Wersje rozwojowe śmigłowców Sokół

Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Wersje rozwojowe śmigłowców Sokół

Post autor: Piotr S. »

Trudno określić co z tego wyjdzie, Sokół- 2 , Głuszec-2 , większe wersje Sokoła SW -5 nieżle sie prezentują , a i parametry też wstydu nie wzbudzają .

http://aeronet.pl/pazdziernik_2008/22_5 ... Valley.pdf
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Pożyjemy - zobaczymy.

W końcu pomysł powiększenia Sokoła to bazowo W-3L, a sam Sokół był rozwojem koncepcji Mi-2 Long (Mi-3).

Tu wszystko bazuje na przejściu na T-800 - czyli zwiększeniu mocy o 50% i (docelowo w SW-5) masy płatnej o 1/4.
Czyli jest to druga (po W-3L) próba pogoni za koncepcją Pumy/Cougara (czyli obecnie EC-725) - czyli przejście na półkę wyżej
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
Darth Stalin
Posty: 1200
Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
Lokalizacja: Płock

Post autor: Darth Stalin »

"Sokół - long" to pomysł jeszcze z początku lat 90. - w świętej pamięci "Lotnictwie - Aviation International" były nawet swego czasu zdjęcia makiety takiego ustrojstwa.
Calkiem ciekawe, tylko czemu tak późno?
DARTH STALIN - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
Awatar użytkownika
Wicher
Posty: 1253
Rejestracja: 2006-06-12, 04:33
Lokalizacja: UK

Post autor: Wicher »

Bo w najbliższym czasie trzeba będzie znaleźć zastępstwo dla Mi-8/17 a jak wiadomo same dotychczasowe W-3 nie są w stanie wypełnić roli transportowców powietrznych WL. Zaś na zakup czegoś z zachodu nie ma co liczyć przez najbliższe 3-5 lat. Jak nie dłużej.
Za dzień, za dwa, za noc, za trzy choć nie dziś...
Za noc, za dzień doczekasz się, wstanie świt...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Wicher pisze:Bo w najbliższym czasie trzeba będzie znaleźć zastępstwo dla Mi-8/17 a jak wiadomo same dotychczasowe W-3 nie są w stanie wypełnić roli transportowców powietrznych WL. Zaś na zakup czegoś z zachodu nie ma co liczyć przez najbliższe 3-5 lat. Jak nie dłużej.
To żaden najbliższy czas - liczono się z tym już od początku lat '90-ych, choćby ze względu na zbyt małą liczbę Mi-8/17. Tu właśnie miał korzenie Sokół Long.

Natomiast nieco mnie niepokoi fakt, że w tabeli wynika iż będą miały co prawda większą masę płatną, ale przy słabszych motorach niż odpowiednicy.
Ciekawe jak to chcą osiągnąć ?
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
Darth Stalin
Posty: 1200
Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
Lokalizacja: Płock

Post autor: Darth Stalin »

Tak w ogółe to nie wiem dlaczego, ale ten link mi się nijak nie otwiera...
DARTH STALIN - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
PawBur
Posty: 490
Rejestracja: 2006-06-06, 22:13
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: PawBur »

Chyba już dość długo żyjemy żeby to zobaczyć - z tego co pamiętam z NTW i Skrzydlatej Polski to te wszystkie pomysły były już w latach 90-tych.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Darth Stalin pisze:Tak w ogółe to nie wiem dlaczego, ale ten link mi się nijak nie otwiera...
Bo to pdf :lol:
Jak Ci się ślimaczy to użyj funkcji ZAPISZ PLIK DOCELOWY JAKO :lol:
PawBur pisze:Chyba już dość długo żyjemy żeby to zobaczyć - z tego co pamiętam z NTW i Skrzydlatej Polski to te wszystkie pomysły były już w latach 90-tych.
Na początku lat '90-ych więcej o nich mówiono - natomiast same koncepcje sięgają lat '80-ych.
Chyba od początku zdawano sobie sprawę, że Sokół będzie ciut za mały i chciano stopniowo dojść do polskiej Pumy, by nie drażnić Rosjan.

