ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Omówienia i recenzje nowych książek, artykułów, publikacji

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
Miner
Posty: 602
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

tom pisze:A p. Jarski miał po prostu pecha, że nie "złożył" w całość wszystkich dowodowych poszlak jak należy. Ale nie on pierwszy.
Póki co "nasza wersja" oparta jest głównie na przypuszczeniach, więc tutaj też nie wykluczałbym "pecha". Przydałoby określić datę wykonania zdjęcia Gryfa z otwartymi furtami.
dessire_62 pisze:Dla ścisłości dokowanie w St.Gdynia miało miejsce w sierpniu 1938, a w doku PMW o nośności 5000 ton w maju 1939 i pewnie wtedy przywrócono Gryfowi możliwość stawiania min z pokładu głównego..

Do doku WPMW Gryf wszedł ponoć 8 maja 1939 roku, a powodem miały być prace konserwacyjne i przegląd urządzeń podwodnych. Ale być może zaszły jakieś zmiany na pokładzie, dzięki którym można by określić, czy zdjęcie z furtami wykonano przed czy po pobycie w doku WPMW.
Andrzej Jaskuła
Posty: 82
Rejestracja: 2013-08-08, 11:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Andrzej Jaskuła »

Miner pisze: Do doku WPMW Gryf wszedł ponoć 8 maja 1939 roku, a powodem miały być prace konserwacyjne i przegląd urządzeń podwodnych. Ale być może zaszły jakieś zmiany na pokładzie, dzięki którym można by określić, czy zdjęcie z furtami wykonano przed czy po pobycie w doku WPMW.
A może w przypadku zaślepiania furt w cieniu hawrowskiego polera armatniego oraz przywrócenia stanu pierwotnego w Gdyni obowiązywała tajemnica wojskowa - takie informacje nt. walorów bojowych Gryfa dla Niemców mogłyby być cenne.
Czy po wrześniu była jakaś niemiecka komisja oceniająca stan techniczny wraków i fotografowała (tak jak wraki Jaskółki bądź nowego Nurka). Gdzie mogą być jej materiały, w USA, we Freiburgu?
A poza tym przypominal o 90 mb archiwum stoczni Normanda, mieszczącego się podaj w Rouen (crolick wie o co chodzi, kiedyś była mowa o tym na FOW lub DWS). Nikt tam kurna nie pojechał z polskich muzeów morskich - ówczesnego CMM czy MMW, a to chyba ważniejsze niż mokre szczapki, flaszki czy lacie.
Patrz: http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=23& ... uen#p92143 posty moje i crolicka.
Tam mogłyby być rozliczenia prac dodatkowych, jakieś rysunki sankcjonujące zmiany no i korespondencja KMW + komisji nadzorczej/niebawej odbiorczej. Może i fotografie stoczniowe zmian.
Czy naprawdę przywieziono do Gdyni pofrancuski syf na pokładzie?
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 602
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

Andrzej Jaskuła pisze:A może w przypadku zaślepiania furt w cieniu hawrowskiego polera armatniego oraz przywrócenia stanu pierwotnego w Gdyni obowiązywała tajemnica wojskowa - takie informacje nt. walorów bojowych Gryfa dla Niemców mogłyby być cenne.
Z pewnością nie pisali o tym w gazetach, ale jakie to ma znaczenie dla sprawy? Ślad przeprowadzenia prac na okręcie powinien pozostać w korespondencji służbowej (czyli niejawnej) KMW i WPMW.
Andrzej Jaskuła pisze:Czy naprawdę przywieziono do Gdyni pofrancuski syf na pokładzie?
A tak dokładnie co masz na myśli?

Archiwa francuskie to jedno, a wrak Gryfa to drugie. Nie jest żadną tajemnicą, że szczątki Gryfa leżą na małej głębokości i są odwiedzane przez prywatnych nurków. Wstyd, że CMM lub MMW nie zadbało o te pozostałości i nie dokonało inwentaryzacji wraku ( a przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo).
tom
Posty: 631
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

Miner pisze: Do doku WPMW Gryf wszedł ponoć 8 maja 1939 roku, a powodem miały być prace konserwacyjne i przegląd urządzeń podwodnych. Ale być może zaszły jakieś zmiany na pokładzie, dzięki którym można by określić, czy zdjęcie z furtami wykonano przed czy po pobycie w doku WPMW.
Hmm, ja widzę jedną różnicę pomiędzy tymi dwiema fotografiami GRYFA na wodzie. Dziobowe podwójne stanowisko armat kal. 120 mm na tej fotografii, gdzie są zaprezentowane otwarte furty rufowe. Wygląda inaczej niż reszta. Na innych zdjęciach GRYFA nie widziałem stanowisk z tą "osłoną". Ale nie wiem czy to coś niezwykłego czy nie.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

Na innych zdjęciach GRYFA nie widziałem stanowisk z tą "osłoną". Ale nie wiem czy to coś niezwykłego czy nie.
Słabo patrzyłeś. :-D

Na zdjęciu okrętu w doku St. Gdynia, a więc sierpień 1938 są takie osłony na obydwu podwójnych boforsach 120mm. . Zapewne z brezentu przeciwsłoneczne tenty, środek lata przecież.

Słabe zdjęcie, ale widać. U M. Borowiaka w książce jest lepsza jakość.

Może ramm by pokolorował, wyszło by wtedy więcej szczegółów.
Załączniki
xz_Gryf_color.jpg
xz_Gryf_color.jpg (10.81 KiB) Przejrzano 9011 razy
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

Takie osłony-tenty na stanowiskach działowych to był standard.
Na foto widać na podwójnych rozłożony, na pojedynczym ładnie zwinięty.
Załączniki
niszcz..jpg
niszcz..jpg (70.78 KiB) Przejrzano 9005 razy
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Wracając do wcześniej zamieszczonego zdjęcia przedstawiającego rufę z ciemnymi plamami to warto skojarzyć je z załączonym poniżej.Pochodzi z początku lutego- po powrocie z prób morskich w Hawrze ( za M. Borowiakiem). Jak widać cały kadłub był wtedy pokryty ciemną farbą zabezpieczającą w miejscach, gdzie nie był odpowiednio zabezpieczony wcześniej.Zdjęcia raczej potwierdzają tezę, że klapy usunięto w Polsce.
Załączniki
Ratajczak A %2832%29 GRYF.jpg
Ratajczak A %2832%29 GRYF.jpg (44.75 KiB) Przejrzano 8984 razy
gryf_copy.jpg
gryf_copy.jpg (48.16 KiB) Przejrzano 8984 razy
Awatar użytkownika
dolek2
Posty: 197
Rejestracja: 2013-08-22, 22:00
Lokalizacja: Konin koło Lichenia

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dolek2 »

Andrzej Ciszewski pisze:Zdjęcia raczej potwierdzają tezę, że klapy usunięto w Polsce.
Nikt nie twierdzi że tak być nie mogło, ale trzymając się narracji autora opracowania to zdjęcie na str 31 ma potwierdzać fakt dokonania przeróbki w Polsce. Jednak jak ustaliliśmy zdjęcie to wykonano we Francji a nie w Polsce jak chce autor - patrz sprawa polera wykonanego z lufy armatniej. No chyba że zdjęcie to przedstawia coś innego niż moment chwilę po zaspawaniu furt np. pomalowane farbą podkładową furty zaraz po wykonaniu lub przeróbce...
....bunkrów nie ma, ale też jest zaj...cie ...
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 602
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

Andrzej Ciszewski pisze:Wracając do wcześniej zamieszczonego zdjęcia przedstawiającego rufę z ciemnymi plamami to warto skojarzyć je z załączonym poniżej.
Jak dla mnie to zdjęcie jest poplamione. Na zdjęciu, które załączył dessire_62 (post z 2016-02-12, 21:57), okręt nie ma żadnych plam, a ujęcie jest bardzo podobne.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

Adam jarski kończy swój artykuł " panowie czas spuścić powietrze z balonika pychy".
No to spuszczamy, tylko komu...

W opisie tytułowej foty autor pisze "jedyne znane mi zdjęcie Gryfa z otwartymi furtami...", pewnie autor jeszcze mało widział.
Andrzejowe jest przecież inne, chociaż z tej samej "sesji" zdjęciowej.
tom
Posty: 631
Rejestracja: 2011-05-07, 10:52

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: tom »

Odnośnie tego co pisał dessire_62 o pracach Werki to widzę, że i tam kiedyś zaistniał problem tych furt. W kalendarzu MORZA z 1985 r. na rysunku przedstawiającym walkę GRYFA z samolotami Luftwaffe furty faktycznie są. Ale w późniejszej książce Piwowońskiego "Flota spod biało-czerwonej" już ich nie ma a rufa jest narysowana tak, jak ją widzimy na zdjęciach w doku w 1938 r. Pewnie te wszystkie "polskie" fotografie zrobione do momentu drugiego dokowania o tym zdecydowały. Eh, gdyby komuś się chciało zrobić zdjęcie nie tylko od dziobu ale i od rufy w maju 1939 r. podczas drugiego dokowania... Ale cóż, "ni ma".
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 1948
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: dessire_62 »

Andrzej Jaskuła pisze: Czy naprawdę przywieziono do Gdyni pofrancuski syf na pokładzie?
Na pewno nie.
Gryf bezpośrednio po przybyciu do kraju był udostępniony do zwiedzanie dla szerokiej publiki, "syfu"nie zwiedzali. :-DDopiro potem poszedł na majowy remont.

A.Jarski powołuje sie na relacje o "syfie" Franciszka :!: Dąbka, zaokrętowanego na Gryfa po przyjściu okrętu do kraju? Autor nie jest w stanie podać dokładnej daty. :-D W domyśle 1938.
M. Borowiak pisze o maju 1939, ale lekarza Tadeusza :?: Dąbka. Dwaj o tym samym nazwisku?, wątpię. Obaj napisali relacje?
Mogli wtedy sprzatać po remoncie majowym, ale w 1939 roku
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 602
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

tom pisze:Odnośnie tego co pisał dessire_62 o pracach Werki to widzę, że i tam kiedyś zaistniał problem tych furt.
Nie tylko Werka miał problem. Tak miny wz. 08/39 (sic!) i furty rufowe na Gryfie narysował Marek Soroka w TBiU nr 62. Nie znał zdjęć Gryfa z "czystą" rufą?
Załączniki
Gryf z furtami Soroka.jpg
Gryf z furtami Soroka.jpg (213.14 KiB) Przejrzano 8931 razy
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 5089
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Peperon »

Miner pisze:...Na zdjęciu, które załączył dessire_62 (post z 2016-02-12, 21:57), okręt nie ma żadnych plam, a ujęcie jest bardzo podobne.
Ale zwróćcie Panowie uwagę na zdjęcie, które dessire_62 dołączył 9 lutego o 8:25.
Mamy tam Gryfa pod francuską banderą. To w końcu pod jaką banderą Gryf odbywał próby ?
Czy na początku lutego 1938 roku była to już polska bandera ? A może zdjęcie wstawione przez dessire_62 w dniu 12 lutego jest źle datowane ?
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
oskarm
Posty: 1405
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: oskarm »

Miner pisze:
tom pisze:Odnośnie tego co pisał dessire_62 o pracach Werki to widzę, że i tam kiedyś zaistniał problem tych furt.
Nie tylko Werka miał problem. Tak miny wz. 08/39 (sic!) i furty rufowe na Gryfie narysował Marek Soroka w TBiU nr 62. Nie znał zdjęć Gryfa z "czystą" rufą?
Ten rysunek to w ogóle "impresjonizm na temat" np.: 3-łopatowe śruby.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 602
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: ORP GRYF - jakiego nie znaliście [MiO]

Post autor: Miner »

Peperon pisze:To w końcu pod jaką banderą Gryf odbywał próby ?
Wszystko wskazuje na to, że próby odbywały się pod francuską banderą.
Załączniki
Gryf pod francuską banderą.jpg
Gryf pod francuską banderą.jpg (439.78 KiB) Przejrzano 8921 razy
ODPOWIEDZ