Flota Teksasu
Flota Teksasu
Witam wszystkich!
Osobiście jestem za spisem flot w okresie 1815-1914. Można coś takiego współnymi siłami urządzic. Przydało by się też w tym trochę ładu. Podzielenie tego spisu na jakieś ramy czasowe w formie rozdziałów czy coś takiego. Wzorem może byc wprost wspaniały Spis flot II wojny światowej - nie znaczy oczywiście że ma by swego rodzaju kalką tegoż.
Chcę też wspomniec, że mnie osobiście interesują tylko współczesne nam floty wojenne. Mam też ku temu swoją skromną stronkę, która pomału obrasta w piórka - www.floty.prv.pl - będącą moją skromną prywatną, tylko w języku polskim, odpowiedzią, na amerykański odpowiednik - www.hazegray.org/worldnav.
Mimo to mam też małe co nieco danych o flotach po 1815 r. Przede wszystkim o flocie republiki Teksasu, od 1845 stanu USA. I spisem tejże floty pragnę się już tu, w tym miejscu, podzielic:
Pierwsza flota - stan z 1836 r.:
szkuner LIBERTY (w służbie od 5-01-1836 r.; 75 ton; uzbr. małych dział; załoga 20-50. Odsprzedany w lipcu 1836 r.
szkuner INVINCIBLE (w służbie 18-01-1836 r.; 125 ton; uzbr.: 2 działa 18-funtowe, 2 działa 9-funtowe, 4 działa 6-funtowe; załoga 70. Wrak z nieznanych mi (zenkos) przyczyn.
szkuner BRUTUS (w służbie 25-01-1836 r.; 125 t; 1 działo 18 lb. (nie znam tego skrótu (zenkos) Swivel, 9 małych dział. Wrak z nieznanych mi (zenkos) przyczyn.
szkuner INDEPENDENCE (w służbie od stycznia 1836 r.; 125 ton; 6 dział 6-funtowych, 1 dugie działo 9-funtowe; załoga 40. Poddał się w walce - przyczyny mi nieznane (zenkos).
Druga flota - 1838-1846 r.:
bryg POTOMAC (w służbie przed 1838 r.; załoga 28. Służył później chyba jako hulk.
parowiec ZAVALA (w służbie 23-03-1839; 569 ton; 4 działa 12 lb med., 1 działo 9 lb długie. Wszedł na mieliznę w czerwcu 1842 r., skreślony z listy floty w czerwcu 1843 r.
szkuner SAN JACINTO (w służbie 27-06-1839; 170 ton; uzbr. jak ZAVALA; załoga 13 oficerów, 69 podoficerów i mar).W sztormie wyrzucił się na brzeg wyspy Aracas Island 31-10-1840 r.
szkuner SAN ANTONIO (w służbie od 27-06-1839; wypornośc i uzbr. jak SAN JACINTO (tylko 1 działo 12 lb. zamiast 9 lb; załoga jak SAN JACINTO. Zaginął na morzu we wrześniu 1842 r.
szkuner SAN BERNARD (w służbie 31-08-1839; dane jak SAN JACINTO i SAN ANTONIO). Wyrzucony w sztormie (?) na plażę pod Galveston we wrześniu 1842 r. Później sprzedany za 150 $.
bryg WHARTON (w służbie od 18-10-1839; 405 ton; 15 dział 18-funtowych, 1 działo 12 lb. długie; załoga 17 oficerów, 123 podoficerów i mar. Transfer do US Navy 11-05-1846 r. Później sprzedany za 55 $.
Slup (sloop) AUSTIN (w służbie 5-01-1840 r.; 600 ton; 16 dział 18-funtowych, 2 działa 18-funtowe medium, 20 dział 24-funtowych; załoga 23 oficerów, 151 podoficerów i mar) Transfer do US Navy 11-05-1846 r., przeholowany do Pensacoli. W 1848 r. porzucony w niejasnych okolicznościach (?).