Drugim problemem mogły być motory - tak naprawdę zbytniego wyboru w turbinowych to w RWPG nie było (choć były chyba też jakieś GTD o mocy ok. 1200 KM z lat '70-ych - coś mi się kojarzy z Kamowami)
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Post autor: Piotr S. »

SW-5 z tabeli gdzie jest przedstawiony posiadać będzie najwiekszy zasięg a towarzystwo tam jest zacne .
Przetarg na zakładane 100 śmigłowców dla MON miał sie odbyć w tym roku , ale z racji kłopotów finansowych może zostać znacznie zredukowany .
Najprawdopodobniej głównymi faworytami byli by no właśnie amerykanie ,którzy kupili Mielec,, gdzie moim zdaniem jest to firma wydmuszka powstała tylko na potrzeby polskiego kontraktu.
Gdzie raczej na potrzeby tego kontraktu stworzy sie tylko montownie a części przywiezie zostaną z USA. A potem zwinie sie żagle , przykładem niech będą czeskie Areo Vodochody , które amerykanie ładnie załatwili .
Z naszego podwórka przykładem gównianej współpracy z USA jest dawna WSK Rzeszów gdzie mieliśmy robic silniki do F 16 .
Jak by tego było mało to silniki do naszych śmigłowców po przejęciu tej firmy przez amerykanów poszły z ceną mocno do góry.

Następną firma ,która by była brana pod uwage to WSK Świdnik w tej chwili wstrzymana jest sprzedaż tej firmy włochom .
Gdyby włosi przejeli wiekszość udziałow to z SW-5 były by nici ,
Być może dlatego jeszcze ta firma nie przeszła w ręce włochów ,bo MON wiąże własnie nadzieje z smigłowcem SW-5 .
Gdyby firme przejeli włosi to faworytem na kontrakt śmigłowcowy moim zdaniem zostaną amerykanie .
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Przede wszystkim Włosi i Amerykanie :?

A w temacie:

Plany Sikorskiego zakładają walkę o rynek europejski na którym pozycja maszyn zza oceanu w lekkich i średnich klasach znacząco osłabła.
Co z tego wyjdzie - zobaczymy.

Co do Świdnika - musi byc dokapitalizowany - to nie ulega wątpliwości.

I tutaj Włosi wydają się dość dobrym rozwiązaniem z 2 powodów:
1.
Istnieją silne więzi kooperacyjne
2.
Świdnik wszedł by w konkurencyjny dla Eurocoptera (bo to on jest głównym przeciwnikiem na rynku) alians - SW-4 wszedłby w grupie Agusta-Westland w lukę - czyli byłby atrakcyjny, natomiast jest pytanie o SW-5 jako zbliżony do AW-149.
Pytanie jest jedno - czy jeżeli zaproponowano by nam udział w produkcji AW-139/149 z montażem włącznie - to czy warto inwestować w SW-5 ?

W końcu w grę by wchodziły nowe typy mające szansę powalczyć na rynkach od zaraz wchodząc w segmenty zajmowane przez EC-155 (Dauphin), EC-725 (Puma/Cougar) oraz właśnie S-70 i S-76.

I jeszcze jedno - SW-5 nie rozwiązuje sprawy następców Mi-8/17 - tu i tak będzie potrzebna pewna liczba maszyn większych niż SW-5 czy AW149. W grę by więc wchodziły albo maszyny nieco większe (S-92 lub EH-101) albo sporo większe (EH-101 lub CH-47).

Tak więc wybór partnera Świdnika może zaważyć na decyzjach co do typów maszyn w przyszłości. W praktyce tu jest kwestia decyzji - Amerykanie czy duet włosko-angielski, bo dla francusko-niemieckiego Eurocoptera Świdnik jest raczej tylko problemem a nie czymś interesującym.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Zablokowany