Annam (Wietnam)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Annam (Wietnam)

Post autor: pothkan »

Chciałbym poruszyć temat kolejnej "egzotycznej" floty XIX w. Jak wiadomo, od XI w. Wietnam był zasadniczo (pod zwierzchnictwem chińskim) państwem niezależnym. W 1839 r. zmienił nazwę na Państwo Wielkiego Południa (Dai Nam). W 1859 r. Francuzi wylądowali w Sajgonie, w 1862 r. przejęli Kochinchinę (okolice Sajgonu), a w 1874 r. Tonkin, ograniczając włości cesarskie do środkowej części Wietnamu, zwanej Annamem. Na mocy traktatu z 25 VIII 1883 Annam stał się francuskim protektoratem, i stan ten trwał do lipca 1945 r.

Oto co dotąd zebrałem:

stan na 1822 r.:

• ~100 dużych galer (50-70 rzędów wioseł, 1x 12-24 f., + lekkie działka, swivel guns)
• ~500 średnich galer (40-44 rz., 1x 4-6 f., swivel guns)
• ~200 kanonierek wiosłowych (16-22 działa)

wzmiankowana w 1862 r.:

'korweta' "Morski Orzeł" (wiet. "Ðại bàng Biển" ?)

stan na 1882 r.:

• 7 korwet (?)
• ~300 dżonek
• 1 duży i 4 małe parówce (wt. przekazane przez Francję w 1876)
razem 16,000 ludzi i 1,200 dział

Uzbrojone parowce (powinno być pięć, ale jeden jest wątpliwy - czyli inny, nieznany mi zamiast niego?):

* kanonierka klasy "Itasca" lub "Unadilla"
J. English & Novelty Iron Works - New York, 507/691 t, 48.2×8.5×2.9 m, 10 kt, 4x 24pdr, 1x 20pdr, 1x 12pdr, 114 p.
Dang Wee (05.1861/08.1861/09.1861)
11.1869 ex-USA Unadilla; † 1870
wydaje mi się, że nie trafiła do Annamu, tylko prywatnego armatora z Hongkongu?

* francuskie, przekazane 10.1876 (nazwy francuskie, annamickie nieznane - takie same?):
ps: ilustracje tych okrętów (lub bliźniaków) poszukiwane!

1) Aviso de 2e classe, klasa "Surcouf"
Rochefort, 628 t, 49.5×8.1×3.5 m, 10.5 kt, 500 ihp, 2x 140mm, 2x 120mm.
d'Entrecasteaux (09.1856/07.1858/01.1859)
wyc. 1884 (?)

2) Canonnière de 2e classe, klasa "Aspic"
Lorient, 470 t, 39.8×6.4×2.2 m, 8 kt, 400 ihp, 1x 160mm, 2x 40mm.
Scorpion (1866/08.1866/1867)
1883 w złym stanie, dalsze losy?

3) transportowiec klasy "Sèvre"
Societe Gouin et Cie. - Nantes, 900 T (2200 t), 72.9×10.4×4.3 m, 700 ihp, 2x guns, 117 p.
Mayenne (06.1856/09.1857/10.1857)
dalsze losy nieznane

4) Aviso de flottille
zbud. w Chinach, 150 ihp
Bien Hoa (1863)
dalsze losy nieznane

* dwa holowniki śrubowe, nieznanego pochodzenia i danych:

Thuan An: 1885 fr. bzn, § 07.1890
Thuan Thiep: 1887 fr. bzn, § 07.1890

Niejasny jest koniec annamickiej floty - najprawdopodobniej nastąpił przed 1890 r., ale być może rząd/król Annamu posiadał jakieś okręty/statki w późniejszym okresie (tak było np. z Marokiem).
Obrazek
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wg informacji z dostępnych mi opracowań,
- w dniu 4.08.1876 Francuzi przekazali Annamowi razem z kanonierką Scorpion także awizo śrubowe D'Estaing (typu D'Estaing);
- awizo śrubowe D'Entrecasteux, przekazane 18.08.1876, nosiło w marynarce Annamu nazwę Loi Dat.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Krzysztof Gerlach pisze:Wg informacji z dostępnych mi opracowań,
- w dniu 4.08.1876 Francuzi przekazali Annamowi razem z kanonierką corpion także awizo śrubowe D'Estaing (typu D'Estaing);
No to mamy "piątaka". Można prosić o dane?
Krzysztof Gerlach pisze: awizo śrubowe D'Entrecasteux, przekazane 18.08.1876, nosiło w marynarce Annamu nazwę Loi Dat.
Można spytać, skąd ta wiadomość?

