jachty polskiej arystokracji i nie tylko
jachty polskiej arystokracji i nie tylko
Ostatnio zmieniony 2013-10-26, 17:02 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
No super, a jakieś konkrety?
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
VELOX nie był "polski", ale ŻEMAJTEL był - choć pływał pod banderą rosyjską.
Tutaj trochę zdjęć: http://www.aamm.fr/Plans/Velox/Leroux/velox.htm
Jacht ŻEMAJTEJ zbudował J. Normand w 1876 na zamówienie hr. Benedykta Tyszkiewicza. Przy długości całkowitej 42,27 m i powierzchni żagli 958,65 m² (maksymalna 1481,75 m²) mógł osiągnąć prędkość do 16,5 w. Jego załogę stanowiło 37 ludzi; nosił banderę rosyjską, z portem macierzystym St. Petersburg.
W 1878 r. został sprzedany baronowi de Bellet i nazwany VELOX (bandera francuska). W 1916 r. został rozebrany.
W polskiej literaturze wymieniany błędnie jako DRAMAJTIS. Nazwa "Żemajtej" pochodzi od nazwy majątku hr. Tyszkiewicza.
Prywatnie podejrzewam, że hr. Tyszkiewicz chciał startować na nim w regatach o Puchar Ameryki, ale nie zdążył i stracił zainteresowanie jachtem. Niestety, nie ma to żadnego konkretnego dowodu poza jakimiś półsłówkami i aluzjami.
Kilka lat temu ukazały się pamiętniki hr. Tyszkiewicza - niestety dotyczą okresu wcześniejszego, a sądząc z rozwlekłości opisów spraw dotyczących tego jachtu można się będzie spodziewać w co najmniej piątym tomie.
Tutaj trochę zdjęć: http://www.aamm.fr/Plans/Velox/Leroux/velox.htm
Jacht ŻEMAJTEJ zbudował J. Normand w 1876 na zamówienie hr. Benedykta Tyszkiewicza. Przy długości całkowitej 42,27 m i powierzchni żagli 958,65 m² (maksymalna 1481,75 m²) mógł osiągnąć prędkość do 16,5 w. Jego załogę stanowiło 37 ludzi; nosił banderę rosyjską, z portem macierzystym St. Petersburg.
W 1878 r. został sprzedany baronowi de Bellet i nazwany VELOX (bandera francuska). W 1916 r. został rozebrany.
W polskiej literaturze wymieniany błędnie jako DRAMAJTIS. Nazwa "Żemajtej" pochodzi od nazwy majątku hr. Tyszkiewicza.
Prywatnie podejrzewam, że hr. Tyszkiewicz chciał startować na nim w regatach o Puchar Ameryki, ale nie zdążył i stracił zainteresowanie jachtem. Niestety, nie ma to żadnego konkretnego dowodu poza jakimiś półsłówkami i aluzjami.
Kilka lat temu ukazały się pamiętniki hr. Tyszkiewicza - niestety dotyczą okresu wcześniejszego, a sądząc z rozwlekłości opisów spraw dotyczących tego jachtu można się będzie spodziewać w co najmniej piątym tomie.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
L’AIGLE
Zbudowany w 1888 przez Ramage & Fergusson w Leith jako jacht parowy RED EAGLE, dla armatora brytyjskiego; przy pojemności 187 BRT i długości 45,7 m napędzany był 3-cylindrową maszyną parową.
W 1898 zakupił go hr. Ledóchowski i przemianował na L’AIGLE. Statek prawdopodobnie przeszedł pod banderę francuską. Po dwóch latach powrócił pod banderę brytyjską i do dawnej nazwy. W 1907 sprzedany do Niemiec, nazwany ELIZABETH. Po I WŚ był chyba używany jako statek przemytniczy, bo co najmniej dwukrotnie (1923 i 1925) zatrzymywały go norweskie służby celne.
