Powstanie na Krecie 1866-1869
: 2020-04-21, 22:41
Wlasnie spedzajac wiekszosc czasu w domu przeczytalem artykul Piotra Olendra
"Grecki parowiec w Walce z Tureckim Awizo"
MSiO 169 - Wydanie Specjalne 2/2016.
I pozwole sobie kilka uwag zamiescic.
1) Kompania zeglugowa, nie wiem czemu nazwa podana przez autora po angielsku jako Greek Steamship Company, jest podawana raczej w literaturze anglojezycznej jako
Hellenic Steam Shipping Company, Syra (Ελληνική Ατμοπλοϊκή Εταιρία)
2) Kompania ta nie byla zalozona przez Komitet Kretenski, tylko juz w 1857 otrzymujac wsparcie rzadu greckiego (subwencje)
Pierwszymy statkami tej kompanii byly:
PANELLINION (zbud. 1857 przez Henderson & Son, Renfrew)
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... PANELLINON
HYDRA (zbud 1856, Blackwood & Gordon, Renfrew)
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... ssel=HYDRA
Okrety te wiec nie byly zakupione w czasie powstania na Krecie, lecz juz sluzyly w Hellenic S.S. Co.
Uwaga w clydeships dla PANELLINION podany jest zle pierwszy armator.
Powinno byc Hellenic S.S. Co.
3) Nie jest prawda za zakupiono trzy lamacze blokady (blockade runners).
Autorowi ewidentnie nie jest znana BABOULINA , ktora zatonela tragicznie na rzece Mersey
Oficjalnie byly to statki handlowe plywajace wlasnie pod flaga armatora Hellenic S.S.Co.
Po wojnie byly przyjete przez marynarke grecka.
4) W tabelce na str.27 niestety pokazalo sie ze autor pisal to na chybcika.
a) ARKADION byl zbudowany jako DREAM ale w Stoczni Pottera (podzlecony przez Jones Quiggin)
b) Stocznia W.Pottera byla w Liverpoolu
c) IZZEDIN byl zbudowany w Thames Iron Works
d) DREAM (pozniejszy ARKADION) byl zbudowany w 1864 roku ( a nie w 1866)
e) Moc maszyn DREAM 180 koni nominalnych
f) Wypornosc i do tego normalna - t jest tworczosc artystyczna autora - a raczej panow langesipena i Güleryüza autorow "The Ottoman Steam Navy"
(Ksiazka ta nalezy do "ladnych", antowmiast wiele danych z lat sprzed 1906 roku jest bledna)
g) Wartosc 1075 dla IZZEDIN to tonaz (bm)
h) Wartosc 767 dla ARKADIOn to tonaz (bm) - zreszta wziety ze spisow tureckich.
i) Moc maszyn IZZEDIN wynosila 300nhp i 2373ihp , aa predkossc na probach 16.5w (osiagnieta 19 wrzesnia 1864)
(identyczne wielkosci podaja listy floty tureckiej z lat 1870-tych)
5) Raczej poprawne nazwy (transliteracja)
a) KRITI nie CRETE
b) ARKADI - tak podaja wspolczesne zrodla greckie , ale na podpisach obrazkow z epoki jest ARKADION
"Grecki parowiec w Walce z Tureckim Awizo"
MSiO 169 - Wydanie Specjalne 2/2016.
I pozwole sobie kilka uwag zamiescic.
1) Kompania zeglugowa, nie wiem czemu nazwa podana przez autora po angielsku jako Greek Steamship Company, jest podawana raczej w literaturze anglojezycznej jako
Hellenic Steam Shipping Company, Syra (Ελληνική Ατμοπλοϊκή Εταιρία)
2) Kompania ta nie byla zalozona przez Komitet Kretenski, tylko juz w 1857 otrzymujac wsparcie rzadu greckiego (subwencje)
Pierwszymy statkami tej kompanii byly:
PANELLINION (zbud. 1857 przez Henderson & Son, Renfrew)
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... PANELLINON
HYDRA (zbud 1856, Blackwood & Gordon, Renfrew)
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... ssel=HYDRA
Okrety te wiec nie byly zakupione w czasie powstania na Krecie, lecz juz sluzyly w Hellenic S.S. Co.
Uwaga w clydeships dla PANELLINION podany jest zle pierwszy armator.
Powinno byc Hellenic S.S. Co.
3) Nie jest prawda za zakupiono trzy lamacze blokady (blockade runners).
Autorowi ewidentnie nie jest znana BABOULINA , ktora zatonela tragicznie na rzece Mersey
Oficjalnie byly to statki handlowe plywajace wlasnie pod flaga armatora Hellenic S.S.Co.
Po wojnie byly przyjete przez marynarke grecka.
4) W tabelce na str.27 niestety pokazalo sie ze autor pisal to na chybcika.
a) ARKADION byl zbudowany jako DREAM ale w Stoczni Pottera (podzlecony przez Jones Quiggin)
b) Stocznia W.Pottera byla w Liverpoolu
c) IZZEDIN byl zbudowany w Thames Iron Works
d) DREAM (pozniejszy ARKADION) byl zbudowany w 1864 roku ( a nie w 1866)
e) Moc maszyn DREAM 180 koni nominalnych
f) Wypornosc i do tego normalna - t jest tworczosc artystyczna autora - a raczej panow langesipena i Güleryüza autorow "The Ottoman Steam Navy"
(Ksiazka ta nalezy do "ladnych", antowmiast wiele danych z lat sprzed 1906 roku jest bledna)
g) Wartosc 1075 dla IZZEDIN to tonaz (bm)
h) Wartosc 767 dla ARKADIOn to tonaz (bm) - zreszta wziety ze spisow tureckich.
i) Moc maszyn IZZEDIN wynosila 300nhp i 2373ihp , aa predkossc na probach 16.5w (osiagnieta 19 wrzesnia 1864)
(identyczne wielkosci podaja listy floty tureckiej z lat 1870-tych)
5) Raczej poprawne nazwy (transliteracja)
a) KRITI nie CRETE
b) ARKADI - tak podaja wspolczesne zrodla greckie , ale na podpisach obrazkow z epoki jest ARKADION