Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

JB pisze:...Jest jeszcze w kolejce do war. 771 następny kraj, Syria (może zamiast Somalii).
Ze zdjęć satelitarnych wygląda, że okręty te mają po jednym dwulufowym działku (może jeden ma dwa).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

JB pisze:Wyguglowane nazwy okrętów desantowych:
Indie - Cheetah (gepard), Gharial (gawial), Ghopard (waran), Guldar (lampart), Kesari (lew), Kumbhir (aligator), Makish (bawół), Shardul (tygrys). Mam kłopot z nazwą Sharabh (jest takie imię cżłowieka-małpy z eposu Ramajana, inne to np. Nala ;) ).
Znalazłem herby tych hinduskich jednostek, nazwy są zgodne z rysunkami na tarczy herbu, oprócz jednego. Sharabh to ośmionogi smoko-stwór ze skrzydłami.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Mam prośbę: mógłbyś uporządkować swoje rozpoznania wersji, odnośnie zdjęć zamieszczonych przeze mnie na drugiej stronie tematu? Z wyłączeniem jednostek eksportowych z SMW - te są pewne.
Algeria - 771;
Angola - 771 lub 771A;
Azerbejdżan - 771 (#D433, czyli inny numer niż w tabeli), potem stoi zapewne 770T (jeśli tak, to jest to jedyne zdjęcie okrętu tej wersji) i 770MA (#432);
Bułgaria - 770MA, choć 702 wygląda na starszy wariant;
Egipt - 770MA lub M;
Etiopia - 771MA;
Jemen Płd. - 770M lub MA;
Kuba - 771MA;
Wietnam - 771MA (##HQ 512 513), 771 lub 771A (#HQ 511).
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-24, 06:57 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Z moich analiz - opartych na dostępnych materiałach z Rosji (artykuły, książki, fora internetowe) - wynika, że SDK-109 z floty Czarnomorskiej został przebudowany (ok. 1983 r.) na okręt badawczy (opytnoje sudno) OS-90, wycofano go w 2000 roku. Nie mógł być więc sprzedany do Etiopii. Dodane: ta analiza może być nieprawdziwa.
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-24, 08:45 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Projekt 771(wersje: podstawowa, A i MA)
Wybudowano 36 jednostek, z tego 11 dla Polski (5 w wersji A) i 25 dla ZSRS (3 w wersji A, 12 - MA). Wtórny eksport ze Związku Sowieckiego obejmował 9 okrętów (A=Flota Północna, B=Flota Bałtycka, C=Flota Czarnomorska, D=Flota Oceanu Spokojnego, K=Flotylla Kaspijska): Dodane: analiza nieaktualna.
771
Algeria - 1 (SDK-106 z C),
Angola - 1 (SDK-177 z C),
Kuba - 1 (SDK-82 z B),
771A
Angola -1 (SDK-178 z C),
771MA
Etiopia - 2 (SDK-110 z C i SDK-71 z C?),
Kuba - 1 (SDK-80 z B),
Wietnam - 2 (SDK-74 i SDK-112 z D).

Spośród pozostałych 16 jednostek, jedna została utracona w 1977 roku (SDK-84 z D), a dwie przebudowane na okręty doświadczalne: OS-90 (?SDK-109 z C) i OS-246 (?SDK-76 z A), a jedna trafiła do Azerbejdżanu (SDK-107 z K, pr. 771A).
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-24, 08:45 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:...Syria: Trzy typu A (zdaniem Pawłowa typ B/771A, ale liczbowo nie pasuje). Jeden przekazany 15.01.1984 oraz dwa (z M. Czarnego) w lutym 1985 r. Otrzymały numery: 1-114, 2-114 i 3-114. Cała trójka w służbie, stacjonują w Tartus (satelita potwierdza). Mój typ: jeden z 770/37-39 oraz dwa spośród trzech: 770/25 i /31-32.
Pomiary crolicka w programie Google Maps dały wynik bliski długości całkowitej (po pokładzie) wersji 770. Czyli analiza pothkana jest poprawna, Syria otrzymała trzy okręty wersji 770MA.
Dla angolańskiego ODSa wynik był bliski 75 metrom, czyli jest to jednostka projektu 771.
Okręty azerskie - jeden pr. 771 i trzy pr. 770.
Niestety nie udało mi się zlokalizować okrętów wietnamskich i nie mogłem zmierzyć długości trzeciej jednostki (dwie są na pewno wersji 771MA).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Muszę zmienić moje ustalenia z poprzednich postów. Przyjrzałem się zdjęciom jednostek wietnamskich, trzecia też może być okrętem wersji 771A (na pewno jest to ODS pr. 771). Jeśli przyjmiemy, że OS-90 był przebudowany z jednostki projektu 770, a nie 771 (tak twierdzą shiploverzy z Rosji i Ukrainy, konieczna jest dokumentacja fotograficzna) to znajdzie sie miejsce dla trzeciego okrętu wietnamskiego.
Mielibyśmy taki eksport jednostek projektów : 771 i 771A
Algeria - 1 (SDK-106 [#12] z C),
Angola - 1 (SDK-177 [#13] i SD-178 [#14] z C),
Azerbejdżan - 1 (SDK-107 [#20] z K),
Kuba - 1 (SDK-80 [#33] i SDK-82 [#5] z B),
Etiopia - 2 (SDK-109 [#22] i SDK-110 [#23] z D/C),
Wietnam - 2 (SDK-71 [#28], SDK-74 [#30] i SDK-112 [#25] z D).
Na przebudowę na OS-246 pozostaje okręt SDK-76 [#31] z A.
Jednostki wersji 771 mają numery budowy #1-#19 (Jarosław Ciślak)/#13 (J.W.Apałkow), obstawiałbym zdecydowanie pierwszą wersję, 771A - #20-#36 (wariant MA to, według Apałkowa, #29-#33).
Wynika stąd, że podwyższone kominy powinny mieć m.in. dwie jednostki wietnamskie, kubańska, SDK-79 z B oraz SDK-73 z D.
Wydaje sie, że teraz wszystko jest spójne, choć nie ma miejsca dla trzeciego okretu angolańskiego (może był to ex SDK-82, okręt kubański?).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Jeśli kalkulacje z powyższego postu są prawdziwe, to wyeksportowano z ZSRS 15-16 (16, jesli eksport do Angoli obejmował trzy okręty) jednostek projektu 770. Trzy jednostki wersji 770T trafiło do Indonezji (1) i Indii (2), wynika stąd, że wyeksportowano 12-13 okrętów wersji 770D, 770M i 770MA, odbiorcami były:
Angola [1978 r.?] - 1?,
Bułgaria [1985] - 2,
Egipt [1973-1974] - 3,
Jemen Płd. [1973-1977] - 3,
Somalia [1976] - 1,
Syria [1983-1984] - 3.
Ponadto, po rozpadzie ZSRS, do Azerbejdżanu trafiły dwa okręty: SDK-36 (#26/#MA - 11) i SDK-37 (#27/#MA - 12).
Apałkow pisze o dwóch jednostkach wyeksportowanych do Jemenu oraz o 9, których losy nie sa znane (oznacza to, że zostały np. wyeksportowane), ale są dwa okrety, które były w rezerwie od 1969 r. do 1991 r. (SDK-29 z K, pr. 770 M/#17) lub w okresie 1970-1991 r. (SDK-72 z K, pr. 770 MA/#40/#MA - 21). Mogły być to jednostki wydzierżawione, które zostały skreślone ze spisów floty ZSRS dopiero po wygaśnięciu dzierżawy (np. mógł to być okret jemeński utracony, w wyniku pożaru, w marcu 1986 r. lub utracony okręt angolański).
Tego typu procedury są znane np. z losów kutów rakietowych projektu 205U.
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-24, 20:39 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Linki do satelitarnych, wt. wszystkich wietnamców, podałem na 2 stronie tematu ;)

Syria - żadna analiza, z 770 strzelałem 8)
Angola - czyli może jednak tylko dwa...? / poza tym, nic nie wiadomo (mnie przynajmniej) o utracie któregokolwiek, zresztą ogólnie nieznane są ich losy (nawet dwie wersje dat przekazania są sporne); dwa są pewne (zdjęcie+nazwy)
Azerbejdżan - do dwóch 770 ww. dochodzi 770T/4 (przypominam)

Przepraszam, że nie uczestniczę w tej chwili głębiej w dyskusji, ale czasowo jestem pozbawiony dostępu do dysku (wymiana komputera).
Ostatnio zmieniony 2008-02-24, 08:39 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Linki do satelitarnych, wt. wszystkich wietnamców, podałem na 2 stronie tematu ;)...
Ale tam nie widać "Północnych", pewnie zostały skasowane. Okręty, które wyglądają jak ODS-y mają długości albo ok. 55 m, albo ponad 80 m.
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No to trzeba mówić tak od razu :-(

W takim razie trzeba szukać dalej... choć to katorga, nie dość że Wietnam ma kilkanaście (z małymi) baz, to różnych rzeczek jest od groma...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:...W takim razie trzeba szukać dalej... choć to katorga, nie dość że Wietnam ma kilkanaście (z małymi) baz, to różnych rzeczek jest od groma...
Wietnamska baza DA NANG,
http://www.wikimapia.org/#lat=16.118043 ... 28&m=s&v=1
widać okręty wojenne, ale wśród nich nie ma "Północnych". :cry:
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Egipt: Trzy okręty typu A (wg Pawłowa 770M), o numerach burtowych 910, 912 i 915, ok. 1986-87 zmienionych na 301, 303 i 305 ...(tylko dwie jednostki - zatem jeden wycofano... albo jest w innej bazie?) ...
Znaleziony w Port-Saidzie:
http://www.wikimapia.org/#lat=31.255436 ... 8&l=28&m=s
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:...Może 'twój' to cywilna Trans-Afrika (ex ORP Narew)? Wykazywany pod banderą Angoli, a ta chyba nie należy do "tanich". No i kolorystyka jakaś taka cywilna...
Z pomiarów wychodzi długość ok. 74 m, coś pośredniego między typem 770 i 771 :lol: .
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Na zdjęciu jednostek jemeńskich wydaje mi się, że #137 jest uzbrojony w działko 2M-3M (kal. 25 mm), a nie w AK-230? Może to złudy mojego niedoskonałego wzroku?
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Indie: W lutym i wrześniu 1966 r. wcielono dwa okręty typu A (projekt 770T). W odróżnieniu od innych państw, te dwa okręty wcielono pod radziecką banderę tymczasowo, jedynie na czas przygotowania i dostarczenia Hindusom. Były to jednostki 770T/2 i 3, nazwane Gharial i Guldar I (numery burtowe: początkowo L3032 i L3033, ok. 1974 zmienione na L12 i L13). Wycofane w pierwszej połowie lat 80...Kolejnymi indyjskimi "Północnymi" były cztery jednostki podprojektu 773I (Polnocny-C), z pierwszej gdyńskiej serii "eksportowej". Były to Ghorpad, Kesari, Shardul i Sharabh (L14-L17), dostarczone w okresie grudzień 1974-styczeń 1976. Cała czwórka tworzyła 4th Landing Ship Squadron (z bazą Vishakhapatnam). Pierwsze trzy jednostki wycofano w latach 1997-2008, Sharabh nadal znajduje się w służbie.
http://www.wikimapia.org/#lat=17.704672 ... 28&m=s&v=2 (Shardul) Uściślenie JB: To nie Shardul typu 773I, na zdjęciu satelitarnym widać okręt desantowy innego typu.
Po kolejnej dekadzie stocznia MW dostarczyła w latach 1985-86 indyjskiej flocie dalsze cztery okręty (podprojekt 773IM - Polnocny-D): Cheetah, Mahish, Guldar II i Kumbhir (L18-L19 i L21-L22). Wszystkie nadal znajdują się w służbie (zostały zmodernizowane), tworząc 5th Landing Ship Squadron w Port Blair (na Andamanach).
http://www.wikimapia.org/#lat=11.681126 ... 7&l=28&m=s
Obok trzech hinduskich okrętów desantowych typu 773IM, które widać w porcie na Andamanach, w "Google Earth" można znaleźć dwie jednostki w porcie Vishakhapatnam: http://maps.google.com/maps?ll=17.69561 ... &t=h&hl=pl
JB
ODPOWIEDZ