Francuskie okręty spod żagla i pary (1)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo proszę o opis danych i losów fregat FOLLE (1761), TERPSICHORE ((10.08.1763) oraz SULTANE (28.06.1765).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

32-działowa fregata Folle klasy de 8 została zwodowana w 1761 w Nantes. Około 500 ton, 39,00 x 10,24 x 5,20 m. Projektant Pierre-Augustin Lamothe. Uzbrojenie: 28 x 8-f, na pokładach otwartych 6 x 4-f. Zbudowano ją pod nazwą Conscience (?) dla działań korsarskich. W listopadzie 1761 zakupiona przez marynarkę królewską i przemianowana na Folle. Zdobyta przez Anglików 10.1762, odkupiona od nich 5.1763 i używana jako okręt korsarski. Zwrócona marynarce wojennej 24.05.1765. Rozebrana w Tulonie w 1780.
36-działowa fregata Terpsichore klasy de 12 została zbudowana w okolicach Nantes, a ściśle biorąc w Paimboeuf albo Indret. Około 600 ton, 46,61 x 11,05 x 5,63 m. Projektant Antoine Groignard. Uzbrojenie: 30 x 12-f, nic na pokładach otwartych. Wycofana z floty w 1783, sprzedana w 1787.
32-działowa fregata Sultane klasy de 12 została zbudowana w Tulonie. Około 650 ton, 42,25 x 11,05 x 5,63 m. Projektant N. Poumet. Uzbrojenie: 26 x 12-f, na pokładach otwartych 4 lub 6 x 6-f. Walczyła w wojnie amerykańskiej, głównie eskortując konwoje. Od września 1792 okręt szpitalny. W 1793 przemianowana na Victoire albo Victorieuse. Zajęta przez Anglików podczas ich wkroczenia do Tulonu 18.12.1793 i potem spalona.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, jeśli można Panie Krzysztofie, to bardzo bym prosił o opisanie fregat typu Infidele z lat 1766-1767:
[09.1765] INFIDELE, [06.1765] LEGERE, [12.03.1766] SINCERE, [20.04.1766] INCONSTANTE, [20.10.1766] BLANCHE (czy Anglicy zdążyli ją pomierzyć? bo służyła po zdobyciu bardzo krótko, jeden rok tylko), [04.11.1766] ENJOUEE.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Fregaty 40/44/46-działowe typu de 18, Venus/Virginie (84 jednostki)
proj. 46.47 x 11.92 x gł. 6.20 m, zał. 327, uzbr: proj. bat 28-18f, spk 12-8f + 4ha36f (od 1806 bat 28-18f, spk 8-8f + 8ka24f, od 1817 bat 28-18f, spk 2-8f + 14ka24f, od 1828 bat 28-18f, spk 2-18f + 16ka24f, od 1838 bat 24-18f + 4ha163, spk 2-18f + 16ka24f)
[ .08.1794] COURAGEUSE = JUSTICE
.
COURAGEUSE zbud. w Breście (w. 08.1794). 20.04.1795 przemianowana na JUSTICE. Służyła na Morzu Śródziemnym, m.in. była w bitwie pod Abukirem 08.1798, ale zdołała umknąć. Na początku 1801 przedarła się do Egiptu z posiłkami dla armii francuskiej. 27.09.1801 zdobyta przez Anglików po kapitulacji Aleksandrii i przekazana Turkom
Przepraszam , ze tylko czasami sie wtroacam, bo ani to po kolei , trudno to nazwac forum, ale ten okret mnie interesuje. Moze cos wiecej o przrkazaniu Turkom. Czy bylöy tez inne okrety im przekazane ?

Flota Tunisu posiadala 3 fregaty 48 dzialowe, ex francuskie gabarry , dobyte prze z Anglikow i zakupione przez Beja w 1811 -3 na Malcie. Min DROMADAIRE zdobyty przez HMS AJAX. Moze da sie reszte ustalic, wzglednie info o DROMADAIRE.