Cichutko liczę również na jakieś materiały ilustracyjne dot. powyższych "francuzów" - mam tylko bliźniaka "Mayenne", "Sevre". :)
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

D'Estaing - awizo śrubowe 2 klasy, o drewnianym kadłubie. Wyporność kadłuba 695 ton, wyporność całkowita 750 ton. Długość na LW 53,0 m, długość pokładu 54,2 m, szerokość na LW 8,32 m, szerokość maksymalna 8,4 m, głębokość 3,08 m, zanurzenie średnie 3,26 m, zanurzenie maksymalne 3,66 m. Silnik z FCM o mocy 150 koni nominalnych oraz 390 koni indykowanych. Prędkość 10 węzłów. Uzbrojenie w 1875: 4 działa 14 cm M1867 MLR. Załoga 85 ludzi. Zwodowane w Tulonie 26.05.1859.
Źródła różne, kompilowane.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Ciekawi mnie konkretnie, skąd pochodzi informacja o nazwie "Loi Dat".

Czy zna pan może daty położenia stępki i wejścia do słuzby "d'eStaing" oraz "Scorpiona"?

Jakie pełne nazwy nosiły stocznie w Rochefort, Tulonie i Lorient?

Z góry dziękuję i pozdrawiam,
Oskar
Obrazek
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

D’Estaing – położenie stępki 25.03.1858; wejście do służby 10.1859.
Scorpion – położenie stępki 1866; wejście do służby faktycznie 1867 (formalnie w dniu wodowania, czyli 13.08.1866).

Wszystkie wymienione stocznie należały do państwowych arsenałów, nie wiem więc, czy w ogóle miały inne nazwy (może miały) niż Arsenale de Rochefort, Arsenale de Toulon i Arsenale Lorient.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Tailandski pparowiec AKARET RATANAT (i) (EMPRESS) zbud 1863 w Vietnamie . (moze byc tylko ex Vietnamski)
jach srubowy drewniany
200t 120x13ft 40 ludzi 25nKM 2 dziala.
Wycofany przed 1885 (?) kirdy to VATA RATTANA PICHI zostal przemianowany na AKARET RATANAT (ii).

AvM
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

W pańskiej notce z WI 1988/3 jest wymieniony jako "purchased in Vietnam". O ile nie pojawiły się nowe dane w sprawie tego jachtu, to mam następujące wątpliwości:

1) Jaka podstawa, że zbudowany w Wietnamie?
2) Jaka podstawa, że annamska właśność rządu/okręt? Być może prywatny statek handlowy jakiegoś wietnamskiego kupca/kompanii? (niezależnie, czy zbudowany w Wietnamie, czy nie)
3) Od 1859 r. Sajgon (a to chyba najprawdopodobniejsze miejsce budowy, jeśli przyjmujemy Wietnam) był pod okupacją Francuzów, a w 1862 r. został formalnie (wraz z całą Kochinchiną) francuską posiadłością. To też może zmieniać sytuację.

No i co z tą "Unadillą" :? ? Skąd Meyer wyciągnął, że annamska? Canney i Silverstone podają, że sprzedana merchant do Hongkongu...
Obrazek
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Zrobiłem małe "badanie" sieci w sprawie tego AKHARET RATTANAT (อรรคเรศรัตนาสน์) ...

Po pierwsze, znalazłem zdjęcie: :)

Obrazek

A po drugie, trochę danych. Niestety (?) po ichniemu :?

http://www.navy.mi.th/nrdo/Chakri/king4.htm (ciekawa strona)

http://www.army1.rta.mi.th/hitory/hitor ... ailand.htm

Uwaga: podane daty są w kalendarzu tajskim (liczonym od 543 p.n.e.).

Oraz tłumacz online: http://www.thai2english.com/

Z tego, co mi się przetłumaczyć udało (oraz nie udało), zrozumiałem tyle, że statek został zbudowany w Sajgonie, jako prezent cesarza Napoleona III dla króla Syjamu.

Dane techniczne tj. podał AvM.

W każdym razie, wychodzi na to, iż z Annamem nic wspólnego nie miał...
Ostatnio zmieniony 2009-01-03, 14:15 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Prawdopodobnie pierwsza "nowoczesna" flota Wietnamu została sformowana przez Nguyen Anha, króla z dynastii Nguyen, i przyszłego (od 1802) cesarza. W 1781 r. wynajął on, dzięki pośrednictwu francuskiego misjonarza-awanturnika Pigneau de Béhaine trzy portugalskie okręty (lub uzbrojone statki) wraz z załogami. Okazały się one jednak nielojalne, i prędko zdezerterowały (jeden ponoć został).

W listopadzie 1787 r. Pigneau doprowadził do podpisania sojuszu wietnamsko-francuskiego, w którym m.in. (w zamian za wyspę Poulo Condore i faktorię w Da Nang) Paryż zobowiązał się do dostarczenia czterech fregat. Gdy Pigneau powrócił do Pondicherry (stolicy Indii Francuskich), jego gubernator (który miał wykonać zobowiązanie) "nie był w stanie" przekazać tych jednostek. Ostatecznie udało się jednak wyekwipować dwie fregaty (zakupione handlowe? zbudowane w Pondicherry?), które otrzymały nazwy Phượng Phi ("Feniks") oraz Long Phi ("Smok"). Były uzbrojone w 26 dział i posiadały 300-osobową załogę. Oba okręty dotarły do Wietnamu w lipcu 1789 r., i stanowiły główną siłę floty Nguyen Anha do końca wojny domowej (1802).

Wraz z tymi statkami przybyła liczna grupa ochotników i najemników, oficerów (kilkunastu Francuzów) oraz marynarzy i żołnierzy (gł. Hindusi), którzy pomogli w stworzeniu nowoczesnej floty (jak również formacji artylerii czy budowie fortec). Byli to m.in.: Jean-Baptiste-Marie Dayot (Nguyễn V?n Trí), dowódca Phượng Phi oraz autor pierwszych dokładnych map wybrzeża (wrócił do Europy w 1795); Jean-Baptiste Chaigneau (Nguyễn V?n Thắng), jeden z czołowych dowódców floty ok. 1792-1802 (potem mandaryn) oraz Philippe Vannier (Nguyễn V?n Chấn), dowódca lofty od 1801 (prawdopodobnie aż do 1826).

W latach 1789-1792 w Sajgonie zbudowano (pod nadzorem francuskich oficerów) dalsze 15 okrętów (fregat i korwet), łączących rozwiązania europejskie i chińskie. Są znane nazwy dwóch z nich, dowodzonych przez Francuzów: Bằng Phi ("Orzeł") - de Forçans (Le Van Lang) oraz Thoại Phụng (de Barinzy). Francuscy oficerowie pomogli również w wyszkoleniu wietnamskich załog dla jednostek floty.

W 1799 r. angielski obserwator zauważył, że flota Nguyen Anha składała się z kilkunastu okrętów "zachodnich", 100 galer, 40 dużych dżonek, 200 mniejszych okrętów oraz 800 łodzi transportowych.

W 1801 r. wietnamska flota miała się składać z: dziewięciu "zachodnich" okrętów (60-działowych), pięciu 50-działowych, 40 16-działowych, 100 dżonek, 119 galer i 365 mniejszych okrętów (dziwnie dokładne te liczby).

25 kwietnia 1847 r. francuskie okręty zostały zaatakowane w Da Nang przez sześć wietnamskich "korwet", z których cztery zatopiono, jedną uszkodzono, a ostatnia uszła. Najpewniej były to okręty wzorowane na zbudowanych pod koniec XVIII w., czyli reprezentujące poziom techniki z przed wojen napoleońskich.

Podczas "wojny kochinchińskiej" w latach 1858-1862 wietnamska flota nie prowadziła szerszych działań wojennych, i właściwie nic o niej nie wiadomo. Znany jest tylko jeden okręt, na którym w kwietniu 1862 r. została wysłana delegacja "z białą flagą". Była to korweta (wg sprzecznych relacji, bocznokołowa lub żaglowa - a najpewniej jedno i drugie), ponoć "stara i w złym stanie", i nosząca nazwę Loan Thoai ("Orzeł Morski"). Ów okręcik został przeholowany przez francuskie awizo do Sajgonu na rozmowy pokojowe.

W latach 1878-1884, poza ww. parowcami przekazanymi przez Francję w 1876, wykazywano również 7 "korwet".

PS. Nadal liczę na pomoc w ilustracjach do ex-francuskich parowców :lol:
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Annam (Wietnam)

Post autor: AvM »

pothkan pisze: * kanonierka klasy "Itasca" lub "Unadilla"
J. English & Novelty Iron Works - New York, 507/691 t, 48.2×8.5×2.9 m, 10 kt, 4x 24pdr, 1x 20pdr, 1x 12pdr, 114 p.
Dang Wee (05.1861/08.1861/09.1861)
11.1869 ex-USA Unadilla; † 1870
wydaje mi się, że nie trafiła do Annamu, tylko prywatnego armatora z Hongkongu?
UNADILLA ON50691 Hong Kong, 1870, Steam 90nhp 355.43nrt
zarejstrowany 1870 ale w tymze samym roku sprzedany obcokrajowcom

W 1884 byl zarejestrowany w Hoong Kongu ON88830
Nam Vian (1876 La Seyne) iron schooner 94nhp 472.31nrt
ale juz w 1885 roku sprzedany obcokrajowcom
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Annam (Wietnam)

Post autor: AvM »

L'administrateur Philastre avait été chargé, dès le premier septembre 1873, à l' arrivée à Saigon du vapeur annamite « Man-Thoa », venant de Thuan-An,

In 1867
l se trouvait aussi devant Vinh Long, un petit bateau à vapeur annamite de construction anglaise qui avait l'habitude d'y porter des marchandises de Chine vendues à prix élevé aux populations par le Gouvernement de Hué.


Au bout de quelques temps, le Dang-oui, vapeur annamite, se perditsur la côtedu Tong-Kin.

vapeur de la guerre annamite L'Elphin,

Le 2o janvier 1868 on vit arriver à Saigon le vapeur annamite la Ville-de Hué, portant à son bord un ministre de la cour et le préfet de la capitale, chargés de présenter les protestations de Tu'-Du'e et de proposer un arrangement.

In 1874
Dans le fleuve même était mouillé un petit vapeur annamite, le « London », qui avait été acheté à Hong s Kong. Le capitaine était français et le mécanicien anglais.


Nous allâmes d'abord sur le vieux vapeur Thàuan-thip, ancien bâtiment anglais acheté à Hlong-kong
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Annam (Wietnam)

Post autor: AvM »

Le royaume d'Annam et les Annamites : journal de voyage de J.-L. Dutreuil de Rhins... (2e édition)

La flotte annamite, qui a été autrefois considérable, se compose de sept corvettes à voiles avec un équipage
de 120 à 200 hommes suivant leur grandeur, portant chacune environ vingt-huit pièces ; plus trois cents jonques,
petites et grandes, armées de deux à six pièces, avec quarante hommes d'équipage.
En ajoutant deux vapeurs, le thuan-lhiep et le Dangoui \ et les navires cédés par la France en I87G, on
arrive à un total d'environ trois cent quatorze bateaux, qui, armés, représenteraient 16,000 hommes et 1,400
pièces, mais qnels hommes et quelles pièces!
'
De septembre à mars, ces bâtiments ne naviguent pas : les corvettes restent dans les ports, et les jonques
sont halées à terre sur des cales. Dans la bonne saison, elles ne s

>Cevapeur se perdit, quelquesjours après mon arrivée, sur la côte du Tonquin. -
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Annam (Wietnam)

Post autor: AvM »

AvM pisze: Le 2o janvier 1868 on vit arriver à Saigon le vapeur annamite la Ville-de Hué, portant à son bord un ministre de la cour et le préfet de la capitale, chargés de présenter les protestations de Tu'-Du'e et de proposer un arrangement.
The Treaty Ports of China and Japan: A Complete Guide to the Open Ports of ...
edited by Nicholas Belfield Denny
Ville-de Hoe completed Aug 1865 at Hong-kong by Frerguson, Fisher &Co, 440bm 160ft


Appletons' Journal of Literature, Science and Art
1872
IN the year 1864 there was constructed at Hong-Kong, for the use of the French Government, a small screw-steamer, which was baptized the Ville de Hue, as she glided from the "stocks into the placid waters of the bay. This little vessel was to ...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Annam (Wietnam)

Post autor: AvM »

AvM pisze: vapeur de la guerre annamite L'Elphin,
Bardzo prawdopodobnie:

Elfin schooner rigged ON42955
built Prince Edward Island
165:83 t 60nhp
(ref. ELFIN 42955 Prince Edward Island, 1862, Sail )
279/63 reg Liverpool 174t
12/1865 reg Hong Kong 165t

1866 was at Macao master Thomas 186t

ELFIN #279, 17/7/1863
Wooden frame, owners Josiah Danier and Joseph Greaves, Liverpool merchants, sold to foreigners and reregistered at HongKong #12, 1865.

Elfin ON42955 wooden screw
1862 Stewart, Prince Edward Is.
233grt 175nrt 129.0x22.0x12.0
40nhp
1863 reg Liverpool J. Baines & Co listed 64 - 65
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Annam (Wietnam)

Post autor: AvM »

Cochin China and My Experience of it
By Edward Brown 1861

o latach 1857-8

Navy of Viceroy
4 European built vessels , one steamer of 400t
ODPOWIEDZ