Hipotetyczna polska flota XIX wieku
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Nie ukrywam, że to typowa jednostka przybrzeża, stricte defensywna, więc nigdzie daleko nie ma pływać. Poza tym, wiele flot budowało wówczas tego typu jednostki, nieraz nawet z jeszcze niższą wolną burtą, a Amerykanie (a może nie tylko oni?) wypuszczali się tym nawet na ocean
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Dawno nic nie wklejałem, a flota się ciągle rozwija
- Załączniki
-
- Transportowiec z 1874 r., 3617 ton, 2x87, 10.5 w.
- TRANSP kurlandia 1874.PNG (34.4 KiB) Przejrzano 12552 razy
-
- Kanonierka z 1874 r., 220 ton, 1x203, 12 w.
- KAN wilkołak 1874.PNG (4.36 KiB) Przejrzano 12552 razy
-
- Kanonierka z 1875 r., 242 tony, 1x203, 12 w.
- KAN raróg 1875.PNG (7.3 KiB) Przejrzano 12552 razy
-
- Torpedowiec z 1874 r., 192 tony, 1wt381, 14.2 w.
- TOR Mątwa 1874.PNG (5.49 KiB) Przejrzano 12552 razy
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
i kolejne..
- Załączniki
-
- Pancernik obrony wybrzeża z 1875 r., 3247 ton, 4x229, 13.3 w., pb254, pag254, pp25
- POW Jan III Sobieski 1875.png (13.82 KiB) Przejrzano 12551 razy
-
- Kanonierka z 1876 r., 913 ton, 2x152, 13 w.
- KAN pegaz 1876.PNG (16.21 KiB) Przejrzano 12551 razy
-
- Torpedowiec z 1875 r., 225 ton, 1wt381, 15.5 w.
- TOR delfin 1875.PNG (5.73 KiB) Przejrzano 12551 razy
-
- Korweta z 1877 r., 3153 tony, 20x152, 15.7 w.
- KOR strzybóg 1877.PNG (33.79 KiB) Przejrzano 12551 razy
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Powoli czas na flote oceaniczna
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
dotrzemy tutaj do "Pancerniczków" ?
"Jesteś UPIERDLIWY!" Nie.. ja jestem Ciekawy i drążę niektóre interesujące mnie tematy.. a że zadaję dużo pytań? "Kto pyta nie błądzi" głosi powiedzenie.
Jakże daleko z Domu do Morza!
Jakże daleko z Domu do Morza!
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Dotrzemy, dotrzemy. w zasadzie to już docieramy
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Zacnie Milordzie!
http://i1.memy.pl/obrazki/b60a747340_oj ... dzialo.jpg
Prosimy GRUBE Rury na pokładzie
http://i1.memy.pl/obrazki/b60a747340_oj ... dzialo.jpg
Prosimy GRUBE Rury na pokładzie
"Jesteś UPIERDLIWY!" Nie.. ja jestem Ciekawy i drążę niektóre interesujące mnie tematy.. a że zadaję dużo pytań? "Kto pyta nie błądzi" głosi powiedzenie.
Jakże daleko z Domu do Morza!
Jakże daleko z Domu do Morza!
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Zapraszam na mój blog o podobnym temacie. http://flotakp.blogspot.com/
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
skad wypornosc standartowa w XIX wieku ????
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
No fakt Springsharp ma swoje ograniczenia. Jednym z nich jest rok 1850. Wklepałem długość szerokość i zanudzenie kadłuba. Ustawiłem jego pływalność na 0,7. Podałem moc maszyny wg źródeł historycznych. A on mi wszystko inne wyliczył w tym wysokość wolnej burty poszczególnych sekcji kadłuba oraz masy (kadłuba, węgla, maszyny a potem podliczył to w tym tą nieszczęsną standardową). Dodałem też masę ładunku tak aby nie zatonął (program wychwytuje przeciążenie jednostki). Bardzo kolegę za tą wyporność standard przepraszam, ale na razie nie ma lub nie znam narzędzia do obliczania (trasowania) jednostek przed 1850. Rok który wprowadziłem w raporcie, musiałem wprowadzić ręcznie, gdyż program nie pozwalał na umieszczenie roku 1822 i 1830. Mam nadzieje, że ta nieścisłość historyczna nie zniechęci kolegi - jednego z lepszych znawców tematu na naszym forum i nie tylko - do pozytywnego odbioru mojego jak że skromnego jeszcze bloga.
