Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kutry typu Aiguille (inaczej typu Montagne) zostały zaprojektowane w 1793 przez Daniela Denys. Jak zwykle ścisłe przypisanie wszystkich takich maleństw do typów jest trudne i dyskusyjne. Było ich na pewno 6, ale bardzo prawdopodobne, że 9. Ta szóstka pewnych to:
Montagne – zwodowany w lipcu 1793, przemianowany na Aiguille w maju 1795;
Pelletier (Lepeletier) – zwodowany w lipcu 1793, przemianowany na Printemps 30.05.1795;
Marat – zwodowany w grudniu 1795, przemianowany na Anguille w maju 1795; przemianowany na Aspic w grudniu 1795;
Narcisse – zwodowany 6.12.1793;
Souffleur – zwodowany 4.02.1794;
Poisson Volant – zwodowany 18.12.1794, przemianowany na Président Parker we wrześniu 1797; przemianowany na Poisson Volant we wrześniu 1800.
Te trzy bardzo prawdopodobne to:
Pére Duchesne (kreska nad „e” w przeciwną stronę) - zwodowany we wrześniu 1793, przemianowany na Terreur w marcu lub kwietniu 1794;
Bonnet Rouge – zwodowany w październiku 1793, przemianowany na Abeille 30.05.1795;
Trois Couleurs – zwodowany w październiku 1793, przemianowany na Saint Pierre w maju 1795.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Montagne – zwodowany w lipcu 1793, przemianowany na Aiguille w maju 1795;
Pelletier (Lepeletier) – zwodowany w lipcu 1793, przemianowany na Printemps 30.05.1795;
Marat – zwodowany w grudniu 1795, przemianowany na Anguille w maju 1795; przemianowany na Aspic w grudniu 1795;
Narcisse – zwodowany 6.12.1793;
Souffleur – zwodowany 4.02.1794;
Poisson Volant – zwodowany 18.12.1794, przemianowany na Président Parker we wrześniu 1797; przemianowany na Poisson Volant we wrześniu 1800.
Te trzy bardzo prawdopodobne to:
Pére Duchesne (kreska nad „e” w przeciwną stronę) - zwodowany we wrześniu 1793, przemianowany na Terreur w marcu lub kwietniu 1794;
Bonnet Rouge – zwodowany w październiku 1793, przemianowany na Abeille 30.05.1795;
Trois Couleurs – zwodowany w październiku 1793, przemianowany na Saint Pierre w maju 1795.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Éléphant – pierwotnie klasyfikowana jako gabara albo fluita, od 1821 jako korweta transportowa, zbudowana w Marsylii, zwodowana 5.05.1811. Nośność 800 ton, wyporność 1380 ton, wymiary 43,52 x 10,39 x 5,39 m. Załoga: 101-120. Uzbrojenie pierwotne: 22 x 8-f. Projektant Jacques-Noél Sané. wprowadzona do służby w 1821. Skreślona z listy floty w 1824 lub 1827, przekształcona w hulk w Lorient. Od 1831 hulk prochowy. Ostatni raz wspominana w 1833.
Aube – korweta transportowa zbudowana w Saint Servan, zwodowana 13.09.1832. Nazywana także fluitą, a od 1846 klasyfikowana jako transportowiec. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1400 ton, wymiary 43,30 x 10,40 x 5,70 m. Załoga: 127-155. Uzbrojenie nominalne: 22 działa. Miała awarię już podczas wodowania, więc została wprowadzona do służby dopiero w 1836. W 1845 okręt szpitalny w Gabonie. W latach 1850-52 stacjonowała w rejonie ujścia Rio de La Plata (Montevideo, Rio de Janeiro, Bahia). Skreślona z listy floty w 1852 po powrocie do Francji (do Brestu). Rozebrana przed 1865.