Bryg ARCHER (w służbie 25-04-1840; 400 ton; 14 dział 18-funtowych medium; załoga 17 oficerów i 123 podoficerów i mar.). Transfer do US Navy 11-05-1846 r.
szkuner LOUISVILLE (w służbie 25-09-1839 r.; 95 ton; bez uzbr.; liczba załogi nieznana). Tender. Dalsze losy nieznane.
Wszystkie zakupione przez władze Teksasu.
Teksas przyłączono jako stan do USA 29 grudnia 1845 r.
To tyle w małym skrócie.
Pozdrawiam wszystkich!
Osobiście jestem za spisem flot w okresie 1815-1914. Można coś takiego współnymi siłami urządzic. Przydało by się też w tym trochę ładu. Podzielenie tego spisu na jakieś ramy czasowe w formie rozdziałów czy coś takiego. Wzorem może byc wprost wspaniały Spis flot II wojny światowej - nie znaczy oczywiście że ma by swego rodzaju kalką tegoż.
Chcę też wspomniec, że mnie osobiście interesują tylko współczesne nam floty wojenne. Mam też ku temu swoją skromną stronkę, która pomału obrasta w piórka - www.floty.prv.pl - będącą moją skromną prywatną, tylko w języku polskim, odpowiedzią, na amerykański odpowiednik - www.hazegray.org/worldnav.
Mimo to mam też małe co nieco danych o flotach po 1815 r. Przede wszystkim o flocie republiki Teksasu, od 1845 stanu USA. I spisem tejże floty pragnę się już tu, w tym miejscu, podzielic:
Pierwsza flota - stan z 1836 r.:
szkuner LIBERTY (w służbie od 5-01-1836 r.; 75 ton; uzbr. małych dział; załoga 20-50. Odsprzedany w lipcu 1836 r.
szkuner INVINCIBLE (w służbie 18-01-1836 r.; 125 ton; uzbr.: 2 działa 18-funtowe, 2 działa 9-funtowe, 4 działa 6-funtowe; załoga 70. Wrak z nieznanych mi (zenkos) przyczyn.
szkuner BRUTUS (w służbie 25-01-1836 r.; 125 t; 1 działo 18 lb. (nie znam tego skrótu (zenkos) Swivel, 9 małych dział. Wrak z nieznanych mi (zenkos) przyczyn.
szkuner INDEPENDENCE (w służbie od stycznia 1836 r.; 125 ton; 6 dział 6-funtowych, 1 dugie działo 9-funtowe; załoga 40. Poddał się w walce - przyczyny mi nieznane (zenkos).
Druga flota - 1838-1846 r.:
bryg POTOMAC (w służbie przed 1838 r.; załoga 28. Służył później chyba jako hulk.
parowiec ZAVALA (w służbie 23-03-1839; 569 ton; 4 działa 12 lb med., 1 działo 9 lb długie. Wszedł na mieliznę w czerwcu 1842 r., skreślony z listy floty w czerwcu 1843 r.
szkuner SAN JACINTO (w służbie 27-06-1839; 170 ton; uzbr. jak ZAVALA; załoga 13 oficerów, 69 podoficerów i mar).W sztormie wyrzucił się na brzeg wyspy Aracas Island 31-10-1840 r.
szkuner SAN ANTONIO (w służbie od 27-06-1839; wypornośc i uzbr. jak SAN JACINTO (tylko 1 działo 12 lb. zamiast 9 lb; załoga jak SAN JACINTO. Zaginął na morzu we wrześniu 1842 r.
szkuner SAN BERNARD (w służbie 31-08-1839; dane jak SAN JACINTO i SAN ANTONIO). Wyrzucony w sztormie (?) na plażę pod Galveston we wrześniu 1842 r. Później sprzedany za 150 $.
bryg WHARTON (w służbie od 18-10-1839; 405 ton; 15 dział 18-funtowych, 1 działo 12 lb. długie; załoga 17 oficerów, 123 podoficerów i mar. Transfer do US Navy 11-05-1846 r. Później sprzedany za 55 $.
Slup (sloop) AUSTIN (w służbie 5-01-1840 r.; 600 ton; 16 dział 18-funtowych, 2 działa 18-funtowe medium, 20 dział 24-funtowych; załoga 23 oficerów, 151 podoficerów i mar) Transfer do US Navy 11-05-1846 r., przeholowany do Pensacoli. W 1848 r. porzucony w niejasnych okolicznościach (?).
Bryg ARCHER (w służbie 25-04-1840; 400 ton; 14 dział 18-funtowych medium; załoga 17 oficerów i 123 podoficerów i mar.). Transfer do US Navy 11-05-1846 r.
szkuner LOUISVILLE (w służbie 25-09-1839 r.; 95 ton; bez uzbr.; liczba załogi nieznana). Tender. Dalsze losy nieznane.
Wszystkie zakupione przez władze Teksasu.
Teksas przyłączono jako stan do USA 29 grudnia 1845 r.
To tyle w małym skrócie.
Pozdrawiam wszystkich!
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Na temat floty Teksasu istnieje niezła strona pod adresem http://www.texasnavy.com/. Poza tym coś ponoć jest wypisane w "The Sailing Navy 1775-1854" P. Silverstone'a (piszę ponoć, bo w ręce tego dotąd nie miałem).
Jeśli chodzi o "katalog" flot wojennych, to od paru miesięcy działa moja strona, nad którą powoli (dochodzę do B ) pracuję. Po kilku zmianach i kombinacjach za datę graniczną przyjąłem rok 1797 (de facto początek wojen napoleońskich, trochę symboliczna likwidacja Republiki Weneckiej - jak znajdę wenę to w końcu skrobnę jakiś preface). Link w podpisie, zachęcam do współpracy.
Jeśli chodzi o "katalog" flot wojennych, to od paru miesięcy działa moja strona, nad którą powoli (dochodzę do B ) pracuję. Po kilku zmianach i kombinacjach za datę graniczną przyjąłem rok 1797 (de facto początek wojen napoleońskich, trochę symboliczna likwidacja Republiki Weneckiej - jak znajdę wenę to w końcu skrobnę jakiś preface). Link w podpisie, zachęcam do współpracy.
Re: Flota Teksasu
lb to skrót od funtazenkos pisze:1 działo 18 lb. (nie znam tego skrótu (zenkos)
Swoją droga witam rumianina
-
- Posty: 1178
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Flota Teksasu
MSiO 3/2000 - Bitwa pod Campeche
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
flota Teksasu
Paul H. Silverstone ["The Sailing Navy 1775-1854"] poświęca flocie Teksasu raptem dwie stroniczki, co zresztą wcale nie znaczy, że należy je lekceważyć, ponieważ jest za to bardziej rzetelny od niektórych wspominanych opracować, mylących nawet typy jednostek. Cytuję za nim wyjaśnienia spraw, przy których "zenkos" postawił znak zapytania. Szkuner "Invincible: został zniszczony (wszedł na mieliznę) w wyniku bitwy pod Galveston 27.08.1837. Szkuner "Brutus" utracił ster w tej samej bitwie, także został wyrzucony na mieliznę i zniszczony, a więc były to straty bojowe. Szkuner "Independence" poddał się meksykańskim okrętom "Vencedor del Alamo" i "Libertador" 17.04.1837, po prostu dlatego, że tylko w amerykańskiej propagandzie (a nie w życiu i w rzetelnych opracowaniach historycznych) Amerykanie zawsze pokonywali Meksykanów. "Potomac" służył nie "później", tylko od początku wyłącznie jako okręt koszarowy (w Galveston), ponieważ uznano go za bezużytecznego dla potrzeb bojowych. Szkuner "San Bernard" został wyrzucony na brzeg w sztormie, we wrześniu 1842, ale ściągnięty, wyremontowany, przekazany marynarce USA 11.05.1846 i sprzedany 30.11.1846. Slup "Austin" służył w marynarce USA od 1846 do 1848 w charakterze hulka koszarowego i w 1848 po prostu go rozebrano. Szkunera "Louisville" Silverstone nie wymienia. Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Re: flota Teksasu
Wszystkie stocznie podane przez Silverstona i podobnie innych badaczy , a moze przepisywaczy, sa ZLE. Sa to nazwiska kupcow ( Schott & Whitney, Philadelphia ) ktorzy posredniczyli w finansowaniu tych jednostek.Krzysztof Gerlach pisze:Paul H. Silverstone ["The Sailing Navy 1775-1854"] poświęca flocie Teksasu raptem dwie stroniczki, co zresztą wcale nie znaczy, że należy je lekceważyć, ponieważ jest za to bardziej rzetelny od niektórych wspominanych opracować, mylących nawet typy jednostek.