Bej Tunisu zakupil tez tartane UNION (1795-97)

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

32-działowe fregaty typu Infidele klasy de 12. Zbudowane w Hawrze. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Około 600 ton, wymiary 42,25 x 11,05 x 5,55 m. Uzbrojenie: 26 x 12-f.
Infidele – od 1777 hulk w Breście. Wycofana 1778.
Legere – w 1780 wpędzona na brzeg i zniszczona przez Anglików.
Sincere – sprzedana 1777.
Inconstante – 25.07.1781 padła ofiarą pożaru, kiedy stała na kotwicowisku wyspy Vaches blisko Martyniki i wyleciała w powietrze.
Blanche – zdobyta przez Anglików na Antylach 21.12.1779 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Zatonęła w huraganie 11.10.1780. Praktycznie nie została nawet zarejestrowana, więc jeśli ją zmierzono, to trudno stwierdzić, gdzie szukać tych wymiarów.
Enjouee – od 1777 hulk w Breście. Rozebrana 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dromadaire – fluita zbudowana w stoczni Chicallat et Jouvin, w Marsylii, zwodowana w czerwcu 1810, przynajmniej nominalnie 24-działowa. Opuściła Tulon 29.03.1811 wioząc kule, granaty i proch na Korfu; po drodze zdobyta 31.03.1811 przez HMS Ajax i HMS Unité w pobliżu Elby; dowodził nią wtedy lieutenant de vaisseau Morin czy Maurin.
W tej samej stoczni zeszła na wodę 24.01.1811 fluita Merinos o nośności 800 ton, nominalnie 22-działowa. Po opuszczeniu Livorno kursem na Korsykę, została przechwycona przez HMS Apollo w pobliżu tej wyspy 13.02.1812. Ponieważ nie wcielono jej do Royal Navy, jest możliwe, że to jeden z tych pozostałych transportowców (teoretycznie fluity były transportowcami marynarki wojennej większymi od gabar, ale często ten sam okręt klasyfikowano raz tak, a raz tak, więc to kwestia bez znaczenia).

We wrześniu 1801 przy kapitulacji Francuzów w Aleksandrii w ręce zwycięzców wpadło 6 większych okrętów. Oprócz fregaty Justice Turkom przekazano wtedy także 30/32-działową fregatę Mantoue oraz 64- lub 74-działowy liniowiec Causse.
Lekka fregata Mantoue została zwodowana w Wenecji 18.06.1794 jako Cerere. Dostała się Francuzom podczas zajmowania przez nich tej republiki w 1797, chociaż faktycznie pochwycono ją na Korfu. W marynarce francuskiej początkowo jako Ceres, od 11.11.1797 jako Mantoue.
Liniowiec Causse zwodowano także w Wenecji pod nazwą Vulcano. Po zajęciu przez Francuzów w 1797 przemianowany na Causse. Uczestniczył w wyprawie egipskiej generała Bonaparte w 1798, ale tylko w charakterze okrętu szpitalnego.

Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Chciałbym prosić o opisanie fregaty ABENAKISE, która zdobyta przez Anglików w 1757 stała się wzorem dla angielskich projektów fregat. Czy była pojedyncza, czy zbudowano więcej tego typu. Bardzo proszę o wyjaśnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

