Myślę, że dzięki kolegom uzyskałem wystarczająco informacji, które umożliwiają wysunąć pewne wnioski.
Wg informacji
http://www.port21.pl/calanaprzod/article_46.html
silnik na Zawiszy to:
Krupp, typ 6MS423, (6 cylindrów), rzędowy, 4-suwowy, moc- 390KM przy 300 obr/min
rok produkcji -1940 r.
Z opisu wynika, że jest to silnik nawrotny, czyli został zaprojektowany i wykonany jako silnik do napędu głównego (a nie do napędzania alternatorów prądotwórczych). Przyjmuję, że silnik nie jest doładowany.
Z artykułu M. Twardowskiego opublikowanym w NM wynika, że w 1966 r. w stoczni remontowej P.P.D.i U.R Odra na Zawiszy wymieniono oryginalny silnik June Munktel 1003MV i zamontowano silnik firmy DWK o mocy 330 KM.
W 1980 r. ponownie, tym razem w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, wymieniono silnik i zamontowano tej samej firmy (DWK, a nie DW jak Marek T omyłkowo podał wcześniej przy tym wątku) o mocy 390 KM. W artykule nie podano typu silnika, ale ta informacja znajduje się w poście Marka T „... produkcji DW w Kilonii, typu 6MU421 (też 300 KM, ale 6 cylindrów).”
Ponieważ wątek zapoczątkowało intrygujące pytanie Adama czy jest na Zawiszy jest sinik U-boota, warto rozważyć czy w czasie 2 wojny św. Niemcy mieli U-booty, które miały silniki napędowe o mocy 300-390 KM.
U1 wskazał na U-booty typu II i podał informację, że miały silniki firmy Mannheimer Motoren Werke. Faktycznie, ze wszystkich typów niemieckich OP tylko ten typ posiadał silniki spalinowe o mocy 350 KM. Okręty typu II miały cztery wersje (IIA, IIB, IIC i IID) i w latch 1935-41 wyprodukowano ich 50.
W kilku źródłach na temat napędów U-bootach podają, że wszystkie wersje posiadały
2 silniki spalinowe firmy MWM (Mannheimer Motoren Werke) typ RS127S, 6-cylindrów, całkowita moc 700 KM (522 kW) oraz
2 silniki elektryczne SSW (Siemens) typ PGVV322/26 double-acting electric motors, całkowita moc 402 KM (300 kW).
Wygląda więc, że ta informacja powinna ustalić ostatecznie, że silnik na Zawiszy nie jest silnikiem z U-boota. Ale tutaj mam wątpliwości i wcale nie jestem tego pewny.
W informacjach na temat U-bootów typu II podają stocznie, w których zostały zbudowane i tak :
IIA : Deutsche Werke (6)
IIB : Deutsche Werke (4), Germaniawerft (14), Flender Werke (2)
IIC : Deutsche Werke (8)
IID : Deutsche Werke (16)
Pragnę zwrócić uwagę, że Germania Werft to Krupp, zaś Deutsche Werke to DWK i każda z tych firm produkowała silniki o podobnych parametrach. Czy naprawdę wszystkie wersje typu II otrzymały identyczne silniki ? Nawet jeżeli ustalone zostanie bez żadnej wątpliwości, że wszystkie jednostki typu II otrzymały silniki firmy MWM, to nie można wykluczyć, że w czasie eksploatacji na którymś z U-bootów nie doszło do poważnej awarii silnika i sam silnik wymienio. Z własnego doświadczenia wiem, że nie ma wytwórni, ktore trzymają gotowe silniki w magazynie, które czekają na klienta. Silniki buduje się dopiero po uzyskaniu zamówienia i zabiera to sporo czasu (od kilku miesięcy do kilku lat). I tu mogła się zdarzyć sytuacja, że w warunkach wojennych silnik potrzebowano już, i nie wykluczam, że mając pod ręką silnik o podobnych parametrach wsadzono silnik Kruppa lub DWK.
Ciekawe, że w informacjach na temat tych okrętów podkreślono, że ponieważ były przeznaczone głownie do szkolenia to„In contrast to other German submarine types, few Type IIs were lost” (w przeciwieństwie do innych typów, niewiele z nich utracono).
Ostateczna moja konkluzja jest że nie eliminuję całkowicie możliwości, że silnik może pochodzić z U-boota.
Warto zwrocic uwage dlaczego w ciekawym artykule M. Twardowskiego na temat Zawiszy wytwórcą jest DWK, a nie Krupp, jak podaje autor informacji „Maszyna A.D. 1940” na website poświęcone żeglarstwu.
Okazuje się że w czasie wojny DWK było firmą posiadające licencje Kruppa, ale czy również na silniki - tego na razie nie umiem powiedzieć.
(ze zb. M. Jastrzebskiego)
Ale fakt, że w czasie awarii silnika na Zawiszy w czerwcu 1991 r. naprawę naprawę dokonała firma Krupp jest dość znamienny.
Wynika więc, że ostateczne po informacje trzeba się bedzie zwrócić do archiwum Kruppa.
Jefe