jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Marek T pisze:LITWA
Zbudowany w 1884 jako CARMEN w stoczni J. Reid w Glasgow dla armatora brytyjskiego. 207 BRT, długość 36,1 m, 2 maszty, silnik parowy o mocy nominalnej 35 KM.
W kilka lat po zbudowaniu zakupiony przez arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca (admirała floty austro-węgierskiej) i przemianowany na CHRISTA; bandera Austro-Węgier. W 1895 zakupiony przez Ignacego Korwin-Milewskiego (ciekawa postać, radzę poguglać), przemianowany na LITWA.
W 1901 (lub 1902) sprzedany pod banderę brytyjską, nazwany SEA QUEEN, potem ODETTE, a w 1913 - FINNA.
J. Pertek podaje, że w 1914 r. sprzedano go do Meksyku.
Dzwon z tego jachtu przez wiele lat znajdował się na stadionie X-lecia w Warszawie i opisywany był w "Morzu".

CARMEN 90408 Southampton, 1884, Steam Appropriation Books, RSS More...
Southampton, Crew lists 1889 - 1906 Crew lists, Southampton AS
Southampton, 1884, Steam MNL, 1890
Built: Not stated, Register closed: Not stated TNA catalogue, BT 110/15/12

FINNA 90408 Falmouth, 1909, Steam MNL, 1910
Falmouth, 1909, Steam MNL, 1915
Built: 1884, Register closed: 1917 TNA catalogue, BT 110/295/20
Ostatnio zmieniony 2013-11-11, 19:00 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: pothkan »

Marek T pisze:Trochę mniejszy jacht - GAIE PARISIENNE Zbudowany w 1896 jako szkuner HELEN w zakładzie W. Fife'a, dla brytyjskiego armatora. 33 BRT, 16,6 m długości i pow. żagli 250 m2. W 1904 r. zakupiony przez Ludwika Szwykowskiego, przemianowany na GAIE PARISIENNE. Bandera prawdopodbnie francuska, potem rosyjska. W 1912 uczestniczył w nieoficjalnych regatach olimpijskich w Sztokholmie. Dalszy los nieznany.
33 nie BRT, tylko ton Thames Measurement (taka wariacja BOM, specjalnie dla jachtów). 16 NRT. LRY 1902/03:
helen.gif
helen.gif (7.81 KiB) Przejrzano 10427 razy
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

pothkan pisze:...33 nie BRT, tylko ton Thames Measurement...
Dzięki za korektę.
Informacje o tych jachtach pochodzą prawie wyłącznie z publikacji, a te nie zawsze podają o jakie tony chodzi.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: pothkan »

Marek T pisze:
pothkan pisze:...33 nie BRT, tylko ton Thames Measurement...
Dzięki za korektę. Informacje o tych jachtach pochodzą prawie wyłącznie z publikacji, a te nie zawsze podają o jakie tony chodzi.
Nie ma za co :) Jakbyś potrzebował analogicznych informacji, to pytaj - ale zaznaczam, że niestety ww. LRY to jedyny, jaki udało mi się "wydostać" z sieci :-(
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

JKestem na konferencji, troche nie mam czasu

Ale moj wujek, w zasadzie brat mojej babci

Wincenty Okolowicz, ostatin doktorant )ponoc) Uniwerstu Wielnskiego
a po wojnie profesor klimatoligli UW kupil podobna w Szeacji (?) jacht
ktory zatonal mu koko Kolobrzegu, Wiecej nie wiem.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: Marek T »