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
małe sprostowanie: wysokość wolnej burty można wklepać ręcznie w programie, tak że jest możliwość "żonglowania" tym parametrem. Co do wyporności standardowej - oczywiście nie stosowano jej w XIX w., ale znając sposób jej określania, można ją w zasadzie z grubsza oszacować dla każdej jednostki, w tym także przed-waszyngtońskiej.
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
AvM. Oczywiście już wiem że powinienem podawać wielkości tonażowe statków w GMT albo bm .
De Villars - próbowałem sklecić szybkiego małego pocztowca wg wzorców realnych statków RMS. Znalazłem przybrzeżne statki eksploatowane przez Isle of Man Steam Packet Company oraz City of Dublin SP pływające jako RMS na Morzu Irlandzkim wielkości 400-700 GRT. Wybrałem tak ze względu na ich cenę od 10000 do 20000 funtów czyli ok 420.000 - 840.000 zł. Budowa oceanicznych pocztowców typu RMS Brytannia (1150 GRT) czy SS America (1850 GRT) jest poza naszym zasięgiem, gdyż kosztowały odpowiednio 55000 funtów (ok 2,3 mln) ok 90000 funtów czyli 3,6 mln zł za jednostkę. (budżet KP w 1830 ok 80 mln złp). Jednak gdy dałem do obróbki dla Springsharpa dane jednostki 450 i 700 GRT to ceny za te jednostki wyszły 3 razy wyższe a prędkość o 1/3 czy nawet połowę mniejsza niż to podają Brytyjczycy. Na potrzeby mojego bloga wymyśliłem linię pocztowo-pasażerską Warszawa-Gdańsk-Kopenhaga-Londyn. Na początek 3 jednostki po 450 GRT (2 na linii trzeci na przeglądzie i w rezerwie razie awarii pozostałych oraz po to aby zachować tygodniowy cykl) wybudowane w znanej nam stoczni Lairda pod Liverpoolem z maszynami Napiera. Prędkość 9 w. Zwrot kapitału 20-30% uzyskanych przychodów. (tyle miały statki Cunarda na linii północno-amerykańskiej przy czym wlicza się w to subwencje Admiralicji) Po 10 latach wymiennie je na większe i szybsze 700 GRT.
De Villars - próbowałem sklecić szybkiego małego pocztowca wg wzorców realnych statków RMS. Znalazłem przybrzeżne statki eksploatowane przez Isle of Man Steam Packet Company oraz City of Dublin SP pływające jako RMS na Morzu Irlandzkim wielkości 400-700 GRT. Wybrałem tak ze względu na ich cenę od 10000 do 20000 funtów czyli ok 420.000 - 840.000 zł. Budowa oceanicznych pocztowców typu RMS Brytannia (1150 GRT) czy SS America (1850 GRT) jest poza naszym zasięgiem, gdyż kosztowały odpowiednio 55000 funtów (ok 2,3 mln) ok 90000 funtów czyli 3,6 mln zł za jednostkę. (budżet KP w 1830 ok 80 mln złp). Jednak gdy dałem do obróbki dla Springsharpa dane jednostki 450 i 700 GRT to ceny za te jednostki wyszły 3 razy wyższe a prędkość o 1/3 czy nawet połowę mniejsza niż to podają Brytyjczycy. Na potrzeby mojego bloga wymyśliłem linię pocztowo-pasażerską Warszawa-Gdańsk-Kopenhaga-Londyn. Na początek 3 jednostki po 450 GRT (2 na linii trzeci na przeglądzie i w rezerwie razie awarii pozostałych oraz po to aby zachować tygodniowy cykl) wybudowane w znanej nam stoczni Lairda pod Liverpoolem z maszynami Napiera. Prędkość 9 w. Zwrot kapitału 20-30% uzyskanych przychodów. (tyle miały statki Cunarda na linii północno-amerykańskiej przy czym wlicza się w to subwencje Admiralicji) Po 10 latach wymiennie je na większe i szybsze 700 GRT.
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Ja nie rozumiem po co transatlantyki Cunrada.
