Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje)
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje)
Szukam informacji o modernizacjach niszczycieli typu Forest Sherman. Z 18 zbudowanych jednostek podnostek podstawowej wersji, 4 zostaly przebudowane na niszczyciele rakietowe (DDG), a 8 na niszczyciele określane jako wersja ASW Uprade Mod. Były tez inne modernizacje. Czy można uzyskać więcej danych o tych modernizacjach. Wiem, że modernizacja ASW dotyczyla dodania wyrzutni ASROC i nowego sonaru.
DDG-31 (ex-DD 936) Decatur
DDG-32 (ex-DD 932) John Paul Jones
DDG-33 (ex-DD 949) Parsons
DDG-34 (ex-DD 947) Somers
ASW Upgrade Mod (8 jed.):
DD-933 Barry
DD-937 Davis
DD-938 Jonas Ingram
DD-940 Manley
DD-941 Dupont
DD-943 Blandy
DD-948 Morton
DD-950 Richard S. Edwards
Modernizacje eksperymentalne (6 jed.):
DD-931 Forrest Sherman
DD-942 Bigelow (Vulcan Phalanx Test Ship)
DD-944 Mullinnix
DD-945 Hull (Mk 71 8-in.)
DD-946 Edson
DD-951 Turner Joy
DDG-31 (ex-DD 936) Decatur
DDG-32 (ex-DD 932) John Paul Jones
DDG-33 (ex-DD 949) Parsons
DDG-34 (ex-DD 947) Somers
ASW Upgrade Mod (8 jed.):
DD-933 Barry
DD-937 Davis
DD-938 Jonas Ingram
DD-940 Manley
DD-941 Dupont
DD-943 Blandy
DD-948 Morton
DD-950 Richard S. Edwards
Modernizacje eksperymentalne (6 jed.):
DD-931 Forrest Sherman
DD-942 Bigelow (Vulcan Phalanx Test Ship)
DD-944 Mullinnix
DD-945 Hull (Mk 71 8-in.)
DD-946 Edson
DD-951 Turner Joy
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Stefan Terzibaschitsch - Zerstorer der U.S. Navy von der Farragut - bis zur Forrest Sherman-Klasse. Czy moze szukasz jakegos nowszego zrodla?
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Dzięki za pomoc, przyda się.
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Witam,
Nie wiem czy wciaz potrzebujesz tych informacji. Jesli tak, to daj znac bo i mnie to zainteresowalo i szukam roznych fragmentow co by je poskladac...
Nie wiem czy wciaz potrzebujesz tych informacji. Jesli tak, to daj znac bo i mnie to zainteresowalo i szukam roznych fragmentow co by je poskladac...
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Z podanej przez Ciebie powyżej pozycji książkowej, troszkę zorientowałem się w interesujących mnie szczegółach.
Zacznę może od "pierwotnej" wersji tych niszczycieli.
Ich uzbrojenie to 3xI 127 L/54, 2xII 76 L/50, 2xII wt 533mm, 2xIII wt (zop) 324mm Mk-32, 2x rmbg Mk-10 Hedgehog.
Sprzęt elektroniczny to: SPS-6 (radar doz. pow.), SPS-10 (radar doz. naw.), Mk-68, Mk-56 (rko), Mk-35, Mk-53 (sko).
Wyporność std. 2780/ pełna 4015-4070. Stan załogi 22of + 313 marynarzy.
Porównując sylwetki boczne z ksiązki oraz z tego na ile rozumiem język niemiecki (uczyłem sie go w szkole średniej) to:
a) typ „Decatour” (DDG-31, 32, 33 i 34) – sylwetka niszczycieli od dziobu do drugiego komina praktycznie nie zmieniła się, natomiast od drugiego komina do rufy nastąpila diametralna zmiana. Zdjęto dwa działa 127mm, w miejscu górnego dobudowano duży hangar (magazyn wrak.torped ASROC), na dachu umieszczono system satelitarny, w miejscu dolnego działa dodano pojedynczą wyrzutnię wpk Tartar Mk-13 Mod.1 (40szt zapasu). Za drugim kominem umieszczono wrtorped ASROC (12 sz). Zmieniono zapewnie także sprzęt elektroniczny (tu mam mało danych). Do tego służyły napewno dwa dość spore maszty. Dodano napewno: rko SPG-51 (Tartar), radar(y) Mk-42, Mk-74 Mod.2, Mk-68 Mod. 9/10. Wyporność std. 2850/ pełna 4150. Nie znam stanu załogi.
b) typ „Barry” (ASW) (DD-933, 937, 938, 940, 941, 943, 948 i 950) Za działem dziobowym 127mm, umieszczono 1xII 76pl L/50 Mk-56, za drugim kominem w strone ryfy umieszczono magazyn rakietotorped, a samą wyrzutnię ASROC Mk-16 umieszczono na miejscu górnego rufowego działa 127mm. Dodano także sonar SQS-35. Nie znam wyporności std/pełnej , oraz stanu zalogi
c) inne modernizacje:
*DD-945 testowano w latach 1975-79 w miejscu dziobowego działa 127mm działo 203mm Mk-71
* DD-942 testowano w 1977r system plot Vulcan-Phalanx.
Będę wdzieczny za poprawki.
Janusz.
Ps. Czy w jakim kolwiek czasopismie polskim, były opisywane te niszczyciele?
Zacznę może od "pierwotnej" wersji tych niszczycieli.
Ich uzbrojenie to 3xI 127 L/54, 2xII 76 L/50, 2xII wt 533mm, 2xIII wt (zop) 324mm Mk-32, 2x rmbg Mk-10 Hedgehog.
Sprzęt elektroniczny to: SPS-6 (radar doz. pow.), SPS-10 (radar doz. naw.), Mk-68, Mk-56 (rko), Mk-35, Mk-53 (sko).
Wyporność std. 2780/ pełna 4015-4070. Stan załogi 22of + 313 marynarzy.
Porównując sylwetki boczne z ksiązki oraz z tego na ile rozumiem język niemiecki (uczyłem sie go w szkole średniej) to:
a) typ „Decatour” (DDG-31, 32, 33 i 34) – sylwetka niszczycieli od dziobu do drugiego komina praktycznie nie zmieniła się, natomiast od drugiego komina do rufy nastąpila diametralna zmiana. Zdjęto dwa działa 127mm, w miejscu górnego dobudowano duży hangar (magazyn wrak.torped ASROC), na dachu umieszczono system satelitarny, w miejscu dolnego działa dodano pojedynczą wyrzutnię wpk Tartar Mk-13 Mod.1 (40szt zapasu). Za drugim kominem umieszczono wrtorped ASROC (12 sz). Zmieniono zapewnie także sprzęt elektroniczny (tu mam mało danych). Do tego służyły napewno dwa dość spore maszty. Dodano napewno: rko SPG-51 (Tartar), radar(y) Mk-42, Mk-74 Mod.2, Mk-68 Mod. 9/10. Wyporność std. 2850/ pełna 4150. Nie znam stanu załogi.
b) typ „Barry” (ASW) (DD-933, 937, 938, 940, 941, 943, 948 i 950) Za działem dziobowym 127mm, umieszczono 1xII 76pl L/50 Mk-56, za drugim kominem w strone ryfy umieszczono magazyn rakietotorped, a samą wyrzutnię ASROC Mk-16 umieszczono na miejscu górnego rufowego działa 127mm. Dodano także sonar SQS-35. Nie znam wyporności std/pełnej , oraz stanu zalogi
c) inne modernizacje:
*DD-945 testowano w latach 1975-79 w miejscu dziobowego działa 127mm działo 203mm Mk-71
* DD-942 testowano w 1977r system plot Vulcan-Phalanx.
Będę wdzieczny za poprawki.
Janusz.
Ps. Czy w jakim kolwiek czasopismie polskim, były opisywane te niszczyciele?
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Niestety, dzis ostatni dzien urlopu wiec tylko wrzuce tu kilka moich notatek. W sobote powinienem miec czas by zrobic w tym porzadek (i przeanalizowac teksty z Marine News), ale mozliwe ze cos z tego ci sie przyda.
Decatur:
Marine News 1967/08 p. 242 - DECATUR DDG 31 (formerly DD 936) recommissioned at Boston 29/4/67. During her reconstruction the 2 aft 5in. guns were removed and replaced by a "Tartar" missile system.
Warship International 1973/02 p. 159 - fotka z 1967. AN/SPS 29/37 oraz AN/SPS 48 widoczne
The Naval Institute guide to the ships and aircraft of the U.S. fleet, 2001 p320 - Decatur byl ponownie przerobiony w latach 1989-1994 na Self-Defense Test Ship.
John Paul Jones:
Marine News 1976/06 - pp. 212-213 - dwie strony tekstu + wczesna fotka + fotka po przebudowie. Info o przebiegu sluzby + specyfikacja z tamtego okresu. Stan po modernizacji:
- 1 x 127mm, Mk. 13 launcher, Mk. 32 torpedo tubes, SPG55B, SPS29E, SPS10, SPS48, ASCROC, SPG51C
Opisu modernizac ji w 1967 wedlug autora:
Forrest Sherman:
Marine News 1994/02 - p. 78 - FORREST SHERMAN DD 931 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma., for $37,008
Bigelow:
Marine News 1994/02 - p. 78 - BIGELOW DD 942 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma.in 4.93 for $24,420.
Blandy:
Marine News 1994/02 - p. 78 - BLANDY DD 943 was sold to Fore River Shipyard Quincy, Ma. in 1.93 for $18.057.
Davis:
Marine News 1994/02 - p. 78 - DAVIS DD 937 was sold to Fore River Shipyard Quincy, Ma. in 4.93 for $15,149.
Okrety Wojenne 092 - p. 95 - opis udzialu w awanturze z Liberty (AGTR-5) - 1967
Dupont:
Marine News 1994/02 - p. 78 - DUPONT DD 941 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma. in 1.93 for $24,003.
Manley:
Marine News 1994/02 - p. 78 - MANLEY DD 940 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma., in 1.93 for $20,275.
Morton:
Marine News 1994/02 - p. 78 - MORTON DD 948 was sold to South West Recycling Inc., San Pedro, Ca. in 2.92 for $76,999
Turner Joy:
Okrety Wojenne 052 - pp. 71-72 - opis epizodu z czasow wojny wietnamskiej + fotka
Zrodla ogolne:
Norman Friedman, U.S. Destroyers: An Illustrated Design History (U.S. Naval Institute Press, 1982)
Stefan Terzibaschitsch - Zerstorer der U.S. Navy von der Farragut - bis zur Forrest Sherman-Klasse
The Naval Institute guide to the ships and aircraft of the U.S. fleet - rozne edycje. Mam z 1972 ale nie ma tym zbyt wiele konkretnych informacji.
Sprawdzilem takze dostepne mi indeksy do: Warship Quarterly i Warship International - nic specjalnego nie znalazlem.
Albo zle szukam albo nie ma zadnej kontretnej monografii im poswieconej... Ale szukam dalej. Bede uaktualniach ten post stopniowo.
Przejrze jeszcze rozne roczniki - moze z tego uda sie cos poskladac....
Decatur:
Marine News 1967/08 p. 242 - DECATUR DDG 31 (formerly DD 936) recommissioned at Boston 29/4/67. During her reconstruction the 2 aft 5in. guns were removed and replaced by a "Tartar" missile system.
Warship International 1973/02 p. 159 - fotka z 1967. AN/SPS 29/37 oraz AN/SPS 48 widoczne
The Naval Institute guide to the ships and aircraft of the U.S. fleet, 2001 p320 - Decatur byl ponownie przerobiony w latach 1989-1994 na Self-Defense Test Ship.
John Paul Jones:
Marine News 1976/06 - pp. 212-213 - dwie strony tekstu + wczesna fotka + fotka po przebudowie. Info o przebiegu sluzby + specyfikacja z tamtego okresu. Stan po modernizacji:
Marine News 1981/09 - p. 418 - jedno-stronicowy tekst z fotka z Singapuru z data 1980/01 i opisem wyposazenia. Autor, Richard Osborne, zidentyfikowal nastepujace systemy na tym zdjeciu:Displacement tons 4,150 full load. Length feet (metres) 418.4 (127.5) o.a. Beam feet (metres) 45.2 (13.8). Draft feet (metres) 20 (6.1). Missiles 1 single Tartar surface to air launcher. Guns 1-5 inch (127mm) 54 calibre dual-purpose. A.S.W . weapons 1 ASROC 8-tube launcher, 2 triple torpedo launchers (MK32). Main engines 2 geared turbines (Westinghouse) 70,000 shp:2 shafts. Boilers 4 Babcock & Wilcox. Speed 33 knots. Complement335 (22 officers, 313 enlisted men). Electronics: SQS-23 sonar installed: SPS-10 and SPS-40 or SPS-37 search radar antenna on forward mast and SPS-48 three-dimensional search radar antenna on after mast. Gunnery: The original MK42 forward gun mount has been replaced by a modified MK42 mount with the local anti-aircraft control deleted, starboard 'bubble' or 'frog-eye' on moun t removed, port dome is for local anti-surface control.
- 1 x 127mm, Mk. 13 launcher, Mk. 32 torpedo tubes, SPG55B, SPS29E, SPS10, SPS48, ASCROC, SPG51C
Opisu modernizac ji w 1967 wedlug autora:
On completion of this modernisation in September 196 7 she displaced 2,850/4,200 tons and measured 127.4 m. overall with a beam of 13.7 m. and a draught of 6.1 m. Propulsion is by means of tw o sets of Westinghouse geared steam turbines developing 70,000 s.h.p. and driving two shafts to give a top speed of 32 knots. As converted her armament consists of one 127 m.m. (5 in.) D.P. gun and tw o sets of triple Mk. 32 torpedo tubes for Mk. 46 antisubmarine torpedoes forward of the bridge, an eight-cell launcher for A.S.R.O.C. missiles aft of the second funnel and a Mk. 13 launcher for Standard missiles aft. A total of 40 missiles are stowed in a vertical ready service magazine. Each missile is 4.3 m. long, weighs 590 kg. and has a range of 25 miles. The missile fire control system includes a computer, an SPS29E air search radar on the foremast, an SPS48 height finding radar wit h its aerial on the massive lattice mainmast and one SPG51C fire control radar on the aft superstructure. (...) Fire control for the 127 m.m. gun is achieved by a Mk. 68 director wit h its SPG55B radar aerial on the bridge.
Forrest Sherman:
Marine News 1994/02 - p. 78 - FORREST SHERMAN DD 931 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma., for $37,008
Bigelow:
Marine News 1994/02 - p. 78 - BIGELOW DD 942 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma.in 4.93 for $24,420.
Blandy:
Marine News 1994/02 - p. 78 - BLANDY DD 943 was sold to Fore River Shipyard Quincy, Ma. in 1.93 for $18.057.
Davis:
Marine News 1994/02 - p. 78 - DAVIS DD 937 was sold to Fore River Shipyard Quincy, Ma. in 4.93 for $15,149.
Okrety Wojenne 092 - p. 95 - opis udzialu w awanturze z Liberty (AGTR-5) - 1967
Dupont:
Marine News 1994/02 - p. 78 - DUPONT DD 941 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma. in 1.93 for $24,003.
Manley:
Marine News 1994/02 - p. 78 - MANLEY DD 940 was sold to Fore River Shipyard, Quincy, Ma., in 1.93 for $20,275.
Morton:
Marine News 1994/02 - p. 78 - MORTON DD 948 was sold to South West Recycling Inc., San Pedro, Ca. in 2.92 for $76,999
Turner Joy:
Okrety Wojenne 052 - pp. 71-72 - opis epizodu z czasow wojny wietnamskiej + fotka
Zrodla ogolne:
Norman Friedman, U.S. Destroyers: An Illustrated Design History (U.S. Naval Institute Press, 1982)
Stefan Terzibaschitsch - Zerstorer der U.S. Navy von der Farragut - bis zur Forrest Sherman-Klasse
The Naval Institute guide to the ships and aircraft of the U.S. fleet - rozne edycje. Mam z 1972 ale nie ma tym zbyt wiele konkretnych informacji.
Nic w nTW 1991-2006 - o tyle ciekawe ze sa monografie Charles F. Adams, Fletcher i Spruance - Shermann im sie jakos 'mignal'Janusz Kluska pisze:Ps. Czy w jakim kolwiek czasopismie polskim, były opisywane te niszczyciele?
Sprawdzilem takze dostepne mi indeksy do: Warship Quarterly i Warship International - nic specjalnego nie znalazlem.
Albo zle szukam albo nie ma zadnej kontretnej monografii im poswieconej... Ale szukam dalej. Bede uaktualniach ten post stopniowo.
Przejrze jeszcze rozne roczniki - moze z tego uda sie cos poskladac....
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Nie wiem czy będzie to pomocne, ale w Warship International nr 3 z roku 1975 jest artykuł S. Terzibaschitsch'a o programie FRAM. Rysunki do artykułu opracował E. Kaiser. Są one nieskalowane i obejmują sylwetki i planiki okrętów w różnych wersjach FRAMa. Jest też trochę zdjęć.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
FRAM i FRAM II dotyczyly konstrukcji z ww2.
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Z jednej strony... Dlatego zacząłem od ewentualnej przydatności informacji.
Ale z drugiej... FRAMy były robione po II wojnie
Tylko bez obrazy proszę i pozdrawiam
Ale z drugiej... FRAMy były robione po II wojnie
Tylko bez obrazy proszę i pozdrawiam
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Jasne Dzieki za pomoc. BTW, ten tekst to tylko skrot ksiazki na ten temat - bede sie musial za nia rozejrzec. Calkiem mozliwe, ze w sumie czerpali z doswiadczen z programem FRAM przy robienu ASW mod Sherman'ow chodz z drugiej strony, w kontrukcje tych drugich chyba az tak gleboko nie ingerenowano...Peperon pisze:Z jednej strony... Dlatego zacząłem od ewentualnej przydatności informacji.
Ale z drugiej... FRAMy były robione po II wojnie
Tylko bez obrazy proszę i pozdrawiam
Niestety, nie zrobie porzadku w notatkach bo ostatnia noc pracowalem i i dzis tez do biuro ciagna za 2h...
Ale mialem czas spojrzec na szybko na kilka rocznikow JFS i CFOTW - obawiam sie ze to bedzie grubsza zabawa bo oczywiscie podaja sprzeczne dane i to nawet w ramach jednego tytulu na przestrzeni 2-3 wydan. Zabawne jest, ze z tego co mi wiadomo to Terzibaschitsch podrzucal dane obu wydawnictwom + do Weyers. Ciekawe skad te rozbierznosci. Przydalby sie dostep do Friedman'a ale to na razie poza moim budzetem niestety...
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Mógłbym ewentualnie zrobić i podrzucić odpowiednie skany ze "Sprawocznika..." rocznik 1971.
Tylko znów... nie wiem czy to w czymś pomoże.
Tylko znów... nie wiem czy to w czymś pomoże.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Jesli o FRAM to nie, bo mam ten numer Warship International - nie sadze by Sprawocznik mial lepsze.
Jesli o modernizacjach Hull/F. Sherman - to jak najbardziej Kazde info sie przyda.
Nie chce mi sie wierzyc zeby nigdzie nie bylo porzadnej monografii tych niszczycieli i ich modyfikacji - bylo by to co najmniej dziwne...
Jesli o modernizacjach Hull/F. Sherman - to jak najbardziej Kazde info sie przyda.
Nie chce mi sie wierzyc zeby nigdzie nie bylo porzadnej monografii tych niszczycieli i ich modyfikacji - bylo by to co najmniej dziwne...
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Swoją droga była kiedys seria w NTW o amerykańskich niszczycielach DWŚ, ale skonczyła sie na Fletcher-ach.
Czy wiadomo ile kosztowała zmodernizowana jednostka rakietowa (np. DDG-31), a ile wersja ZOP/ASW.
Jest fajna stronka poświecona niszczycielom zmodernizowanych do wersji FRAM I i II http://www.gyrodynehelicopters.com/fram.htm
Czy wiadomo ile kosztowała zmodernizowana jednostka rakietowa (np. DDG-31), a ile wersja ZOP/ASW.
Jest fajna stronka poświecona niszczycielom zmodernizowanych do wersji FRAM I i II http://www.gyrodynehelicopters.com/fram.htm
Re: Modernizacje niszczycieli US Navy po II WŚ (różne wersje
Z tego co widzialem w spisie ktory mam, to praktycznie wiekszosc amerykanskich niszczycieli bylo opisanych - z nie istniejacym DD-21 wlacznie - ale Sherman'y nie...Janusz Kluska pisze:Swoją droga była kiedys seria w NTW o amerykańskich niszczycielach DWŚ, ale skonczyła sie na Fletcher-ach.
Latwo o konkrety nie bedzie raczej - wtedy nie bylo FOIA a byla za to 'zimna wojna'. Ale biorac pod uwage ze ostatnio widzialem dane o OHP z czasow ich 'dziecinstwa' - na marginesie, rownie nieszczesliwego jak LCS - to moze warto bedzie przeszukac archiwa 2 czy 3 komisji kongresowych z tego czasu ktore zajmowaly sie wydatkami na zbrojenia czy US Navy oraz GAO. Jestem pewien ze taka modernizacja nie odbyla sie bez poslizgow - na co wskazywaly by chocby radary - ktore mogly zainteresowac GAO. Problem w tym, ze nie wiem czy archiwa z tych czasow sa dostepne on-line - amerykanscy obywatele maja dostep do mnostwa materialow na zasadzie 'zapytaj swego kongresman'a' - ale to sie sprawdzi.Janusz Kluska pisze:Czy wiadomo ile kosztowała zmodernizowana jednostka rakietowa (np. DDG-31), a ile wersja ZOP/ASW.
Update: Jak sie okazalo, WSZYSTKIE raporty GAO sa on-line - poza tymi naruszajacymi 'bezpieczenstwo narodowe'. Niestety, wyszukiwanie wyrzucilo tylko 3 gdzie mowa o naszych niszczycielach.
Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach. - LEM
- Janusz Kluska
- Posty: 1148
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski