okręty 1830-1853

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

gorkis-83
Posty: 8
Rejestracja: 2013-03-31, 00:53

okręty 1830-1853

Post autor: gorkis-83 »

witam, to mój pierwszy wątek, interesują mnie okręty w tym okresie, dośc długo szukałem, ale do końca nie potrafię usystematyzować tych informacji. Jeżeli ktoś mógłby mi pomoc w następującyh kwestiach lub wskazać gdzie mogę poszukać:
- koszt budowy okrętów poszczególnych klas, znalazłem dość dużo informacji nt okrętów brytyjskich (np fregagty to ok 30-40 tys funtów), ale interesują mni np. USA, Rosja, Francja czy koszty były porównywalne? intuicja podpowiada mi, że brytyjczycy budowali drogo??
- liczebność flot w tym okresie, mam szczątkowe dane dla kilku krajów i dokładne dla Francji tego okresu i innych krajó czasu wojny krymskiej a wczesniej??
- okręty transportowe w tym okresie - jakies dane co do możliwości transportu wojsk drogą morską (ilość pasażerów, prędkość jednostek)
za okazaną pomoc z góry dziękuję:)
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: okręty 1830-1853

Post autor: Krzysztof Gerlach »

1) Dla okrętów francuskich z początku interesującego Pana okresu przydatna będzie tablica oparta na danych zebranych przez komisję działającą w 1826 r., podająca ceny materiałów, robocizny oraz wyposażenia i artylerii WSZYSTKICH klas, przytoczona w „Guide pratique d’architecture navale” M. Mazaudiera z 1835 r. (str.322/323). Ceny niektórych amerykańskich okrętów można znaleźć w „The Old Steam Navy. Frigates, Sloops, and Gunboats, 1815-1885” Donalda L. Canneya (rozproszone). Od znalezienia cen do ich porównania droga daleka – trzeba znać przeliczniki między poszczególnymi walutami, a jeszcze lepiej – znać ich ówczesną siłę nabywczą w każdym z krajów.
2) Do liczebności flot po 1830 a przed 1853 łatwo wykorzystać – dla brytyjskiej „The Sail & Steam Navy List 1815-1889” Davida Lyona i Rifa Winfielda; dla amerykańskiej „The Sailing Navy 1775-1854” Paula H. Silverstone; dla rosyjskiej „Russian Warships in the Age of Sail 1696-1860” (autorzy: John Tredrea i Eduard Sozaev). Oczywiście trzeba się nieco nad takimi wyciągami napracować.
3) Trochę danych na temat możliwości ówczesnych transportowców wojska można znaleźć w książce „Troopships and their history” H.C.B. Rogersa. Warto też przeczytać artykuł „Trooping to the Canadas” J.C. Arnella w „Mariner’s Mirror” z 1967 (od str.143). MASĘ informacji zawarto w tekstach źródłowych dotyczących wojny krymskiej, lecz tego jest tak wiele, że nie sposób tu wymienić.
Krzysztof Gerlach
gorkis-83
Posty: 8
Rejestracja: 2013-03-31, 00:53

Re: okręty 1830-1853

Post autor: gorkis-83 »

Bardzo dziękuję za tak szybką odpowiedź, przeliczniki juz sobie wstepnie opracowałem na podstawie różnych danych źródłowych, parytetu złota, siły nabywczej - nawet mniej więcej mi sie to zgadza:) dopiero raczkuje w tej tematyce do tej pory interesowałem się wojskami lądowymi tego okresu dlatego będę może zadawał głupie pytania:)
gorkis-83
Posty: 8
Rejestracja: 2013-03-31, 00:53

Re: okręty 1830-1853

Post autor: gorkis-83 »

rozumiem, że nie wszystkie pozycje są dostępne w wersji online??
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: okręty 1830-1853

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Akurat w stosunku do mnie, to pytanie takie raczej należałoby odwrócić - CZY COKOLWIEK z pozycji, które podałem, jest dostępne on-line. I moja odpowiedź będzie zawsze brzmiała tak samo - nie mam pojęcia :wink: .
Krzysztof Gerlach
gorkis-83
Posty: 8
Rejestracja: 2013-03-31, 00:53

Re: okręty 1830-1853

Post autor: gorkis-83 »