Z mojego mailu;
Moreover names changes of the sloop AUSTIN are not cleared. That ship was evidently launched as AUSTIN and delivered as AUSTIN. In 1840 listed as TRINITY, then again as AUSTIN. On 13th may 1842. Moore wrote in his letter from his flagship, sloop of war TEXAS, then c. 1844 again AUSTIN.
Re: Flota Teksasu
11.08.1836zenkos pisze: Pierwsza flota - stan z 1836 r.:
szkuner LIBERTY (w służbie od 5-01-1836 r.; 75 ton; uzbr. małych dział; załoga 20-50. Odsprzedany w lipcu 1836 r.
szkuner INVINCIBLE (w służbie 18-01-1836 r.; 125 ton; uzbr.: 2 działa 18-funtowe, 2 działa 9-funtowe, 4 działa 6-funtowe; załoga 70. Wrak z nieznanych mi (zenkos) przyczyn.
szkuner BRUTUS (w służbie 25-01-1836 r.; 125 t; 1 działo 18 lb. (nie znam tego skrótu (zenkos) Swivel, 9 małych dział. Wrak z nieznanych mi (zenkos) przyczyn.
szkuner INDEPENDENCE (w służbie od stycznia 1836 r.; 125 ton; 6 dział 6-funtowych, 1 dugie działo 9-funtowe; załoga 40. Poddał się w walce - przyczyny mi nieznane (zenkos).
Official List of Vessels Whose registers and papers Emanate from the Texian Government
Vessels of War
Schooner of War Independence
Schooner of War Invincible
Schooner of War Brutus
Schooner of War Liberty
Schooner of War Thomas Toby
Schooner of War Terrible
Schooner (Transport) Passaic
Armed Steamboat Ocean paddle 1834 Bayou Sorrell, La. 177t reg New Orleans, La.Sold Texan, 1836. Lost by snagging, Brazoria, Tex., 11/36
Merchantman
Brig Col.Crockett
Schooner Col.Fannin
Schooner San Jacinto
Steamboat Yellow Stone paddle 1831 Louisville, Ky. 144t reg New Orleans, La. Sold Texan, 1836. Lost by stranding,, 1837, Brazos River or Buffalo Bayou
Steamboat Laura paddle 1835 Louisville, Ky. 65t reg. New Orleans, La.Sold Texan, 1836
Steamboat Cayugapaddle 1832 Pittsburgh, Pa. 87t Pittsburgh, Pa.Sold Texan, 1835. Reportedly renamed Branch T. Archer
Sloop Col.Knight
Sloop Fourth of July
Re: Flota Teksasu
Liberty schooner
1833 Mathews County, Va.
72 91/95t 67'10''x18'x 6'7''
built as William Robbins
reg owned by McKinney & Williams
23.8.1836 reg Baltimore, Md.
26.06.1838 reg New Orleans #101 for Louis Berniaud, NO
???
Brutus schooner
1834 Franklin County ,Maine
127 47/95t 82x22x8ft
reg New York
12.9.1834 reg Baltimore, Md
31.12.1835 reg (temporary) New Orleans #108 August Chapman Allen, New York City
12.2.1836 reg New Orleans #16 William Bryan (merchant); New Orleans
Invincible schooner
10.1835 Baltimore
126t 83ftx ?x8ft
(built as slaver)
1833 Mathews County, Va.
72 91/95t 67'10''x18'x 6'7''
built as William Robbins
reg owned by McKinney & Williams
23.8.1836 reg Baltimore, Md.
26.06.1838 reg New Orleans #101 for Louis Berniaud, NO
???