AvM pisze:...kupil podobna w Szwecji (?) jacht, ktory zatonal mu koko Kolobrzegu, wiecej nie wiem.
MARAJA - jacht żaglowy
W 1935 r. zakupiony w Szwecji przez AZM i nazwany MARAJA. W czasie rejsu do kraju, prowadzony samotnie przez Wincentego Okołowicza, rozbił się na brzegu w pobliżu latarni morskiej w Ustce i z braku środków finansowych został porzucony przez właścicieli. Innych informacji brak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Marek T pisze:
AvM pisze:...kupil podobna w Szwecji (?) jacht, ktory zatonal mu koko Kolobrzegu, wiecej nie wiem.
MARAJA - jacht żaglowy
W 1935 r. zakupiony w Szwecji przez AZM i nazwany MARAJA. W czasie rejsu do kraju, prowadzony samotnie przez Wincentego Okołowicza, rozbił się na brzegu w pobliżu latarni morskiej w Ustce i z braku środków finansowych został porzucony przez właścicieli. Innych informacji brak.
Dieki, moze cos znajde :)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

http://pages14-18.mesdiscussions.net/pa ... 3194_1.htm

TRIOMPHANTE, goélette de 306 tx à M. de SOBANSKI.

Polskie nazwisko :) Nie jest to rodzina kogos z "OW" ?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

AvM pisze:http://pages14-18.mesdiscussions.net/pa ... 3194_1.htm

TRIOMPHANTE, goélette de 306 tx à M. de SOBANSKI.

Polskie nazwisko :) Nie jest to rodzina kogos z "OW" ?

TRIOMPHANTE ex Sybil ex Palatine Iron 3 masts Schooner
1870 Steele &Co, Greenock
450TM 180.89nrt 344.51grt 159.2x25.0x14.45ft alts '86
I 3cyl 14",22"&37"-27" 77nhp by Day Summer &CO, Southampton
NE & B '91
sails by Ratsey & Lapthrn '06
owner Comte C. De Sobanski, Le Havre

PALATINE ON63446 Greenock, 1870, Steam Appropriation Books, RSS More...
Greenock, 1870, Steam MNL, 1880
Greenock, 1870, Steam MNL, 1890
Greenock, 1870, Steam MNL, 1900
SYBIL 63446 Built: 1870, Register closed: 1908 TNA catalogue, BT 110/213/52
Ostatnio zmieniony 2013-11-10, 13:56 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

http://www.bonhams.com/auctions/18783/lot/106/

Obrazek

Tommaso de Simone (Italian, 19th/20th Century)
The Steam Yacht Sybil under steam in the Bay of Naples with Vesuvius beyond
signed 'De Simone' and dated 1906 (lower right), inscribed (lower left)
gouache 45.7 x 66cm (18 x 26in).
unframed

iron screw rigged as a three-masted topsail schooner
1870 Robert Steele & Co. on the Clyde at Greenock
305 tons gross (193 net & 450 Thames) and measured 159 feet in length with a 25 foot beam.
70hp. 2-cylinder engine from the Greenock Foundry
1870 Palatine 2nd Earl of Wilton
1882 Palatine 2nd Lord Wolverton in
1887 Palatine. Blanche Watney
1906 Sybily Havelock J. Collins of The Gables, Berkhamstead, Hertfordshire,
by 1909 Triomphante Comte de Sobanski,Paris
by 1914 Caffa Lazzaro of Genoa
she is presumed to have been a casualty of the Great War.???
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: pothkan »

AvM pisze:by 1909 Triomphante Comte de Sobanski,Paris
Być może to ten?

http://genealogia.grocholski.pl/gd/osoba.php?id=014819
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

pothkan pisze:
AvM pisze:by 1909 Triomphante Comte de Sobanski,Paris
Być może to ten?

http://genealogia.grocholski.pl/gd/osoba.php?id=014819

Ten byl Hrabia czyli Grafem czyli Count czyli Comte
Tak ze musial czyba byc bogatszy :)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: pothkan »

