jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

IDA ex POGON
Obrazek

IMG]http://savepic.org/4596838.jpg[/IMG
Ostatnio zmieniony 2013-10-26, 17:02 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Chemik »

No super, a jakieś konkrety?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Jacht VELOX

Obrazek
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

VELOX nie był "polski", ale ŻEMAJTEL był - choć pływał pod banderą rosyjską.
Tutaj trochę zdjęć: http://www.aamm.fr/Plans/Velox/Leroux/velox.htm

Jacht ŻEMAJTEJ zbudował J. Normand w 1876 na zamówienie hr. Benedykta Tyszkiewicza. Przy długości całkowitej 42,27 m i powierzchni żagli 958,65 m² (maksymalna 1481,75 m²) mógł osiągnąć prędkość do 16,5 w. Jego załogę stanowiło 37 ludzi; nosił banderę rosyjską, z portem macierzystym St. Petersburg.
W 1878 r. został sprzedany baronowi de Bellet i nazwany VELOX (bandera francuska). W 1916 r. został rozebrany.
W polskiej literaturze wymieniany błędnie jako DRAMAJTIS. Nazwa "Żemajtej" pochodzi od nazwy majątku hr. Tyszkiewicza.
Prywatnie podejrzewam, że hr. Tyszkiewicz chciał startować na nim w regatach o Puchar Ameryki, ale nie zdążył i stracił zainteresowanie jachtem. Niestety, nie ma to żadnego konkretnego dowodu poza jakimiś półsłówkami i aluzjami.
Kilka lat temu ukazały się pamiętniki hr. Tyszkiewicza - niestety dotyczą okresu wcześniejszego, a sądząc z rozwlekłości opisów spraw dotyczących tego jachtu można się będzie spodziewać w co najmniej piątym tomie.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

L’AIGLE
Zbudowany w 1888 przez Ramage & Fergusson w Leith jako jacht parowy RED EAGLE, dla armatora brytyjskiego; przy pojemności 187 BRT i długości 45,7 m napędzany był 3-cylindrową maszyną parową.
W 1898 zakupił go hr. Ledóchowski i przemianował na L’AIGLE. Statek prawdopodobnie przeszedł pod banderę francuską. Po dwóch latach powrócił pod banderę brytyjską i do dawnej nazwy. W 1907 sprzedany do Niemiec, nazwany ELIZABETH. Po I WŚ był chyba używany jako statek przemytniczy, bo co najmniej dwukrotnie (1923 i 1925) zatrzymywały go norweskie służby celne.
W 1923 podczas postoju w Gdańsku przemianowany na WILNO (wciąż pod banderą niemiecką i z niemieckim właścicielem). W 1925 sprzedany właścicielowi norweskiemu, nazwany STAVANGER i przebudowany na statek rybacki. W 1947 r. otrzymał silnik spalinowy, a w 1949 r. nazwę zmieniono na STAVANGEREN. Zatonął we mgle w październiku 1957 r. w pobliżu Mauravik.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

Trochę mniejszy jacht - GAIE PARISIENNE
Zbudowany w 1896 jako szkuner HELEN w zakładzie W. Fife'a, dla brytyjskiego armatora. 33 BRT, 16,6 m długości i pow. żagli 250 m2.
W 1904 r. zakupiony przez Ludwika Szwykowskiego, przemianowany na GAIE PARISIENNE. Bandera prawdopodbnie francuska, potem rosyjska. W 1912 uczestniczył w nieoficjalnych regatach olimpijskich w Sztokholmie. Dalszy los nieznany.

Spotyka się inne formy zapisu jego nazwy: GAY PARISIENNE albo GAITE PARISIENNE.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

LITWA
Zbudowany w 1884 jako CARMEN w stoczni J. Reid w Glasgow dla armatora brytyjskiego. 207 BRT, długość 36,1 m, 2 maszty, silnik parowy o mocy nominalnej 35 KM.
W kilka lat po zbudowaniu zakupiony przez arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca (admirała floty austro-węgierskiej) i przemianowany na CHRISTA; bandera Austro-Węgier. W 1895 zakupiony przez Ignacego Korwin-Milewskiego (ciekawa postać, radzę poguglać), przemianowany na LITWA.
W 1901 (lub 1902) sprzedany pod banderę brytyjską, nazwany SEA QUEEN, potem ODETTE, a w 1913 - FINNA.
J. Pertek podaje, że w 1914 r. sprzedano go do Meksyku.
Dzwon z tego jachtu przez wiele lat znajdował się na stadionie X-lecia w Warszawie i opisywany był w "Morzu".
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

nazwa nieznana
Zbudowany w 1866 w Hawrze, nazwany VERNON-CROISSY. W tym samym roku zakupiony przez hrabiego Benedykta Tyszkiewicza i eksploatowany na Sekwanie, prawdopodobnie pod tą samą nazwą. Długość 18,5 m, trzy maszty. Po pewnym czasie sprzedany właścicielowi z Rzymu.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

"Polskie" jachty w K.u.K. Jachtgeschwader:
- ALMA (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Georg Ritter von Zwierkowski.
- AMOURETTE (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Nikolai Ritter von Rodakowski.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Chemik »

Temat bardzo ciekawy... polecam go redakcji pisma "Morze i Okręty"...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Chemik pisze:Temat bardzo ciekawy... polecam go redakcji pisma "Morze i Okręty"...
Rozmawialam z czescia redakcji. Nie jest zainteresowana,
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Chemik »

AvM pisze:
Chemik pisze:Temat bardzo ciekawy... polecam go redakcji pisma "Morze i Okręty"...
Rozmawialam z czescia redakcji. Nie jest zainteresowana,
To jest wielki błąd z ich strony... :roll: nie pierwszy z resztą...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

Andrzeju - skrobnij coś o tej POGONI.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6360
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Marek T pisze:Andrzeju - skrobnij coś o tej POGONI.
6.1875 by M.E.Ratsey, Cowes ON72355
119grt 81nrt
Compound 2 Cy 50nhp/140ihp by Day, Summers&So.Southampton
1875 ELLIDA ???, Sothampton
1878 ELLIDA Earl of Roden, Cowes
1885 ELLIDA G.S.Stucley, Cowes
1888 ???
1890 ROSENEATH Arthue W.Fulcher, Cowes
1892 ROSENEATH Earl of Caven, Cowes
1895
1897 registry closed
1899 POGON Marcello Fürst Czartoryski, Krakow
1903 IVA Marco Martinolich, Lussinpiccolo
1907 IVA Vladikin, Bulgaria (najprawdopodobniej Wladca Bulgarii = Cesarz)
????
1916 KRESTA baza
1918 ucieczka do Sevastopola
1918 ucieczka do Noworosyjska
????
1920 flota Wrangla
29.07.1921 KRESTA K.Kaldji, Francuska flaga
29.05.1923 nadlal jak wyzej
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: pothkan »

AvM pisze:1907 IVA Vladikin, Bulgaria (najprawdopodobniej Wladca Bulgarii = Cesarz)
Vladikin to nazwisko: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0% ... 0%B8%D0%BD (być może nawet ten sam?)
ODPOWIEDZ