Brutus schooner
1834 Franklin County ,Maine
127 47/95t 82x22x8ft
reg New York
12.9.1834 reg Baltimore, Md
31.12.1835 reg (temporary) New Orleans #108 August Chapman Allen, New York City
12.2.1836 reg New Orleans #16 William Bryan (merchant); New Orleans
Invincible schooner
10.1835 Baltimore
126t 83ftx ?x8ft
(built as slaver)
Re: Flota Teksasu
Baltimore Gazette and Daily Advertiser, published as The Baltimore Gazette And Daily Advertiser; Date: 11-05-1835; Volume: 84; Issue: 13955; Page: [3];
Schr, Invincible for Havana sailing soon.
Baltimore Gazette and Daily Advertiser, page [2], vol. 84, iss. 13974 Publication Date: November 27, 1835
Schr, Invincible (new) in Baltimore harbour
Schr, Invincible for Havana sailing soon.
Baltimore Gazette and Daily Advertiser, page [2], vol. 84, iss. 13974 Publication Date: November 27, 1835
Schr, Invincible (new) in Baltimore harbour
Re: Flota Teksasu
Ocean paddle steamer
1824 Bayou Sorrell, St.Martin Parish
177 86/95t 108'6''x27'2''x6'9''
8 boilers, chimneys
one deck square stern plain bow head
27.8.1834 enrolled New Orleans #104 Samuel Ives, St.Martin
28.8.1834 vessel mortgaged by Samuel Ives for $6,717.78
14.05.1836 registered New Orleans #51 Samuel Currie,New Orleans
(register secured by Thomas Toby, New Orleans., agent for the owner)
1824 Bayou Sorrell, St.Martin Parish
177 86/95t 108'6''x27'2''x6'9''
8 boilers, chimneys
one deck square stern plain bow head
27.8.1834 enrolled New Orleans #104 Samuel Ives, St.Martin
28.8.1834 vessel mortgaged by Samuel Ives for $6,717.78
14.05.1836 registered New Orleans #51 Samuel Currie,New Orleans
(register secured by Thomas Toby, New Orleans., agent for the owner)
Re: Flota Teksasu
Paper: Houston Telegraph, published as Telegraph and Texas Register; Date: 12-09-1836; Volume: I; Issue: 45; Page: [2]; Location: Houston, Tex
The proprietors of the steamboat Ocean have offered $5000 to raise it.
the job will, we understand , be immediately undetaken
The proprietors of the steamboat Ocean have offered $5000 to raise it.
the job will, we understand , be immediately undetaken
Re: Flota Teksasu
Thomas Toby schooner (privateer)
1829 Dorchester County
112 60/95t 73'6''x22'10''x7'10''
as privateer 100 men
built as Da Kalb
15.1.1836 registered Providence #1
12.5.1836 reg New Orleans #50 for M.S.Cucullu, La Pure & Thomas Cucullu (Trading under firm M.S.Cucullu, La Pure & Co)
2.09.1836 reg New Orleans #77 Henry G. Heartt, james read (Trading under the firm James reed & Co)
1829 Dorchester County
112 60/95t 73'6''x22'10''x7'10''
as privateer 100 men
built as Da Kalb
15.1.1836 registered Providence #1
12.5.1836 reg New Orleans #50 for M.S.Cucullu, La Pure & Thomas Cucullu (Trading under firm M.S.Cucullu, La Pure & Co)
2.09.1836 reg New Orleans #77 Henry G. Heartt, james read (Trading under the firm James reed & Co)
Re: Flota Teksasu
Paper: Public Ledger; Date: 11-01-1836; Volume: II; Issue: 189; Page: [2]; Location: Philadelphia, Pennsylvania
