprowadzić do końca to co się zaczeło. Dodatkowo 4x ZOP ze składaną belką do bazowania na okrętach i parę SAR. W razie czego czaimy się potem na Type 23 ;)
Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 219
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

Re: Przyszłość MW

Post autor: SiSi »

AdrianM pisze: 2021-04-16, 10:13 [...]

Także nie trzeba tu nic specjalnego wymyślać tylko doprowadzić do końca to co się zaczeło. Dodatkowo 4x ZOP ze składaną belką do bazowania na okrętach i parę SAR. W razie czego czaimy się potem na Type 23 ;)
Chyba wszystkie nowe morskie AW101 są dostarczane ze składaną belką i łopatami wirnika? Zamówiona czwórka dla PL będzie bez tych opcji?
...
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

SiSi pisze: 2021-04-16, 12:57 Chyba wszystkie nowe morskie AW101 są dostarczane ze składaną belką i łopatami wirnika? Zamówiona czwórka dla PL będzie bez tych opcji?
Nie wiem. Ktoś podał, że będą z taką? To sa dodatkowe koszta i zbędne dla śmigłowców z tytułem "bazowania lądowego", a tak się je określało. W sumie bez znaczenia czy ta belka będzie składana czy też nie, bo nasze minimalne potrzeby to 6-8 śmigłowców ZOP i jest to powszechnie znana liczba, która już kilka razy była podawana. Póki co mamy 2 bazy, gdzie jedna z ciężkimi Mi-14 i Anakondami i druga z pozostałym szmelcem. Może być tak, że dokupią tylko SAR na AW101 np. z 4szt. Na Babie Doły trafią śmigłowce lżejsze też 4szt. ZOP pokładowy i 4 SAR. Czy utrzymanie 2 takich baz 24h ma sens to już jest inna kwestia plus Siemierowice oczywiście, gdzie są Bryzy. Widocznie nie mamy co z pieniędzmi robić.

Dodano po 10 minutach 24 sekundach:
BTW. Całą dyskusję to bym zaczął od tego dlaczego musimy mieć dwie bazy lotnicze SAR 24h? Dlaczego muszą to być 2 bazy wojskowe itd. Długi czas Darłowo nie prowadziło SAR w trybie 24h, choć to oni powinni wykonywać te zadania ze względu na lokalizację. No niestety tego typu mało zrozumiałych kwestii jest znacznie więcej.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Może chodzić o to, że w okolicach Darłowa nie ma porządnego zaplecza medycznego, a w trójmieście jest? Oczywiście śmigłowiec z Darłowa może zawieźć pacjenta i do Gdyni, ale może ma to jakiś sens, którego nie znamy, albo może "zawsze tak było" i wszyscy wiedzą co mają robić :wink:
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

No ale zauważ, że jak śmigłowiec odbiera pacjenta ze statku to chyba wiezie go do najbliższego szpitala odpowiedniego do danego przypadku. Ocena należy do ratowników. A zdrugiej strony patrz jaki był absurd gdy jedyna baza 24h była w Gdańsku i tam dyżurowały Anakondy, które w złych warunach klimatycznych miały problem z frontami itd. Jak się coraz więcej nad tym zastanawiam, to... :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 4949
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: Przyszłość MW

Post autor: Marmik »

Z bazami lotniczymi to jest tak, że jak są dwie to po wyłączeniu z akcji jednej (z różnych powodów) zostaje jedna. A jak jest jedna to po wyłączeniu z akcji zostaje.. no zresztą sami policzcie.
Natomiast co do szpitali to proponuję przyjrzeć się jak wyglądają przyszpitalne lądowiska i co na nich może usiąść. Decyzja nie należy do ratowników tylko dowódcy statku powietrznego, a on przede wszystkim odpowiada za bezpieczeństwo swojej załogi.
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Marmik pisze: 2021-04-16, 15:32 po wyłączeniu z akcji jednej (z różnych powodów) zostaje jedna
System lotnisk rezerwowych, czy tam.rozśrodkowania istnieje. Ilość baz nie powinna mieć wpływu na ciągłość funkcjonowania sił ZOP, czy SAR. To samo z WSB, można je obecnie zebrać na 2 lotniskach i tak będzie, a gdzieś tam w przyszłości może jeszcze jedna baza będzie. Takie dziubanie po kilka śmigiełek tu i kilka tam jest mało sensowne. A zwłaszcza jak bazy operują 24h to muszą zapewnić odpowiednią ilość obsługi i cały system zmianowy jaki za tym idzie.
Marmik pisze: 2021-04-16, 15:32 Decyzja nie należy do ratowników
Zabrakło mi precyzji. Chodziło o caly zespół. Oczywiście jak nie ma odpowiedniego lądowiska to nie ma lądowania.
ODPOWIEDZ