No właśnie takich szukam.Dane podane przez kolege pochodza sprzed Wojny Krymskiej!
Dziękuję.Szwedzkie staki pocztowe sa opisane w ksiazce
Hohannes Rudbeck
"Svenska Postverkets. Fartyg och Sjöpost-Fördbindelser under tre Hundra Är"
Stockholm 1933
Dziękuję za to słówko bo mi moja osobista tłumaczka szwedzkiego dała inną podpowiedź.Postanfartyget
Generalnie szukam konkurencji (funkcjonującej pewnie na zasadach wyłączności). Zamieszczona przez ze mnie mapa niemieckiego monopolisty Taxis und Thurn na rynku pocztowym w Rzeszy sugeruje że w 1843 były regularne linie pocztowe miedzy Londynem a St Petersburgiem i przez Kopenhagę, (tu chyba wiemy jaka spółka żeglugi parowej ja obsługiwała), Hawr - St. Petersburg, Greiswald-Ystad, Lubeka -Kopenhaga, Lubeka - Sztokholm , Lubeka - Ronne - St Petersburg, Lubeka - Kopenhaga, Kilonia - Kopenhaga, Szczecin - Kopenhaga, Szczecin - Rugia oraz wenątrz duńskie połączenia. Na mapie tego nie widać ale pewnie spółka parowa obsługująca trasę Sztokholm - St Petersburg też miała kontrakt na przewożenie poczty.
Po co to piszę? Otóż miedzy Szczecinem a Rygą (miała połączenie z St - Petersburgiem) jest plaża pod względem takich usług. To może być niezbędny impuls dla mojej alternatywnej historii która opisuje na blogu. Wiec chcę dać szansę dwóm naszym przedsiębiorstwom. Spółka Steinkeller i Kompania prowadzona de facto przez Wolickiego operującego z Gdańska (współwłaścicielami spółki są obywatele królestwa, angielscy i pruscy) oraz Spółce Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych hr. Zamoyski i Kompania. Ta pierwsza mając kontakty w Wielkiej Brytanii ma dostęp do nowoczesnej technologii okrętowej. Ta druga docierając ze swymi interesami do Windawy, mając dostęp do nowoczesnych francuskich technologii okrętowych oraz własnych rozwiązań technicznych będzie szukała możliwości ekspansji na pełnym morzu. Ta pierwsza spółka mając warsztaty i nabrzeże (przy Polskim Haku) w Gdańsku, mając kontrakty z pocztą polska i pruską rozwinie połączenia pocztowe Wielką Brytania, Danią, Rosją (połączenie z St Petersburgiem ) i Wlk ks Finlandzkim, z Francją i ze Szwecja. Razem 4 linie obsługiwane w 1853 przez 12 jednostek pasażersko-pocztowych (433-850 GRT) Druga spółka w oparciu o niezamarzający w zimie port w Windawie, w którym ma nadbrzeże i warsztaty, zaoferuje rosyjskiemu korpusowi feldjegerskiemu (przesyłki specjalne) i poczcie rosyjskiej całoroczne połączenia z Wielką Brytanią, Danią, Norwegia, Francją, Holandią ( plus 1 linia wewnętrzna z St Petersburgiem) razem 3 linii obsługiwanych przez 7 jednostek pasażersko-pocztowych. Oczywiście ta ekspansja będzie rozłożona na lata: Steinkeller (choć Piotr będzie zmuszony sprzedać swoje udziały Wolickiemu w 1839) -1839-1850 oraz Zamojski 1848-1853.