Strona 93 z 165

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-16, 18:25
autor: Peperon
W MONie wykażą zdolności przemysłu... Lepiej niech zobaczą te zdolności na przykładzie Artemisa, który na holu poszedł do Szwecji.
Myślę, że to nieźle oddaje "zdolności" przemysłu w kwestii budowy czegokolwiek, a co dopiero fregat. :diabel:

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-16, 20:57
autor: Waldek K
Mądrze zawiązane konsorcjum, tzn. takie bez upadających spółek, powinno dać radę...

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-17, 22:07
autor: karol
Peperon pisze: 2021-02-16, 18:25 W MONie wykażą zdolności przemysłu... Lepiej niech zobaczą te zdolności na przykładzie Artemisa, który na holu poszedł do Szwecji.
Myślę, że to nieźle oddaje "zdolności" przemysłu w kwestii budowy czegokolwiek, a co dopiero fregat. :diabel:
Przeginasz ;) Mogłeś wyleźć na nabrzeże o północy i popatrzeć, że miało co pójść na holu, a nie deprecjonować niekwestionowane osiągniecie. O tym okręcie przez najbliższe 30 lat będą pisać built in Poland ;)

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-17, 22:11
autor: Peperon
karol pisze: 2021-02-17, 22:07 Przeginasz ;) Mogłeś wyleźć na nabrzeże o północy i popatrzeć, że miało co pójść na holu...
Poszło na holu, a miało pójść samodzielnie. Taka mała różnica...

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-17, 22:13
autor: karol
Żadna ;) Znasz to "życzenie klienta, jest dla mnie rozkazem"?

Dodano po 4 minutach 36 sekundach:
z Tobą nie muszę się droczyć ;) W dziedzinie know-how nie ma sentymentów i zwyczajnie SAAB pewnych rzeczy nie mógł tu zrobić, jeśli to jest niejasne, to poczytaj szwedzką prasę fachową ;)

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-17, 22:26
autor: Peperon
Z tego co czytałem o Artemisie wynikało, że u nas miała powstać platforma i popłynąć do Szwecji, żeby Saab dokończył dzieło montując wyposażenie. Układ jest jasny, więc gdzie tu miejsce na sentymenty ?
Zresztą Stocznia Wojenna zbudowała kadłub i przekazała go do Nauty w celu dokończenia "polskiej części" prac. Niestety Nauta się nie popisała...

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-17, 22:37
autor: karol
Oj oj, myślisz, że system kierowania okrętem made in SAAB tak sobie tacy inżynierkowie, jak karol podejrzą i coś z niego będą rzeźbić na swój użytek? To nie miałeś do czynienia ze Skandynawami w takich kwestiach. Co wynikało z umowy, to tylko interpretacja życzeniowa naszej publicystyki, umowa nie była i nie jest jawna, a okręt został wykonany zgodnie z założeniami projektu. Wydajesz wyroki, jak sędzia robiący proces zaoczny, a do tego Szwedów uważasz za buraków tanio sprzedających swoje know-how. To duży błąd i wielkie zawężenie perspektywy widzenia. Miałem nie odzywać się w tym temacie, ale Piotr Stareńczak mnie trochę podburzył artykułem w portalu, bo też jedzie po stoczni za Artemis i ten statek badawczy Uniwersytetu, gdzie gestor zrobił taki show z napędem, że teraz sam ma kłopoty z jego uruchomieniem. ;) Tu postąpiono właściwie, tu, to o Artemis i ściemnianie, że polska stocznia założy i uruchomi szwedzkie systemy poszło w kąt. Tylko perspektywa widzenia tego problemu jakoś nam nie wychodzi, bo sami fachowcy u nas od gadania.

Dodano po 4 minutach 15 sekundach:
A walka o wiedzę trwa, bo sam widzisz, że określa się "polskie" zdolności do budowy fregat, co nie jest tak całkiem głupie, ale kosztuje. I na pewno SAAB nie odda nam tego za friko, bo system Artemis może być całkiem całkiem do fregat, wielkość podobna ;)

Dodano po 14 minutach 40 sekundach:
Przy tej okazji wychodzi też na światło dzienne inny problem, naszej niezwykle niskiej samooceny. Wzięliśmy udział'w awangardowym projekcie, zrealizowaliśmy swoje zadanie zgodnie z duchem pracy zespołowej i możemy być z niego dumni. Kolonialna skaza świadomości typu zulu gula powoduje, że nawet na to nie potrafimy spojrzeć właściwie :( Zamiast wzorem anglosaskim, czy nordyckim być dumnym z udziału, doszukujemy się wad, bo nasza samoocena jest zaniżona. To jest problem przekładający się na wszystko u nas i do tego stymulowany przez gadające "głowy", Warto byłoby skończyć z kolonialną mentalnością wreszcie.

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-22, 16:59
autor: AdrianM
A teraz planów zamiana i Miecznik wychodzi na prowadzenie:



Zgodnie z planem i rekomendacjami ;)

Prawdopodobnie jest to najtańsza z możliwych wersji floty powyżej poziomu patrolowego lub szuwarowego. dOP będzie musiał oprzeć siłę uderzeniową na Orle przez dłuższy czas niż sondziliśmy o/w Szwecji.

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-22, 22:54
autor: Grulgor
Już wiadomo na 100% że A17 się nie uda? jeszcze nie wiadomo, prawda? więc spokojnie, stoperan i czekamy na werdykt :D A może się uda i będzie można "po naszemu" (ja się z tym nie utożsamiam) zacząć skowyt nad tym co będzie, bo czy A17+ czy A17- to skowyt i tak będzie :D

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-22, 23:51
autor: Waldek K
Może tu też chodzić o "zmiękczenie" Szwedów. Nie chcecie zejść z ceny i terminu? Trudno. Uruchamiamy program "Miecznik". Za chwilę kasa, która miała iść do was, pójdzie na fregaty. Macie ostatnią szansę.

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-23, 08:36
autor: AdrianM
Grulgor pisze: 2021-02-22, 22:54 Już wiadomo na 100% że A17 się nie uda?
Ty to potrafisz tak w różowych okularach. Zrozum, że brak mi takich zdolności. Komunikat przeczytałem, że się wszystko spartoliło, a my trzymamy dobrą minę do złej gry :(

Umarł król, niech żyje król i tak władca wiecznie żywy :)

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-23, 09:39
autor: szafran
Akurat tydzień po odholowaniu B-104. No co za przypadek? ;)

Nie A17 to znajdzie się jakiś inny godny trzydziestolatek do tymczasowego przejęcia. Przecież to nasza tradycja brać coś tymczasowego i używanego :D
Ciągle też przypominam o COVID-19 bo chyba niektórzy o tym zapominają.

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-23, 09:45
autor: Waldek K
Dzisiejsza rozmowa z M. Błaszczakiem https://www.polskieradio.pl/7/129/Artyk ... y-wybrzeza
W skrócie:
- rozmowy ze Szwedami przeciągają się i nie idą w dobrym kierunku; "zaniepokojeni jesteśmy czasem pozyskania i ceną", w związku z tym...
- na odprawie z dowódcami podjęto decyzję o zamówieniu pierwszego okrętu w ramach programu "Miecznik i będzie to fregata
- na pyt. ile i kiedy w służbie - na razie pierwszy okręt, ale minister "chciałby" aby były 3 szt.; brak deklaracji odnośnie terminu ukończenia
- budowa w polskiej stoczni; uzbrojenie m.in. przeciwlotnicze, przeciwrakietowe i przeciwokrętowe o zasięgu "zbliżonym do MJR"

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-23, 12:15
autor: SiSi
Zdanie klucz do wypowiedzi ministra: “Ich budowę rozpoczniemy w polskiej stoczni, na polskim wybrzeżu”.

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-23, 12:50
autor: AdrianM
SiSi pisze: 2021-02-23, 12:15 Zdanie klucz do wypowiedzi ministra: “Ich budowę rozpoczniemy w polskiej stoczni, na polskim wybrzeżu”.
Klucz będzie w zrozumieniu tego:
Budowa Mieczników kolejno ma sens właśnie z punktu widzenia polskiego przemysłu. Nie będzie trzeba prowadzić aż tak szerokich inwestycji w infrastrukturę stoczniową, żeby mogła pomieścić np. dwie budowane jednocześnie jednostki. Nie będzie trzeba też powiększać załogi stoczni i poszukiwać dodatkowych specjalistów. Skupienie się krajowego przemysłu na pojedynczej jednostce w danym czasie sprawi, że zamówienie, byłoby realizowane przez wiele lat zapewniając ciągłość pracy i zabezpieczając istnienie stoczni. Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście czas pozyskania wszystkich planowanych Mieczników, który mógłby rozciągnąć się nawet do dekady i to przy założeniu że prace przeprowadzano by sprawie, bez większych opóźnień.
https://www.defence24.pl/miecznik-bedzi ... -komentarz

:)

Re: Przyszłość MW

: 2021-02-23, 15:49
autor: szafran
SiSi pisze: 2021-02-23, 12:15 Zdanie klucz do wypowiedzi ministra: “Ich budowę rozpoczniemy w polskiej stoczni, na polskim wybrzeżu”.
No to RSB odpada bo to nigdy nie było polskie wybrzeże ;) Zamówienie pójdzie do Gdyni i skończy się tak jak z Ratownikiem.