Lozére (kreska nad „e” w drugą stronę) – korweta transportowa zbudowana w Bayonne, zwodowana 10.10.1832. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1400 ton, wymiary 43,80 x 10,40 x 5,90 m. Projektanci Pierre-Alexandre-Laurent Forfait i Jacques-Noél Sané. Załoga: 110-154. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 18-f i 22 karonady 24-f, potem wielokrotnie zmieniane i przede wszystkim redukowane. Przemianowana na Égérie w kwietniu 1834. Służyła na Oceanie Indyjskim i u wybrzeży Ameryki Południowej. W czasie wojny krymskiej służyła jako transportowiec na Morzu Czarnym w okresie 1854-55. Skreślona z listy floty w 1869, zmieniona w magazyn w Valparaiso, gdzie stała do 1871 lub 1873.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Aube – korweta transportowa zbudowana w Saint Servan, zwodowana 13.09.1832. Nazywana także fluitą, a od 1846 klasyfikowana jako transportowiec. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1400 ton, wymiary 43,30 x 10,40 x 5,70 m. Załoga: 127-155. Uzbrojenie nominalne: 22 działa. Miała awarię już podczas wodowania, więc została wprowadzona do służby dopiero w 1836. W 1845 okręt szpitalny w Gabonie. W latach 1850-52 stacjonowała w rejonie ujścia Rio de La Plata (Montevideo, Rio de Janeiro, Bahia). Skreślona z listy floty w 1852 po powrocie do Francji (do Brestu). Rozebrana przed 1865.
Lozére (kreska nad „e” w drugą stronę) – korweta transportowa zbudowana w Bayonne, zwodowana 10.10.1832. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1400 ton, wymiary 43,80 x 10,40 x 5,90 m. Projektanci Pierre-Alexandre-Laurent Forfait i Jacques-Noél Sané. Załoga: 110-154. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 18-f i 22 karonady 24-f, potem wielokrotnie zmieniane i przede wszystkim redukowane. Przemianowana na Égérie w kwietniu 1834. Służyła na Oceanie Indyjskim i u wybrzeży Ameryki Południowej. W czasie wojny krymskiej służyła jako transportowiec na Morzu Czarnym w okresie 1854-55. Skreślona z listy floty w 1869, zmieniona w magazyn w Valparaiso, gdzie stała do 1871 lub 1873.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Concorde – 32-działowa fregata typu Cométe (kreska nad „e” w przeciwną stronę), klasy de 8, zbudowana w Breście. Nośność 520 ton, wyporność 900 ton, wymiary: 118’ (lub 120’) x 31’8” x 16’0” (lub 16’3”). Załoga: 209. Projektant Joseph-Louis Ollivier. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 8-f, na pokładach odkrytych 4 x 4-f. Zatonęła we wrześniu 1756 niedaleko Port Navalo.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Można tak wpisać już w Wordzie, po skopiowaniu zadziała.Krzysztof Gerlach pisze:Przy najbliższej okazji wypróbujemy . Jednak ja na ogół piszę posty w Wordzie i tu tylko kopiuję, więc to mi musi zadziałać automatycznie. Nie będę po wkopiowaniu zajmował się dalszym poprawianiem. Szkoda na to mojego czasu.
K.G.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fleur de Lys – 32-działowa fregata typu Comète, klasy de 8, zbudowana w Breście. Dane techniczne i uzbrojenie jak Concorde z 1755. W czerwcu 1760 wysłana z Brestu z żołnierzami na Martynikę; dotarła do San Domingo 27.08.1760; po wyjściu z Cap François ścigana przez Anglików, weszła 18.10.1760 na mieliznę blisko Port de Paix i została spalona.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Joubert – mały lugier zwodowany w sierpniu 1803 w Lorient albo w Saint Malo. W 1823 przekształcony w Rochefort w szkuner, ale od 1830 znów klasyfikowany jako lugier (ściśle: chasse marée). Nośność 30 ton, wyporność około 50 ton. Załoga: 23. Uzbrojenie pierwotne: 2 karonady 8-f. Od grudnia 1830 okręt stacjonarny w Pauillac. Skreślony z listy floty w 1842.
