Flota Pruska

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Glasisch pisze:
w porządku, jak nie chcesz i jesteś bardzo zajęty, ale to w Twoim stylu i daj to sobie powiedziec, łapac wszystko na raz, by potem nie wiedziec, co się właściwie szukało, gratuluję organizacji i samodyscypliny. Rozumiem, że bez mojego uzupełniania się obejdziesz, bo pewnie masz innych kulisów...
Ksiezka podalem, skad sa poszczegolnne plany itd , czesciopwo süprawdzelem
Przegöadam ja sobie w przerwach w pracy, Jest ponad 30 stron przypisow.
Ksizka kostowala cos $6 + przesylka.

Mam tez materialy z konferencji organizwoanych przez i na czeesc niedawno zmarlego Prof. Salewskiego, ale tez nie przejzalem.

Sondhaus podaje wiele sczegolow , ktprych nie ma w innych opracowaniach, ale jak wspomnialem dopiero zaczynam badac flote pruska, ale chce miec dokladyn perzeglad zanim (w co wierze) uda mi sie cos w archiwach poszukac.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Sondhaus napisał również ciekawą dwutomową pozycję o flocie austriackiej od 1797 do 1918: "Austrian Naval Policy 1797-1866" i "The Naval Policy of Austria-Hungary 1867-1918: Navalism, Industrial Development, and the Politics of Dualism".
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W 1867 Jachman przedstawil Reichstagowi 10-letni plan rozwoju flotry
- 16 pancernikow
- 20 nieopancerzonych korwet
- 8 aviz
- 22 kanonierki
- zaglowce szkoleniowe
- statki pomocnicze
Reichstag oprzyja progam bez zastrzezen.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam raporty RN z prob ze Stokes Bay, ktore wygladaja nastepujaco

15,.03.1858 moc indykowana 2751 KM , predkosc 11,43w zanurzenie dziob 22'10'' rufa 24'6'' wypornosc 5320t
16,.03.1858 moc indykowana 1427 KM , predkosc 9,145w zanurzenie dziob 22'10'' rufa 24'6'' wypornosc 5320t
19,.04.1858 moc indykowana 3183 KM , predkosc 11,818w zanurzenie dziob 23'4'' rufa 25'2'' wypornosc 5520t


19.01.1867 znaljdowal sie na liscie okretow oferowanach do sprzedazy (cena 10,000 funtow)

W kazdym razie miedzy 29.03.1866 a 23.3.1867 byl remontowany w Deptford za sume 98 funtow (w tym 51 funtow materialy) - podane uzbrojenie 54 dziala

A miedzy 25.3.1867 a 7.3.1868 w tymze Deptford wydano na niego 135 funtow - podane uzbrojenie 54 dziala

Miedzy 27.5.1868 a 6.3.1869 w tymze Deptford wydano na niego 21 funtow- podane uzbrojenie 54 dziala

Miedzy 3.4.1869 a 29.10.1869 w tymze Deptford wydano na niego tez 21 funtow.- podane uzbrojenie 54 dziala

Raport z 4.3.1873 za lata 1870-1 podaje ze Renown zostal sprzedany ua 20,000 funtow, bez kosztow wlasnych.

Koszt budowy wg Lamberta 93,332 funty.


avm
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

RENOWN cd.

W roku finansowyym konczacym sie 31.3.1861 wydano na RENOWN 2384 funty
w tym na kadlub 320 (matreuialy) 272 (praca) dalej 9 (maszty) 1783 (olinowanie ozaglowanie i zapasy) - okret byl podawany z 89 dzialami

Niestety na razie nie znalazlem faktycznego uzbrojenia okretow RN, tylko nominalne.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Czytam powolutku artykul o poczatkach floty niemeckiej

Najciekawszym wynalazkiem atora jest parowa korweta St.Pauli (potem Nr,27) (sic!)

Byla to zwzkla wioslowa kanonierka zwodowna 29.7.1848 w Hamburgu


Wg. Gronera:
w stoczni Joahann Marbs, Hamburg dla Hamburskiej Flotylli z 1848 roku.

Wg ustalen Dr.Meyera:
Ruderkanonenboot Nr. 26 (29.7.48, Hamburg: Georg Renck) als St. Pauli der Hamburger Flottille von 1848, gestiftet von der Vorstadt St. Pauli, 14. 10. 1848 an Bundesflotte, 1853 in Lübeck verkauft, weiterer Verbleib?
Awatar użytkownika
ds43
Posty: 75
Rejestracja: 2006-06-07, 09:39

Post autor: ds43 »

Masz wyjątkowo rację, przy małym druku w książce, którą sobie jeszcze nie załatwiłeś, nie piszę jakiej, bo czyniłem to już wielokrotnie, ale trzech autorów, przesunął mi się palec w dół - tak to kanonierka wiosłowa. Pardon. Ty się oczywiście nigdy nie mylisz, a jak już to się nie przyznajesz, taka między nami różnica. Życzę dalej dobrego samopoczucia i uważnego śledzenia potknięć.

Glasisch - dzięki uprzejmości DS43
DS-43 - Zawzięty - 363 - poł. stęp. 27.03.1953, wod. 17.06.1953, nr stocz. 578 (BO-417), PMW - p.b. 27.05.1955, o.b. 14.12.1972.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

To ze to pomylka drukarska to widac,
dla mnie wazniejsze kto zbudoawl "St.Pauli" ?

Ponadto nadal nie wiadomo , kto zbudowal czesc z tych kanonierek , tak ze jest jeszcze duzo do zrobienia:

Ponizej uzupolnione zestawiene (do Gronera T I str 159)

Ruderkanonenboote Nr. 1 - Nr. 25 1853 nach Auflösung der Flotte für 7% der Baukosten in Vegesack an Bremer Schiffsmakler Bödecker für Fa. E. C. Schramm & Co. verkauft, weiterer Verbleib?

Ruderkanonenboot Nr. 1 = Wendelstein (1848) aus bayerischen Spenden
Ruderkanonenboot Nr. 2 (184.) -> Bremen
Ruderkanonenboot Nr. 3 (184.) -> nach Hull
Ruderkanonenboot Nr. 4 (1848, Vegesack: Sager, 42)
Ruderkanonenboot Nr. 5 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 6 (184., Bosse)
Ruderkanonenboot Nr. 7 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 8 (184.) -> Hamburg
Ruderkanonenboot Nr. 9 (22.3.49, Vegesack: Lange, 184)
Ruderkanonenboot Nr. 10 (31.3.49, Vegesack: Lange, 185)
Ruderkanonenboot Nr. 11 (1848, Oltmann, 40)
Ruderkanonenboot Nr. 12 (184.) -> nach England
Ruderkanonenboot Nr. 13 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 14 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 15 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 16 (1848, Vegesack: Ulrichs, 24) 1853 Lübeck, Joh. Martin Lüssen, Bremen
Ruderkanonenboot Nr. 17 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 18 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 19 (184.) -> Frankfurt
Ruderkanonenboot Nr. 20 (184.) -> Gesine
Ruderkanonenboot Nr. 21 (184.) -> Adeline
Ruderkanonenboot Nr. 22 (184.)
Ruderkanonenboot Nr. 23 (184.) -> Lucie
Ruderkanonenboot Nr. 24 (184.) -> Victoria
Ruderkanonenboot Nr. 25 (1949, Vegesack: Ulrichs, 26)
Ruderkanonenboot Nr. 26 (29.7.48, Hamburg: Georg Renck) als St. Pauli der Hamburger Flottille von 1848, gestiftet von der Vorstadt St. Pauli, 14. 10. 1848 an undesflotte, 1853 in Lübeck verkauft, weiterer Verbleib?
Ruderkanoneboot Nr. [27] (1849. Lübeck: Meyer) fertig, aber nicht ausgerüstet; 1853 verk.

Ein Boot aus Nr. 9, 10 oder 25: 1853/54 Umbau b. Taake Janßen jr., Bremen, Mosquito, Joh. Martin Lüssen, Bremen; 1855 Schoner Express, Bernhard Plate, Lemwerder, bis 1863 i. F.

xx -> Orient
Ostatnio zmieniony 2013-01-04, 19:26 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jak juz jestesmy Groner T I str. 156-157

Schleswig-Holsteinische Ruderkanonenboote:

Nr. 2, (1849) 4. 1849 / 3. 3. 1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1852 Holstensk Kanonchaloup Nr. 2 1864 §, 1871 br.
Nr. 3: (1848) 8. 1848 / 3. 3. 1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1853 Holstensk Kanonchaloup Nr. 3 1861 a.D., 1864 (+) Limfjorden
Nr. 4, (1849) Anfang 1849 / 3.3.1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1852 Holstensk Kanonchaloup Nr. 4 1864 §, 1871 br.
Nr. 5: (1849) 4. 1849 / 3. 3. 1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1852 Holstensk Kanonchaloup Nr. 5, 1864 §, 1871 br.
Nr. 6: (8. 1848) 8. 1848 / wie "Nr. 3", aber 1853 Holstensk Kanonchaloup Nr. 6, 1861 Transportpram Nr. 6, 1862 §
Nr. 7, (1849) Anfang 1849 / 3.3.1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1852 Holstensk Kanonchaloup Nr. 7 1864 §, 1871 br.
Nr. 8: (1849) 1849; 9. 11. 1850 + 02.00 Maxqueller, Elbmündung / Sturm, gekentert / 42 Tote, + + + / Wrack angeschwemmt, ­, 12. 1850 rep. Glückstadt // 3. 3. 1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1852 Holstensk Kanonchaloup Nr. 8, 1861 Transportpram Nr. 8, 1863 br.
Nr. 9: (11. 1848) 11. 1848 / wie "Nr. 3", aber 1853 Holstensk Kanonchaloup Nr. 9, 1861 Transportpram Nr. 9, 1864 (+) Limfjorden
Nr. 10: (1849) Anfang 1849 / 3.3.1851 an dän. Flotte abgeliefert, 1852
Holstensk Kanonchaloup Nr. 10, 1864 §, 1871 br.
Nr. 11: (1849) (A) 26. 2. 1849 / wie "Nr. 3", aber 1852 Holstensk Kanonchaloup Nr. 11, 1861 Transportpram Nr. 11, 5. 1867 verkauft
Nr. 12: (11. 1848) 11. 1848 / wie "Nr. 3", aber 1853 Holstensk Kanonchaloup Nr. 12, 1861 Transportpram Nr. 12, 1867 br.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Von der Tann x Eider x Nr. 1: (.. 1848) 5. 2. 1849 (A) / 22. 7. 1850 + 01.30 vor
Neustadt-Holstein: ca. 54°08 N/W 10°50 O/ im Gefecht mit dän. Kriegsdampfer "Hecla" und Korvette "Valkyren" auf Strand gelaufen, gesprengt, keine Verluste / Bis 6. 10. 1850 abgeborgen, wiederaufgebaut / 25. 3. 1852 an dän. Flotte abgeliefert, Støren, 1860 br., Maschine und Kessel weiterverwendet bis 1886 für Kanonenboot "Hauch".

Kiel (.. 181.) als brit. Raddampfer Eagle; 1824 für 4500 £ an dän. Flotte als Königsyacht (Kongens Skib) Kiel, 1842 Transporter, 1847 Bereisungsschiff der Hafenkommission Glückstadt, 3.1848 aufgelegt im Winterquartier Altona von Schleswig-Holstein übernommen, 1849 in Glückstadt als Kanonenboot armiert / 8.1851 zurück an dän. Flotte, 1853 Maschine ausgebaut, 1865 verkauft an Kaufmann J. P. Larsen.

Bonin (.. 1833) als brit.(?) Raddampfer Vulcan, 18.. dän. Postdampfer Christian VIII., Donner & Schmidt, Kiel, 1848 von Schleswig-Holsteinischer Marinekommission für 175 000,- Mark angekauft, Umbau zum Kanonenboot, 4. 5. 1849 i.D. / 3. 1851 an dän. Marine abgeliefert, Mercur, ab 1857 als Prahm aufgebraucht, 1867 br.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5699
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

AvM pisze: Kiel (.. 181.) als brit. Raddampfer Eagle; 1824 für 4500 £ an dän. Flotte als Königsyacht (Kongens Skib) Kiel, 1842 Transporter, 1847 Bereisungsschiff der Hafenkommission Glückstadt, 3.1848 aufgelegt im Winterquartier Altona von Schleswig-Holstein übernommen, 1849 in Glückstadt als Kanonenboot armiert / 8.1851 zurück an dän. Flotte, 1853 Maschine ausgebaut, 1865 verkauft an Kaufmann J. P. Larsen.
EAGLE wooden paddle steamer
14/5/1821 T.Brocklebank, Deptford
110 tons burthen 86’ 7” x 21’ x 6’ 6”
1821 Two cylinder side-lever engine by Boulton & Watt,Birmingham = 40 nhp
16/5/1821 T.Brocklebank, C.Bell – London, & others
(Operated as Eagle & Falcon Steam Packet Co. – London, London/Margate service)
5/1824 Register closed - “Sold to foreign owners”
Wojciech57
Posty: 2
Rejestracja: 2010-11-24, 19:08
Lokalizacja: Gdynia

Słuzba w Pruskij Marynarce

Post autor: Wojciech57 »

Witam,
Uprzejmie prosze o podpowiedź , gdzie znalezć informację : Ktory z okrętów Kaiserowskiej marynarki był z wizytą w Palestynie w latach ok 1871-1878 ?
Moj pradziadek (rocznik 1852) odbywał słuzbe w Pruskiej Marynarce i w/g przekazów rodzinnych przy tej okazji odwiedził Ziemie Swiętą.
Ja niestety jestem tu laikiem, z góry dziękuję...
Wojciech
Awatar użytkownika
Lützow
Posty: 81
Rejestracja: 2011-01-08, 10:29

Re: Słuzba w Pruskij Marynarce

Post autor: Lützow »

Wojciech57 pisze:Witam,
Uprzejmie proszę o podpowiedź , gdzie znaleźć informację: Który z okrętów Kaiserowskiej marynarki był z wizytą w Palestynie w latach ok 1871-1878 ?
Mój pradziadek (rocznik 1852) odbywał służbę w Pruskiej Marynarce i w/g przekazów rodzinnych przy tej okazji odwiedził Ziemie Świętą.
Ja niestety jestem tu laikiem, z góry dziękuję...
Wojciech
eskadra udawała się m.in. na uroczystości otwarcia Kanału Sueskiego (17.11.1869) w składzie, fregaty pancerne "Kaiser" (flagowiec), "Deutschland", "Kronprinz", "Friedrich Carl", awizo "Pommerania" korweta "Medusa", kanonierka "Comet", w Konstantynopolu dołączyły jeszcze tamtejsze stacjonery "Meteor" i "Nautilus". Na czele stał szef sztabu admiralicji, kontradmirał Batsch, a jego świta to: szef sztabu kmdr por. Wilhelm Schröder, flagman ppor. mar. von Kries, lekarz eskadry Marine Stabsarzt = kpt. mar dr Hüthe, główny inspektor techniczny - Maschinen-Oberingenieur = kmdr ppor inż. Budding.

Na którym z wymienionych jednostek był pradzaidek?

Źródło:

Obrazek

Była jeszcze jedna wizyta w dniach 11.10. - 26.11.1898 z cesarzem Wilhelmem na swoim jachcie "Hohenzollern II". Poniżej zdjęcia z tej wizyty.

Obrazek Obrazek

Źródło: http://de.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A4s ... ilhelms_II.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Na pewno było więcej wizyt. Te dwie to po prostu najsłynniejsze (bo otwarcie Kanału i obecność cesarza na pokładzie).
Awatar użytkownika
Lützow
Posty: 81
Rejestracja: 2011-01-08, 10:29

Post autor: Lützow »

pothkan pisze:Na pewno było więcej wizyt. Te dwie to po prostu najsłynniejsze (bo otwarcie Kanału i obecność cesarza na pokładzie).
Proszę je wymienić, będzie mi łatwiej szukać. Jest mi trochę trudno szukać w opasłym tomisku. Stawiający pytanie jest proszony o sprecyzowanie dokładnie daty oraz przynajmniej jednej jednostki, biorącej udział w tym rejsie, bo podane lata 1870-1871 raczej wykluczam z uwagi na wojnę prusko - francuska i pobycie eskadry francuskiej na Bałtyku i próby blokowania ujścia Jade.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4386
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Zwracam jednak uprzejmie uwagę, że nie ma "podanych lat 1870-1871", ponieważ autor pytania (który zdaje się dawno temu stracił nadzieję uzyskania tu odpowiedzi) pisał o okresie "ok.1871-1878". Gdyby znał dokładną datę, z pewnością zamieściłby ją już w pytaniu. Gdyby znał nazwy okrętów, nie pytałby o nie.
Natomiast od zamieszek w Hiszpanii w 1873 jakieś okręty niemieckie stale czy niemal stale przybywały na Morzu Śródziemnym. Jeśli ktoś dysponuje dokładnymi danymi odnośnie losów poszczególnych jednostek, być może mógłby zacząć właśnie od tych wysłanych w 1873 na wody hiszpańskie (Barcelona, Malaga, Walencja) - pancernika Friedrich Karl, korwety Elisabeth, kanonierki Albatros, a kontynuować przez prześledzenie eskadry zgromadzonej na Morzu Śródziemnym w 1876 w związku z zamordowaniem niemieckiego konsula w Salonikach - fregat pancernych Kaiser, Deutschland, Friedrich Carl, Kronprinz, awiza Pommerania, gładkopokładowej korwety Medusa oraz kanonierek Meteor i Comet, wkrótce też kanonierki Nautilus.
[wszystkie nazwy typów i pisownia nazw okrętów za oryginałem, czyli niemieckim wiceadmirałem von Mantey, nie dbam o to, czy się zgadzają z dzisiaj przyjętymi klasyfikacjami]
Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