AvM pisze:Ten byl Hrabia czyli Grafem czyli Count czyli Comte
Tak ze musial czyba byc bogatszy :)
Sobańscy z Guzowa mieli tytuł hrabiowski.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Marek T pisze:LITWA
Zbudowany w 1884 jako CARMEN w stoczni J. Reid w Glasgow dla armatora brytyjskiego. 207 BRT, długość 36,1 m, 2 maszty, silnik parowy o mocy nominalnej 35 KM.
W kilka lat po zbudowaniu zakupiony przez arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca (admirała floty austro-węgierskiej) i przemianowany na CHRISTA; bandera Austro-Węgier. W 1895 zakupiony przez Ignacego Korwin-Milewskiego (ciekawa postać, radzę poguglać), przemianowany na LITWA.
W 1901 (lub 1902) sprzedany pod banderę brytyjską, nazwany SEA QUEEN, potem ODETTE, a w 1913 - FINNA.
J. Pertek podaje, że w 1914 r. sprzedano go do Meksyku.
Dzwon z tego jachtu przez wiele lat znajdował się na stadionie X-lecia w Warszawie i opisywany był w "Morzu".
Wg Marinealmanach 1899

Graf J. Korwin-Milewski posiadal

Litwa Dampfyacht 207t Pola
Aldona sloop 1.5t Pola

CARMEN ON90408 Southampton, 1884, Steam Appropriation Books, RSS More...
Southampton, Crew lists 1889 - 1906 Crew lists, Southampton AS
Southampton, 1884, Steam MNL, 1890
Built: Not stated, Register closed: Not stated TNA catalogue, BT 110/15/12

EINNA ON90408 Falmouth, 1909, Steam MNL, 1910
Falmouth, 1909, Steam MNL, 1915
Built: 1884, Register closed: 1917 TNA catalogue, BT 110/295/20


http://www.nationalarchives.gov.uk/a2a/ ... &cid=-1#-1
CARMEN (name changed to SEA QUEEN 1901) Reg No 90408 DCrew/90408 No Date
Contents:
Reg. Southampton 1884 (and 1901)
Built Port Glasgow by J.Reid and Co.
Steam, screw, yacht
Reg. tons 67 net, 141 gross
Crew lists: 1889-2, 1890-2, 1891-2, 1892-3,..... 1906-1
Owner: 1890 Thos.Wood Esq., Gwernyfed Park, Breconshire; 1891-2 A.C.Kennard
Master: 1890 Thos.Derham. E.Cowes; 1891-2 A.C.Kennard
Voyages: 1889 cruising; 1890 July - Sept. yachting; Sept. - Dec. laid up at Cowes; 1891 for use anywhere; 1892 yachting;
Sold to Austrian 1893; Sold to Belgian 1906
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

Marek T pisze:"Polskie" jachty w K.u.K. Jachtgeschwader:
- ALMA (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Georg Ritter von Zwierkowski.
- AMOURETTE (1,5 t, slup) - wymieniony w 1907 jako własność Nikolai Ritter von Rodakowski.
Kuk Almanach 1899
Amourette - jw sloop Pola

Kuk Almanach 1905
Alma - jw sloop Pola
Amourette - jw sloop Pola

Kuk Almanach 1908
Alma - jw sloop Pola
Amourette - jw sloop Pola

Kuk Almanach 1910
ww nie sa juz w KuK Jachtgeschwader

Kuk Almanach 1911
ww nie sa juz w KuK Jachtgeschwader
Ostatnio zmieniony 2013-11-11, 22:07 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: jachty polskiej arystokracji i nie tylko

Post autor: AvM »

AvM pisze:
Marek T pisze:Andrzeju - skrobnij coś o tej POGONI.
6.1875 by M.E.Ratsey, Cowes ON72355
119grt 81nrt
Compound 2 Cy 50nhp/140ihp by Day, Summers&So.Southampton
1875 ELLIDA ???, Sothampton
http://www.nationalarchives.gov.uk/a2a/ ... &cid=-1#-1

ELLIDA Reg No 72355 DCrew/72355 No Date

Contents:
Reg. Southampton 1875 transferred to Cowes 1878
Built Cowes by M.E. Ratsey, Engines by Day Summers and Co.
Steam, screw
Reg. tons 87 net, 119 gross
Crew lists: 1876-1
Owner: E.M. Langworthy
Master: Same as Owner
Voyages: yachting
ODPOWIEDZ