ABENAKISE - Frégate de 36 canons (1756 - 1757)
Chantier : Québec, Canada. Commencé : 07/1753 ; Mis à flot :
06/1756 ; En service : 11/1756 ; Retiré : 23/11/1757.
Caractéristiques : 650 t ; 46,8 x 12,5 m ; Plans Levasseur ; VIII.18
+ XXVIII.12 + II.6.
Observations : Du nom de la tribu canadienne des Abénakis ;
6/1756 : Armée à Québec avec l'équipage du LEOPARD ; 5/7-
6/9/1756 : De Québec pour Louisbourg (13/8) puis Brest, rapatrie
des soldats blessés au début de la guerre de Sept Ans ; 3/5-
19/6/1757 : De Brest pour Louisbourg (LV Mac Carthy, escadre
Du Bois de La Motte) ; 30/10/1757 : Repart de Louisbourg pour
la France puis est séparée de l'escadre dans le mauvais temps ;
23/11/1757 : Prise par HMS UNICORN aux atterrages de Brest ;
13/6/1758��HMS AURORA (sa carène servira de modèle pour
la construction de deux types de frégates anglaises) ; 4/1763 :
Démolie.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fregatę Abénakise zbudowano w latach 1753-1756 (wodowana 06.1756) w Quebec. Jej projektantem był R.N. Levasseur czy Lavasseur. Nie było innych jednostek w tym typie, bowiem konstrukcyjnie należała do przestarzałych już fregat półtorapokładowych (ostatnia tej budowy w marynarce francuskiej). Około 650 ton, wymiary 46,8 x 12,5 m. Anglicy zmierzyli jej 43,89 x 11,80 x 4,62 m, tonaż 946 ton. Uzbrojenie (francuskie): na dolnym pokładzie 8 dział 18-funtowych, na górnym (głównym) pokładzie 28 dział 12-funtowych, na pokładzie rufowym 2 działa 6-funtowe. Zdobyta przez Anglików 23.11.1757 w pobliżu Brestu i wcielona do Royal Navy, od 13.06.1758 pod nazwą Aurora. Rozebrana w 1763.
Powody, dla których wywarła tak wielkie wrażenie na Thomasie Slade nie są proste. Była przestarzałej konstrukcji, źle i niesolidnie zbudowana (stąd tak znikoma długość służby). Jednak ówczesny inspektor Royal Navy zachwycił się jej liniami kadłuba i właściwościami żeglarskimi – niewątpliwie słynęła z szybkości przy prawie wszystkich kierunkach do wiatru (rzecz jasna – porównawczo), jeśli ten nie był bardzo silny, i morze nie nazbyt wzburzone, charakteryzowała się świetną zwrotnością i nawietrznością. Brytyjczycy nie zamierzali powtarzać ani półtorapokładowej konstrukcji, ani słabego szkieletu czy sfuszerowanych wiązań. Jednak w lutym 1760 Admiralicja nakazała przygotowanie projektów 74-działowca, 64-działowca, fregaty 32-działowej, fregaty 28-działowej (typ Mermaid) i slupa inspirowanego liniami fregaty Aurora (ex-Abénakise).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
PS. Mam nadzieję, że to nieco więcej istotnych informacji niż w skanie
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Fascynacja Slade'a była chyba zrozumiała, oto okręt szybki i zwrotny, a on musi konstruować balie, które mają przetrwać wszystkie sztormy atlantyckie i jak już się skończą zapasy po półrocznym pływaniu, pokonać jeszcze flotę nieprzyjaciół.
Znalazłem jeszcze dwie 1 1/2 pokładowe fregaty: HEBE (06.1757) i HARMONIE (06.1757). Proszę o opisanie ich danych i losów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hm, nie wiem czy okręt WOJENNY, który jest bardziej odporny na ogień przeciwnika, silniej uzbrojony, ma lepszą dzielność morską i jest zwrotny można nazwać balią tylko dlatego, że „wyciąga” węzeł lub dwa mniej, ale niech Panu będzie. Z faktu, że Abénakise była zwrotna nie należy wysnuwać wniosku, że przewyższała pod tym względem żaglowce brytyjskie, tylko iż zdumiewało to Anglików, przyzwyczajonych do zazwyczaj leniwych w zwrotach, długich jednostek francuskich.
Hébé i Harmonie zostały zbudowane w Hawrze, a ich projektantem Jean-Joseph Ginoux. Te dwie fregaty 36-działowe, tworzyły typ Hébé, o parametrach: około 600 ton, 46,96 x 11,21 x 4,85 m. Uzbrojenie: 2 działa 18-funtowe na dolnym pokładzie, 28 armat 12-funtowych na pokładzie górnym i 6 dział 6-funtowych na pokładach otwartych.
Hébé – uczestniczyła w różnych starciach z okrętami brytyjskimi w latach 1758-1759. We wrześniu 1763 weszła na mieliznę w pobliżu Wysp Kanaryjskich i uległa zniszczeniu.
Harmonie – służyła niezwykle krótko. Kiedy w marcu 1759 wyszła z Dunkierki razem z fregatą Danaé, zostały zaatakowane przez pojedynczą fregatę brytyjską. Przy stosunku sił 2 do 1 Harmonie starała się jak najmniej narażać, a kiedy po trzech kwadransach zbliżyła się druga fregata Royal Navy, po prostu uciekła, co skończyło się zdobyciem Danaé przez Anglików. W grudniu 1760 wynajęta do celów handlowych, zatonęła zaraz w pobliżu Dunkierki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opisanie danych i losów fregat GUIRLANDE (1757) (mam dwie, jedną 18-działową, drugą 22-działową, wymieniane jako fregaty albo korwety), VENGEANCE (1757) oraz MELAMPE (1757). Jeśli to możliwe, proszę o pomiary brytyjskie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Były dwie jednostki o nazwie Guirlande w bliskim odstępie czasowym, ale tylko jedna z 1757. Obie miały na tyle pośrednie wymiary i uzbrojenie, że jedni zaliczają je do małych fregat, inni do dużych korwet. Jednak pozostałe cechy, a przede wszystkim takielunek, jednoznacznie wskazują, że nazywanie pierwszej fregatą jest błędne.
Korweta Guirlande zwodowana w Breście w styczniu 1757 miała około 300 ton, wymiary 34,1 lub 32,5 x 8,7 lub 8,13 x 2,8/4,06 m. Uzbrojenie: 16 dział 4-funtowych. Została zdobyta przez Anglików 29.06.1758 na wodach kanału La Manche i wcielona do Royal Navy jako Cygnet (Signet). W momencie przechwycenia miała takielunek dwumasztowy, a nad otwartym pokładem działowym tylko krótkie pokładziki rufówki i dziobówki, więc absolutnie nie była fregatą. W marynarce brytyjskiej, gdzie zmierzono jej 33,81 x 8,62 x 2,74 m i 394 tony tonażu, służyła jako trójmasztowy slup (nie fregata) uzbrojony w 18 dział 6-funtowych.W 1768 została sprzedana.
26-działowa fregata korsarska zwodowana w Nantes w 1760 była okrętem prywatnym. Dopiero w listopadzie 1761 zakupiono ją dla marynarki królewskiej i nazwano Guirlande. Zdobyta przez Anglików 18.08.1762 i wcielona do Royal Navy jako Garland, 22-działowy okręt 6 rangi. Nie tylko brak jej wymiarów w służbie angielskiej, ale nie znamy nawet dalszych losów.

