Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Techniczne zagadnienia okrętowe

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1621
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Post autor: Grzechu »

Takie coś mi się znalazło - nie wiem gdzie się znaleziskiem podzielić, więc wrzucam w technikalia:
Brooks, John
Fire control for British Dreadnoughts : choices of technology and supply
https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/ ... 274933.pdf

Na pierwszy rzut oka wygląda bardzo solidnie.

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International licence.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Republika marzeń...
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1169
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Ta praca została zdaje się wydana w 2004 r. pod postacią książki "Dreanought Gunnery and The Battle of Jutland". Książka jest naukową polemiką z dominującymi tezami profesora Sumidy na temat brytyjskich systemów kierowania ogniem przed i w trakcie pierwszej wojny światowej. Zaprzecza dwóm podstawowym tezom Sumidy, twierdzącym że:

- system Dreyera był plagiatem Argo Clock Pollena
- system Dreyera sprawował się podczas wojny gorzej niż system Dreyera i że został wybrany jedynie z oszczędności i chęci promowania produktu wymyślonego przez oficera Royal Navy a nie cywila, a na dodatek katolika :lol:
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6373
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Post autor: Peperon »

Tadeusz Klimczyk pisze:- system Dreyera sprawował się podczas wojny gorzej niż system Dreyera ...
:?: :?: :?:
Czy to nie pomyłka ?
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1169
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Miało być: Pollena.
Awatar użytkownika
MacGreg
Posty: 591
Rejestracja: 2013-04-24, 19:58
Lokalizacja: Scotland

Re: Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Post autor: MacGreg »

Przeczytalem, a raczej przebrnalem przez "Dreanought Gunnery and The Battle of Jutland".
Ksiazka mocno techniczna z mnostwem szczegolow, czyta sie ciezko.
Mysle ze to pozycja dla kogos , kto jest pasjonatem technicznej strony okretow wojennych.
Jesli ktos lubi te zagadnienia to na pewno warta uwagi.
W takim przypadku, lektura obowiazkowa adwersarzy Brooks'a
Jon Tetsuro Sumida- 'In Defence of Naval Supremacy: Finance, Technology, and British Naval Policy 1889-1914'
Nicolas Lambert- 'Sir John Fisher's Naval Revolution'
Nthony Pollen - 'The Great Gunnery Scandal: The Mystery of Jutland '
'There seems to be something wrong with our bloody ships today!' - Vice Admiral Sir David Beatty
Morskie Opowiesci YouTube
pd
Posty: 127
Rejestracja: 2007-01-23, 20:45

Re: Fire control for British Dreadnoughts : choices of (...)

Post autor: pd »

Grzechu pisze:Takie coś mi się znalazło - nie wiem gdzie się znaleziskiem podzielić, więc wrzucam w technikalia:
Brooks, John
Fire control for British Dreadnoughts : choices of technology and supply
https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/ ... 274933.pdf

Na pierwszy rzut oka wygląda bardzo solidnie.
Brooks jest bodaj jedynym piszącym o kierowaniu ogniem, który wie o czym mówi. SKO nawet w literaturze aspirującej do bycia naukową funkcjonują zwykle na poziomie gadżetów i buzzwordów, Brooks rozumie nie tylko działanie każdego urządzenia ale i ich ograniczenia i miejsce w systemie.
MacGreg pisze: Przeczytalem, a raczej przebrnalem przez "Dreanought Gunnery and The Battle of Jutland".
Ksiazka mocno techniczna z mnostwem szczegolow, czyta sie ciezko.
"Techniczność" jest wynikiem dwu rzeczy. Doktorat wymusza specyficzną formę i presję na napchanie nie zawsze istotnymi faktami i przypisami wskazującym znajomość opublikowanej literatury i archiwów, rzadko z zyskiem dla naświetlenia tematu, zawsze ze szkodą dla stylu. Przed drukiem wskazana byłaby redakcja, której zabrakło. Sama materia jest i była od początku mocno techniczna, a w tej sytuacji uzyskanie atrakcyjnej formy przy zachowaniu poprawności wywodu jest bardzo trudne, jeśli możliwe.

Gdyby zaś oczyścić z "technikaliów" to zostaną osobiste uprzedzenia i lokalne mody intelektualne (tezy Sumidy celnie opisują to co sam zna, czyli realia pewnego zakątka świata akademickiego).
Jon Tetsuro Sumida- 'In Defence of Naval Supremacy: Finance, Technology, and British Naval Policy 1889-1914'
Nicolas Lambert- 'Sir John Fisher's Naval Revolution'
Nthony Pollen - 'The Great Gunnery Scandal: The Mystery of Jutland '
W odpowiedzi chciałoby się zaproponować kompetentne i przystępne naświetlenie tematu, gdyby istniało. Friedman (Friedman?) luki nie wypełnia i Brooks pozostaje, satysfakcjonując jeśli nie przejrzystość to kompetencję. Lambert nie należy do polemistów Brooksa, chyba że uznać go za reprezentanta 'deklinizmu' (Lambert niekoniecznie, Sumida wzorcowy!). Na odtrutkę deklinizmu można zaaplikować jakąś współczesną historię społeczną i ekonomiczną Zjednoczonego Królestwa ("Modern Britain - an Economic and Social History"?, "Cambridge Economic History of Modern Britain, T2"?), z radykalniejszych środków Edgertona ("Warfare State", "Britain's War Machine" i kapitalny "Shock of the Old").
ODPOWIEDZ