wodnosamoloty na krążownikach

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

wodnosamoloty na krążownikach

Post autor: deglock »

Panowie
Mam pytanie odnośnie angielskich samolotów bazujących na pokładach dużych okrętów artyleryjskich. Konkretnie chodzi o to jaki typ samolotów bazował na pokładzie Exetera tuż po ukończeniu budowy i w późniejszym okresie?
PZDR
MG
Admiral Byng
Posty: 101
Rejestracja: 2009-03-18, 10:41

Post autor: Admiral Byng »

Z pewną taką nieśmiałością (bo to pyta Autor klasycznych artykułów z MS i O oraz źródło odpowiedzi starożytne) odpowiadam, co następuje. Tak więc zgodnie z Warship Profile Nr 13 HMS Exeter krążownik najpierw wyposażony był w Fairey'a IIIF, potem w Hawker Osprey'a a finalnie w Supermarine Walrus.
PZDR
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

Skoro już wiem jak to było z Exeterem to mam kolejne pytanie. Tym razem chodzi także o samoloty pokładowe tyle że pokładowe i do tego japońskie.
Tuż po zbudowaniu na krążownikach typu Sendai (takie z czterema kominami) zainstalowano platformę startową przebiegającą nad działami kal. 140 mm Nr 1 i Nr 2. Jakich samolotów używano? Dla porządku dodam iż chodzi o lata 20-ste i wczesne 30-ste zanim zainstalowano katapulty.
Mogły być to maszyny myśliwskie na podwozi kołowym, ale raczej podejrzewam że na tej platformie stacjonowały wodnosamoloty podnoszone i opuszczane na wodę za pomocą bomów przytwierdzonych do bocznych ścian nadbudówki dziobowej (gdzie także mieścił się hangar). Liczę na waszą wiedzę w tej materii.
PZDR
MG
Shinano
Posty: 657
Rejestracja: 2004-03-07, 22:25

Post autor: Shinano »

U Lacroixa jest takoż:
"(...) Accordingly the take-off platforms of the Nagara ad Sendai classes were never used for the designed purpose. In some of the ships seaplane was stowed as reported later, while in others a fixed catapult was installed on platform for trials.
The aircraft that was to be carried by the Nagara and Sendai-class units was the Type 10 shipbourne fighter (10 Nen Shiki Kanjou Sentoki) adopted in november 1921 as the standard fighter to replace the Sparrowhawk. It had been designed by Herbert Smith of the Sopwith Company during his stay at Mitsubishi's Nagoya Plant and it was designated 1MF (single-seat Mitsubishi fighter). The prototype was completed in october 1921. It remained in production until december 1928 by which time 128 had been built. The double-wing, single-seat aircraft was powered by a 300-hp Hispano-Suiza, water-cooled 8-cylinder Vee engine. The plane had a wingspan of 9,30 m, a length of 6,71 m, and a height of 2,94 m. The maximum take-off weight was 1.140 kg. The aircraft could climb to 3.000 m in 10 min and had a maximum speed of 237km/hr at an altitude of 2000 m. The operational ceiling was 7.000 m, and the endurance 2,5 hrs. The armament included two fixed 7,7 mm machine guns.".
To widnieje na stronie 40.
Duże koty zjadam na przystawkę.
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

Zatem sprawę myśliwców mamy wyjaśnioną. Zakładam że podobne maszyny stacjonowały na platformach pancerników. Ale wracajmy do krążowników. Czy możliwe jest aby na takiej platformie stał sobie wodnosamolot pływakowy HD-25 (Havilanda) lub na przykład E2N1, ewentualnie mniejszy E3A1?
PZDR
MG
Shinano
Posty: 657
Rejestracja: 2004-03-07, 22:25

Post autor: Shinano »

deglock pisze:Zatem sprawę myśliwców mamy wyjaśnioną. Zakładam że podobne maszyny stacjonowały na platformach pancerników. Ale wracajmy do krążowników. Czy możliwe jest aby na takiej platformie stał sobie wodnosamolot pływakowy HD-25 (Havilanda) lub na przykład E2N1, ewentualnie mniejszy E3A1?
PZDR
MG
Stać by tam mogło sobie wszystko, co ma podobną masę startową, bo katapulta tego nie wystrzeli w przeciwnym razie. Lacroix pisze dalej na tej samej stronie, z której przepisałem cytat, że taki samolot na podwoziu kołowym by musiał wylądować na lotniskowcu, albo na lądzie. Ale wodnosamolot powinien dać się podnieść z powrotem na pokład.
Gdzie zatem jest problem?
Duże koty zjadam na przystawkę.
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

Rozumiem. Tylko że te różne pływakowe samoloty stały na tej platformie pod koniec lat 20-stych zanim zainstalowano tam katapulty.
ODPOWIEDZ