Vengeance – korsarska fregata 24-działowa, zwodowana w Saint Malo w 1757. Już w lutym 1758 zdobyta przez Brytyjczyków i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 28-działowa fregata z 9-funtówkami w baterii, okręt 6 rangi. Zdobywcy wymierzyli jej 116’11’ x 32’4” x 11’3,5”, tonaż 533 tony. W 1766 zmieniona w falochron.

Mélampe – korsarska fregata zwodowana w Bayonne w 1757. Już 2.11.1757 zdobyta przez Anglików i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 36-działowa fregata z 12-funtówkami w baterii, okręt 5 rangi. Zdobywcy wymierzyli jej 134’6’ x 35’6” x 11’3,5”, tonaż 748 ton. Wycofana w 1764.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
jogi balboa
Posty: 2823
Rejestracja: 2007-01-18, 16:39

Post autor: jogi balboa »

dobywcy wymierzyli jej 134’6’ x 35’6” x 11’3,5”
mogę naiwnie zapytać co to znaczy?
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pierwszy wymiar w stopach i calach to długość dolnego pokładu mierzona od wewnętrznej krawędzi rowka na poszycie w dziobnicy do wewnętrznej krawędzi rowka na poszycie w tylnicy.
Drugi wymiar to szerokośc maksymalna razem z poszyciem.
Trzeci wymiar to głębokość kadłuba (tzw. głębokość w ładowni) od pasa wewnętrznego poszycia drugiego na prawo (albo lewo) od nadstępki do spodu klepek poszycia dolnego pokładu.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opisanie trzech fregat: BOULLONGNE (1758) od 1761 angielska BOULOGNE, AIMABLE NANON (1758) oraz CHEZINE (1758).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Zablokowany