W 1923 podczas postoju w Gdańsku przemianowany na WILNO (wciąż pod banderą niemiecką i z niemieckim właścicielem). W 1925 sprzedany właścicielowi norweskiemu, nazwany STAVANGER i przebudowany na statek rybacki. W 1947 r. otrzymał silnik spalinowy, a w 1949 r. nazwę zmieniono na STAVANGEREN. Zatonął we mgle w październiku 1957 r. w pobliżu Mauravik.
Zbudowany w 1888 przez Ramage & Fergusson w Leith jako jacht parowy RED EAGLE, dla armatora brytyjskiego; przy pojemności 187 BRT i długości 45,7 m napędzany był 3-cylindrową maszyną parową.
W 1898 zakupił go hr. Ledóchowski i przemianował na L’AIGLE. Statek prawdopodobnie przeszedł pod banderę francuską. Po dwóch latach powrócił pod banderę brytyjską i do dawnej nazwy. W 1907 sprzedany do Niemiec, nazwany ELIZABETH. Po I WŚ był chyba używany jako statek przemytniczy, bo co najmniej dwukrotnie (1923 i 1925) zatrzymywały go norweskie służby celne.
W 1923 podczas postoju w Gdańsku przemianowany na WILNO (wciąż pod banderą niemiecką i z niemieckim właścicielem). W 1925 sprzedany właścicielowi norweskiemu, nazwany STAVANGER i przebudowany na statek rybacki. W 1947 r. otrzymał silnik spalinowy, a w 1949 r. nazwę zmieniono na STAVANGEREN. Zatonął we mgle w październiku 1957 r. w pobliżu Mauravik.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
Trochę mniejszy jacht - GAIE PARISIENNE
Zbudowany w 1896 jako szkuner HELEN w zakładzie W. Fife'a, dla brytyjskiego armatora. 33 BRT, 16,6 m długości i pow. żagli 250 m2.
W 1904 r. zakupiony przez Ludwika Szwykowskiego, przemianowany na GAIE PARISIENNE. Bandera prawdopodbnie francuska, potem rosyjska. W 1912 uczestniczył w nieoficjalnych regatach olimpijskich w Sztokholmie. Dalszy los nieznany.
Spotyka się inne formy zapisu jego nazwy: GAY PARISIENNE albo GAITE PARISIENNE.
Zbudowany w 1896 jako szkuner HELEN w zakładzie W. Fife'a, dla brytyjskiego armatora. 33 BRT, 16,6 m długości i pow. żagli 250 m2.
W 1904 r. zakupiony przez Ludwika Szwykowskiego, przemianowany na GAIE PARISIENNE. Bandera prawdopodbnie francuska, potem rosyjska. W 1912 uczestniczył w nieoficjalnych regatach olimpijskich w Sztokholmie. Dalszy los nieznany.
Spotyka się inne formy zapisu jego nazwy: GAY PARISIENNE albo GAITE PARISIENNE.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
LITWA
Zbudowany w 1884 jako CARMEN w stoczni J. Reid w Glasgow dla armatora brytyjskiego. 207 BRT, długość 36,1 m, 2 maszty, silnik parowy o mocy nominalnej 35 KM.
W kilka lat po zbudowaniu zakupiony przez arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca (admirała floty austro-węgierskiej) i przemianowany na CHRISTA; bandera Austro-Węgier. W 1895 zakupiony przez Ignacego Korwin-Milewskiego (ciekawa postać, radzę poguglać), przemianowany na LITWA.
W 1901 (lub 1902) sprzedany pod banderę brytyjską, nazwany SEA QUEEN, potem ODETTE, a w 1913 - FINNA.
J. Pertek podaje, że w 1914 r. sprzedano go do Meksyku.
Dzwon z tego jachtu przez wiele lat znajdował się na stadionie X-lecia w Warszawie i opisywany był w "Morzu".
