Projekt 361T (K-8)

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Projekt 361T (K-8)

Post autor: pothkan »

Myślę, że warto poświęcić odrębny temat tym małym i licznym okręcikom Made in Poland.

Na zachętę ciekawe zdjęcie: radziecki kuter z Berijewem Be-6 "Madge" na holu.
Obrazek

Później postaram się pozbierać, co dotąd wiemy nt. losów poszczególnych jednostek. Choć mam nadzieję, że ubiegnie mnie ktoś bardziej kompetentny (tzn. Jarek C.) :lol: Na pewno dodam potem conieco o "egzotycznych" losach.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Obrazek ZSRR (Военно-морской флот СССР)
100 pr. 361T (kutry trałowe, oznaczenie KT- a potem RT-) oraz 50 pr. 361S (kutry sanitarne, oznaczenie SN-)
znane: KT-62 do 65; RT-162, 673, 1216, 1220-1223, 1230, 1254-1255, 1259; SN-33, 88, 126, 391, 397, 1306

КТ = Катер-тральщик
РТ = Рейдовый катер

Z tym że o ile kojarzę, K-8 były w Polsce budowane na licencji... a poza tym jakieś 200-220 sztuk zbudowano w ZSRR, bodaj w Pietrozawodsku. Toteż wszystkie powyższe mogą wcale nie być Made in Poland?

Radzieckie K-8 brały m.in. udział w pokojowych operacjach rozminowania:

1972 w Bangladeszu - pięć z 118 dyonu okrętów specjalnego przeznaczenia Floty Pacyficznej (RT-162, 1220-1222 i 1230)
4.7.1974-12.1974 w Egipcie (Kanał Sueski) - dwa z dyonu rzecznego Floty Pacyficznej (RT-673 i 1223)

W 1990 w w 36 dyonie trałowców Floty Czarnomorskiej (Izmaił) były trzy (RT-1254, 1255 i 1259), wszystkie oddano na złom w latach 90.

Fotka jeszcze jednego radzieckiego (b/n 530)
Obrazek

Obrazek

Obrazek Egipt (القوات البحرية المصرية)
Ok. 1968 przekazano z ZSRR kilka, w połowie lat 70. pozostały już tylko dwa - nazwane Safaga [610] i Abu el-Ghussum [613] - użytkowane jako portowe kutry hydrograficzne. Skreślone w 1980.

Obrazek Kuba (Marina de Guerra Revolucionaria )
Jeden przekazany z ZSRR w 1978, wycofany w połowie lat 80. (poszedł dalej do Nikaragui?)

Obrazek Nikaragua (Fuerza Naval de Nicaragua)
Cztery przekazane w listopadzie 1984 (z ZSRR lub via Kuba?) - BM-500, BM-502, BM-581 i BM-583. Wszystkie w kiepskim stanie na początku lat 90., skreślone 1995/96.

Obrazek Wietnam (Quân chủng Hải quân Việt Nam)
Pięć przekazanych z ZSRR w październiku 1980, nazwy nieznane (zapewne w schemacie HQ-8##), prawdopodobnie w użyciu jako patrolowce rzeczne. Zniknęły z CF ok. 2003, nadal wykazywane przez JFS.
Ostatnio zmieniony 2009-04-22, 02:32 przez pothkan, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No i wreszcie to, co wiadomo nt. polskich:

Obrazek

Kutry trałowe
zmiana nazw (K > TR) 27.06.59, zmiana znaków taktycznych 04.01.1960

27.06.59: 1 dyon kutrów trałowych, 01.06.65: 14 dyon kutrów trałowych / 8. FOW
361T/1 K 51 > TR 51 [K 8 > 831] 11.03.57/30.08.57/30.03.58 ...
361T/2 K 52 > TR 52 [K 9 > 832] 19.03.57/09.10.57/30.03.58 ...
361T/4 K 53 > TR 53 [K 11 > 833] 26.09.57/05.02.58/25.05.58 ...
361T/5 K 54 > TR 54 [K 12 > 834] 16.10.57/01.03.58/25.05.58 § 31.12.76
361T/6 K 55 > TR 55 [K 13 > 835] 20.11.57/18.03.58/25.05.58 ...
361T/11 K 56 > TR 56 [K 14 > 836] 06.02.58/24.05.58/14.09.58 § 31.12.78
361T/12 K 57 > TR 57 [K 15 > 837] 03.02.58/15.05.58/14.09.58 § 31.12.78
361T/13 K 58 > TR 58 [K 16 > 838] 04.03.58/28.06.58/14.09.58 § 31.12.79
361T/69 TR 59 [839] 24.06.59/30.09.59/17.01.60 § 31.12.79
361T/70 TR 60 [840] 26.06.59/30.09.59/17.01.60 § 31.12.78
361T/71 TR 61 [841] 01.07.59/15.10.59/17.01.60 § 31.12.79
361T/72 TR 62 [842] 15.07.59/22.10.59/17.01.60 § 31.12.76

10.06.61: 2 dyon kutrów trałowych, 01.06.65: 15 dyon kutrów trałowych / 9. FOW
361T/129 TR 63 [941] 05.09.60/12.12.60/05.03.61 25.06.65: kuter poligonowy K-7, 45. dyon pjp, § 31.12.82
361T/130 TR 64 [942] 21.09.60/12.12.60/05.03.61 25.08.66: kuter poligonowy K 9, 14. morski poligon lotniczy, § 31.12.79
361T/131 TR 65 [943] 30.09.60/01.03.61/21.05.61 § 31.12.81
361T/132 TR 66 [944] 02.11.60/01.03.61/21.05.61 § 31.12.81
361T/133 TR 67 [945] 02.11.60/01.03.61/21.05.61 § 31.12.80
361T/134 TR 68 [946] 03.11.60/16.03.61/16.07.61 § 31.12.79
361T/135 TR 69 [947] 21.11.60/16.03.61/16.07.61 § 31.12.79
361T/136 TR 70 [948] 12.12.60/04.04.61/16.07.61 § 31.12.80
361T/137 TR 71 [949] 13.12.60/27.04.61/16.07.61 § 31.12.79
361T/138 TR 72 [950] 16.12.60/03.05.61/16.07.61 § 31.12.81
361T/139 TR 73 [951] 21.12.60/09.05.61/16.07.61 § 31.12.82
361T/140 TR 74 [952] 11.01.61/22.05.61/16.07.61 § 31.12.80
361T/141 TR 75 [953] 12.01.61/03.06.61/16.07.61 § 31.12.82

Kuter nurkowy
361T/3 K 10 10.07.57/14.12.57/30.03.58 § 31.12.79

Kutry patrolowe WOP

31 dyon okrętów WOP (Gdańsk), 15.04.67: Kaszubski dyon WOP, 17.09.1971 MW PRL
361S/4 KP 108 24.07.56/03.12.56/12.12.56 § 31.12.76
361S/5 KP 109 11.08.56/14.12.56/19.12.56 § 31.12.76
361S/6 KP 110 02.10.56/19.12.56/20.12.56 § 31.12.76
361S/7 KP 111 08.10.56/20.03.57/27.03.57 § 10.10.72
361S/8 KP 112 20.10.56/15.02.57/14.03.57 § 10.10.72
361S/9 KP 113 27.10.56/04.03.57/22.03.57 ... *
361S/10 KP 114 28.11.56/10.04.57/29.04.57 § 10.10.72

361T/7 KP 118 28.11.57/18.03.58/31.03.58 § 31.12.76
361T/8 KP 119 28.11.57/21.04.58/28.04.58 § 31.12.76
361T/9 KP 120 28.11.57/01.04.58/28.04.58 § 31.12.77
361T/10 KP 121 28.12.57/22.05.58/31.05.58 § 31.12.76
361T/28 KP 122 01.08.58/03.11.58/26.11.58 § 31.12.77
361T/29 KP 123 10.08.58/08.11.58/26.11.58 ... *
361T/30 KP 124 20.08.58/21.11.58/10.12.58 § 31.12.76
361T/31 KP 125 28.08.58/24.11.58/10.12.58 ... *
361T/32 KP 126 28.08.58/02.12.58/10.12.58 § 31.12.77
361T/33 KP 127 08.09.58/13.12.58/15.12.58 § 31.12.76
361T/34 KP 128 24.09.58/13.12.58/15.12.58 § 31.12.77

30 dyon okrętów WOP (Świnoujście), 15.04.67: Pomorski dyon WOP, 17.09.1971 MW PRL
361S/11 KP 115 05.12.56/24.04.57/29.04.57 § 10.10.72
361S/27 KP 116 31.08.57/19.12.57/21.12.57 ... *
361S/28 KP 117 12.09.57/23.12.57/27.12.57 § 10.10.72

* wszystkie wycofane między 1973-1975

Kutry inspekcyjno-patrolowe cywilnej administracji morskiej
361T/83 /22.12.59 Gda-200 > Kontroler-2 (UMG)
361T/84 /15.01.60 Hel-200 > Kontroler-3 (UMG)
361T/95 /31.03.60 Kontroler-11 (UM ?)
361T/96 /31.03.60 Ust-200 > Kontroler-21 (UMK)
Wszystkie skreślone mniej więcej w połowie lat 70.

Obrazek
TR 71
Obrazek
TR 73
Obrazek
TR 75 (wszystkie zdjęcia S. Pudlik)

PS. Ktoś to czyta? :|
Marek S.
Posty: 656
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Ja
Awatar użytkownika
Jacek Bernacki
Posty: 431
Rejestracja: 2007-03-15, 13:32
Lokalizacja: Siecień k/Płocka

Post autor: Jacek Bernacki »

Wal śmiało! :ok:
Co to za ludzie?
Co za różnica ważne, że są!
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Wygląda na to, że poza St. Północną 361 były budowane w Pietrozawodzku oraz Sosnowce (od 1950).

Sowieci wyróżniali następujące warianty:
B361 - holownik (buksir)
D361 - patrolowiec (dozornyj)
Ł361 - poławiacz torped
R361 - rozjazdowy (razjezdnyj)
S361 - sanitarny lub ratowniczy (sanitarnyj, spasatielnyj)
T361 - trałowiec (tral'szczik)

Pytanie, czy owe warianty można jakoś łączyć z budową (tzn. np. 361T = T361, i wszystkie z Polski)?

W sumie poza tym to skończyłem, czekam aż ktoś coś doda 8)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W okresach VI.1975 - VI.1976 oraz VI.1976 - VI.1978 kutry trałowe miały wypisane na burtach inne numery taktyczne. W pierwszym okresie były to 901--922, a potem 923 itd. (np 928 to ex 907).
W 1971 roku po raz trzeci z rzędu kuter o numerze burtowym 949 był najlepszy wśród jednostek IV rangi. I nie byłoby nic dziwnego w tej informacji, gdyby nie fakt, że w roku 1970 najlepszy był KTT 943, a w 1969 - KTT 948 (informacje z tygodnika "Bandera").
We flocie PRL rozpowszechnione było współzawodnictwo o miano okrętu/kutra służby socjalistycznej (OSS/KSS). Takie "dumne" tytuły nosiły kutry: 839 (KSS im. 30-lecia PRL), 946, 950, 951 i może inne.
JB
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Marek S. pisze:Ja
Ja
czesław.g
Posty: 165
Rejestracja: 2005-08-02, 18:54
Lokalizacja: gdańsk

Post autor: czesław.g »

Ja też
Obrazek
Awatar użytkownika
Biela
Posty: 77
Rejestracja: 2010-03-08, 22:50
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Biela »

Uzupełniając historię służby kutrów projektu 361T do zestawienia potkana należy dopisać:
„Rozformowanie i skreślenie ze stanu 9. FOW 15. dywizjonu Kutrów Trałowych nastąpiło w dn. 29.10.1976r. Kutry zostały przekazane do Bazy Marynarki Wojennej w Świnoujściu”.
Źródło informacji:
Kontradmirał Czesław Dyrcz 9. Flotylla Obrony Wybrzeża. Warunki Powstania, Działalność i Uwarunkowania Rozformowania. http://www.mw.mil.pl/zasoby/archiwum/upload/9FOW.pdf
Weszły one na stan 14. dywizjonu Kutrów Trałowych 8. FOW. Co potwierdził kmdr por. w st. spoczynku. I.GOŁEBIOWSKI ówczesny dowódca 14.dKTT.

Jednocześnie mam pytanie czy kutry projektu 361T KP-118 do KP-128 przekazane do WOP posiadały uzbrojenie trałowe.
Poszukuję również zdjęcia któregoś z tych kutrów w ujęciu burtowym.
maniek71
Posty: 2
Rejestracja: 2012-04-17, 18:14

coś niecoś wiem na ten temat..............

Post autor: maniek71 »

witam
zetknąłem się z kutrem ok 1978 roku znam historie paru sztuk z KDOP Z Gdańska które trafiły do cywila
Ostatnio zmieniony 2012-04-17, 18:39 przez maniek71, łącznie zmieniany 2 razy.
maniek71
Posty: 2
Rejestracja: 2012-04-17, 18:14

Re: Projekt 361T (K-8)

Post autor: maniek71 »

Jeśli ma ktoś więcej zdjęć to poprosze
mjg
Posty: 17
Rejestracja: 2012-04-12, 13:09

Re: Projekt 361T (K-8)

Post autor: mjg »

Trochę danych o rosyjskich i polskich kutrach jest na stronie:
http://russian-ships.info/boevye/t361.htm
Mirosław J. Golik
Awatar użytkownika
SmokEustachy
Posty: 3390
Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
Lokalizacja: Oxenfurt
Kontakt:

Re: Projekt 361T (K-8)

Post autor: SmokEustachy »

Sprawdziły się gdzieś w boju?
Awatar użytkownika
Biela
Posty: 77
Rejestracja: 2010-03-08, 22:50
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Projekt 361T (K-8)

Post autor: Biela »

Przy okazji poszukiwania informacji o wyposażeniu radiowym kutrów trałowych 361T (niestety nie skutecznym) trafiłem na pytanie szanownego kolegi Smoka Eustachego, które pozostało bez odpowiedzi. Lepiej późno, niż wcale:
Kutry te nie prowadziły trałowań w trakcie działań wojennych. Natomiast prowadziły trałowania bojowe:
Przy rozminowywaniu Kanału Sueskiego 2 radzieckie kutry 361T, przerzucone drogą lotnicza z Flotylli Amurskiej
Polskie: na wodach Zatoki Pomorskiej w dniach od 16 lipca do 31 sierpnia 1968 roku 14 kutrów przeprowadziło trałowania kontaktowe i niekontaktowe północnego toru wodnego o długości 20 Mm i szerokości 1Mm oraz dwóch nowych kotwicowisk na redzie portu Świnoujście. Celem było udostępnienie rejonu dla statków powyżej 50 000 DWT.
Na wodach Zatoki Gdańskiej w dniach od 8 maja do 14 czerwca 1969 roku sześć kutrów trałowych z 14. dKTT przeprowadziło wraz z kutrami z 15. dywizjonu Kutrów Trałowych trałowanie bojowe.
Kutry trałowe projektu 361T, na które spadł ciężar prac trałowych w rejonach przybrzeżnych, oraz udział w największej operacji MW związaną z likwidacją zagrożenia minowego na Bałtyku. Było nią trałowanie bojowe w rejonie Kadett Rinne na wodach międzynarodowych w Zatoce Meklemburskiej pomiędzy niemieckim półwyspem Fischland-Darß-Zingst i wyspą Falster po stronie duńskiej. Dowódca Marynarki Wojennej w dniu 24 sierpnia 1970 roku postawił zadanie Dowódcy 8. FOW: wykonać trałowanie bojowe trałami niekontaktowymi odcinka toru wodnego na północ od Darßer Ort. ważnego dla gospodarki narodowej.
Trałowanie bojowe, w maju 1973 roku, prowadzone było na wodach Zatoki Gdańskiej. Obejmowało akwen pomiędzy torami wodnymi Hel Gdańsk Gdynia o powierzchni 22,8 Mm. Wykonano trałowanie nie kontaktowe przez 18 dób (trałowania efektywnego); kutry przeszły 25782 Mm. Koszt 50.2 miliona zł.

St. Biela
Awatar użytkownika
Biela
Posty: 77
Rejestracja: 2010-03-08, 22:50
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Projekt 361T (K-8)

Post autor: Biela »

Przy okazji poszukiwania informacji o wyposażeniu radiowym kutrów trałowych 361T (niestety nie skutecznym) trafiłem na pytanie szanownego kolegi Smoka Eustachego, które pozostało bez odpowiedzi. Lepiej późno, niż wcale:
Kutry te nie prowadziły trałowań w trakcie działań wojennych. Natomiast prowadziły trałowania bojowe:
Przy rozminowywaniu Kanału Sueskiego 2 radzieckie kutry 361T, przerzucone drogą lotnicza z Flotylli Amurskiej
Polskie: na wodach Zatoki Pomorskiej w dniach od 16 lipca do 31 sierpnia 1968 roku 14 kutrów przeprowadziło trałowania kontaktowe i niekontaktowe północnego toru wodnego o długości 20 Mm i szerokości 1Mm oraz dwóch nowych kotwicowisk na redzie portu Świnoujście. Celem było udostępnienie rejonu dla statków powyżej 50 000 DWT.
Na wodach Zatoki Gdańskiej w dniach od 8 maja do 14 czerwca 1969 roku sześć kutrów trałowych z 14. dKTT przeprowadziło wraz z kutrami z 15. dywizjonu Kutrów Trałowych trałowanie bojowe.
Kutry trałowe projektu 361T, na które spadł ciężar prac trałowych w rejonach przybrzeżnych, oraz udział w największej operacji MW związaną z likwidacją zagrożenia minowego na Bałtyku. Było nią trałowanie bojowe w rejonie Kadett Rinne na wodach międzynarodowych w Zatoce Meklemburskiej pomiędzy niemieckim półwyspem Fischland-Darß-Zingst i wyspą Falster po stronie duńskiej. Dowódca Marynarki Wojennej w dniu 24 sierpnia 1970 roku postawił zadanie Dowódcy 8. FOW: wykonać trałowanie bojowe trałami niekontaktowymi odcinka toru wodnego na północ od Darßer Ort. ważnego dla gospodarki narodowej.
Trałowanie bojowe, w maju 1973 roku, prowadzone było na wodach Zatoki Gdańskiej. Obejmowało akwen pomiędzy torami wodnymi Hel Gdańsk Gdynia o powierzchni 22,8 Mm. Wykonano trałowanie nie kontaktowe przez 18 dób (trałowania efektywnego); kutry przeszły 25782 Mm. Koszt 50.2 miliona zł.
ODPOWIEDZ