Strona 2 z 2
: 2006-12-17, 00:28
autor: Krzysztof Miller
crolick pisze:Rany ludzie czytajcie podpisy pod zdjęciami!
UPGRADE: sorry,
this is fake! This photos send me a friend from Mexico, but original photos located in iiaf.net
Dobra, będziemy czytać.
Obiecujemy
Jeśli jakiś Tomcat trafił do ZSRR/Rosji to na pewno nie lata. Od razu został rozczłonkowany na czynniki proste...
A po co?
: 2006-12-17, 09:33
autor: ps-man
Żeby poznać co w nim siedzi.
Ale na początku zadam pytanie: czy w ogóle jakiś F-14 został wysłany do Rosji?
: 2006-12-17, 18:18
autor: Krzysztof Miller
ps-man pisze:Żeby poznać co w nim siedzi.
Ale na początku zadam pytanie: czy w ogóle jakiś F-14 został wysłany do Rosji?
Cieszę się (choć moja bezczelna druga natura liczyła na to), że nikt nie napisał o kopiowaniu ... czy aerodynamiki dla MiG-29/Su-27, czy radarów dla MiG-31 ... Dla czystego poznania techniki przeciwnika - jak najbardziej, przy czym decydujące byłyby możliwości radaru i pocisków AIM-54 Phoenix: zwłaszcza dla WMF.
Dyskutowalismy już kiedyś na temat możliwości rakiet przeciwokrętowych ZSRR i możliwości ich zwalczania przez środki plot i samoloty z kprp-p USA (podkreślę raz jeszcze swoją opinię o drastycznym niedocenianiu Rosjan przez NATO).
Co do tego, czy rzeczywiście przekazano jakieś ... brak danych. Przywołane zdjęcia zostały "zdemaskowane", brak innych ... Spora część monografii mówi w trybie przypuszczającym o trzech Tomcatach przekazanych w latach osiemdziesiątych w zamian za dostawy uzbrojenia. Same jednak dostawy uzbrojenia z ZSRR do Iranu były niewielkie, Związek Radziecki wspierał raczej adwersarza.
: 2006-12-18, 21:23
autor: ps-man
Nie wiem, czy nie jestem w błędzie, ale chyba tankowanie w powietrzu w przypadku Rosjan to chyba późniejsze czasy niż w NATO.
Tak to wygląda w Tomcacie.
A tak w samolotach rosyjskich...
Taki mały szczegół, pierdoła, czy prawidłowo myślę, że chociażby ten element, choć detaliczny, ale charakterystyczny jest dowodem na posiadanie dostępu do Tomcata przez Ruskich. Ponadto sama koncepcja MiG-a 31 jest niezwykle zbliżona. Walka z wieloma celami jednocześnie, rakiety p-p dalekiego zasięgu, możliwość latania w każdych warunkach, wyposażenie i gabaryty samolotu. To nadal wspaniała maszyna, poddawana obecnie modernizacji. Na pewno nie był to gorszy samolot od Tomcata w swoim czasie... Ale wokół niego zauważyc można taką otoczkę tajemnicy. Tak naprawdę niewiele o nim się wie...
: 2006-12-19, 20:35
autor: Krzysztof Miller
(1) Rosjanie ćwiczyli rozmaite sposoby tankowania od lat pięćdziesiątych. I tankowanie z sondą intensywnie testowali już od lat sześćdziesiątych (np aparatura Sachalin testowana na Su-15). Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych z sondą tankowałą w powietrzu Dalna Awiacja wszystko, co było Tu-16 lub Tu-22 i miało literkę D oznaczeniu, jako tankowce używano Tu-16. Lotnictwo Frontowe nie potrzebowało przedłużać sobie zasięgu, dopiero pod koniec lat siedemdziemdziesiątych rozpoczęto produkcję Su-24M z systemem tankowania w powietrzu. Z lotnictwa OP tylko MiG-31 dostał ten system.
(2) MiG-31 był projektowany od początku lat siedemdziesiątych (na bazie MiG-25), a wszedł do służby w 1980 roku. Zupełnie różne koncepcje aerodynamiczne niż F-14, zastosowanie odmienne (inne rodzaje celów). A porównywanie radaru AWG-9 (technika przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych) z Zasłon'em z nieruchomą anteną skanowaniem elektronicznym to jak dyskusja o wyższości rzyskiego gladiusa nad japońską kataną. Nijak im się porównywać ani szukać pokrewieństwa.