Zagadka dla ekspertów [łamacze blokady; Włochy, Turcja]
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Zagadka dla ekspertów [łamacze blokady; Włochy, Turcja]
Witam
mam pytanie zagadkę i wyzwanie dla koneserów - ostatnio wygrałem na allegro kartkę z widokiem Wenecji.
W tle są dwa stojące obok siebie bocznokołowce. Pytanie pierwsze czy są to okrey wojenne czy może jednak cywilne. Zastanawiam się czy nie są two dwa awiza- "Esploratore" i "Messagiere" - niestety nie mam ich zdjęc. Zajrzałem do "Almanacco Strorico dell Navi Militare Itliani" - na pierwszy rzut oka sylwetka pasuje, problemem jest inny wygląd tamburów na zdjęciu, a także obecność okienek w częsci rufowej odróżniają te jednostki od planiku. CZy ktoś może mi pomóc?
mam pytanie zagadkę i wyzwanie dla koneserów - ostatnio wygrałem na allegro kartkę z widokiem Wenecji.
W tle są dwa stojące obok siebie bocznokołowce. Pytanie pierwsze czy są to okrey wojenne czy może jednak cywilne. Zastanawiam się czy nie są two dwa awiza- "Esploratore" i "Messagiere" - niestety nie mam ich zdjęc. Zajrzałem do "Almanacco Strorico dell Navi Militare Itliani" - na pierwszy rzut oka sylwetka pasuje, problemem jest inny wygląd tamburów na zdjęciu, a także obecność okienek w częsci rufowej odróżniają te jednostki od planiku. CZy ktoś może mi pomóc?
-
- Posty: 1169
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Zagadka dla ekspertów :))
Tak na 80% nie są to miom zdaniem te awiza. W książce "Navi a vela e navi miste italiane 1861-1887 są ich bardzo dokładne plany oraz kilka zdjęć. Od jednostek na pocztówce różnią je:
- trzy maszty
- brak podwyższonej rufówki
- rozszerzające się wierzchołki kominów
- grubsze kominy (tak mi się wydaje)
- mniej pochylone kominy
Niemniej jednak oba okręty rzeczywiście spędziły duże okresy służby w Wenecji, oba też były przebudowywane i w w/w książce nie ma ich zdjęć z tego okresu. Po skreśleniu z listy floty oba zostały przerobione na pływające koszary i rzeczywiście w tym wcieleniu miały dwa maszty. Tak więc do końca nic nie wiadomo. Jeśli to nie one, to są to jakieś jednostki cywilne, bowiem w XIX-wiecznej flocie włoskiej nie pływało nic podobnego.
Czy jest może jakaś wskazówka co do tego, kiedy to zdjęcie zostało zrobione ?
- trzy maszty
- brak podwyższonej rufówki
- rozszerzające się wierzchołki kominów
- grubsze kominy (tak mi się wydaje)
- mniej pochylone kominy
Niemniej jednak oba okręty rzeczywiście spędziły duże okresy służby w Wenecji, oba też były przebudowywane i w w/w książce nie ma ich zdjęć z tego okresu. Po skreśleniu z listy floty oba zostały przerobione na pływające koszary i rzeczywiście w tym wcieleniu miały dwa maszty. Tak więc do końca nic nie wiadomo. Jeśli to nie one, to są to jakieś jednostki cywilne, bowiem w XIX-wiecznej flocie włoskiej nie pływało nic podobnego.
Czy jest może jakaś wskazówka co do tego, kiedy to zdjęcie zostało zrobione ?
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Ufficco Storico wydale ksiazke
"Esploratori Fregate Corvette ed Avvisi Italiani"
Nie wiem czy w Tadka ksiazce jest wiekszej zdjec.
Sa ewidentne roznicy ktore podal Tadek, ale czy
okrety byly na tyle zmienionew 1880-tych ?
W tym samym czasie podobne okrety typu
raczej "lamaczy blokdy" miala Turcja i Grecja
na Morzu Sroduzienym.
AvM
"Esploratori Fregate Corvette ed Avvisi Italiani"
Nie wiem czy w Tadka ksiazce jest wiekszej zdjec.
Sa ewidentne roznicy ktore podal Tadek, ale czy
okrety byly na tyle zmienionew 1880-tych ?
W tym samym czasie podobne okrety typu
raczej "lamaczy blokdy" miala Turcja i Grecja
na Morzu Sroduzienym.
AvM
-
- Posty: 1169
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Zagadka dla ekspertów :))
Jeżeli byłyby to te lata, to na 100% nie są to włoskie okręty. "Messagiere" został w 1885r. przerobiony na skład nitrocelulozy ( a nie na koszary, jak podawałem) i rozebrano go w 1900r. W tej roli stacjonował tylko w Spezii.
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Przyjrzałem się jescze raz zdjęciu i zaczynam sie zastanwaić czy nie jest to jedna jednostka z 4 kominami w czworobok? Odtsępy między kominami "prawoburtowymi" a będącymi na drugim planie "Lewoburtowymi" są identyczne, pod tym kątem za dziobem z bukszprytem powinien wystawać drugi taki sam identyczny. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?
Jak na mnie jest to 1 stateczek, co ma 4 kominy [jak napisal admiralcochrane w czworobok]. Przemawialoby za tym fakt, ze widac tylko jeden maszt przedni i jeden maszt tylni...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Nie bylo duzo lamaczy blokady z 4 kominami:
Jones , Quiggin & Co , Liverpool
Tu byly zamowione 2 parowce dla J.K.Killat, ktorych nie zdazony uknoczyc
przed koncem wojny i zostale sprzedane Turcji
#174 ROSINE (15.10.1864) -> Tur ESER-I NUSRET
#175 RUBY (1864?) -> Tur MEDAR-I ZAFER
Szkic wg. Wise Lifetime of the Confederacy
Obrazek jest troche przekrzywiony, bo inaczej musialbym ksiazke rozwalic
AvM
Jones , Quiggin & Co , Liverpool
Tu byly zamowione 2 parowce dla J.K.Killat, ktorych nie zdazony uknoczyc
przed koncem wojny i zostale sprzedane Turcji
#174 ROSINE (15.10.1864) -> Tur ESER-I NUSRET
#175 RUBY (1864?) -> Tur MEDAR-I ZAFER
Szkic wg. Wise Lifetime of the Confederacy
Obrazek jest troche przekrzywiony, bo inaczej musialbym ksiazke rozwalic
AvM
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Re:
Bylbym wdzieczny za wstawienie ponownie pocztowkiadmiralcochrane pisze:Wygląda to dość prawdopodbnie- także ta nadbudówka w częsci rufowej pojawia się na zdjęciu, Mozę uda się jescze wydatować tę fotkę- nie chodzi tu chyba o rejs z Anglii do Turcji, bo jakoś Wenecja nie jest po drodze..