Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Pozwoliłem sobie wykonać małą analizę satelitarno-historyczną Północnych w Angoli - a właściwie tylko w jej stolicy, Luandzie. W innych portach (Lobito i Soyo) żadnego nie zauważyłem, aczkolwiek dla tych jest tylko po jednym zdjęciu. Lokalizacje w Luandzie są dwie: przystań w północnej części półwyspu Baia de Luanda, oraz główna baza MW Angoli mniej więcej w połowie tegoż półwyspu.
styczeń 2000
Niestety, zdjęcie z tej daty nie obejmuje bazy.
luty 2004
Widać jeden w przystani, drugi w bazie - raczej w złym stanie.
maj 2005
W przystani żadnego. W bazie jeden chyba w trakcie złomowania-rozbierania, drugi OK.
wrzesień 2005
Najciekawszy zestaw. W przystani widać jeden (wygląda jakby płytko zatopiony, ale to raczej zamglenie związane z tym, że to brzeg pomiędzy ujęciami). Natomiast w bazie dwa, najpewniej te same. Byłby to zatem dowód na służbę trzech 771 w Angoli (i ich dotrwanie aż do 2005). Ale jest jedno ale - jednostka na zdjęciu z 2000 może nie być Północnym (wymiary się niby zgadzają, ale dziób jakiś taki nie taki), a tutaj może być ta sama.
maj 2006
Jeden OK, ze złomowanego (?) został skrawek.
najnowsze zdjęcie - data nieznana, zapewne 2008 lub nawet 2009
Jeden OK, chyba widać marne resztki złomowanego.
styczeń 2000
Niestety, zdjęcie z tej daty nie obejmuje bazy.
luty 2004
Widać jeden w przystani, drugi w bazie - raczej w złym stanie.
maj 2005
W przystani żadnego. W bazie jeden chyba w trakcie złomowania-rozbierania, drugi OK.
wrzesień 2005
Najciekawszy zestaw. W przystani widać jeden (wygląda jakby płytko zatopiony, ale to raczej zamglenie związane z tym, że to brzeg pomiędzy ujęciami). Natomiast w bazie dwa, najpewniej te same. Byłby to zatem dowód na służbę trzech 771 w Angoli (i ich dotrwanie aż do 2005). Ale jest jedno ale - jednostka na zdjęciu z 2000 może nie być Północnym (wymiary się niby zgadzają, ale dziób jakiś taki nie taki), a tutaj może być ta sama.
maj 2006
Jeden OK, ze złomowanego (?) został skrawek.
najnowsze zdjęcie - data nieznana, zapewne 2008 lub nawet 2009
Jeden OK, chyba widać marne resztki złomowanego.
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Zguba się znalazła ?
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... 985&cid=61
Niestety, nie mogę namierzyć w GE. Ostatnie zdjęcie Soyo pochodzi z 2006, być może ten gagatek 'zwrakowiał' dopiero później?
Pytanie: czy to trzeci angolański... czy też może jeden z polskich, który trafił (pośrednio) pod angolańską banderę handlową - Trans-Afrika ex Narew ?
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... 985&cid=61
Niestety, nie mogę namierzyć w GE. Ostatnie zdjęcie Soyo pochodzi z 2006, być może ten gagatek 'zwrakowiał' dopiero później?
Pytanie: czy to trzeci angolański... czy też może jeden z polskich, który trafił (pośrednio) pod angolańską banderę handlową - Trans-Afrika ex Narew ?
re
zdjęcie z 19.08.2009 nabrzeże PRCiP
[www.fotosik.pl][img]http://images49.fo ... .jpg[/img]
jkrzew[/url]
[www.fotosik.pl][img]http://images49.fo ... .jpg[/img]
jkrzew[/url]
Chyba kolejny Północny (irański, ex-iracki) poszedł na dno.
http://www.tvn24.pl/-1,1653573,0,1,iran ... omosc.html
http://www.navytimes.com/xml/news/2010/ ... uz_600.JPG
edit
Tutaj film (może jednak nie zatonął?)
I jeszcze jedno zdjęcie:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... games.html
http://www.tvn24.pl/-1,1653573,0,1,iran ... omosc.html
http://www.navytimes.com/xml/news/2010/ ... uz_600.JPG
edit
Tutaj film (może jednak nie zatonął?)
I jeszcze jedno zdjęcie:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... games.html
Trochę inne podsumowanie mi wyszło niz Pothkanowi wyeksportowanych z ZSRS Polnocnych
Algieria - SDK-80 555
Angola - SDK-106 , prawdopodobnie SDK-110 ? i SDK-28 ???
Azerbejdżan - SDK-36, 37, 68 i 107 D-431, 432, 434 i 433
Bułgaria - SDK-64 i SDK-67 701 i 702
Egipt - SDK-13, 32 i 33 910, 915 i 912
Etiopia - SDK-177 i SDK-178 Czamo / L-1037 i Denden / L-1038
Indie - 770T/2 i SDK-5 Gharial / L-3032 i Guldar / L-3033
Indonezja - SDK-1 Teluk Parigi
Jemen - SDK-44, 45 i 46 Al Wadi'a / 136 , 138 i Sira / 137
Kuba - SDK-82 i SDK-109 690 i 691
Somalia - prawdopodobnie SDK-6?
Syria - SDK-35, 41 i 42 1-114, 2-114 i 3-114
Ukraina - SDK-137 Kirowohrad / U-401
Wietnam - SDK-71, 74 i 112 HQ-511 , 513 i 512
Algieria - SDK-80 555
Angola - SDK-106 , prawdopodobnie SDK-110 ? i SDK-28 ???
Azerbejdżan - SDK-36, 37, 68 i 107 D-431, 432, 434 i 433
Bułgaria - SDK-64 i SDK-67 701 i 702
Egipt - SDK-13, 32 i 33 910, 915 i 912
Etiopia - SDK-177 i SDK-178 Czamo / L-1037 i Denden / L-1038
Indie - 770T/2 i SDK-5 Gharial / L-3032 i Guldar / L-3033
Indonezja - SDK-1 Teluk Parigi
Jemen - SDK-44, 45 i 46 Al Wadi'a / 136 , 138 i Sira / 137
Kuba - SDK-82 i SDK-109 690 i 691
Somalia - prawdopodobnie SDK-6?
Syria - SDK-35, 41 i 42 1-114, 2-114 i 3-114
Ukraina - SDK-137 Kirowohrad / U-401
Wietnam - SDK-71, 74 i 112 HQ-511 , 513 i 512
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Dane sprzed kilku stron nie są już w pełni aktualne (w odpowiedniej chwili będę musiał przysiąść do ponownej analizy, a do tego momentu tylko zbieram materiały - bo a nuż w międzyczasie np. Rosjanie coś ze swoich teczek wynajdą). Ale i tak pozwolisz, że wytknę kilka uwag :
1) Skąd jesteś pewien, że algierski to ex SDK-80? A somalijski SDK-6? Z mojej wiedzy te okręty to eks SDK-80 oraz SDK-76, ale nie wiadomo który-gdzie (tzn. algierski niekoniecznie akurat SDK-80). Zaś SDK-6 wg Pawłowa pozostał w ZSRR, i tutaj nie widzę powodu aby mu nie wierzyć.
2) Etiopskie Chamo i Denden to inne okręty (dyskutowaliśmy o nich przy trochę innej okazji tutaj). Przy czym tamtejsza para (o oznaczeniach bez nazw, LTC-1037 i 1038) to raczej eks SDK-109 i 110, zaś SDK-177 i 178 prawdopodobnie trafiły do Angoli (wraz z na 99% SDK-106). Natomiast do Kuby SDK-82 i 89.
3) Indyjskie 770T/2-3 to eks SDK-27 i prawdopodobnie SDK-5 (numer niepotwierdzony, jest domysłem w związku z luką w numeracji radzieckich ODS różnych projektów).
4) W egipskiej trójce "na dzisiaj" SDK-13 bym zamienił na SDK-64, a w bułgarskiej parze SDK-64 na SDK-20 (proj. 770EMA).
5) W azerskich powinna być trochę inna konkordancja.
1) Skąd jesteś pewien, że algierski to ex SDK-80? A somalijski SDK-6? Z mojej wiedzy te okręty to eks SDK-80 oraz SDK-76, ale nie wiadomo który-gdzie (tzn. algierski niekoniecznie akurat SDK-80). Zaś SDK-6 wg Pawłowa pozostał w ZSRR, i tutaj nie widzę powodu aby mu nie wierzyć.
2) Etiopskie Chamo i Denden to inne okręty (dyskutowaliśmy o nich przy trochę innej okazji tutaj). Przy czym tamtejsza para (o oznaczeniach bez nazw, LTC-1037 i 1038) to raczej eks SDK-109 i 110, zaś SDK-177 i 178 prawdopodobnie trafiły do Angoli (wraz z na 99% SDK-106). Natomiast do Kuby SDK-82 i 89.
3) Indyjskie 770T/2-3 to eks SDK-27 i prawdopodobnie SDK-5 (numer niepotwierdzony, jest domysłem w związku z luką w numeracji radzieckich ODS różnych projektów).
4) W egipskiej trójce "na dzisiaj" SDK-13 bym zamienił na SDK-64, a w bułgarskiej parze SDK-64 na SDK-20 (proj. 770EMA).
5) W azerskich powinna być trochę inna konkordancja.
ad1) Przyjąłem że jednostki które nie były w służbie floty Rosji (proj. 770 i 771) w czerwcu 1992 i nie zmieniły nazw na MDK- i o ile nie zostały sprzedane wcześniej lub zostały skasowane po wejściach na mielizny mogły zostac wypożyczone (tzn. dotyczy to tylko jednostki Somali i dwu jednostek Angoli) - algierski jedyny mozliwy z 1970 to SDK-80 - SDK-76 został MDK-76pothkan pisze:Dane sprzed kilku stron nie są już w pełni aktualne (w odpowiedniej chwili będę musiał przysiąść do ponownej analizy, a do tego momentu tylko zbieram materiały - bo a nuż w międzyczasie np. Rosjanie coś ze swoich teczek wynajdą). Ale i tak pozwolisz, że wytknę kilka uwag :
1) Skąd jesteś pewien, że algierski to ex SDK-80? A somalijski SDK-6? Z mojej wiedzy te okręty to eks SDK-80 oraz SDK-76, ale nie wiadomo który-gdzie (tzn. algierski niekoniecznie akurat SDK-80). Zaś SDK-6 wg Pawłowa pozostał w ZSRR, i tutaj nie widzę powodu aby mu nie wierzyć.
2) Etiopskie Chamo i Denden to inne okręty (dyskutowaliśmy o nich przy trochę innej okazji tutaj). Przy czym tamtejsza para (o oznaczeniach bez nazw, LTC-1037 i 1038) to raczej eks SDK-109 i 110, zaś SDK-177 i 178 prawdopodobnie trafiły do Angoli (wraz z na 99% SDK-106). Natomiast do Kuby SDK-82 i 89.
3) Indyjskie 770T/2-3 to eks SDK-27 i prawdopodobnie SDK-5 (numer niepotwierdzony, jest domysłem w związku z luką w numeracji radzieckich ODS różnych projektów).
4) W egipskiej trójce "na dzisiaj" SDK-13 bym zamienił na SDK-64, a w bułgarskiej parze SDK-64 na SDK-20 (proj. 770EMA).
5) W azerskich powinna być trochę inna konkordancja.
ad2) Jednostki etiopskie zostały przejęte z Floty Pacyfiku - pewne ,a nie Czarnomorskiej , a innej możliwosci nie ma - nazwy podałem za źródłem rosyjskim http://russian-ships.info/boevye/771.htm - SDK-109 dostała Kuba a SDK-110 zostało MDK-110
ad3) Chyba odwrotnie SDK-5 jest pewne a SDK-27 ( lub SDK-3 , a może inny SDK-) nie
ad4) Mało prawdopodobne - nie pasują do zdjęć bułgarskich ODSów - tym bardziej że Bułgaria dostała oryginalne 770MA , a nie zmodyfikowane 770D
ad5) Chyba Rosjanie wiedzą jw. ad2
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
No właśnie niekoniecznie. Russian.ships jest najlepszym z tego, co w sieci o okrętach ZSRR 1945-91... ale to wciąż tylko kompilacja, pełna hipotez. A z wersjami trzeba uważać - Sowieci np. sporo 770 zmodernizowali do 771, a 770D do 770M czy 770MA.nek pisze:ad5) Chyba Rosjanie wiedzą jw. ad2
Podsumowując: ja wcale nie jestem pewien, że mój "stan dzisiejszy" jest w pełni poprawny. Ale tak samo wiem, że nie jest taki stan z ww. stron. Powtarzam, trzeba by jeszcze raz przysiąść i przeanalizować. Ale to kiedyś.
Możesz podać chociaż jeden przykład modyfikacji 770D do 771, a nawet do 770MApothkan pisze:
No właśnie niekoniecznie. Russian.ships jest najlepszym z tego, co w sieci o okrętach ZSRR 1945-91... ale to wciąż tylko kompilacja, pełna hipotez. A z wersjami trzeba uważać - Sowieci np. sporo 770 zmodernizowali do 771, a 770D do 770M czy 770MA.
Podsumowując: ja wcale nie jestem pewien, że mój "stan dzisiejszy" jest w pełni poprawny. Ale tak samo wiem, że nie jest taki stan z ww. stron. Powtarzam, trzeba by jeszcze raz przysiąść i przeanalizować. Ale to kiedyś.