ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Omówienia i recenzje nowych książek, artykułów, publikacji

Moderatorzy: Marmik, crolick

tom
Posty: 637
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

dolek2 pisze:
tom pisze:No dobra, tylko jak udowodnić, że ktoś "przerobił" banderkę na zdjęciu z francuskiej na polską? Bo ja mam jednak wątpliwości.
No tak, ale weź pod uwagę że zgodnie z narracją autora tekstu na zdjęciu na str 31 widzimy zaspawane furty rufowe i jak udowodniliśmy z dessire_62 zdjęcie to przedstawia Gryfa przed oddaniem go stronie polskiej czyli przeróbki dokonano jeszcze w Hawrze. Tak więc jeżeli Gryf opuścił francuską stocznię z zaspawanymi furtami to w takim razie tytułowe zdjęcie nie może przedstawiać go w polskiej służbie bo okręt ma otwarte te nieszczęsne furty. Czyli z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przyjąć że zdjęcie to zostało "przerobione" na czyjeś potrzeby - polskie?
Biorąc pod uwagę te relację Boczkowskiego o wyrzucaniu min z rufowych drzwi (a to już drugie tajemnicze "dziwo" dochodzące do tego zdjęcia z otwartymi furtami i tej flagi) zacząłem się zastanawiać, czy było możliwe ponowne przywrócenie ich do stanu używalności przed wybuchem wojny i czy nie umyka nam coś o czym nie wiemy. Dlatego pytałem wyżej, czy to co zrobili we Francji to naprawdę było nieodwracalne. Może macie rację że tak było i te dwie zagadki to po prostu zbieg okoliczności.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 608
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

Tytułowe zdjęcie jest o tyle dziwne, że nie wygląda na to, aby okręt stał na kotwicy, a jednak banderę ma podniesioną na drzewcu rufowym, a powinien mieć na gaflu masztu głównego. Tak jak tutaj: https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/10/f7/30/5 ... 1406853241
Co innego we flocie handlowej, zresztą jest zdjęcie Gryfa w morzu z banderą francuską na rufie. No i ten drzewiec rufowy coś za wysoki, nawet jak na francuskie standardy, a te otwarte furty rufowe mają dziwnie nieregularne kształty...

A czy to konkretne tytułowe zdjęcie nie było publikowane w Morzu?
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

No i ten drzewiec rufowy coś za wysoki, nawet jak na francuskie standardy, a te otwarte furty rufowe mają dziwnie nieregularne kształty...
Flagsztok, wysokość ok. Bandery były różnych rozmiarów, może dlatego wydaje się taki wysoki.
Grom, Błyskawic również mają takie wysokie.
Biorąc pod uwagę te relację Boczkowskiego o wyrzucaniu min z rufowych drzwi (a to już drugie tajemnicze "dziwo" dochodzące do tego zdjęcia z otwartymi furtami i tej flagi) zacząłem się zastanawiać, czy było możliwe ponowne przywrócenie ich do stanu używalności przed wybuchem wojny i czy nie umyka nam coś o czym nie wiemy
Dokładnie!
Przypominałem sobie ostatnio miniaturę o Gryfie Jerzego Pertka. Odniosłem wrażenie, że traktowano okręt w dużej mierze jako szkolny. Miał pływać za ocean, albo jeszcze dalej. Na wiosnę 1938 wojna była mglista, dlatego zwiększono ilośc miejsc dla kursantów kosztem min. Zaspawano drzwi w Hawrze, ale w sposób umożliwiający w miarę szybkie przywrócenie stanu poprzedniego. 23 marca – po zajęciu Kłajpedy przez Niemców przeprowadzono tzw. mobilizację alarmową.
Mógł być to sygnał do przewrócenia pełnych możliwości Gryfowi.
Zatem Adam Jarski może mieć rację co do przebudowy, ale w była ona w druga stronę. Zamiast zaspawać drzwi, uruchomiono je z powrotem.

Za dużo tych relacji o wyrzucaniu min przez drzwi, no i Adam Werka wszystkie swoje wizje Gryfa ma z drzwiami. :-D

Mam nadzieję, że w końcu wypłyną zdjęcia zatopionego Gryfa od rufy. Kwestia czasu i wtedy wszystko się wyjaśni.

Na koniec przedmiotowe zdjęcie w niezłej jakości.
Załączniki
gryfff.jpg
gryfff.jpg (500.2 KiB) Przejrzano 8808 razy
tom
Posty: 637
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

Wysokość drzewca rufowego jest moim zdaniem podobna na obu fotografiach. Co do tych otwartych furt - nie wypowiadam się - ale mogły się "zlać". W ogóle na obu fotografiach woda jest tak spokojna, że wydaje mi się, że okręt stoi a nie płynie, tak jakby nie robił śladu torowego. A kotwice można rzucać chyba z obu stron ;)
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 608
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

Z tym drzewcem rufowym to faktycznie mogło być różnie, raz wydaje się, że był krótszy, ale są też zdjęcia, gdzie jest wybitnie wysoki. Jeśli chodzi o kotwicę, to mógł stać na lewej, ale łańcuch i tak powinien być widoczny, bo jak kotwica trzyma, to łańcuch patrzy przed dziób. Chociaż na zdjęciu widać, że jest gładź , więc to też nic pewnego.

To, że furty mogły być "dorobione" w kraju, oczywiście jest możliwe, ale wtedy hipoteza p. Jarskiego tym bardziej upada.
Awatar użytkownika
dolek2
Posty: 197
Rejestracja: 2013-08-22, 22:00
Lokalizacja: Konin koło Lichenia

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dolek2 »

Jest jeszcze jedna sprawa związana z tym opracowaniem, otóż autor zachodzi w głowę skąd się wzięła liczba 511 min jakie miał przenosić Gryf - patrz przypis nr 18. Nie jest to mój temat ale wydaje mi się że liczba ta może pochodzić z pisma Szefa KMW do Szefa Sztabu Głównego (z dn 21.10.1937) a dokładnie z załącznika do niego. Otóż w tym załączniku mamy pozycję "miny zagrodowe 500 sztuk dla ORP Gryf". No to chyba osoby opracowujące dokumenty wiedziały jaką ilość min miał przenosić Gryf. Poza tym nawet po zaspawaniu rufowych furt i przystosowaniu tego pokładu dla celów mieszkalnych okręt ten po wstawieniu torów minowych mógł ponownie przenosić swoje główne uzbrojenie - tak mi się wydaje że "na wojnę" okręt nie idzie mając na pokładzie "balast" w postaci 100(jak pisze autor) podchorążych. I tu możemy pokusić się o teorię jaką podał dessire_62 - czyli przebudowa w Polsce po ogłoszeniu mobilizacji w marcu mająca na celu "wykwaterowanie" podchorążych aby wzmocnić siłę bojową jednostki.
....bunkrów nie ma, ale też jest zaj...cie ...
marek8
Posty: 1543
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: marek8 »

Gdyby przyjąć wariant takiej pomarcowej przebudowy to chyba fakt takiego zlecenia dla praktycznie jedynej mogącej go wykonać stoczni byłby wyjątkowo prosty do ewentualnej weryfikacji?
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 608
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

Informacji na temat prac remontowych realizowanych w WPMW nie ma za wiele, więc nie jest prosto. Gdyby tak było, to p. Jarski nie musiałby kombinować z hipotezą nt. przebudowy Gryfa, tylko sprawdziłby zakres prac na okręcie i byłoby po sprawie.

Natomiast samo "dorobienie" furt rufowych na Gryfie mogło być związane z decyzją KMW z wiosny 1939 roku o tym, że defensywne zagrody minowe miały być stawiane wyłącznie przez ORP Gryf. Zrezygnowano z użycia kryp minowych, gdyż obawiano się, że nie starczy czasu na wyholowanie ich do wskazanych rejonów oraz z uwagi na małą dokładność stawiania min.
tom
Posty: 637
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

Z tego co jest na stronie internetowej o ORP GRYF wynika, że w Polsce były DWA dokowania GRYFA. Jeśli to prawda, to błąd p. Jarskiego polegał na tym, że skoncentrował swą uwagę tylko na pierwszym. A to drugie miało mieć miejsce w maju 1939 r.
Biorąc pod uwagę, że to też wcale nie tak długo po pierwszym, może to być potwierdzenie na nasze podejrzenia. Wątpliwe, by to był zwykły przegląd. Prawdopodobnie wtedy przywrócili zdolność stawiania min poprzez furty rufowe i potwierdzać to może uwagi Minera na temat wojennych planów stawiania min.
Awatar użytkownika
dolek2
Posty: 197
Rejestracja: 2013-08-22, 22:00
Lokalizacja: Konin koło Lichenia

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dolek2 »

tom pisze:Z tego co jest na stronie internetowej o ORP GRYF wynika, że w Polsce były DWA dokowania GRYFA. Jeśli to prawda, to błąd p. Jarskiego polegał na tym, że skoncentrował swą uwagę tylko na pierwszym. A to drugie miało mieć miejsce w maju 1939 r.
No nie wiem czy były te dwa dokowania. Według książki "Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej 1922-2002" dok o nośności 5000ton zwodowano 26.11.1938r a wyposażanie jego ukończono w maju roku następnego. Jedyna wzmianka o dokowaniu w nim Gryfa pochodzi z maja 1939r.
....bunkrów nie ma, ale też jest zaj...cie ...
tom
Posty: 637
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

Nawet jeśli było tylko to jedno z maja 1939 r. - to tym bardziej potwierdza nasze wnioski:
1) zaspawanie furt we Francji
2) możliwe "dorobienie" ich w maju 1939 r.
A p. Jarski miał po prostu pecha, że nie "złożył" w całość wszystkich dowodowych poszlak jak należy. Ale nie on pierwszy.
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 4026
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Marmik »

tom pisze:A p. Jarski miał po prostu pecha
:shock:
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
tom
Posty: 637
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

Po prostu nie wziął pod uwagę innej możliwej kolejności czasowej zdarzeń, uwiecznionych na fotografiach.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

No nie wiem czy były te dwa dokowania. Według książki "Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej 1922-2002" dok o nośności 5000ton zwodowano 26.11.1938r a wyposażanie jego ukończono w maju roku następnego. Jedyna wzmianka o dokowaniu w nim Gryfa pochodzi z maja 1939r]
Prawda, ale nie do końca.
Raz był dokowany w nowym doku MW, ale wcześniej korzystano z usług Stoczni Gdyńskiej. Są nawet zdjęcia od rufy.Napis na burcie doku nie pozostawia wątpliwość.
No i na rufie czyściutko. :-D
Załączniki
dok.jpg
dok.jpg (47.47 KiB) Przejrzano 8565 razy
tom
Posty: 637
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

A powodem tego "pierwszego" dokowania miało być "stuknięcie" okrętu w nadbrzeże.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

Dla ścisłości dokowanie w St.Gdynia miało miejsce w sierpniu 1938, a w doku PMW o nośności 5000 ton w maju 1939 i pewnie wtedy przywrócono Gryfowi możliwość stawiania min z pokładu głównego..

W książce M.Borowiaka są zdjęcia z obydwu dokowań. Kto ją ma, to sobie poogląda.
Znalazłem w sieci, dok PMW.
Załączniki
gryf_8.jpg
gryf_8.jpg (43.8 KiB) Przejrzano 8520 razy
ODPOWIEDZ