Warto popatrzec jakie statki pocztowe kursowaly po Baltyku: Szwedzkie, Dunskie, Pruskie czy Rosyjskie.
Zreszta brytyjskie statki utrzymywaly tez polaczenia z petersburgiem,
Warto popatrzec jakie statki pocztowe kursowaly po Baltyku: Szwedzkie, Dunskie, Pruskie czy Rosyjskie.
Zreszta brytyjskie statki utrzymywaly tez polaczenia z petersburgiem,
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Typowym uzywanym przez Prusy byl np. "Preusischer Adler"
http://images.google.de/imgres?imgurl=h ... YQrQMIJDAC
http://images.google.de/imgres?imgurl=h ... YQrQMIJDAC
Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku
Dziękuję za podpowiedź. Stronę znam. Ale jeszcze nie szukałem w niej postdampferów. Nie mam literatury, a na razie skupiłem się na prekursorach czyli brytyjczykach.
Znalazłem jeszcze jedną jednostkę pruską: "Friedrich Wilhelm" - zbudowanego w stoczni statków drewnianych J.C. Nuscke w Grabowie koło Szczecina. Jednostka obsługiwała linię pocztową Greifswald - Ystad. Jednostka była bocznokołowcem i miała maszynę o mocy 28 nominowanych koni parowych.
Oceanicznych niemieckich pocztowców oraz englanderów z północno-zachodnich krajów Niemieckich. nie uwzględniam, gdyż szukam konkurencji na Bałtyku. Pocztą w Niemczech trzęśli wtedy członkowie rodziny Taxis und Trun.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s-Post.jpg
Jak widać trochę miejsca na pocztowe połączenia jest.
Dziękuję za podpowiedź. Stronę znam. Ale jeszcze nie szukałem w niej postdampferów. Nie mam literatury, a na razie skupiłem się na prekursorach.
Znalazłem jeszcze jedną jednostkę pruską: "Friedrich Wilhelm" - zbudowanego w stoczni statków drewnianych J.C. Nuscke w Grabowie koło Szczecina. Jednostka obsługiwała linię pocztową Greifswald - Ystad. Jednostka była bocznokołowcem i miała maszynę o mocy 28 nominowanych koni parowych.
Szwedzkich pocztowców nieudało mi się znaleźć.
Udało mi się znaleźć dane o interesujących mnie portach : Windawie i Lipawie w 1839-1842
Lipawa
1831
Wywóz 162 311 rs
Przywóz 1406977 rs
1840
Wywóz 156195 rs
Przywóz 786859 rs
zawinięc 174
1841
zawinięć 164 jednostek w tym 12 angielskich, 37 holenderskich, 19 duńskich, 8 szwedzkich, 3 pruskie, 3 francuskie, 19 norweskich, 43 rosyjskich
1842
Wywóz 165139 rs
Przywóz 1101437 rs
12 domów handlowych
zawinięcia 195 jednostek zagranicznych o pojemności 9428 łasztów oraz 28 statków rodzimych o pojemności 974 łasztów
Windawa
wywóz - żyto, jęczmień len, nasiona konopi, drewno
wwóz - sól, śledzie itd
1840
zawinięcia 86
1941
zawinięcia 71
1842
zawinięcia 106 (87 obcych bander 9 rosyjskich)
dla porównania Ryga
1839: 1732 zawinięcia/ 1739 wypłynięcia
1841: 1223/1251
1842:1392 w tym z zagranicznych portów 1248 oraz 144 rosyjskich portów, wypłynięcia 1418 w tym 1218 do zagranicznych, 150 do rosyjskich
Mam nadzieje że ciekawe dane.
Co do parowców i armator parowych udało mi się znaleźć tylko to:
Co do wydanych przywilejów na morską żeglugę parową do 1843:
1) Spółka żeglugi parowej St Petersburg - Lubeka (Kronstad i Trawemunde) rok założenia 1822 - 3 paropływy: Mikołaj I, Aleksandra i Naszlednik. W 1836 rekordowy przychód 1422718 rs i 62 k. Danych statków jeszcze nie znalazłem. Statki miały kampanie od początków maja do końca października.
2) Spółka żeglugi parowej Kronstadt, Reval, Helsingfors, Abo, Stockholm. paropływy Storfursten, Książe Mienszykow (Furst Menschikov) i Finnland.
3) St Petersburg - Kopenhaga - Londyn - statki Hercules i Sirius
4) St Petersburg do Hawru trzy paropływy: Europa, Le Tage i Amsterdam
5) Aboerska spółka transportu i żeglugi parowej - St Petersburg, Abo, Eknas, Helsingfors i Lovisa
6) St Petersburg - Kronsztad
7) St Petersburg - Ryga 1 parowiec
Reszta na innych morzach oraz na rzekach.
Znalazłem jeszcze jedną jednostkę pruską: "Friedrich Wilhelm" - zbudowanego w stoczni statków drewnianych J.C. Nuscke w Grabowie koło Szczecina. Jednostka obsługiwała linię pocztową Greifswald - Ystad. Jednostka była bocznokołowcem i miała maszynę o mocy 28 nominowanych koni parowych.
Oceanicznych niemieckich pocztowców oraz englanderów z północno-zachodnich krajów Niemieckich. nie uwzględniam, gdyż szukam konkurencji na Bałtyku. Pocztą w Niemczech trzęśli wtedy członkowie rodziny Taxis und Trun.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s-Post.jpg
Jak widać trochę miejsca na pocztowe połączenia jest.
Dziękuję za podpowiedź. Stronę znam. Ale jeszcze nie szukałem w niej postdampferów. Nie mam literatury, a na razie skupiłem się na prekursorach.
Znalazłem jeszcze jedną jednostkę pruską: "Friedrich Wilhelm" - zbudowanego w stoczni statków drewnianych J.C. Nuscke w Grabowie koło Szczecina. Jednostka obsługiwała linię pocztową Greifswald - Ystad. Jednostka była bocznokołowcem i miała maszynę o mocy 28 nominowanych koni parowych.
Szwedzkich pocztowców nieudało mi się znaleźć.
Udało mi się znaleźć dane o interesujących mnie portach : Windawie i Lipawie w 1839-1842
Lipawa
1831
Wywóz 162 311 rs
Przywóz 1406977 rs
1840
Wywóz 156195 rs
Przywóz 786859 rs
zawinięc 174
1841
zawinięć 164 jednostek w tym 12 angielskich, 37 holenderskich, 19 duńskich, 8 szwedzkich, 3 pruskie, 3 francuskie, 19 norweskich, 43 rosyjskich
1842
Wywóz 165139 rs
Przywóz 1101437 rs
12 domów handlowych
zawinięcia 195 jednostek zagranicznych o pojemności 9428 łasztów oraz 28 statków rodzimych o pojemności 974 łasztów
Windawa
wywóz - żyto, jęczmień len, nasiona konopi, drewno
wwóz - sól, śledzie itd
1840
zawinięcia 86
1941
zawinięcia 71
1842
zawinięcia 106 (87 obcych bander 9 rosyjskich)
dla porównania Ryga
1839: 1732 zawinięcia/ 1739 wypłynięcia
1841: 1223/1251
1842:1392 w tym z zagranicznych portów 1248 oraz 144 rosyjskich portów, wypłynięcia 1418 w tym 1218 do zagranicznych, 150 do rosyjskich
Mam nadzieje że ciekawe dane.
Co do parowców i armator parowych udało mi się znaleźć tylko to:
Co do wydanych przywilejów na morską żeglugę parową do 1843:
1) Spółka żeglugi parowej St Petersburg - Lubeka (Kronstad i Trawemunde) rok założenia 1822 - 3 paropływy: Mikołaj I, Aleksandra i Naszlednik. W 1836 rekordowy przychód 1422718 rs i 62 k. Danych statków jeszcze nie znalazłem. Statki miały kampanie od początków maja do końca października.
2) Spółka żeglugi parowej Kronstadt, Reval, Helsingfors, Abo, Stockholm. paropływy Storfursten, Książe Mienszykow (Furst Menschikov) i Finnland.
3) St Petersburg - Kopenhaga - Londyn - statki Hercules i Sirius
4) St Petersburg do Hawru trzy paropływy: Europa, Le Tage i Amsterdam
5) Aboerska spółka transportu i żeglugi parowej - St Petersburg, Abo, Eknas, Helsingfors i Lovisa
6) St Petersburg - Kronsztad
7) St Petersburg - Ryga 1 parowiec
Reszta na innych morzach oraz na rzekach.
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?