Listy mniejszych flot XIX w.

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Do żaglowej Argentyny na poważnie nie zerkałem od ładnych dwóch lat... więc mogą się tam niezłe kwiatki znaleźć :oops: Nie przerobiłem jeszcze wczesnych tomów Apuntes, m.in. dlatego że próbuję zdobyć Buques de la Armada Argentina Rodrigueza (1810-1899), ponoć lepsze.

Argentyna jako-tako wygląda u mnie mniej więcej od ok. 1890 roku. Mam przynajmniej taką nadzieję :?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mnie ciekawi co to za zrodlo.
bo Gerardo ktory ma dostep do nowszych wyydan ,
tez nie probowal podac ze to ASIA z Aberdeen
http://www.todoababor.es/datos_docum/na ... oplata.htm
Przy okazji nie daje mi sie jakosc znalesc tego East Indiamana
Jedyna mozliwosc to ASIA ex REINE LOUISE DE PREUUSSE ex ASIA z 1780 roku
http://www.eicships.info/ships/shipdetail.asp?sid=830
Ale to tylko z listy Hackmana,
W indiach nie zbudowano tego okretu (nie ma go w spisach)

Avm
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

AvM pisze:
pothkan pisze:Pytanie dotyczące europejskich państewek "przed-zjednoczeniowych": wiadomo, że własne floty posiadały w Niemczech, Prusy i Szlezwik-Holsztyn (w 1848 włączony do Danii), we Włoszech natomiast Sardynia-Piemont, Toskania, Państwo Kościelne i Królestwo Obojga Sycylii. A co z pozostałymi państwami posiadającymi dostęp do morza - Hanowerem (do 1866), Oldenburgiem, Meklemburgią-Schwerin i trzema miastami hanzeatyckimi (w Niemczech) oraz Modeną (a raczej Massa-Carrarą, z którą owa była w unii) i (do 1847) Lukką?

I tak trochę obok - czy swoje okręty miały Wyspy Jońskie (1815-1864) i Kreta (1898-1913)?
Wyspy Jonskie mialy 2 parowce . Mam gdzies ich dane :-)

jesli o chodzi o inne to raczej nie mialy flot wojennych.

AvM
Te jonskie parowce, to w zasadzie statki handlowe, zarejestrowane w Londynie, potem w Korfu.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4381
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie bardzo z Waszych wpisów jestem w stanie się zorientować, czy to na temat, ale być może. Najwyżej będzie bez znaczenia.

Rif Winfield podaje:
Statek Kompanii Wschodnioindyjskiej „Asia”, zbudowany w Bombaju w 1797, kupiony przez RN w 1805 i przemianowany na „Sir Francis Drake”, 751 bm, sprzedany w ręce prywatne w 1825. Kupiony w 1831 przez siły ekspedycyjne Dom Pedro i przemianowany na Dona Maria II. Wyleciał w powietrze w Macao 30.10.1850.
Rzeczywiście trudno znaleźć statek Kompanii o tej nazwie, zbudowany w 1797 w Bombaju i mający tonaż około 750 ton.
Jednak C.R. Low („History of the Indian Navy”) podaje, że istotnie zbudowano w 1797 w Bombaju statek „Asia”, o tonażu 736 ton, tyle że nie należący do Kompanii Wschodnioindyjskiej, więc szukanie go wśród eastindiamanów nie może się udać. Niezwykle ciekawa książka Anne Bulley „The Bombay Country Ships 1790-1833”, wydana w 2000 r., określa tonaż tego trójmasztowca na 740 ton. Normalnie zatrudniony był w lokalnym handlu azjatyckim, należąc do marynarki handlowej Bombaju, nie wchodzącej w skład Kompanii. Marynarka ta – o mieszanych armatorach azjatycko-europejskich - nie miała prawa wysyłać statków do Europy. Kiedy jednak w Wielkiej Brytanii zapanował głód (w czasie wojen z rewolucyjną Francją), pozwolono załadować (głównie ryżem) kilkanaście żaglowców i wyprawić je do Anglii. Wśród nich rejsy takie odbył w 1799 i 1801 właśnie ów statek „Asia” z Bombaju. Jest więc wysoce prawdopodobne, że to właśnie ten żaglowiec nabyła Royal Navy w 1805. Czy dalsze jego losy Winfield przedstawia prawdziwie, mniej mnie już obchodzi.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Nie bardzo z Waszych wpisów jestem w stanie się zorientować, czy to na temat, ale być może. Najwyżej będzie bez znaczenia.

Rif Winfield podaje:
Statek Kompanii Wschodnioindyjskiej „Asia”, zbudowany w Bombaju w 1797, kupiony przez RN w 1805 i przemianowany na „Sir Francis Drake”, 751 bm, sprzedany w ręce prywatne w 1825. Kupiony w 1831 przez siły ekspedycyjne Dom Pedro i przemianowany na Dona Maria II. Wyleciał w powietrze w Macao 30.10.1850.
Rzeczywiście trudno znaleźć statek Kompanii o tej nazwie, zbudowany w 1797 w Bombaju i mający tonaż około 750 ton.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sa dobre zrodla dla budowanictwa okretowego w Bombayu

[1] John Phipps "A collections of papers relating to ship building in India" Calcutta 1840
[2] Rowan Hackman "Shipping & Ship Building in India 1736-1839" India Office 1995
[3] "The Bombay Dockyard and The Wadia Master Builders" Bombay 1955,67,72

[1] [2] [3] podaja ASIA (1797) 736t sprzedany RN 1808 jako DRAKE

BPP 1840 "Select Coomitee on East India Produce"
podaje liste statkow zbudowanych w Bombayu

ASIA (1797) dla Forbes & Co & Hormajee Bomanjee
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

No. 2.—BOMBAY, 1797.

Tu jsa koszty statku 740t zbudowanegow w Bombayu w 1797r (ASIA)

http://books.google.com/books?id=byIoAA ... A3-PA91,M1
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Spis parowcow zbudaowanych w Arsenale w Alexandrii

BERWAZ
ASSIOUT
GILAN
ROSETTE
CHARKICH

Zrodlo:
Prince Omar Toussoun "Memoriies sur l'armee et la marine Egyptienne" (po arabsku)
Alexandria 1933
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1144
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Powrócę do floty egipskiej.
Poproszę o jakieś informacje o 60 działowych okrętach zbudowanych w stoczniach zagranicznych dla floty Egiptu: Bahireh (1827, Marsylia), Raschid/Rashid (1827, Wenecja) i Jefferieh (1828, Livorno).
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam pelne informacje, ale beda w ksiazce
"Navies of the World 1816-1859" ktora powinna wyjsc na Boze Narodzenie 2010.
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1438
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

AvM pisze:beda w ksiazce "Navies of the World 1816-1859" ktora powinna wyjsc na Boze Narodzenie 2010.
Będzie jakaś promocja na Forum?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Grzechu pisze:
AvM pisze:beda w ksiazce "Navies of the World 1816-1859" ktora powinna wyjsc na Boze Narodzenie 2010.
Będzie jakaś promocja na Forum?
Nie wiem co uazasz za promocje ?

Na dystrybucje ,sprzedaz i ostateczna forme nie mam wplywu.
Jest jasna umowa z wydawnictwem!
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1438
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

AvM pisze:Nie wiem co uazasz za promocje ?
Informację, że "JUŻ JEST".
Szerszą niż zwyczajowa 'zajawkę' treści - np. kilkanaście przykładowych stron.
Zacytowany wstęp i ewentualne teksty z obwoluty.
Itp.

A to dlatego, że (relatywnie) tania pewnie nie będzie, i mimo tego, że na pewno znajdą się osoby biorące książkę 'w ciemno' (pewnie też wśród nich będę ;) ), to takie coś pozwoliłoby podjąć decyzję niezdecydowanym.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Listy mniejszych flot XIX w.

Post autor: AvM »

1880 [C.2701] Commercial. No. 42 (1880). (Trade reports.) Reports from Her Majesty's consuls on the manufactures, commerce, &c., of their consular districts. Part VI.

Costa Rica 1880
During the past year another vesEel of war has been purchased by the Government, named the " Alajuela," steamer, 288 tons, for service on the Pacific side, this being the second war vessel now in the port of Punta Arenas, and another for the port of Limon is expected to arrive shortly.

Appletons ̕annual cyclopædia and register of important events ...: ...1898
The merchant marine of Costa Rica in 1893 consisted of 1 sailing vessel, of 318 tons, and 2 steamers, of 528 tons

The Statesman's year-book
Frederick Martin, Sir John Scott Keltie, Isaac Parker Anderson Renwick - 1899 -

In 1898 Costa Rica had 3 merchant steamers of 600 tons and 2 sailing vessel of 551 tons. . In 1896 there entered the ports of ..

The Statesman's year-book1902
In 1900 Costa Rica had 3 merchant steamers of 783 tons and 2 sailing vessels of 541 tons.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Listy mniejszych flot XIX w.

Post autor: AvM »

Costa Rica byla cos kolo 1854 w wojnie nz Nicaragua

1854 sluzyl paarowiec
Flor de los Andes 2 dziala

NYT 10.4.1854
S.Francisco On the 4th Flor de los Andes,, a steamer, he first one built for foreign navigation, in.ended for Punia Arenas trade. left this port.

West of the Great Divide: Norwegian migration to the Pacific ...
Kenneth O. Bjork - 1958
"early shipping" he completed Phineas, the first stern wheeler in California. This little steamer was so successful that North was called on to construct 3 steamboats and some 23 schooners, barges, and hulls. Included was the Flor de los Andes, the first side-wheel steamer built on San Francisco Bay for a foreign state; it went to Costa Rica in 1854. Among his early creations were such well-known vessels as "Cleopatra," "Belle," and "Gem..
sold to the Costa Rica Railroad Company.


The Pioneer, or, California monthly magazine: Band 1
1966
The steamer Southerner arrived from San Diego and Los Angeles, bringing news confirming the accounts previously received ... The Flor de Los Andes a new steamboat intended to run on the Rio Grande. Casta Rica, was launched from the shipyard of Mr. John North,
1856 brygantyna
Once de Abril 166t ex USA Dover 4 dziala 4,9 lbs crew 114 men
Zatopiony 23.12.1856 pzrez szkuner Granada (filibusterow)

Granada szkuner
75bm tons 28men 2-6pdr carronades

W 1856 Costa Rica w czasie wojny z Niacaragua
Zajety parowiec La Virgen nalezacy do Accesory Transit Company


Alejuela parowiec
zbud 1878 S.Francisco jako Thomas Whitelaw 287t 39x8x1.8m
sluzba w 1880
1883 zatonal jako statek handlowy

Taking the Sea: Perilous Waters, Sunken Ships, and the True Story ... - Seite 47
Dennis M. Powers - 2009
While Whitelaw & Company put another ship in service to meet the area's needs, he commissioned the building of the steamer Thomas A. Whitelaw. Named after his son, the ship was built during the summer of 1878 in San Francisco. Although he had the Eel River trade in mind , Whitelaw designed in flexibility for other uses . Constructed at a cost of $40,000 she was a "staunch vessel" , a little large for the Eel River trade, and had 2 decks with accomodation for 26 first class passengers. The ship was 136 feet long , 26 feet wide with a depth of just over 13 feet and could carry 400 tons.

Sacramento Daily Union, Volume 8, Number 346, 24 December 1879 — SAN FRANCISCO ITEMS. [ARTICLE]
The steamer Thomas A. Whitelaw, lately sold foreign, sailed yesterday under the Costa Rican flag, and under the new name of Alhajuela.


Irazu parowiec
zbud 1863 as Pelican Hull, England
zanurzenie 3,6m
w sluzbie 1878-1883

Lewis & Dryden's marine history of the Pacific Northwest: an ...
E. W. Wright - 1895 -
As the Pelican was too slow for passenger service, she was sold to the Costa Rican Government, who equipped her as a man-of war , naming her Yrazu
Zbud 1858 w tej ksiazki ex Blockade runner!
Ostatnio zmieniony 2011-03-01, 23:22 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Listy mniejszych flot XIX w.

Post autor: AvM »

Pelican iron twin screw (also as steel?)
1863 M. Samuelson,Hull, England #65
1863 429grt 329nrt
1865 429grt 383nrt
US 445grt 187'5"x24'x12'8"
2 direct acting engines 40" & 30" 110nhp
originally Dublin-Liverpool service
1863 M. Samuelson , London (ON 47440)
1864 John Harbottle, London
blockade runner Thomas W.Farse for King & Co.
survived the War in Havana, given to US Goverment
1868 sold US interest D.Key
10.1868 Holliday Line , S.Francisco
1878 sold foreign
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Listy mniejszych flot XIX w.

Post autor: AvM »

The industries of San Francisco: her rank, resources, advantages, trade, commerce & manufactures ; conditions of the past, present and future, representative industrial institutions, historical, descriptive, and statistical
Frederick H. Hackett
Payot, Upham & Co., 1884 - 203 SPages


THE FULTON IRON WORKS.

Hinkley, Spiers & Hayes, Proprietors, corner Fremont, Howard and Beale Streets.

The Fulton Iron Works, situated at the corner of Fremont, Howard and Beale Streets,
were first established by D. B. Hinkley in the year 1855. The present proprietors of the establishment are D. B. Hinkley, James Spiers, and D. E. Hayes. Employment is given to from 250 to 300 persons, the pay-roll averaging from four to five thousand dollars weekly. The
foundry, boiler and machine shops, are extensive and complete in every detail. One fifty horse-power engine, and four others varying from ten to twenty horse-power, serve to drive the various tools. In the cupola furnaces thirty tons of iron can be melted in a day, while the large
lathe, having a swing of some twenty feet, and a ponderous steam hammer that strikes a blow with a weight of eleven tons, are engineering tools equal to any in this city. Every description of mining machinery, marine and stationary engines, are manufactured. The Fulton Works
make a specialty of the manufacture of Frue's concentrators, for mines, and are also agents for the celebrated IJeane pump. The capital invested in the concern is $250,000, while the aver age annual business amounts to nearly a million dollars. It may be noted that these works
built the engines for the steamers State of Sonora, C. A. Bishop, Thomas A. Wlithelaw, and the Daisy Whitelaw, while the excellence of the work in the building of quartz mills has received substantial patronage from many men. The trade of the concern is not confined to California
alone, but embraces Mexico, British Columbia, the Sandwich Islands, and Australia. No effort is spared, and skill and experience are brought to bear to render successful the termination of any enterprise entrusted to the firm. Under the supervision of Mr. Spiers the designing and
drafting rooms may be found, while the general management of the business is assumed by Messrs. Hinkley and Hayes. A specialty with this house is the manufacture of the Corliss engines.
ODPOWIEDZ