Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Pozwoliłem sobie wykonać małą analizę satelitarno-historyczną Północnych w Angoli - a właściwie tylko w jej stolicy, Luandzie. W innych portach (Lobito i Soyo) żadnego nie zauważyłem, aczkolwiek dla tych jest tylko po jednym zdjęciu. Lokalizacje w Luandzie są dwie: przystań w północnej części półwyspu Baia de Luanda, oraz główna baza MW Angoli mniej więcej w połowie tegoż półwyspu.

styczeń 2000
Obrazek
Niestety, zdjęcie z tej daty nie obejmuje bazy.

luty 2004
Obrazek
Obrazek
Widać jeden w przystani, drugi w bazie - raczej w złym stanie.

maj 2005
Obrazek
W przystani żadnego. W bazie jeden chyba w trakcie złomowania-rozbierania, drugi OK.

wrzesień 2005
Obrazek
Obrazek
Najciekawszy zestaw. W przystani widać jeden (wygląda jakby płytko zatopiony, ale to raczej zamglenie związane z tym, że to brzeg pomiędzy ujęciami). Natomiast w bazie dwa, najpewniej te same. Byłby to zatem dowód na służbę trzech 771 w Angoli (i ich dotrwanie aż do 2005). Ale jest jedno ale - jednostka na zdjęciu z 2000 może nie być Północnym (wymiary się niby zgadzają, ale dziób jakiś taki nie taki), a tutaj może być ta sama.

maj 2006
Obrazek
Jeden OK, ze złomowanego (?) został skrawek.

najnowsze zdjęcie - data nieznana, zapewne 2008 lub nawet 2009
Obrazek
Jeden OK, chyba widać marne resztki złomowanego.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Zguba się znalazła :-) ?

http://www.shipspotting.com/modules/mya ... 985&cid=61

Niestety, nie mogę namierzyć w GE. Ostatnie zdjęcie Soyo pochodzi z 2006, być może ten gagatek 'zwrakowiał' dopiero później?

Pytanie: czy to trzeci angolański... czy też może jeden z polskich, który trafił (pośrednio) pod angolańską banderę handlową - Trans-Afrika ex Narew ?
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Znalazłem kolejne dwa 'robale' - zagadka dla was, gdzie one? :lol:

Obrazek
zdjęcie z września 2007

Obrazek
zdjęcie z maja 2008 - ale to i tak wrak
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

kolejny:

Obrazek
Przem
Posty: 25
Rejestracja: 2005-12-07, 00:39
Lokalizacja: Miechów

Post autor: Przem »

Witam,w sobotę 1.8.2009 widziałem około południa na wysokości Łeby holowany okręt klasy Północny w kierunku na wschód(chyba ORP Grundwald)Czy coś wiadomo nt losów tego okrętu?Pozdrawiam
jkrzew
Posty: 164
Rejestracja: 2004-01-07, 20:50
Lokalizacja: Gdańsk

re

Post autor: jkrzew »

zdjęcie z 19.08.2009 nabrzeże PRCiP
[www.fotosik.pl][img]http://images49.fo ... .jpg[/img]
jkrzew[/url]
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Obrazek
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Algierski PÓŁNOCNY nadal w służbie (lipiec 2009):

Obrazek
Obrazek
Jarbla
Posty: 98
Rejestracja: 2005-08-06, 17:19

Post autor: Jarbla »

Chyba kolejny Północny (irański, ex-iracki) poszedł na dno.
http://www.tvn24.pl/-1,1653573,0,1,iran ... omosc.html

http://www.navytimes.com/xml/news/2010/ ... uz_600.JPG

edit

Tutaj film (może jednak nie zatonął?)


I jeszcze jedno zdjęcie:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... games.html
nek
Posty: 395
Rejestracja: 2005-07-25, 16:07
Lokalizacja: Ustroń

Post autor: nek »

Trochę inne podsumowanie mi wyszło niz Pothkanowi wyeksportowanych z ZSRS Polnocnych :wink:

Algieria - SDK-80 555
Angola - SDK-106 , prawdopodobnie SDK-110 ? i SDK-28 ???
Azerbejdżan - SDK-36, 37, 68 i 107 D-431, 432, 434 i 433
Bułgaria - SDK-64 i SDK-67 701 i 702
Egipt - SDK-13, 32 i 33 910, 915 i 912
Etiopia - SDK-177 i SDK-178 Czamo / L-1037 i Denden / L-1038
Indie - 770T/2 i SDK-5 Gharial / L-3032 i Guldar / L-3033
Indonezja - SDK-1 Teluk Parigi
Jemen - SDK-44, 45 i 46 Al Wadi'a / 136 , 138 i Sira / 137
Kuba - SDK-82 i SDK-109 690 i 691
Somalia - prawdopodobnie SDK-6?
Syria - SDK-35, 41 i 42 1-114, 2-114 i 3-114
Ukraina - SDK-137 Kirowohrad / U-401
Wietnam - SDK-71, 74 i 112 HQ-511 , 513 i 512
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Dane sprzed kilku stron nie są już w pełni aktualne (w odpowiedniej chwili będę musiał przysiąść do ponownej analizy, a do tego momentu tylko zbieram materiały - bo a nuż w międzyczasie np. Rosjanie coś ze swoich teczek wynajdą). Ale i tak pozwolisz, że wytknę kilka uwag :wink: :

1) Skąd jesteś pewien, że algierski to ex SDK-80? A somalijski SDK-6? Z mojej wiedzy te okręty to eks SDK-80 oraz SDK-76, ale nie wiadomo który-gdzie (tzn. algierski niekoniecznie akurat SDK-80). Zaś SDK-6 wg Pawłowa pozostał w ZSRR, i tutaj nie widzę powodu aby mu nie wierzyć.

2) Etiopskie Chamo i Denden to inne okręty (dyskutowaliśmy o nich przy trochę innej okazji tutaj). Przy czym tamtejsza para (o oznaczeniach bez nazw, LTC-1037 i 1038) to raczej eks SDK-109 i 110, zaś SDK-177 i 178 prawdopodobnie trafiły do Angoli (wraz z na 99% SDK-106). Natomiast do Kuby SDK-82 i 89.

3) Indyjskie 770T/2-3 to eks SDK-27 i prawdopodobnie SDK-5 (numer niepotwierdzony, jest domysłem w związku z luką w numeracji radzieckich ODS różnych projektów).

4) W egipskiej trójce "na dzisiaj" SDK-13 bym zamienił na SDK-64, a w bułgarskiej parze SDK-64 na SDK-20 (proj. 770EMA).

5) W azerskich powinna być trochę inna konkordancja.
nek
Posty: 395
Rejestracja: 2005-07-25, 16:07
Lokalizacja: Ustroń

Post autor: nek »

pothkan pisze:Dane sprzed kilku stron nie są już w pełni aktualne (w odpowiedniej chwili będę musiał przysiąść do ponownej analizy, a do tego momentu tylko zbieram materiały - bo a nuż w międzyczasie np. Rosjanie coś ze swoich teczek wynajdą). Ale i tak pozwolisz, że wytknę kilka uwag :wink: :

1) Skąd jesteś pewien, że algierski to ex SDK-80? A somalijski SDK-6? Z mojej wiedzy te okręty to eks SDK-80 oraz SDK-76, ale nie wiadomo który-gdzie (tzn. algierski niekoniecznie akurat SDK-80). Zaś SDK-6 wg Pawłowa pozostał w ZSRR, i tutaj nie widzę powodu aby mu nie wierzyć.

2) Etiopskie Chamo i Denden to inne okręty (dyskutowaliśmy o nich przy trochę innej okazji tutaj). Przy czym tamtejsza para (o oznaczeniach bez nazw, LTC-1037 i 1038) to raczej eks SDK-109 i 110, zaś SDK-177 i 178 prawdopodobnie trafiły do Angoli (wraz z na 99% SDK-106). Natomiast do Kuby SDK-82 i 89.

3) Indyjskie 770T/2-3 to eks SDK-27 i prawdopodobnie SDK-5 (numer niepotwierdzony, jest domysłem w związku z luką w numeracji radzieckich ODS różnych projektów).

4) W egipskiej trójce "na dzisiaj" SDK-13 bym zamienił na SDK-64, a w bułgarskiej parze SDK-64 na SDK-20 (proj. 770EMA).

5) W azerskich powinna być trochę inna konkordancja.
ad1) Przyjąłem że jednostki które nie były w służbie floty Rosji (proj. 770 i 771) w czerwcu 1992 i nie zmieniły nazw na MDK- i o ile nie zostały sprzedane wcześniej lub zostały skasowane po wejściach na mielizny mogły zostac wypożyczone (tzn. dotyczy to tylko jednostki Somali i dwu jednostek Angoli) - algierski jedyny mozliwy z 1970 to SDK-80 - SDK-76 został MDK-76

ad2) Jednostki etiopskie zostały przejęte z Floty Pacyfiku - pewne ,a nie Czarnomorskiej , a innej możliwosci nie ma - nazwy podałem za źródłem rosyjskim http://russian-ships.info/boevye/771.htm - SDK-109 dostała Kuba a SDK-110 zostało MDK-110

ad3) Chyba odwrotnie SDK-5 jest pewne a SDK-27 ( lub SDK-3 , a może inny SDK-) nie :wink:

ad4) Mało prawdopodobne - nie pasują do zdjęć bułgarskich ODSów - tym bardziej że Bułgaria dostała oryginalne 770MA , a nie zmodyfikowane 770D

ad5) Chyba Rosjanie wiedzą :-) jw. ad2
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

nek pisze:ad5) Chyba Rosjanie wiedzą :-) jw. ad2
No właśnie niekoniecznie. Russian.ships jest najlepszym z tego, co w sieci o okrętach ZSRR 1945-91... ale to wciąż tylko kompilacja, pełna hipotez. A z wersjami trzeba uważać - Sowieci np. sporo 770 zmodernizowali do 771, a 770D do 770M czy 770MA.

Podsumowując: ja wcale nie jestem pewien, że mój "stan dzisiejszy" jest w pełni poprawny. Ale tak samo wiem, że nie jest taki stan z ww. stron. Powtarzam, trzeba by jeszcze raz przysiąść i przeanalizować. Ale to kiedyś.
Jarek C.
Posty: 868
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Post autor: Jarek C. »

Czy mógłbyś napisać coś wiecej o tych modernizacjach.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Niestety, w tym zakresie trochę się gubię...
nek
Posty: 395
Rejestracja: 2005-07-25, 16:07
Lokalizacja: Ustroń

Post autor: nek »

pothkan pisze:
No właśnie niekoniecznie. Russian.ships jest najlepszym z tego, co w sieci o okrętach ZSRR 1945-91... ale to wciąż tylko kompilacja, pełna hipotez. A z wersjami trzeba uważać - Sowieci np. sporo 770 zmodernizowali do 771, a 770D do 770M czy 770MA.

Podsumowując: ja wcale nie jestem pewien, że mój "stan dzisiejszy" jest w pełni poprawny. Ale tak samo wiem, że nie jest taki stan z ww. stron. Powtarzam, trzeba by jeszcze raz przysiąść i przeanalizować. Ale to kiedyś.
Możesz podać chociaż jeden przykład modyfikacji 770D do 771, a nawet do 770MA
ODPOWIEDZ