Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

ORKAN4
Posty: 95
Rejestracja: 2006-08-26, 23:15

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: ORKAN4 »

Dane podane przez kolege pochodza sprzed Wojny Krymskiej!
No właśnie takich szukam. :)
Szwedzkie staki pocztowe sa opisane w ksiazce

Hohannes Rudbeck
"Svenska Postverkets. Fartyg och Sjöpost-Fördbindelser under tre Hundra Är"
Stockholm 1933
Dziękuję.
Postanfartyget
Dziękuję za to słówko bo mi moja osobista tłumaczka szwedzkiego dała inną podpowiedź.
Generalnie szukam konkurencji (funkcjonującej pewnie na zasadach wyłączności). Zamieszczona przez ze mnie mapa niemieckiego monopolisty Taxis und Thurn na rynku pocztowym w Rzeszy sugeruje że w 1843 były regularne linie pocztowe miedzy Londynem a St Petersburgiem i przez Kopenhagę, (tu chyba wiemy jaka spółka żeglugi parowej ja obsługiwała), Hawr - St. Petersburg, Greiswald-Ystad, Lubeka -Kopenhaga, Lubeka - Sztokholm , Lubeka - Ronne - St Petersburg, Lubeka - Kopenhaga, Kilonia - Kopenhaga, Szczecin - Kopenhaga, Szczecin - Rugia oraz wenątrz duńskie połączenia. Na mapie tego nie widać ale pewnie spółka parowa obsługująca trasę Sztokholm - St Petersburg też miała kontrakt na przewożenie poczty.

Po co to piszę? Otóż miedzy Szczecinem a Rygą (miała połączenie z St - Petersburgiem) jest plaża pod względem takich usług. To może być niezbędny impuls dla mojej alternatywnej historii która opisuje na blogu. Wiec chcę dać szansę dwóm naszym przedsiębiorstwom. Spółka Steinkeller i Kompania prowadzona de facto przez Wolickiego operującego z Gdańska (współwłaścicielami spółki są obywatele królestwa, angielscy i pruscy) oraz Spółce Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych hr. Zamoyski i Kompania. Ta pierwsza mając kontakty w Wielkiej Brytanii ma dostęp do nowoczesnej technologii okrętowej. Ta druga docierając ze swymi interesami do Windawy, mając dostęp do nowoczesnych francuskich technologii okrętowych oraz własnych rozwiązań technicznych będzie szukała możliwości ekspansji na pełnym morzu. Ta pierwsza spółka mając warsztaty i nabrzeże (przy Polskim Haku) w Gdańsku, mając kontrakty z pocztą polska i pruską rozwinie połączenia pocztowe Wielką Brytania, Danią, Rosją (połączenie z St Petersburgiem ) i Wlk ks Finlandzkim, z Francją i ze Szwecja. Razem 4 linie obsługiwane w 1853 przez 12 jednostek pasażersko-pocztowych (433-850 GRT) Druga spółka w oparciu o niezamarzający w zimie port w Windawie, w którym ma nadbrzeże i warsztaty, zaoferuje rosyjskiemu korpusowi feldjegerskiemu (przesyłki specjalne) i poczcie rosyjskiej całoroczne połączenia z Wielką Brytanią, Danią, Norwegia, Francją, Holandią ( plus 1 linia wewnętrzna z St Petersburgiem) razem 3 linii obsługiwanych przez 7 jednostek pasażersko-pocztowych. Oczywiście ta ekspansja będzie rozłożona na lata: Steinkeller (choć Piotr będzie zmuszony sprzedać swoje udziały Wolickiemu w 1839) -1839-1850 oraz Zamojski 1848-1853.
Ostatnio zmieniony 2016-03-15, 23:35 przez ORKAN4, łącznie zmieniany 1 raz.
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: AvM »

ORKAN4 pisze:
2) Spółka żeglugi parowej Kronstadt, Reval, Helsingfors, Abo, Stockholm. paropływy Storfursten, Książe Mienszykow (Furst Menschikov) i Finnland.
http://www.turkusteamers.com/

Tu sa statki z Abo(Turku)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2016-03-16, 04:44 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: AvM »

ten Preusicher Adler byl w ramiach umowy prusko-niemieckiej zamowiony razem
z rosyjskim VLADIMIR w Vernon w Liverpoolu.

Prusacy nie iodepbarlis swojego statku bo nie spelnial warunkow
i zamowili nowa jednostke w stoczni Mare.

Te statki kursowaly na linii Szczecin-Petersburg.
ORKAN4
Posty: 95
Rejestracja: 2006-08-26, 23:15

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: ORKAN4 »

Dziękuję za informacje i obrazy.

Rewanżuję się tym:

Dane o Władimirze jakie znalazłem w Russian Warships in the Age of Sail 1696-1860.

Vladimir dział 2/5

Stocznia Burry & Co, Liverpool
Konstruktor NN
Wodowany 1845
Wymiary 179,3x29x13,6 ft 758 ton bm
Uzbrojenie 1 x 9,65 cala , 4x24 ft haubice (znalazłem źródło mówiące o 11 działach sic1)
Maszyna 350 nhp
Prędkosc 10 1/2 węzła


Żelazna bocznokołowa fregata parowa adoptowana z statku służby pocztowej w 1854. Wysłana na morze Czarne. W 1856 powróciła do słuzby pocztowej. W 1867 dołączona do Eskadry Pancernej jako pływający warsztat. Rozbrojona w 1891. Służyła jako ćwiczebny cel dla torped.

Mam ograniczony dostęp do tej książki w internecie. Wydaje mi się idealny kandydat dla Zamoyskiego na linie Windawa - Hawr lub Windawa - Dover. :D Jednak trzymając się tego że współpracował z Guibertem - a ten zbudował dla La Royale dwa awiza w tym okresie, niby tego samego typu ale tylko w połowie. :D Niby typ 200 nhp. Jednak jeden był śrubowcem a drugi bocznokołowcem. Dla hr Zamoyskiego - użytkownika rzecznych bocznokołowców - nie mającego dużego pojęcia o armatorce, dla "morskiego dyliżansu" (dla służby pocztowej i przewozu pasażerów), który byś wybrał?

Dane bocznokołowca:
Goéland położenie stepki 1846, wodowanie 1848, w służbie dopiero 1852 (czyżby jakies kłopoty techniczne?)
wymiary 48 x 7.90 x2.7 m
wyporność 480 t ; 700 tpc
załoga 92 h
prędkość: 10 n
Maszyna: Gâche & Voruz à bielles directes de 200 chn, 482 chi
uzbrojenie: 2x16cm obusier
kadłub - żelazny
Brat Goelanda Phenix
Brat Goelanda Phenix
Goeland .png (166.67 KiB) Przejrzano 9488 razy
Śrubowiec:
Héron stępka:1846, wodowanie: 1847, w służbie 1848 (czas budowy 21 miesięcy)
wymiary 48.60 x 7.60 (14.10 ht) x 2.64 m
wyporność: 520 t, 700 tpc
prędkość 11.7 n
załoga 93
Maszyna Cavé de 200 chn chaudières tubulaires - Machine à 2 cylindres oscillants Cavé ; d = 1,202 m ; c = 1,521 m ; roues de 6 m de diamètre ; 24 aubes de 2,68 x 0,3 m ; 9,7 n à 24 t/mn pour une pression de 2,18 atm et une puissance de 450 chi, la consommation étant de 2 kg/chi/h.
uzbrojenie: 2x30 obus.
1868 : 4x 30 ft obus.

Kadłub żelazny
Brat śrubowca Mouette
Brat śrubowca Mouette
Heron.png (311.37 KiB) Przejrzano 9488 razy
[attachment=1]

No to który wybieramy na pocztowca? :co:

Nazwa pierwszej jednostki? Tradycyjny: "Latający Jeleń" na część pewnego galeonu, pewnej floty w pewnej bitwie koło pewnego klasztoru gdzie nie jeden pokoój zawarto. :D
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: AvM »

ORKAN4 pisze:Dziękuję za informacje i obrazy.

Rewanżuję się tym:

Dane o Władimirze jakie znalazłem w Russian Warships in the Age of Sail 1696-1860.

Vladimir dział 2/5

Stocznia Burry & Co, Liverpool
Konstruktor NN
Wodowany 1845
Wymiary 179,3x29x13,6 ft 758 ton bm
Uzbrojenie 1 x 9,65 cala , 4x24 ft haubice (znalazłem źródło mówiące o 11 działach sic1)
Maszyna 350 nhp
Prędkosc 10 1/2 węzła

Żelazna bocznokołowa fregata parowa adoptowana z statku służby pocztowej w 1854. Wysłana na morze Czarne. W 1856 powróciła do słuzby pocztowej. W 1867 dołączona do Eskadry Pancernej jako pływający warsztat. Rozbrojona w 1891. Służyła jako ćwiczebny cel dla torped.

:D
Wladimir byl wodowanny razem z Preussischer Adler
Niestety ta ksiazka nie ma nijepszych danych o parowcach

Bury, Curtis & Kennedy byl budowniczym maszyn

Tu dane z angielskich rejestrow:
Obrazek

Morning Post - Friday 25 April 1845
Obrazek

Nic nie wiem o wyslaniu WLADIMIRA na Morze Czarne.

Wyplynal z Liverpool , kapitan Schultz 23.10.1845 do Petersburga

Te 11 dzial to dane dla WLADIMIRA zbudowanego w 1848 roku w stoczni
Ditchburn i Mare dla floty Morza Czarnego.
Ostatnio zmieniony 2016-03-16, 00:59 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
ORKAN4
Posty: 95
Rejestracja: 2006-08-26, 23:15

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: ORKAN4 »

Czyli błąd. Podali producenta maszyny zamiast stoczni. Dziękuję serdecznie za tą informację.

Błąd jest także w dacie przekwalifikowania go na fregatę i uzbrojenia. Nie mogło to być w 1854 skoro stoczył pierwszą w historii wojen morskich potyczkę okrętów parowych (ciężko to mi nazwać bitwą) z ottomańska fregatą parową tez bocznokołową (gdzie widziałem że była ona jakoby egipska) Pervaz-i Bahri 5 listopada 1853 roku. Nie było co prawda na pokładach obu okrętów aparatów fotograficznych, ale mamy co najmniej 2 obrazy "dokumentujące" ta historyczną chwilę:
Vladimir_vs_Pervaz-i_Bahri_2.jpg
Vladimir_vs_Pervaz-i_Bahri_2.jpg (74.61 KiB) Przejrzano 9480 razy
Załączniki
Vladimir.jpg
Vladimir.jpg (19.42 KiB) Przejrzano 9480 razy
Ostatnio zmieniony 2016-03-16, 01:31 przez ORKAN4, łącznie zmieniany 4 razy.
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: AvM »

Jako pocztowiec byl uzbrojony tylko w 2x6 funtowki
Przez marynarke przejety dopiero w 1862 roku
Kolo 1868 zostal przebudowany na warsztatowiec

Das Archiv für Seewesen, Band 4 1868
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2016-03-16, 01:48 przez AvM, łącznie zmieniany 3 razy.
ORKAN4
Posty: 95
Rejestracja: 2006-08-26, 23:15

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: ORKAN4 »

Udało mi się zmniejszyć drugi obraz z potyczką Vladimira.
300px-Vladimir_vs_Pervaz-i_Bahri.jpg
300px-Vladimir_vs_Pervaz-i_Bahri.jpg (13.67 KiB) Przejrzano 9480 razy
To w takim razie były dwa Vladimiry? Jeden na morzu Czarny który spuścił baty Turczynowi i pocztowiec na Bałtyku?
W IV RP tak jak w PRL chce się banałami i ideologią zakrzyczeć historię. Pozwolimy na to?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Hipotetyczna polska flota XIX wieku

Post autor: AvM »

ORKAN4 pisze:Udało mi się zmniejszyć drugi obraz z potyczką Vladimira.
300px-Vladimir_vs_Pervaz-i_Bahri.jpg
To w takim razie były dwa Vladimiry? Jeden na morzu Czarny który spuścił baty Turczynowi i pocztowiec na Bałtyku?
dokladnie

Ten z Morza czarnego zostal samozatopiony W Sewastopolu w 1855 roku.

Pervaz Bahri byl Egispskim prowcem zbudownym w Aleksandrii
Zreszta tez przewidzianym do sluzby pocztowej.
ODPOWIEDZ