z jakiejs ksiazki o asachMiKo pisze:A ta fotka to, że niby skąd wiadomo, że datowo coś nie pomieszane? Bo mnie to raczej nie wygląda na 8 maja, gdyż:
- taka formacja schodkowa to na paradę, a nie na CAPa w środku bitwy (latali raczej w kluczach)
- insygnia dywizjonowe był zamalowane na początku 1942 jakoś, ze względów antywywiadowczych, czyli powinno być F-14, a nie 2-F-14 (co też widać na wszystkich topielcach)
Wrak Lexingtona
Re: Wrak Lexingtona
Re: Wrak Lexingtona
fotka stad
F4F Wildcat and F6F Hellcat Aces of VF-2 Autorzy Thomas McKelvey Cleaver
https://books.google.pl/books?id=erKdCw ... ng&f=false
F4F Wildcat and F6F Hellcat Aces of VF-2 Autorzy Thomas McKelvey Cleaver
https://books.google.pl/books?id=erKdCw ... ng&f=false
Re: Wrak Lexingtona
Wiem młotku co to za książka bo ja mam, staram się tylko z gracja podważyć wiarygodność opisu.
Na ww2aircraft fajna ta fotka Vorsea z Yamamoto
Na ww2aircraft fajna ta fotka Vorsea z Yamamoto
- jogi balboa
- Posty: 2823
- Rejestracja: 2007-01-18, 16:39
Re: Wrak Lexingtona
A ta "formacja" to nie "klucz"?MiKo pisze: taka formacja schodkowa to na paradę, a nie na CAPa w środku bitwy (latali raczej w kluczach)
Re: Wrak Lexingtona
Kwestia spolszczenia section. W US Navy to generalnie para, ale zdążały się w tym czasie i 3 samoloty, chyba u nas nie występuje w lotnictwie taki termin, a najmniejszą formacją jest klucz.
Re: Wrak Lexingtona
Chyba raczej para. Klucz to cztery samoloty, które tworzą dwie pary.
Parę tworzą prowadzący i boczny.
Jakoś tak tłumaczył to gen. Gotowała w książce pt.: "Splątane wiraże".
Parę tworzą prowadzący i boczny.
Jakoś tak tłumaczył to gen. Gotowała w książce pt.: "Splątane wiraże".
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Wrak Lexingtona
No, tak, popatrzyłem w jakieś encyklopedie wojskowe, klucz to najmniejsza formacja lotnicza 3-5 samolotów (to co z parą???), a para to: "formacja lotnicza złożona z dwóch samolotów"...
Tak czy owak w rzeczonym na ten przykład Koralowym section Vorse'a liczył trzy samoloty.
Tak czy owak w rzeczonym na ten przykład Koralowym section Vorse'a liczył trzy samoloty.
Re: Wrak Lexingtona
Zwróć uwagę, że przed i na początku wojny w wielu krajach były klucze trzysamolotowe. Nie pamiętam tytułu książki, ale czytałem, że podczas bitwy o Anglię, Anglicy określali klucz złożony z dwóch par jako "finger four" lub "Polish formation".
Anglicy pomimo dowodów skuteczności takiego ugrupowania samolotów przechodzili na nie stopniowo. Zapewne to samo było po drugiej stronie Atlantyku. Zwłaszcza w konserwatywnej flocie.
Anglicy pomimo dowodów skuteczności takiego ugrupowania samolotów przechodzili na nie stopniowo. Zapewne to samo było po drugiej stronie Atlantyku. Zwłaszcza w konserwatywnej flocie.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Wrak Lexingtona
Polski klucz to trzy maszyny - podobnie jak w Luftwaffe i w RAFie.
Pozdrawiam,
Maciej
Pozdrawiam,
Maciej
Re: Wrak Lexingtona
"the aircraft buno 3986 (known to be F-13 assigned to Gayler, flown by O'hare on 4-10-42 for photoshoot.) is on all of the lists. I believe it is this Wildcat we see on the bottom painted as F-5."
Re: Wrak Lexingtona
Lt. Edward H. “Butch” O’Hare in his Grumman F4F-3 Wildcat giving a thumbs up at Naval Air Station Kaneohe, Oahu, Hawaii. 10 April 1942. Note “Felix the Cat” insignia of Fighting Squadron Three (VF-3) and five Japanese flags representing the five enemy bombers he was credited with shooting down. Courtesy of The National Archives.
Musieli by mu wygumkować jedno zestrzelenie
Re: Wrak Lexingtona
teorie sie mnożą ,jedno wygląda mi na prawdopodobne ,że się strasznie wymieniali samolotami
Re: Wrak Lexingtona
Tu przydziały z lutego 1942
Niżej przydziały z kwietnia
4009 został stracony 14 marca bo się mu silnik stanął.Niżej przydziały z kwietnia
Re: Wrak Lexingtona
kolega ma chyba rację a jak nie ma to się z nim spieraj
"The aircraft used for the still photoshoot was painted up for that purpose, and had 5 kill flags representing his record. It was aircraft F-3, visible in other photos from the same shoot.
In this video shot on 4-10-42 Butch flies formation with Thach in F-13 (buno3986) clearly showing 4 kill flags. The markings on this airplane, precisely match the F-5 on the seafloor. When you measure the markings from fixed points of reference on the airframe they are identical.Both aircraft show 3 older and 1 newer, brighter kill flag. The number on the sunken wildcat has clearly been painted over something else. The location of the overpaint precisely matched the location of the F-13.Noel Gayler was assigned to VF-2 and made XO on 4-12-42. Gayler's name is painted on the sunken wildcat, and he was known to be assigned F-13. Buno 3986 is listed in Navy records as having sunk with the Lexington. I believe O'hare borrowed Gayler's bird for the film flight, and sometime after that Gayler had it renumbered, probably due to his promotion to XO."
"The aircraft used for the still photoshoot was painted up for that purpose, and had 5 kill flags representing his record. It was aircraft F-3, visible in other photos from the same shoot.
In this video shot on 4-10-42 Butch flies formation with Thach in F-13 (buno3986) clearly showing 4 kill flags. The markings on this airplane, precisely match the F-5 on the seafloor. When you measure the markings from fixed points of reference on the airframe they are identical.Both aircraft show 3 older and 1 newer, brighter kill flag. The number on the sunken wildcat has clearly been painted over something else. The location of the overpaint precisely matched the location of the F-13.Noel Gayler was assigned to VF-2 and made XO on 4-12-42. Gayler's name is painted on the sunken wildcat, and he was known to be assigned F-13. Buno 3986 is listed in Navy records as having sunk with the Lexington. I believe O'hare borrowed Gayler's bird for the film flight, and sometime after that Gayler had it renumbered, probably due to his promotion to XO."