M.Borowiak "Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939"

Omówienia i recenzje nowych książek, artykułów, publikacji

Moderatorzy: Marmik, crolick

M.Borowiak "Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939"

Postprzez AvM » 2019-09-26, 15:31

Ksiazke dostalem. dzisiaj

Niestety jakosc zdjec i brak indeksu obnizaja jej wartosc.

Chcialoby sie miec takie opracowanie raz na zawsze.

Ewidentnie brakuje tes dobrych wstepow opisujacy np. stan zeglugi, itd na Wisle i Polesiu,. Brak tez spisu statkow moze mniej waznych, ale tez zarekwirowanych czy tez obsadzonych przez marynarke i wojsko.
Nie wiem czymu ksiazka ma w tytule 1918-1939. Okresty oi statki z lat 1918-.1920 sa prawie nie omowione., zwlaszcza te z fltylli pinskiej.

Jest wiele bledow , dotyczocych stoczni i losow mniejszych statkow. Np stocznie Vulkan nie znajdowala sie w Szczecinie , tylko w Bredow kolo Szczecina. Bredow i Grebow byly dopiero przylaczone w 1900 do Szczecina. Ponadto stocznia oficjalnie nie nazywala sie Vulcanwerft.
LUBLIN o ile pamietam byl zbudowany w Maskin & Brobygnads A/B Helsingfors
Danziger Werft nie byla w grudniu 1920 niemiecka stocznia tylko gdanska.
W 1881 nie mogl byc zbudowana statek spawany (str.382).

Oczywiscie ksiazka nalezy do takich , ktore trzeba miec. Wiec polecam.
Avatar użytkownika
AvM
 
Posty: 5667
Dołączył(a): 2004-08-03, 01:56

Re: M.Borowiak "Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939"

Postprzez Covalus » 2020-02-01, 20:24

Dzień Dobry.
Jestem tu nowy i to pierwszy mój post, więc za wszelkie błędy przepraszam. Również jestem w trakcie lektury tej książki i mam nieco odmienne zdanie. Posiadam wydane wcześniej przez tego autora "Pancerniki na Morzu Pińskim". Czytając "Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939" zauważyłem, że dość duża część książki jest skopiowana dosłownie z "Pancerników..." Wystarczy porównać sobie rozdziały 3.3 "Flotylla rzeczna na Niemnie" w "Polskich Flotyllach..." z rozdziałem pod takim samym tytułem 1.3 w "Pancernikach...". Zastosowano tu metodę "kopiuj, wklej" nie zmieniając nic. Czasami w publikacji brakuje fragmentów tekstu (przejście strona 189 -190). Powtarzają się zdjęcia i cytowane wypowiedzi. Jeżeli miałbym być szczery "Pancerniki..." są o wiele staranniej opracowane niż "Flotylle"... Niestety książka nie jest tania i autoplagiat fragmentów wcześniejszej publikacji budzi niesmak. Rozumiem, żeby te zagadnienia były opracowane od nowa, a nie skopiowane. Dużym plusem jest opis jednostek Flotylli Wiślanej. Na marginesie niedawno zapowiedziano nową serię i wyszedł pierwszy jej tom "Flotylla Pińska 1919-1931" - zobaczymy ile tam jest pisania metodą "kopiuj, wklej" z wcześniejszych publikacji. Nie posiadam tak dużej wiedzy, żeby sprawdzić merytorycznie treść książki- ale widzę Pan kilka błędów wyłapał. Jeżeli dodamy do tego "auto plagiatowanie" sporych fragmentów nie wiem czy można tą publikację polecać. Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Covalus
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2020-02-01, 19:54

Re: M.Borowiak "Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939"

Postprzez Covalus » 2020-02-02, 20:33

Skończyłem dziś i do skopiowanych rozdziałów można dopisać -20.2, 20.3 i 20.4 :(
Avatar użytkownika
Covalus
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2020-02-01, 19:54

Re: M.Borowiak "Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939"

Postprzez Chemik » 2020-02-04, 23:28

kopiowanie wcześniejszych swoich publikacjin w nowowydawanych to standard u Borowiaka, zauważyłem to już na etapie "Pancerników na Morzu Pińskim 1920-1941", gdzie są kopiowane rozdziały z książki "Zapomniana flota. Mokrany".
Kupowanie jego książek "jak leci" to kupowanie kota w worku. Jak mawiał Ferdek: Trzeba trzepać kasiorę, Walduś.... :faja:
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1364
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)


Powrót do Recenzje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość