Powstanie na Krecie 1866-1869

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

Wlasnie spedzajac wiekszosc czasu w domu przeczytalem artykul Piotra Olendra
"Grecki parowiec w Walce z Tureckim Awizo"
MSiO 169 - Wydanie Specjalne 2/2016.

I pozwole sobie kilka uwag zamiescic.

1) Kompania zeglugowa, nie wiem czemu nazwa podana przez autora po angielsku jako Greek Steamship Company, jest podawana raczej w literaturze anglojezycznej jako
Hellenic Steam Shipping Company, Syra (Ελληνική Ατμοπλοϊκή Εταιρία)

2) Kompania ta nie byla zalozona przez Komitet Kretenski, tylko juz w 1857 otrzymujac wsparcie rzadu greckiego (subwencje)
Pierwszymy statkami tej kompanii byly:
PANELLINION (zbud. 1857 przez Henderson & Son, Renfrew)
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... PANELLINON

HYDRA (zbud 1856, Blackwood & Gordon, Renfrew)
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... ssel=HYDRA

Okrety te wiec nie byly zakupione w czasie powstania na Krecie, lecz juz sluzyly w Hellenic S.S. Co.

Uwaga w clydeships dla PANELLINION podany jest zle pierwszy armator.
Powinno byc Hellenic S.S. Co.

3) Nie jest prawda za zakupiono trzy lamacze blokady (blockade runners).
Autorowi ewidentnie nie jest znana BABOULINA , ktora zatonela tragicznie na rzece Mersey
Oficjalnie byly to statki handlowe plywajace wlasnie pod flaga armatora Hellenic S.S.Co.
Po wojnie byly przyjete przez marynarke grecka.

4) W tabelce na str.27 niestety pokazalo sie ze autor pisal to na chybcika.
a) ARKADION byl zbudowany jako DREAM ale w Stoczni Pottera (podzlecony przez Jones Quiggin)
b) Stocznia W.Pottera byla w Liverpoolu
c) IZZEDIN byl zbudowany w Thames Iron Works
d) DREAM (pozniejszy ARKADION) byl zbudowany w 1864 roku ( a nie w 1866)
e) Moc maszyn DREAM 180 koni nominalnych
f) Wypornosc i do tego normalna - t jest tworczosc artystyczna autora - a raczej panow langesipena i Güleryüza autorow "The Ottoman Steam Navy"
(Ksiazka ta nalezy do "ladnych", antowmiast wiele danych z lat sprzed 1906 roku jest bledna)
g) Wartosc 1075 dla IZZEDIN to tonaz (bm)
h) Wartosc 767 dla ARKADIOn to tonaz (bm) - zreszta wziety ze spisow tureckich.
i) Moc maszyn IZZEDIN wynosila 300nhp i 2373ihp , aa predkossc na probach 16.5w (osiagnieta 19 wrzesnia 1864)
(identyczne wielkosci podaja listy floty tureckiej z lat 1870-tych)

5) Raczej poprawne nazwy (transliteracja)
a) KRITI nie CRETE
b) ARKADI - tak podaja wspolczesne zrodla greckie , ale na podpisach obrazkow z epoki jest ARKADION
Ostatnio zmieniony 2020-04-22, 11:18 przez AvM, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

Wymiary DREAM wg BT162
Załączniki
GR_Dream_1864-2.jpg
GR_Dream_1864-2.jpg (466.63 KiB) Przejrzano 2016 razy
GR_Dream_1864-1.jpg
GR_Dream_1864-1.jpg (448.26 KiB) Przejrzano 2016 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

ARKADION
Załączniki
GRE_ARKADION1868-2..jpg
GRE_ARKADION1868-2..jpg (143.84 KiB) Przejrzano 2016 razy
GRE_ARKADION1868..jpg
GRE_ARKADION1868..jpg (109.44 KiB) Przejrzano 2016 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

Spis lamaczy blokady zbudowanych w Liverpoolu

https://www.liverpool.ac.uk/~cmi/books/ ... jHygKM61ps
Ostatnio zmieniony 2020-04-21, 23:49 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

Ciekawe zdjecie z Greckiego forum

"Από την καταδίωξη του ατμόπλοιου "Ένωσις" από οθωμανικά πολεμικά πλοία υπό τον Χόβαρτ πασάέξω από το λιμάνι της Σύρου το 1868."
Pogon ENOSSIS przez Tureckie okrety wojenne pod dowodtwem Hobart Paszy w 1868 roku.

Drugi obrazek to ENOSSIS
Załączniki
GRE_ENOSIS1868-1..jpg
GRE_ENOSIS1868-1..jpg (128.22 KiB) Przejrzano 2016 razy
Chasis ENOSSIS.jpg
Chasis ENOSSIS.jpg (50.78 KiB) Przejrzano 2016 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

BABOULINA byl to byly lamacz blokady COLONEL LAMB

zatona 17 listopada 1867 w Liverpoolu w wyniku eksplozji kotla.
Załączniki
GRE_Bouboulina_1867bc.jpg
GRE_Bouboulina_1867bc.jpg (395.97 KiB) Przejrzano 2015 razy
GRE_Bouboulina_1864-1bc.jpg
GRE_Bouboulina_1864-1bc.jpg (405.17 KiB) Przejrzano 2015 razy
Ostatnio zmieniony 2020-04-21, 23:37 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

ten obrazek mozna sobie kupic za $60-80,000

The Confederate Blockade Runner CSS Colonel Lamb at Sea, 1864, by Samuel Walters

https://www.cowanauctions.com/lot/the-c ... ers-179930
Załączniki
Colonel Lamb .jpg
Colonel Lamb .jpg (326.75 KiB) Przejrzano 2014 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

I jeszcze z

Photo #: NH 55257 Confederate Blockade Runner "Colonel Lamb"
Załączniki
Col_Lamb2_blockade-runner.jpg
Col_Lamb2_blockade-runner.jpg (163.08 KiB) Przejrzano 2014 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

Greckie lamacze blokady

DREAM steel paddle
6.08.1864 launched 1864 [W H Potter] Liverpool
466grt 296nrt
231.0 x 26.2 x 11.2ft
2cy 180hp
1864 (3 Dec) John Newton Beach, Liverpool (reg Liverpool ON 51034*) #496
1867 (30 Jan) George & Basilio Papayanni, Liverpool (rereg Liverpool) #37
1867 (18 Mar) sold foreign - Greek flag
10.03.1867 Syra, arrived , master Loudon
ARKADI
26 voyages to Crete

OWL steel pad
21.06.1864 launched 1864 [Jones Quiggin] Liverpool, #167
467grt 330nrt 230.2 x 26.1 x 10.9ft
2cy 180hp
1864 (25 Jul) William Quiggin, Liverpool (reg Liverpool ON 50276*) #327
1867 (9 Aug) sold foreign
26.06.1867 Liverpool , sailed for Syra, master Glover
Very probably ENOSSIS
As ENOSSIS 2 field guns Armstrong, 2 montain artillery guns
9.1868: 2x40pdr Armstong guns
46 voyages
crew 120
1869 transferred to the Greek navy
1873 still listed

HORNET steel paddle
14.12.1864 launched [Jones Quiggin] Liverpool, #173
574grt 329nrt 250.2 x 28.0 x 11.2ft
2cy 220hp
1865 (21 Jun) Charles Kuhn Prioleau, Liverpool (reg Liverpool ON 29893*)
1867 (9 Aug) sold foreign
29.06.1867 Liverpool , sailed for Syra, master Eustice
very probably KRITI
1 Armstrong gun
10 voyages to Crete
1869 transferred to the Greek navy
1869 towed frigate HELLAS from Triest to Poros
1873 still listed

COLONEL LAMB steel paddle
25.05.1865 launched by [Jones Quiggin] Liverpool, #165
1132grt 689nrt 279.8 x 36.0 x 15.5ft
2cy 350hp
1864 ARIEL (16 Sep) William Quiggin, Liverpool (reg Liverpool ON 50476*), #388
1864 COLONEL LAMB Unknown owner, Overseas
1865 (22 Aug) Charles Kuhn Prioleau, Liverpool as ARIEL (rereg Liverpool*) , #243
1867 (27 Nov) sold foreign ( through Fraser, Trenholm & Co. to the Greek Government)
BABOULINA
Ostatnio zmieniony 2020-04-22, 18:14 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Powstanie na Krecie 1866-1869

Post autor: AvM »

ENOSSIS

Obrazek
ODPOWIEDZ