Sarcelle – gabara zbudowana w Rochefort, zwodowana 25.08.1838 lub 28.05.1838. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako korweta żaglowa 2 klasy. Nośność 380 ton potem 300 ton, wyporność 473-520 ton, wymiary: 31,57 x 8,48 x 4,84 m. Załoga: 49-79. Projektant François Pestel. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 12-f i 12 karonad 18-f. Brała udział w ekspedycji do Meksyku i wg Vichota była w akcji pod twierdzą San Juan d’Ulloa 27.11.1838, chociaż ja tam jej – prawdę mówiąc – nie widzę w spisach jednostek uczestniczących w tym ataku (ale może mam niepełne zestawienia). W 1846 wyposażona bojowo. W latach 1855-56 wyposażona jako transportowiec. Skreślona z listy floty w 1857 i rozebrana przed 1865.
Gentille – szkuner zbudowany w Cherbourgu, zwodowany 11.08.1840. Nośność 35 ton, wyporność 59 ton, wymiary: 17,00 x 4,80 x 2,40 m. Załoga: 18-21. Projektant Mathurin Boucher. Uzbrojenie pierwotne: 1 karonada. W okresie 1844-1850 na placówce St-Pierre-et-Miquelon dla nadzorowania łowisk u Nowej Fundlandii. Od 1851 hulk karenażowy tamże. Skreślony z listy floty w 1868, ale w 1875 pełnił tam ciągle rolę transportowca redowego. Rozebrany w 1876.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sarcelle – gabara zbudowana w Rochefort, zwodowana 25.08.1838 lub 28.05.1838. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako korweta żaglowa 2 klasy. Nośność 380 ton potem 300 ton, wyporność 473-520 ton, wymiary: 31,57 x 8,48 x 4,84 m. Załoga: 49-79. Projektant François Pestel. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 12-f i 12 karonad 18-f. Brała udział w ekspedycji do Meksyku i wg Vichota była w akcji pod twierdzą San Juan d’Ulloa 27.11.1838, chociaż ja tam jej – prawdę mówiąc – nie widzę w spisach jednostek uczestniczących w tym ataku (ale może mam niepełne zestawienia). W 1846 wyposażona bojowo. W latach 1855-56 wyposażona jako transportowiec. Skreślona z listy floty w 1857 i rozebrana przed 1865.
Gentille – szkuner zbudowany w Cherbourgu, zwodowany 11.08.1840. Nośność 35 ton, wyporność 59 ton, wymiary: 17,00 x 4,80 x 2,40 m. Załoga: 18-21. Projektant Mathurin Boucher. Uzbrojenie pierwotne: 1 karonada. W okresie 1844-1850 na placówce St-Pierre-et-Miquelon dla nadzorowania łowisk u Nowej Fundlandii. Od 1851 hulk karenażowy tamże. Skreślony z listy floty w 1868, ale w 1875 pełnił tam ciągle rolę transportowca redowego. Rozebrany w 1876.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dałbym głowę, że w tym opisie jest - lub powinno być - interrompte, nie interrompue, ale mniejsza z tym. I tak chodzi oczywiście o liniowiec Argonaute, ktory zaczęto budować w Tulonie w 1837, a jego konstruowanie przerwano w 1838.
Jeśli to zaniechanie budowy miało jakieś przyczyny konstrukcyjne, podam je, gdy wrócę do swoich materiałów. Jeśli - jak zazwyczaj - po prostu zabrakło pieniędzy, surowców czy mocy przerobowych - zignoruję kolejny przypadek okrętu nie zrealizowanego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jeśli to zaniechanie budowy miało jakieś przyczyny konstrukcyjne, podam je, gdy wrócę do swoich materiałów. Jeśli - jak zazwyczaj - po prostu zabrakło pieniędzy, surowców czy mocy przerobowych - zignoruję kolejny przypadek okrętu nie zrealizowanego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa