LUFAG a sprawa polska

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

LUFAG a sprawa polska

Post autor: JB »

Czy ktoś z Kolegów wie, jakiego typu samoloty (hydroplany) kupiła Polska of firmy Lufag (Luftfahrtwesen Gesellschaft) w 1919 roku dla lotnictwa morskiego?
JB
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1322
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Według tego co podaje Andrzej Olejko za pośrednictwem kirmy spedycyjnej inż Udgoffa zakupiono Fedrichshafen FF-33E otrzymał numer 8, Fedrichshafen FF-33L otrzymał numer 9, Fedrichshafen FF-49b otrzymał numer 1 i LubeckTravemunde F-4 nr 7, według tego autora były to wszystkie hydroplany jakie weszły do służby w 1920 roku ale z jakiej firmy pochodziły tego nie podaje, sprawdze jeszcze jedno źródło.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Przepraszam, ale nie napisałem, że Lufag był firmą austriacką. Zamówione wodnosamoloty (prawdopodobnie ze składów K.u.K. Seefliegerkorps) nie dotarły do Polski z powodu działań Komisji Kontrolującej.
JB
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 3937
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

No w 1919 roku to ciężko, żebyśmy kupowali wodnosamoloty skoro Wybrzeże opanowaliśmy dopiero w lutym 1920 :roll:

Na hasło "Luftfahrtwesen Gesellschaft" Google wypluwają jedynie - http://books.google.pl/books?id=OKDRvNH ... l=xx-elmer - ale jak przypuszczam jest to źródło o które oparto pytanie :wink:

PS. Friedrichshafen!
Ostatnio zmieniony 2008-05-17, 19:06 przez crolick, łącznie zmieniany 1 raz.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

I jeszcze jedno pytanie. Czy ktoś słyszał o zakupie dla lotnictwa morskiego wodnosamolotów Ansaldo (1919 lub 1920 rok)? Jakie typy oprócz I.S.V.A. mogły wchodzic w grę?
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

crolick pisze:No w 1919 roku to ciężko, żebyśmy kupowali wodnosamoloty skoro Wybrzeże opanowaliśmy dopiero w lutym 1920 :roll: ...
Pytanie nie jest czy kupowaliśmy, bo kupiliśmy, ale jakie to były maszyny? Masz racje, może one były przeznaczone nie dla lotnictwa morskiego, ale dla Flotylli.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

crolick pisze:...Na hasło "Luftfahrtwesen Gesellschaft" Google wypluwają jedynie - http://books.google.pl/books?id=OKDRvNH ... l=xx-elmer - ale jak przypuszczam jest to źródło o które oparto pytanie :wink:
Znam ten link, ale on tylko potwierdza informacje archiwalne.
JB
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1322
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Kmdr por. Dr Mirosław Skarżyński podaje że latem 1920 roku zakupiono wyżej wspomiane samoloty plus Friedrichshafen 33 H ten nie został zakupiony według Olejki został wyremontowany własnymi siłami, oraz Hansa Brandenburg NW i Sablatnik F-5, u Olejki te samoloty są wymienione jako zakup w 1921 roku. Żaden z autorów nie podaje żadnych zakupów w 1919 roku ze względu na to że jednostka w Pucku powstała dopiero w 1920 roku.
Ostatnio zmieniony 2008-05-17, 19:39 przez janik41, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1322
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Andrzej Olejko w przeglądzie morskim podaje o nie udanym zakupie 6 hydroplanów dla Flotylli Pińskiej niestety nie mówi jakie typy, pisze o tym na podstawie prac A Morgały, St.M. Pistowskiego, B. Zalewskiego, zakup miał mieć miejsce w 1919 roku
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 3937
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Morgała, Samoloty w polskim lotnictwie morskim, s. 9
Dla projektowanego rzecznego oddziału lotnictwa zwiadowczego zamierzano zakupić 6 wodnopłatowców pływakowych w austriackiej wytwórni Oeffeg w Wiener Neustadt. Rozmowy dotyczyły dostawy 2 sztuk typu Hydro-Hansa i 4 szkolnych z silnikami Mercedesa 74 kW (100 KM), masa całkowita 1100 kg, v max-120 km/h, masa użyteczna = 100 kg (oprócz załogi).
Jako źródło podano - CAW, zespół akt Dowództwa Lotnictwa, t. 79, Pismo sekcji Ż.Nap.Dep.Tech. nr 5482/817/III z 1919 r.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CAW, akta DSM, list z 1920 roku, w którym żądano:
Natychmiastowego dostarczenia zakupionych we Włoszech 1? (niewyraźny zapis w dokumencie źródłowym) hydroplanów "Ansaldo" lub innych zamiast 24 hydroplanów zakupionych w Austrji od firmy "Lufag", wywóz których do Polski był wzbroniony przez Komisję Kontrolującą.
JB
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 3937
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

JB pisze:CAW, akta DSM, list z 1920 roku, w którym żądano:
Natychmiastowego dostarczenia zakupionych we Włoszech 1? (niewyraźny zapis w dokumencie źródłowym) hydroplanów "Ansaldo" lub innych zamiast 24 hydroplanów zakupionych w Austrji od firmy "Lufag", wywóz których do Polski był wzbroniony przez Komisję Kontrolującą.
JB
W sierpniu 1919 faktycznie kupiono w Ansaldo 10 samolotów Balilla, ale to były myśliwce :?
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Zablokowany