The Texians now equipping 2 armed vessels at Galveston
- the schooner De Kalb to carry 18 guns
- the schooner Viper , lately the Passaic of New Orelans
Passaic schooner
1832 Saddle River, N.J.
46 38/95t 56'4''x18'7''x5'3''
round tuck
24.11.1832 enrolled at New York #477
21.5.1833 reg. New Orleans #48 for Alexander Baron., New Oreleans
15.1.1834 reg. New Orleans #7 Samuel Hermann, Jr., merchant NO
24.3.1834 enrolled New Orleans #42 Jacques Larose, NO
21.4.1834 reg. New Orleans #47 same owner
29.5.1835 enrolled New Orleans #51 same owner
20.7.1836 reg. New Orleans #68 Gabriel DeHabiles, New Orleans
The Texians now equipping 2 armed vessels at Galveston
- the schooner De Kalb to carry 18 guns
- the schooner Viper , lately the Passaic of New Orelans
Passaic schooner
1832 Saddle River, N.J.
46 38/95t 56'4''x18'7''x5'3''
round tuck
24.11.1832 enrolled at New York #477
21.5.1833 reg. New Orleans #48 for Alexander Baron., New Oreleans
15.1.1834 reg. New Orleans #7 Samuel Hermann, Jr., merchant NO
24.3.1834 enrolled New Orleans #42 Jacques Larose, NO
21.4.1834 reg. New Orleans #47 same owner
29.5.1835 enrolled New Orleans #51 same owner
20.7.1836 reg. New Orleans #68 Gabriel DeHabiles, New Orleans
Re: Flota Teksasu
Union schooner
1835 Hampton ., Va
46 59/95t 52'6''x16'8''x6'3''
square stern
6.1.1836 enrolled Norfolk and Portsmouth , Va #3
16.6.1836 reg New Orleans #57 Joseph Clark Williams, New Orleans
renamed Terrible
1835 Hampton ., Va
46 59/95t 52'6''x16'8''x6'3''
square stern
6.1.1836 enrolled Norfolk and Portsmouth , Va #3
16.6.1836 reg New Orleans #57 Joseph Clark Williams, New Orleans
renamed Terrible
Re: Flota Teksasu
Cayuga paddle steamer
1832 Pittsburgh , Pa
88 47/95t 96'11''x17'4''x5'6''
2 boilers, pink stern, no masts
27.6.1834 registered (temporary) New Orleans #63
27.6.1834 registered New Orleans #64
Armed with 2 small guns
commissioned in national Texas navy
before of Summer 1837 sold
1832 Pittsburgh , Pa
88 47/95t 96'11''x17'4''x5'6''
2 boilers, pink stern, no masts
27.6.1834 registered (temporary) New Orleans #63
27.6.1834 registered New Orleans #64
Armed with 2 small guns
commissioned in national Texas navy
before of Summer 1837 sold
Re: Flota Teksasu
Paper: Houston Telegraph, published as Telegraph and Texas Register; Date: 08-05-1837; Volume: II; Issue: 29; Page: [2]; Location: Houston, Texas
steamboat Branch T. Archer arrived yesteday - ply Huston-Galveston
together with Leonidas
Paper: Times-Picayune, published as THE DAILY PICAYUNE; Date: 06-13-1838; Page: 2; Location: New Orleans, Louisiana
steamers Branch T. Archer and Correo
Paper: Houston Telegraph, published as Telegraph and Texas Register; Date: 01-09-1839; Volume: IV; Issue: 27; Page: [4]; Location: Houston, Texas
steamer Branch T. Archer
Houston Telegraph, published as Telegraph and Texas Register; Date: 03-17-1838; Volume: III; Issue: 14; Page: [2]; Location: Houston, Texas
4 steamers plying Houston-Galveston
Branch T. Archer
Sam Houston
Friendship
Laura
steamboat Branch T. Archer arrived yesteday - ply Huston-Galveston
together with Leonidas
Paper: Times-Picayune, published as THE DAILY PICAYUNE; Date: 06-13-1838; Page: 2; Location: New Orleans, Louisiana
steamers Branch T. Archer and Correo
Paper: Houston Telegraph, published as Telegraph and Texas Register; Date: 01-09-1839; Volume: IV; Issue: 27; Page: [4]; Location: Houston, Texas
steamer Branch T. Archer
Houston Telegraph, published as Telegraph and Texas Register; Date: 03-17-1838; Volume: III; Issue: 14; Page: [2]; Location: Houston, Texas
4 steamers plying Houston-Galveston
Branch T. Archer
Sam Houston
Friendship
Laura