Zbudowany w 1884 jako CARMEN w stoczni J. Reid w Glasgow dla armatora brytyjskiego. 207 BRT, długość 36,1 m, 2 maszty, silnik parowy o mocy nominalnej 35 KM.
W kilka lat po zbudowaniu zakupiony przez arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca (admirała floty austro-węgierskiej) i przemianowany na CHRISTA; bandera Austro-Węgier. W 1895 zakupiony przez Ignacego Korwin-Milewskiego (ciekawa postać, radzę poguglać), przemianowany na LITWA.
W 1901 (lub 1902) sprzedany pod banderę brytyjską, nazwany SEA QUEEN, potem ODETTE, a w 1913 - FINNA.
J. Pertek podaje, że w 1914 r. sprzedano go do Meksyku.
Dzwon z tego jachtu przez wiele lat znajdował się na stadionie X-lecia w Warszawie i opisywany był w "Morzu".
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
nazwa nieznana
Zbudowany w 1866 w Hawrze, nazwany VERNON-CROISSY. W tym samym roku zakupiony przez hrabiego Benedykta Tyszkiewicza i eksploatowany na Sekwanie, prawdopodobnie pod tą samą nazwą. Długość 18,5 m, trzy maszty. Po pewnym czasie sprzedany właścicielowi z Rzymu.
Zbudowany w 1866 w Hawrze, nazwany VERNON-CROISSY. W tym samym roku zakupiony przez hrabiego Benedykta Tyszkiewicza i eksploatowany na Sekwanie, prawdopodobnie pod tą samą nazwą. Długość 18,5 m, trzy maszty. Po pewnym czasie sprzedany właścicielowi z Rzymu.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
"Polskie" jachty w K.u.K. Jachtgeschwader:
- ALMA (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Georg Ritter von Zwierkowski.
- AMOURETTE (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Nikolai Ritter von Rodakowski.
- ALMA (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Georg Ritter von Zwierkowski.
- AMOURETTE (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Nikolai Ritter von Rodakowski.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
Temat bardzo ciekawy... polecam go redakcji pisma "Morze i Okręty"...
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
Rozmawialam z czescia redakcji. Nie jest zainteresowana,Chemik pisze:Temat bardzo ciekawy... polecam go redakcji pisma "Morze i Okręty"...
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
To jest wielki błąd z ich strony... nie pierwszy z resztą...AvM pisze:Rozmawialam z czescia redakcji. Nie jest zainteresowana,Chemik pisze:Temat bardzo ciekawy... polecam go redakcji pisma "Morze i Okręty"...
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
Andrzeju - skrobnij coś o tej POGONI.
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
6.1875 by M.E.Ratsey, Cowes ON72355Marek T pisze:Andrzeju - skrobnij coś o tej POGONI.
119grt 81nrt
Compound 2 Cy 50nhp/140ihp by Day, Summers&So.Southampton
1875 ELLIDA ???, Sothampton
1878 ELLIDA Earl of Roden, Cowes
1885 ELLIDA G.S.Stucley, Cowes
1888 ???
1890 ROSENEATH Arthue W.Fulcher, Cowes
1892 ROSENEATH Earl of Caven, Cowes
1895
1897 registry closed
1899 POGON Marcello Fürst Czartoryski, Krakow
1903 IVA Marco Martinolich, Lussinpiccolo
1907 IVA Vladikin, Bulgaria (najprawdopodobniej Wladca Bulgarii = Cesarz)
????
1916 KRESTA baza
1918 ucieczka do Sevastopola
1918 ucieczka do Noworosyjska
????
1920 flota Wrangla
29.07.1921 KRESTA K.Kaldji, Francuska flaga
29.05.1923 nadlal jak wyzej
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko
Vladikin to nazwisko: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0% ... 0%B8%D0%BD (być może nawet ten sam?)AvM pisze:1907 IVA Vladikin, Bulgaria (najprawdopodobniej Wladca Bulgarii = Cesarz)