W takim razie gratuluje księgozbioru:)
Przykładowo brytyjski slup HM Hyacinth zwodowany w 1829 r. w Plymouth Dockyard kosztował 17 361 funtów, uzbrojony był w 16 dział 32-funtowych i 2 dziobowe 9-funtowe.
Według danych z książki Mazudiera wodowanie francuskiej 18 działowej korwety-awizo kosztowało 281 347 franków. Stosując przelicznik według parytetu złota:
· moneta 20 frankowa zawierała 5,8 g czystego złota, natomiast 1 funt szterling zawierał 7,322 g czystego złota;
· zatem za 1 franka można było kupić 0,29 g złota, czyli 1 funt szterling to ok. 25 franków (matematycznie 25,25)
· porównanie kosztów 2 wspomnianych okrętów: HM Hyacinth ok. 434 tys. franków a francuska korweta-awizo 281 347 franków.
Podobnej klasy 18 działowy HM Hazard w 1837 r. kosztował 10 500 funtów czyli jakieś 262 tys. franków. Dość spora różnica, może wynikająca z tego, że w przypadku Hyacintha to kompletny koszt (z uzbrojeniem) a HMS Hazard nie(?).
W 1831 r. w Pembroke Dockyard zwodowano kolejną jednostkę klasy slup z 18 działami, tu mam dane nie tylko kosztu budowy jednostki, ale i wyposażenia (odpowiednio 11761 i 4648 funtów – łącznie 16 409 funtów czyli ok. 410 tys. franków).
Porównajmy teraz wymiary okrętów:
· HMS Hyacynth: 33,4 m długości, 9,4 m szerokości, 3.9 m głębokości (?) i tonaż 429 ton.
· Szukam jeszcze danych dla przykładowego awizo francuskiego z tamtego okresu:.

Dla porównania parowy HMS Salamander Salamander 1832 r. kosztował 34 334 funty (łącznie z maszynami parowymi).
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: okręty 1830-1853

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Minimalne korekty i uzupełnienia:
Artyleria slupa "Hyacinth" składała się (oprócz dwóch dziobowych 9-funtówek) z 16 karonad 32-funtowych a nie dział (choć niby karonada to też działo, ale tak tego wtedy nie postrzegano). Wbrew pozorom miało to wpływ na cenę, ponieważ płacono za masę odlanego wyrobu żeliwnego – standardowe działo 32-funtowe ważyło 56 cetnarów (choć były i znacznie lżejsze modele), a 32-funtowa karonada – tylko 17 cetnarów.
Cena slupa "Hazard" podana jest, tak jak Pan przypuszczał, bez wyposażenia. Ceny wszystkich slupów tego typu nie różniły się zbyt silnie. Bez wyposażenia: "Favorite" – 10226 funtów, "Hyacinth" 11872 funty, "Racehorse" 11140 funtów, "Hazard" 10500 funtów. Z wyposażeniem: "Favorite" – 17083 funty, "Hyacinth" – 17361 funtów, "Racehorse" – 16807 funtów.
Te 3,9 m w wymiarach slupa typu "Favorite" to istotnie głębokość (kadłuba – depth in hold), czyli w tym wypadku odległość od przystępkowego pasa poszycia wewnętrznego do dolnej strony klepki pokładu głównego.
Francuska korweta-awizo, której koszt budowy wziął Pan z Mazaudiera (notabene uzbrojona w 16 karonad 18-funtowych i 2 działa 8-funtowe), miała długość między pionami na wysokości pokładu 33,75 m, szerokość konstrukcyjną 8,45 m i głębokość (inaczej mierzoną niż na okrętach angielskich) 4,78 m. Licząc metodą brytyjską jej tonaż wynosiłby około 360 ton, a w rezultacie - po przeliczeniu ceny za tonę - różnice nie będą już tak szokujące (odpowiednio 1012 i 782 franki), zwłaszcza że sumaryczna masa luf artylerii na jednostce brytyjskiej wynosiła zapewne 324 cetnary, a na francuskiej chyba około 212 cetnarów, a więc uzbrojenie żaglowca francuskiego byłoby tańsze mniej więcej o 35 procent, nawet gdyby je kupić w hucie brytyjskiej.
Krzysztof Gerlach
gorkis-83
Posty: 8
Rejestracja: 2013-03-31, 00:53

Re: okręty 1830-1853

Post autor: gorkis-83 »

Dziekuję, za cenne uwagi i informacje.
ODPOWIEDZ