Jakie wady miał Mirage 2000?

Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Jakie wady miał Mirage 2000?

Post autor: fdt »

W przetargu na samolot wielozadaniowy faworytami były od początku Gripen i F-16. Prasa i lobbyści podzielili się na dwa obozy wspierające jedną bądź drugą opcję, a przecież oferty były trzy. Dlaczego Mirage, od początku stał na słabszej pozycji? Przecież negocjacje z UE i włażenie Frnacji do.... były wtedy jeszcze na porządku dziennym. Sami Francuzi (a przynajmniej ich opinia publiczna) byli święcie przekonani, że ich oferta była najlepsza i najkorzystniejsza i tylko przez tych pazernych Jankesów została w pokonanym polu. Korespondent BBC w Paryży L. Lewin powedizł nawet coś takiego, że czarna niewdzięczność i serwilizm Polaków przy przetargu, bardziej ubodły Francuzów niż list 8-miu i zadyma iracka... Ile jest w tym galijskiego samouwielbienia a ile rzeczywistych wad oferty francuskiej. Czy np. istniałaby możliwość zintegrowania płatowca Dassaulta z uzbrojeniem amerykańskim, europejskim (np. MBDA) lub izraelskim? Czy istniało tu jakieś rozwiązanie pośrednie takie aby wilk był syty i wilk był syty?
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Mirage 2000 dla ZEA byłe dostosowane do części amerykańskiego uzbrojenia.

A sama maszyna zawsze budziła wątpliwości - dlatego chociażby nie powtórzyła sukcesu poprzednich generacji (Mirage III/V i F-1)

Na pewno długi czas na przeszkodzie stał radiolokator i R-530. Poza tym jest on doszlifowaną do maxa koncepcją klasycznegoukładu delta.

Na koniec - wątpliwe czy Francuzów ucieszyłaby propozycja robienia maszyny z amerykańskim wyposażeniem - zresztą za wysoki koszt
Awatar użytkownika
seawolf
Posty: 837
Rejestracja: 2004-01-04, 15:29
Lokalizacja: Poznan

Post autor: seawolf »

Co z tym radiolokatorem? Slyszalem, ze mial bardzo dobry, jeden z lepszych.
A delta to chyba nie problem, jeden z jsf'ow mial taki...
Milrek
Posty: 230
Rejestracja: 2004-01-30, 19:38
Lokalizacja: Warszawa

Uzbrojenie

Post autor: Milrek »

Czytałem, chyba w Lotnictwie, że jednym z problem była rezygnacja francuzów z pocisków p-p bliskiego zasięgu dali wyłącznie droższe średniego zasięgu.

Poza tym faktycznie Mirage 2000 nie powtórzył sukcesu III. Jedną z przyczyn była dość wysoka cena. Zobaczcie Rafale, francuzi ograniczają zamówienia a kontrahentów zagranicznych nie widać (tzn mi nic o nich nie wiadomo).
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

przeciez ta maszyna ma w pupie standardy NATO, to po co ona Polakom?
Gość

Post autor: Gość »

karol pisze:przeciez ta maszyna ma w pupie standardy NATO, to po co ona Polakom?

Chyba nie tak do konca. Prosze pamietac, ze sily powietrzne Grecji posiadaja Mirage 2000 i z posiadanych mi informacji te maszyny sa w pelni dostosowane do wymogow NATO.

Pozdr.

Arek
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

akurat w Grecji wydaje się, że sa poważne problemy z dostosowaniem, żaden z nich nie znalazł się w dywozjonach z samolotami innych państw, w trakcie cwiczeń obmysla się dla nich inne zadania... :) na anglojezycznym forum czytałem kiedyś wypowiedź faceta z grecji o nich...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

seawolf pisze:Co z tym radiolokatorem? Slyszalem, ze mial bardzo dobry, jeden z lepszych.
A delta to chyba nie problem, jeden z jsf'ow mial taki...
Nie myl 2000 z 2000-5

A koncepcja delty na JSF-ie to nowa generacja
Mis
Posty: 36
Rejestracja: 2004-01-29, 23:26
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Mis »

Mitoko

Ale mysmy wlasnie mieli kupic wersje 2000-5, prawda? Ale zgadzam sie ze najwieksza wada Miraga bylo jego francuskie uzbrojenie. Niestety na wspolczesnym polu walki jest to wada. Bo po pierwsze nie ma sie dostepu do najnowszych wzorow uzbrojenia (amerykanskie: AIM-9X, JDAM, JSOW, AMRAAM, czy europejskie IRYS, Taurus, lub izraelskie). A jak by sie chcialo miec do nich dostep to niestety trzeba by dostosowac samolot podejrzewam ze na wlasny koszt. Dodatkowo jezeli bedziemy kiedys walczyli wspolnie z naszymi sojusznikami to dobrze by bylo bysmy swojej amunicji nie musieli urzywac, tylko sojuszniczza (w przypadku Miraga to nie wypali). Dodatkowo w przypadku jakichkolwiek niepokoi miedzynarodowych warto by byc uniezaleznionym od jednego dostawcy, szczegolnie tak kaprysnego politycznie jak Francja.

Kolejna wafa Miragy to wedlug mnie zakonczenie ich rozwoju. Nie sadze by powstaly jszcze jakies noew wersjie Miraga 2000. Mozliwe ze pod koniec ich eksploatacji poddane zostana modernizacji przedluzajacej ich okres sluzby i dostosowujacej ich do nowych wzorow uzbrojenia ale to wszystko. Natomiast obaj konkurenci w tym zakresie maja o wiele wieksze szanse na dalszy rozwoj (F-16I, F-16E/F, Grippen 2000)

Jezeli chodzi o same Mirage to samoloty wydaja sie calkiem niezle. Na pewno sa lepsze od starszych (typowych w USA) wersji F-16 (o wiele lepszy radiolokator, ale juz porownywalny z tym jaki my otrzymamy) i lepsze wlasnosci lotne. Porownania go z Grippenem sie nie podejmuje bo wg mnie to zupelnie rozne klasy maszyn.

Ale patrzac teraz z perspektywy politycznej to chyba jednak dobrze ze nie pakowalismy sie w koalicje z Francja.
Miś
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

racja
arek
Posty: 1
Rejestracja: 2004-02-02, 14:46

Post autor: arek »

karol pisze:akurat w Grecji wydaje się, że sa poważne problemy z dostosowaniem, żaden z nich nie znalazł się w dywozjonach z samolotami innych państw, w trakcie cwiczeń obmysla się dla nich inne zadania... :) na anglojezycznym forum czytałem kiedyś wypowiedź faceta z grecji o nich...

O problemach z dostosowaniem do wymogow NATO nic mi nie wiadomo, moze i tak jest, ale z drugiej strony sily powietrzne Grecji z tego co pamietam zakupily 2 lub 3 partie tych maszyn. Gdyby byly problemy skonczyloby sie na zakupie jednej serii mysliwcow. Sa one wykorzystywane jako mysliwce przechwytujace w odroznieniu od F-16 , ktore pelnia role samolotow taktycznych. Co do uzbrojenia Mirage 2000 to prawda ,ze wykorzystuja one tylko rakiety i pociski produkcji francuskiej.
To podraza koszty eksploatacji maszyn i generuje problemy logistyczne.
Pozdr.

Arek
Arek Kalewicz
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

arku, to może są, czy są? bo sam jestem ciekawy, gdyż jak słusznie zauważyłeś kupili ich trochę! :)
Gość

Post autor: Gość »

karol pisze:arku, to może są, czy są? bo sam jestem ciekawy, gdyż jak słusznie zauważyłeś kupili ich trochę! :)


Niestety nie moge Ci podac jasnej odpowiedzi. Osobiscie w prasie lotniczej nie spotkalem sie z wypowiedziami mowiacymi o w/w problemach. Z drugiej strony nie sadze , aby Grecy majac takie problemy chwalili sie tym publicznie.
I jeszcze jedna moja dygresja. Nie wierze , aby firma produkujaca Mirage, walczaca o rynki zbytu ( rowniez panstw Natowskich) pozwolila sobie na niedostosowanie swojego produktu do zalecen paktu.

Prawie weekendowe pozdrowionka

Arek
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

wiesz arek, jednak w opinii polskich pilotów wojskowych, maszyna ta wymaga dostosowania do standardów Nato, gdyż jej systemy odbiegają znacząco od rozwiązań natowskich.... :)
na ten temat rozmawiałem przypadkowo (spotkanie towarzyskie) z pilotem myśliwskim, nie wiedząc, że nim jest w jednostce malborskiej i to jego opinia... :)
Mis
Posty: 36
Rejestracja: 2004-01-29, 23:26
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Mis »

Tez slyszalem takie opinie jak Karol. Podstawowe zalozenia interoperacyjnosci ze standardami NATO Mirage oczwiscie spelnialy - tzn kwestie systemow nawigacyjnych, wyskalowania przyrzadow, swiatel, urzadzeni IFF, radiostacji. Jednak dokladne procedury ich urzycia i taktyki no i tak jak wspomnioalem uzbrojenie to niestety byly juz inne. Pamietajcie ze w momencie opracowywania Miraga i jego wprowadzania do urzycia Francja nie byla w militarnych strukturach NATO, jedynie w politycznych, tak wiec ich sprzet nie musial byc przystosowany do wspolnego urzytkowania wraz ze sprzetem sojuszniczym.

A co do poszukiwania przez Francje rynkow zbytu wewnatrz NATO to nie liczac Grecji to nikomu nie udalo sie im sprzedac Miraga, a w nowych krajach czlonkowskich to tylko w Polsce byla prowadzona w miare intensywna kampania promocyjna. W Czechach i na Wegrzech to Francja sobie raczej odposcila i wystepowala w przetargu chyba tylko z przyzwoitosci.
Miś
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

A'propos Czech - już ok. 1995 testowano możliwość użtkowania przez czeskie Migi-23 rakiet Magic
Zablokowany